Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
Skall jag satsa på Plejd eller Schneiders Wiser i samband med en större renovering??

börjar från scratch, inte jätteintresserad av automationer men ser en del fördelar. Plejd verkar sjukt enkelt med integrerade driver så som nya Led75.

Samtidigt vill man inte sitta för begränsad i framtiden. Vilket skall jag satsa på??
 
  • Smart hem-enheter framför en smartphone med appgränssnitt och en vit hubb på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska komponenter: uttag, växlar, sensorer, dimmers, centralenheter på trägolv. Modern inredning, intelligenta hemsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Plejd är såvitt jag vet instängt, skulle plejd tappa intresset eller konka så riskerar prylarna att sluta funka, det finns ingen tredje part som kan ta över.

Wiser ska vara öppet, vilket bör innebära att det kan drivas vidare.

Har du förresten kikat nått på Shelly?
Också öppet, och billigare prissatt. Kör det själv och styr via home assistant.
 
  • Gilla
Kird3rf och 11 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt inte kollat så mycket på alternativ. Vill ha ett enkelt välkänt system.
Upplever Plejd som enkelt och funktionellt men begränsat och Wiser snarlikt men inte lika smidigt men dock med fler funktioner så som brandvarnare, kameror mm.
Upplever alternativ så som ex shelly som ännu mer öppet men kräver lite mer intresse men det kanske är fördomar
 
Jag kollade lite på wiser men jag valde plejd för det är så himla smidigt och fyller dom funktioner jag söker utan problem.

Tror verkligen inte att dom kommer lägga ner sin verksamhet, större risk att schneider inte ser lönsamhet I wiser och lägger ner det istället.
 
  • Gilla
  • Haha
Peter Petterson och 6 till
  • Laddar…
M masterjohn skrev:
Skall jag satsa på Plejd eller Schneiders Wiser i samband med en större renovering??

börjar från scratch, inte jätteintresserad av automationer men ser en del fördelar. Plejd verkar sjukt enkelt med integrerade driver så som nya Led75.

Samtidigt vill man inte sitta för begränsad i framtiden. Vilket skall jag satsa på??
Vad är det du ska styra? Personligen röstar jag på alt nr 3: nada ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Jag hade nog kört Wiser. Har lite wiser-prylar (eluttag med elmätning och fjärrstyrning t.ex.) och en brandvarnare. Funkat utmärkt med Homeassistant etc.

Har även Plejd som dimmer på två ställen och det är väl "ok" förutom att jag inte får ihop det med Homeassistant vilket gör att jag sällan använder deras app.

Jag använder alltså inte Wisers egna hub eller app så den kan jag inte uttala mig om.
 
  • Gilla
Vegbear och 1 till
  • Laddar…
R
L Lutte skrev:
Tror verkligen inte att dom kommer lägga ner sin verksamhet
Det är ju inte alltid så att det är upp till företagen att bestämma det ;) Och går de i konkurs så finns det ingen möjlighet att bygga ut systemet mer (eller ens byta ut trasiga enheter) då det inte är kompatibelt med andra system.

L Lutte skrev:
större risk att schneider inte ser lönsamhet I wiser och lägger ner det istället.
Och då har man ett zigbee-system som kan integreras med andra zigbee-system. Inga större problem m.a.o.

Jag har inte just wiser hemma, men väl en rad andra zigbeeprodukter (Philips HUE, Ikea trådfri, Sonoff, Gledopto, etc). De samverkar utmärkt.

Dessa kommunicerar i mitt system (man kan välja GW lite som man vill och är inte som i Plejds fall låst till en enda) med en home assistant som kopplar samman dem med Shellypuckar, robotdammsugare, hemlarm, TV-apparater, mediaspelare, EL-mätare, m.fl.

Jag är alltså inte utlämnad till ett företags godtycke utan kan välja och vraka bland ett enormt utbud av produkter från mängder med tillverkare.

Att välja ett stängt system vid en nybyggnation låter för mig som vansinne. Framtiden kommer knappast att bli mindre sammankopplad och då hade inte jag valt ett system som gjort affärsidé på att vara det motsatta.
 
  • Gilla
linusstaf och 22 till
  • Laddar…
R
M masterjohn skrev:
Skall jag satsa på Plejd eller Schneiders Wiser i samband med en större renovering??

börjar från scratch, inte jätteintresserad av automationer men ser en del fördelar. Plejd verkar sjukt enkelt med integrerade driver så som nya Led75.

Samtidigt vill man inte sitta för begränsad i framtiden. Vilket skall jag satsa på??
Att jämföra dessa två är som att välja mellan bunke och matberedare. Bunken är enklare ja, men den är lite begränsad också ;)

I ett zigbee-system kan det integreras mycket mer än belysningsstyrning. Det finns elmätare, termometrar, fuktighetsmätare, RGBW-styrning, kameror, brandlarm, värmestyrning, larm, etc etc etc. Plejd har dimmers och reläer.
 
  • Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
J
R RoAd skrev:
Att jämföra dessa två är som att välja mellan bunke och matberedare. Bunken är enklare ja, men den är lite begränsad också ;)

I ett zigbee-system kan det integreras mycket mer än belysningsstyrning. Det finns elmätare, termometrar, fuktighetsmätare, RGBW-styrning, kameror, brandlarm, värmestyrning, larm, etc etc etc. Plejd har dimmers och reläer.
Nu tycker jag du är väl positiv!
Som att jämföra en skärbräda med Sveriges mästerkock :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
dekagon och 5 till
  • Laddar…
Well, det handlar om vad du vill kunna göra. Nöjer du dig med att dimra lampor och kanske styra något eluttag? Ja, då räcker plejd. Eller vill du kanske övervaka värmen, ha kameror, använda dig av magnetkontakter samtidigt som du även vill styra belysning? Ja, då är wiser det bättre valet.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
Tack för alla svar. I nuläget är det mer styra belysning men vem vet vart det tar vägen i framtiden…

måste man inte ha separat Gateway eller hub?? Tänker ex Wiser och Ikea dirigera. Kan man lägga in Hue i Dirigera eller Wiser??
Eller är det ex Athom Homie som gäller då?
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
M masterjohn skrev:
Skall jag satsa på Plejd eller Schneiders Wiser i samband med en större renovering??
Jag tycker att frågan är fel ställd. Borde vara "Ska jag satsa på Plejd eller en öppen lösning".

Vill du ha en nedstängd, proprietär, begränsad, svindyr, funktionslös lösning baserad på hittepåprotokoll och som primärt är till för belysning, från ett företag lovar och lovar och lovar saker men som utvecklar i samma takt som en pensionerad snigel rör sig och som när som helst kan tröttna eller bli uppköpta i syfte att läggas ner och som då gör att systemet blir nästintill obrukbart, så är Plejd ett fantastiskt bra val.

Vill du ha en öppen lösning som du kan utvecklas och växa med, där du inte är bunden till en specifik tillverkare eller specikt protokoll, där du kan välja och vraka bland miljontals produkter och system och kunna hänga med i utvecklingen och kunna ansluta enheter som du idag inte ens vet att du kommer äga och göra automationer som du idag inte vet att du inte kommer kunna klara dig utan, så är en annan lösning ett bättre val.

Gå nu inte på larviga argument som att Plejd är ett bättre val tack vare dess enkelhet. Att installera och använda ett stabilt system som tänder och släcker en lampa är jättelätt med Plejd, det är helt sant. Men det är dock minst lika lätt med i princip vilket annat system som helst och dessutom till en bråkdel av kostnaden. Man har dock då samtidigt möjlighet att utöka systemet och göra det så komplext som man vill, men man måste inte.

Många på det här forumet kommer dock förespråka Plejd. En stor del brukar vara såna som blivit vilseledda av sina elektriker att Plejd är ett bra val (eftersom det är enkla pengar för elektrikerna, se 1000 andra trådar om detta). Det brukar vara klent med konstruktiva argument från såna personer, förmodligen för att de är arga och besvikna på sig själva för att de lät sig luras och att deras besvikelse och avundsjuka blir till förnekelse där de nu försöker övertyga sig själva och andra att de gjort ett bra val. För att få en mer nyanserad bild bör du läsa lite på andra forum där förbannade Plejd-ägare berättar hur de blivit lurade av sin elektriker eller hur de gick in i detta för de trodde att det var ett hemautomationssystem eller att Plejd skulle hålla alla löften de gett genom åren. Det kan också vara kul att kolla runt lite vilka andra system och produkter och möjligheter som finns på marknaden, så att du vet vad det är du väljer bort om du skulle välja Plejd.

Lycka till med ditt val.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
SkruvadVision och 28 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Jag tycker att frågan är fel ställd. Borde vara "Ska jag satsa på Plejd eller en öppen lösning".

Vill du ha en nedstängd, proprietär, begränsad, svindyr, funktionslös lösning baserad på hittepåprotokoll och som primärt är till för belysning, från ett företag lovar och lovar och lovar saker men som utvecklar i samma takt som en pensionerad snigel rör sig och som när som helst kan tröttna eller bli uppköpta i syfte att läggas ner och som då gör att systemet blir nästintill obrukbart, så är Plejd ett fantastiskt bra val.

Vill du ha en öppen lösning som du kan utvecklas och växa med, där du inte är bunden till en specifik tillverkare eller specikt protokoll, där du kan välja och vraka bland miljontals produkter och system och kunna hänga med i utvecklingen och kunna ansluta enheter som du idag inte ens vet att du kommer äga och göra automationer som du idag inte vet att du inte kommer kunna klara dig utan, så är en annan lösning ett bättre val.

Gå nu inte på larviga argument som att Plejd är ett bättre val tack vare dess enkelhet. Att installera och använda ett stabilt system som tänder och släcker en lampa är jättelätt med Plejd, det är helt sant. Men det är dock minst lika lätt med i princip vilket annat system som helst och dessutom till en bråkdel av kostnaden. Man har dock då samtidigt möjlighet att utöka systemet och göra det så komplext som man vill, men man måste inte.

Många på det här forumet kommer dock förespråka Plejd. En stor del brukar vara såna som blivit vilseledda av sina elektriker att Plejd är ett bra val (eftersom det är enkla pengar för elektrikerna, se 1000 andra trådar om detta). Det brukar vara klent med konstruktiva argument från såna personer, förmodligen för att de är arga och besvikna på sig själva för att de lät sig luras och att deras besvikelse och avundsjuka blir till förnekelse där de nu försöker övertyga sig själva och andra att de gjort ett bra val. För att få en mer nyanserad bild bör du läsa lite på andra forum där förbannade Plejd-ägare berättar hur de blivit lurade av sin elektriker eller hur de gick in i detta för de trodde att det var ett hemautomationssystem eller att Plejd skulle hålla alla löften de gett genom åren. Det kan också vara kul att kolla runt lite vilka andra system och produkter och möjligheter som finns på marknaden, så att du vet vad det är du väljer bort om du skulle välja Plejd.

Lycka till med ditt val.

Tack för utförligt svar.
Hur öppet är egentligen Wiser?? Kan man lägga in saker från andra tillverkare eller behöver man en brygga för det??
 
  • Gilla
JoJo54
  • Laddar…
Ett annan sida av myntet (i påsen med Plejdhatare)

- Jag blev INTE lurad av någon elektriker
- Jag ville ENDAST kunna styra mina lampor on-prem (med knapp eller app) samt på distans.
- Jag ville ha astrour
- Jag ville ha integration med Google Home
- Jag kunde handla grejerna själv (till mkt förmånliga priser)

Fanns det alternativ? Självklart
Räckte Plejds funktionalitet för mig? Japp!
Har jag haft några problem? Nope!

/ En nöjd plejdanvändare som vet att det fanns alternativ men valde Plejd ändå
 
  • Gilla
pedber och 32 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.