Får pumpen vatten, dvs har ni vattentryck i hydrofor (eller motsvarande) och pumpen är tyst?
....bra, stäng då av vattnet, helst med ventil efter hydrofor, finns inte det så bryt pumpen elektriskt.
Ha en kran öppen och höj temperaturen rejält i aktuella rum, typ 30° om möjligt.....helst i samband med mildväder.
Öppna köksskåp, speciellt under diskbänk.
Är något område mer misstänkt än andra, så extra värme där.
Ta det lugnt, sov en natt eller så.
Kommer det något ur kranen?
Prova att släppa på vattentryck en kort stund.
Verkar allt bra?
Har det tinat så låt pumpen pumpa upp tryck, bryt gärna pumpen, förbruka inget vatten och håll koll på trycket. Verkar allt tätt? Grattis!

Lämna aldrig någon kran rinnande, avloppsrör går ofta helt oisolerade och fryser lätt.
Jag lämnade en kran rinnande en gång, åkte och jobbade och blev varnad av en kollega för att göra så. Blev nervös och skickade dit min far att stänga kranen, då var hela diskhon vattenfylld och vattenskadan nära.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hej alla, lite uppdatering från ett hus i kris! Vi dricker glögg och har idag fixat luftvärmepumpen. Vilken seger när ett ton is typ, var borta och fläkten började snurra . Nu står det på heat 30’c… Det var sjukt kallt här inne innan dess, kan jag säga. Elementen punktvärmer men inte mer än så. Vi har också värmt med kupévärmare och hårtork i såväl badrum som kök i timtals men utan resultat. Någon gång har det kommit några droppar vatten, men inte mer än så tyvärr. Ni alla, nästan, säger ju ”stäng av huvudkranen!” Men vi vet inte vart den är. Det finns en ute i tvättstugan som är i ett separat hus, och där fungerar vattnet hur bra som helst. Kan det vara samma som fungerar även till inomhusvattnet? Inne i badrummet sitter någon form av central för vattnet och varmvattnet men vi kommer inte åt den, då den sitter bakom en igenskruvad vägg med trasiga skruvhuvuden, vi måste in där va? Jag kommer dock åt att ta lite bilder, för jag kan föra in handen bakom… det är något slags schema där också? Jag laddar upp dessa bilder! Var vattnet i huset kommer in, vet vi inte. Har gått runt huset och letat och hittar ett enda rör men verkar konstigt att vattnet skulle gå in där, pga ej nära vattenledningarna inomhus; men jag vet ej hur detta funkar. Visar bild. Vi ringde rörmokaren igår som sa ”nej men ni får värma upp huset först, vi kan ändå inte göra ngt nu”. Ja, vad hade ni gjort? Vi är kvar här nu tills det har löst sig eller skitit sig. Om någon varit med om ngt liknande som faktiskt slutat odramatiskt så snälla dela med er, vi lever på hoppet nu ☺️. Spricker ALLTID rören om vattnet fryser? Eller varannan gång? Eller var tredje?

Vi har också en gammal gårdspump i trädgården. Där kommer minsann vatten!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hej alla, lite uppdatering från ett hus i kris! Vi dricker glögg och har idag fixat luftvärmepumpen. Vilken seger när ett ton is typ, var borta och fläkten började snurra . Nu står det på heat 30’c… Det var sjukt kallt här inne innan dess, kan jag säga. Elementen punktvärmer men inte mer än så. Vi har också värmt med kupévärmare och hårtork i såväl badrum som kök i timtals men utan resultat. Någon gång har det kommit några droppar vatten, men inte mer än så tyvärr. Ni alla, nästan, säger ju ”stäng av huvudkranen!” Men vi vet inte vart den är. Det finns en ute i tvättstugan som är i ett separat hus, och där fungerar vattnet hur bra som helst. Kan det vara samma som fungerar även till inomhusvattnet? Inne i badrummet sitter någon form av central för vattnet och varmvattnet men vi kommer inte åt den, då den sitter bakom en igenskruvad vägg med trasiga skruvhuvuden, vi måste in där va? Jag kommer dock åt att ta lite bilder, för jag kan föra in handen bakom… det är något slags schema där också? Jag laddar upp dessa bilder! Var vattnet i huset kommer in, vet vi inte. Har gått runt huset och letat och hittar ett enda rör men verkar konstigt att vattnet skulle gå in där, pga ej nära vattenledningarna inomhus; men jag vet ej hur detta funkar. Visar bild. Vi ringde rörmokaren igår som sa ”nej men ni får värma upp huset först, vi kan ändå inte göra ngt nu”. Ja, vad hade ni gjort? Vi är kvar här nu tills det har löst sig eller skitit sig. Om någon varit med om ngt liknande som faktiskt slutat odramatiskt så snälla dela med er, vi lever på hoppet nu ☺️. Spricker ALLTID rören om vattnet fryser? Eller varannan gång? Eller var tredje?

Vi har också en gammal gårdspump i trädgården. Där kommer minsann vatten!
 
  • Gamla, korroderade rör vid en vägg, möjligen i ett utrymme med begränsad belysning eller i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och ventiler med isolering, spindelnät, skymtar av en värmepanna, tecken på försummelse eller ouppmärksamhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är området vi inte kommer åt.
 
Om du har egen brunn så måste det någonstans finnas en pump och en hydrofor eller hydropress(tror jag det heter... har kommunalt själv)borde vara några ganska stora burkar... men det kanske är läge att ringa gamla ägaren för en förevisning
 
Här är det där schemat som sitter i området vi inte kommer åt…
 
Här är det där schemat som sitter i området vi inte kommer åt…
 
Har jag sagt att täckningen på internet är lite bristfällig också
 
  • Delvis suddig bild av en teknisk etikett eller diagram på en gul bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödfärgat trä, grå sten, metallstolpe, gult gräs, vit snö. Utomhus, detalj av byggnad, övergången vinter till vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Åååå vad jag älskar att bo här ändå. Vår granne ringde Bosse som ringde Göran som ringde Perra som bodde i det här huset för längesen. De hade haft samma problem och ställt kupévärmaren under diskbänken i köket i riktning mot badrummet och då hade skiten släppt. Vi försökte förvisso det igår men inte så länge, så nu är den tillbaka där och vi fick LUSSEKATTER av grannen å! ❤️❤️
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Om du har egen brunn så måste det någonstans finnas en pump och en hydrofor eller hydropress(tror jag det heter... har kommunalt själv)borde vara några ganska stora burkar... men det kanske är läge att ringa gamla ägaren för en förevisning
Ja den förra ägaren bodde aldrig i huset och verkar inte ha någon koll, det var alltid uthyrt, men vi har nu fått veta att det finns en tidigare ägare till huset. Har inte pratat med honom personligen men ska försök göra det framåt… Om du kollar bilderna så har vi någon form av station för vattnet i badrummet, som vi såklart inte kommer åt . Kan Hydro-vaddennuheter-maskinen sitta där bakom, tror du? Eller ute i pumphuset som är 100 m bort? vi har egen brunn men den delas med andra hushåll också, verkar inte vara någon som har riktig pejl. Men bara vi tycks vara utan vatten…
 
Ta ett kort i pumphuset så får du nog svar..
 
  • Gilla
Våga
  • Laddar…
Schemat är nog kopplingsschema för varmvattenberedaren
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
VI HAR VATTEN!!!!!!! Varmt och kallt, som aldrig förr! ❤️❤️❤️❤️
 
  • Gilla
  • Älska
Urvik och 9 till
  • Laddar…
N neurosa skrev:
Ja den förra ägaren bodde aldrig i huset och verkar inte ha någon koll, det var alltid uthyrt, men vi har nu fått veta att det finns en tidigare ägare till huset. Har inte pratat med honom personligen men ska försök göra det framåt… Om du kollar bilderna så har vi någon form av station för vattnet i badrummet, som vi såklart inte kommer åt . Kan Hydro-vaddennuheter-maskinen sitta där bakom, tror du? Eller ute i pumphuset som är 100 m bort? vi har egen brunn men den delas med andra hushåll också, verkar inte vara någon som har riktig pejl. Men bara vi tycks vara utan vatten…
Får du tag på den tidigare ägaren kan det vara idé att intervjua honom och glöm inte att skriva ner hur saker funkar, det kan ju ta flera år innan man behöver informationen igen och då kanske man har glömt igen...
Det finns ju en del saker att ta reda på. Om pumphuset är 100m bort och delas av flera så kanske det finns nån sorts gemensam pumpanläggning? I så fall kanske du inte har en egen pump, men det kan ju vara bra att veta och även vem som ansvarar för den gemensamma anläggningen. Det verkar ju vara så att det frusit någonstans där rören går in i ditt hus - det kanske finns möjlighet att förbättra isoleringen av rören där vid tillfälle.
 
  • Älska
neurosa
  • Laddar…
N neurosa skrev:
Okej. Husägare till året-runt-fritidshus. Nu har vattnet frusit efter att luftvärmepumpen inte satt igång efter ett strömavbrott . Har läst på att man kan försöka lösa upp propparna via kupevärmare och hårtork och eventuellt gå in med slang i röret för att spruta in varmt vatten och på så vis lösa upp proppen, och hoppas inte skiten har spruckit.

hur som helst: VAR/HUR går vi in i röret? Vad behöver vi för verktyg? Är alltså helt grön på detta. Tar vi bort blandaren och går in den vägen, eller går vi in ”var som helst” under diskbänken? Vattnet är påslaget men det kommer inget; varken i dusch, kök eller badrum. Avloppet har ej fryst, det funkar att spola. Snälla hjälp med tips, tänk som att ni pratar med en treåring, vet inte vad ett enda rör har för speciellt namn eller så .

tack på förhand! mvh Förkyld Super Mario
Hej!
Förhoppningsvis har du hittat en lösning redan, men annars kan du prova samma metod jag kom på när samma sak hände mig för länge sen. Dvs om även du har en liten trädgårdsfontän. Jag ställde en sån i diskhon som jag fyllde med vatten (jag tog in och smälte snö) som fick koka upp på ett Trangiakök. Öppnade kökskranen och sen riktade jag bara strålen upp och in i kranen. Inget skruvande alls, alltså. Vattnet gick alltså runt och till slut lossnade proppen nånstans långt ner.
Lycka till!
 
  • Älska
neurosa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.