S Stuff skrev:
Det finns det säkert men det är säkert väldigt beroende på vem som kommer hem till dig (som med alla hantverkare). Jag skulle nog bara anlita dem om jag visste någon specifik hantverkare anställd hos dem som jag ville ha och kunde be om att få.
Alla pensionärer är inte långsamma ;) Jag hade en pensionär hos mig som på egen hand smällde upp ett trädäck på mindre än två dagar. Men han har eget litet företag och kör inte via veterankraft ;)
Många av de som jobbar på veterankraft och andra som hyr ut pensionärer är inte yrkesmän utan hempulare.
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
R Rullle skrev:
Många av de som jobbar på veterankraft och andra som hyr ut pensionärer är inte yrkesmän utan hempulare.
Om det stämmer känns det helt horribelt att du skall betala samma pris som för en yrkesverksam (snickare i det här fallet). Det är ju ren ockerverksamhet. Prislappen ligger där den ligger för att du betalar för alla år av erfarenhet av liknande uppgifter etc. Det kan inte vara någon PRO-välgörenhetsgala varje gång de kommer ut på jobb.

Vet folk om detta när de anlitar dem? Jag hade den naiva tanken att det var folk som fortsatte med det yrke de haft tidigare, men att saker fick ta lite längre tid.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
De har lämnat spec på vilka gubbar som varit där, när och hur länge men inte vad de jobbat med (vilket de är skyldiga att göra).
Mitt tips är att betala för 170 timmar men att skriftligen bestrida överskjutande belopp och tydliggöra detta i ett brev till firman. När du formellt bestridit fakturan formellt, kan inte företaget driva in fordran genom inkassobolag eller KFM utan måste stämma dig i domstol för att få eventuellt beslut. Det verkar ju som att du har ditt på det torra så sannolikt kommer tingsätten döma i din favör. Framförallt kommer Veterankraft säkerligen inte dra det till domstol eftersom de överfakturerat med tveksamt underlag….
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Jag brukar vanligtvis komma med något smått hånfullt i tråder av dessa typer att ”som man bäddar får man ligga”. Mest för att jag är trött på folk som tar löpande och inte vill betala löpande i slutändan. Men just i detta fall är jag helt enig med dig! Jag hade drivit det här till tingsrätten om så krävdes. Du betalar en taxa som är normal för en ung pigg snickare, iallafall i min del av landet och du får en tidsåtgång som är helt orimlig under alla omständigheter.. En glad pensionär med arbetstakt på 40% av en ung kille ska kosta 220kr efter ROT maximalt. Bestrid in i det sista, det här är så långt från ok man kan komma.
J JT8 skrev:
Jag brukar vanligtvis komma med något smått hånfullt i tråder av dessa typer att ”som man bäddar får man ligga”. Mest för att jag är trött på folk som tar löpande och inte vill betala löpande i slutändan. Men just i detta fall är jag helt enig med dig! Jag hade drivit det här till tingsrätten om så krävdes. Du betalar en taxa som är normal för en ung pigg snickare, iallafall i min del av landet och du får en tidsåtgång som är helt orimlig under alla omständigheter.. En glad pensionär med arbetstakt på 40% av en ung kille ska kosta 220kr efter ROT maximalt. Bestrid in i det sista, det här är så långt från ok man kan komma.
J JT8 skrev:
Jag brukar vanligtvis komma med något smått hånfullt i tråder av dessa typer att ”som man bäddar får man ligga”. Mest för att jag är trött på folk som tar löpande och inte vill betala löpande i slutändan. Men just i detta fall är jag helt enig med dig! Jag hade drivit det här till tingsrätten om så krävdes. Du betalar en taxa som är normal för en ung pigg snickare, iallafall i min del av landet och du får en tidsåtgång som är helt orimlig under alla omständigheter.. En glad pensionär med arbetstakt på 40% av en ung kille ska kosta 220kr efter ROT maximalt. Bestrid in i det sista, det här är så långt från ok man kan komma.
J JT8 skrev:
Jag brukar vanligtvis komma med något smått hånfullt i tråder av dessa typer att ”som man bäddar får man ligga”. Mest för att jag är trött på folk som tar löpande och inte vill betala löpande i slutändan. Men just i detta fall är jag helt enig med dig! Jag hade drivit det här till tingsrätten om så krävdes. Du betalar en taxa som är normal för en ung pigg snickare, iallafall i min del av landet och du får en tidsåtgång som är helt orimlig under alla omständigheter.. En glad pensionär med arbetstakt på 40% av en ung kille ska kosta 220kr efter ROT maximalt. Bestrid in i det sista, det här är så långt från ok man kan komma.
S SH68 skrev:
Fördelen med löpande arvode är ju också att man kan avbryta arbetet när man vill. Det verkar ju som att du inte var nöjd tidigt så varför avbröt du inte arbetet eller tog en diskussion?
S SH68 skrev:
Fördelen med löpande arvode är ju också att man kan avbryta arbetet när man vill. Det verkar ju som att du inte var nöjd tidigt så varför avbröt du inte arbetet eller tog en diskussion?
S SH68 skrev:
En nyfiken undrar hur det kom sig att du anlitade Veterankraft för ett sådant stort jobb? Jag har själv anlitat Veteranpoolen men bara till mindre jobb. Antar att du tagit in fler offerter från början, och vad landade de på?

Sedan skulle jag vara väldigt försiktig med rörligt arvode på så stort jobb utan att ha bra koll på nedlagda timmar. Det måste man, men förstår dig också, man tror och hoppas att all tid som läggs ner blir rimlig i slutändan.
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Jo, tydligt nu. Vi gjorde det eftersom vi har enbart goda erfarenheter av dem sedan tidigare (då från mindre jobb).
R Rullle skrev:
Många av de som jobbar på veterankraft och andra som hyr ut pensionärer är inte yrkesmän utan hempulare.
Ja, i alla fall en av "våra" tre på det här jobbet är det. Ironiskt nog den som jobbat bäst/minst dåligt och som levererat ett snyggt jobb (om än att det tagit tid).
 
S snaggles skrev:
Mitt tips är att betala för 170 timmar men att skriftligen bestrida överskjutande belopp och tydliggöra detta i ett brev till firman. När du formellt bestridit fakturan formellt, kan inte företaget driva in fordran genom inkassobolag eller KFM utan måste stämma dig i domstol för att få eventuellt beslut. Det verkar ju som att du har ditt på det torra så sannolikt kommer tingsätten döma i din favör. Framförallt kommer Veterankraft säkerligen inte dra det till domstol eftersom de överfakturerat med tveksamt underlag….
Ja, det var konsumentrådgivarens råd också. Då hade jag redan skriftligt bestridit fakturan såklart. Erbjöd mig att betala för 120 timmar nu och sedan ytterligare 60 timmar i dec men då svarade Veterankraft med att dra tillbaka fakturan (!) så jag kunde inte göra det.
 
D Dykdeko skrev:
Om det stämmer känns det helt horribelt att du skall betala samma pris som för en yrkesverksam (snickare i det här fallet). Det är ju ren ockerverksamhet. Prislappen ligger där den ligger för att du betalar för alla år av erfarenhet av liknande uppgifter etc. Det kan inte vara någon PRO-välgörenhetsgala varje gång de kommer ut på jobb.

Vet folk om detta när de anlitar dem? Jag hade den naiva tanken att det var folk som fortsatte med det yrke de haft tidigare, men att saker fick ta lite längre tid.
På det företaget jag jobbade fungerade det bra tills firman bytte ägare. Han som startat företaget var yrkesman Han var den som tittade på jobben innan och bedömde om han kunde ta jobbet samt om kunden hade seriösa förväntningar om vad som skulle göras samt uppskattat pris. När företaget bytte ägare så fick vi vi anställda åka och titta på jobben vilket inte fungerade. En del kunder "skulle höra av sig " efter att man diskuterat vad hur jobbet skulle göras. Så jag övergick till andra anställningsformer.
 
  • Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag och en kompis gjorde ngt liknande isomras, då tog det oss (2 pers) 3 dagar för golv, tak och montage av kök, inkl vvs och bänkskiva.
Sen tillkom iofs rivning 3-4 dagar,ingen kakel som skulle rivas tock och lov iaf.

Men 2 pers max 2-3 veckor på det där skulle jag säga.
Flytt av fläkt (med el ? osv kan ju ta ngn dag bara det om något strular (vilket det tyvärr oftast gör).
Jag rev ett kök på en dag ensam. Slängde allt i en container. Köket var lite större än normalt. I ett hus. 2 Personer cirka 3 dgr för att bygga nytt kök. Sen tillkom elektriker cirka 4 tim. Rörmokare cirka 6 tim. Så en person cirka 8 dgr. Diskmaskin kom senare. Installation ingick. Cirka 3 tim. Men han var långsam samt att han glömde en slangklämma. Så det började läcka vatten när jag startade diskmaskinen. Men jag stod i princip i o kollade när jag körde den första gången för jag var misstänksamt över hans jobb
 
  • Gilla
Peter Petterson och 6 till
  • Laddar…
S SH68 skrev:
En nyfiken undrar hur det kom sig att du anlitade Veterankraft för ett sådant stort jobb? Jag har själv anlitat Veteranpoolen men bara till mindre jobb. Antar att du tagit in fler offerter från början, och vad landade de på?

Sedan skulle jag vara väldigt försiktig med rörligt arvode på så stort jobb utan att ha bra koll på nedlagda timmar. Det måste man, men förstår dig också, man tror och hoppas att all tid som läggs ner blir rimlig i slutändan.
Jag har skrivit det tidigare men svarar gärna igen, alla ni som skrivit i tråden stärker oss något otroligt i det här.

Vi anlitade Veterankraft i fjol för att bygga om en yttervägg (tre meter lång). Där satt ett (sönderruttet) dubbelfönster och fanns en rutten dörr. Där hade vi en snickare (som jobbat som byggnadsingenjör i många år). Jag tog bort ytterpanelen, sedan gjorde han detta:

- Rev vägg inom och utom
- Avlägsnade fönstret
- Avlägsnade dörren
- Byggde upp nytt regelverk - nya fönstret var 160x40 och nya dörren var 10 cm bredare än den gamla
- Satte fönster och dörr på plats
- Satte gips på innervägg
- Isolerade vägg
- Monterade ny panel
- Plus lite småfix

Han gjorde ett perfekt jobb och debiterade om jag minns rätt 25 timmar för allt detta. Alltså cirka 10.000 efter ROT. Vi hade tänkt att använda honom för köket och det var planen men så slutade han på Veterankraft och då såldes de nya resurserna in som lika duktiga som honom. Men...det var de ju inte.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Till småjobb som tar någon timme kanske veteranpoolen eller liknade företag är en smidig lösning då ett byggföretag inte gärna kommer och sätter upp en hylla eller liknade. Men till en större köksrenovering är det absolut inte rätt företag. Jag har varit verksam inom byggbranchen i många år och det finns absolut byggnadsarbetare som efter pensionen kan utföra mindre jobb en del orkar även med att jobba på som vilken effektiv 30 åring som helst. Men de flesta mig själv inkluderad kommer absolut inte orka med att hålla farten uppe. Det är lite det som är poängen med att gå i pension man slutar lönearbeta. Den erfarenheten jag har av liknade företag är att vissa företag anställer precis vem som helst utan någon kännedom om personen. Jag har en granne som visserligen gör en hel del hemma med huset men han är ingen hantverkare han ville de anställa till byggnadsarbete. Tanken med företagsidén är mycket god men man måste veta vilken person som kommer och gör jobbet då de ofta inte är heltidsarbetande så är det inte lämpligt till större arbeten likt en köksrenovering generellt. Kolla omdömena på veteranföretag på nätet så blir det en ganska tydlig bild av hur företagen sköts…

tråkigt med din hysteriska faktura men löpande arbete tar man av företag man har förtroende för.

https://se.trustpilot.com/review/www.veteranpoolen.se
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Finns det några positiva exempel av såna veteranbolag?
De är ju inte direkt billiga och om man både jobbar långsamt och gör fel så blir det ju ändå mycket dyrare.
Ja! Anlitade Hyr en pensionär i Örebro för att bygga nytt 50 kvm garage/förrådstak för några år sedan, sadeltak istf det platta, läckande elände som fanns tidigare. Uppskattningen från deras sida var två veckor, så jag räknade med 10 dagar. Det visade sig att de inte jobbade fredagar. Det tog två man 9 dagar totalt. Då lade de pannorna också. Jag fixade dock upp dessa själv i högar på taket.
Fick nästan tvinga dem att sitta ned och fika. Är så nöjd, så det finns inte på kartan. Har senare anlitat dem för att klä om gavelspetsar och byta 4 fönster på öv till hälften av vad Mockfjärd skulle ha. Byggnadsställningar och montage/demontage av dessa ingick!
Resultatet beror nog mycket på vad pensionärsföretagen har för folk tillgängliga för tillfället; pensionerade yrkesmän eller glada amatörer.
P.s. jag glömde berätta att de också rev halva ruttna bakväggen i förrådet och byggde en helt ny. Samtidigt. D.S.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jamtstårsa och 7 till
  • Laddar…
S SH68 skrev:
Fördelen med löpande arvode är ju också att man kan avbryta arbetet när man vill. Det verkar ju som att du inte var nöjd tidigt så varför avbröt du inte arbetet eller tog en diskussion?
Vi har en jobbig familjesituation med två barn, 10 och 11 där den äldste sonen har autism plus lite annan problematik. Så vi ville bara bli klara. Hade vi avbrutit mitt i så skulle vi då istället kunnat hitta en firma som var villiga att ta över mitt i och som inte skulle utnyttja oss i den situationen. Vi ifrågasatte takten flera gånger men fick till svar att "det är snart klart, bara en vecka till". Men vi jobbar bägge heltid och det går inte att stå och klocka alla, när de kommer och de går, då skulle vi inte kunna få något jobb gjort. Så det var egentligen först när den första fakturan kom, vilket var en vecka innan de faktiskt blev färdiga, som vi insåg vad de hade hållit på med.

Men säg att vi HADE klockat dem och säg att vi HADE sagt efter tre veckor att "nehej, nu får det vara nog". Då hade de enligt sin spec (som vi alltså fick först 8/12) redan hunnit "jobba" 200 timmar, dvs halvvägs hade de redan brakat förbi alla rimliga gränser. Så vi hade ändå haft den här problematiken för även med en annan firma som gjorde klart så hade ju de velat ha betalt och vi hade dessutom då haft en tvist med Veterankraft.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 5 till
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Till småjobb som tar någon timme kanske veteranpoolen eller liknade företag är en smidig lösning då ett byggföretag inte gärna kommer och sätter upp en hylla eller liknade. Men till en större köksrenovering är det absolut inte rätt företag. Jag har varit verksam inom byggbranchen i många år och det finns absolut byggnadsarbetare som efter pensionen kan utföra mindre jobb en del orkar även med att jobba på som vilken effektiv 30 åring som helst. Men de flesta mig själv inkluderad kommer absolut inte orka med att hålla farten uppe. Det är lite det som är poängen med att gå i pension man slutar lönearbeta. Den erfarenheten jag har av liknade företag är att vissa företag anställer precis vem som helst utan någon kännedom om personen. Jag har en granne som visserligen gör en hel del hemma med huset men han är ingen hantverkare han ville de anställa till byggnadsarbete. Tanken med företagsidén är mycket god men man måste veta vilken person som kommer och gör jobbet då de ofta inte är heltidsarbetande så är det inte lämpligt till större arbeten likt en köksrenovering generellt. Kolla omdömena på veteranföretag på nätet så blir det en ganska tydlig bild av hur företagen sköts…

tråkigt med din hysteriska faktura men löpande arbete tar man av företag man har förtroende för.

[länk]
Vilket vi hade eftersom de redan gjort fyra uppdrag, varav ett snickeriuppdrag, och skött sig utmärkt väl.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Till småjobb som tar någon timme kanske veteranpoolen eller liknade företag är en smidig lösning då ett byggföretag inte gärna kommer och sätter upp en hylla eller liknade. Men till en större köksrenovering är det absolut inte rätt företag. Jag har varit verksam inom byggbranchen i många år och det finns absolut byggnadsarbetare som efter pensionen kan utföra mindre jobb en del orkar även med att jobba på som vilken effektiv 30 åring som helst. Men de flesta mig själv inkluderad kommer absolut inte orka med att hålla farten uppe. Det är lite det som är poängen med att gå i pension man slutar lönearbeta. Den erfarenheten jag har av liknade företag är att vissa företag anställer precis vem som helst utan någon kännedom om personen. Jag har en granne som visserligen gör en hel del hemma med huset men han är ingen hantverkare han ville de anställa till byggnadsarbete. Tanken med företagsidén är mycket god men man måste veta vilken person som kommer och gör jobbet då de ofta inte är heltidsarbetande så är det inte lämpligt till större arbeten likt en köksrenovering generellt. Kolla omdömena på veteranföretag på nätet så blir det en ganska tydlig bild av hur företagen sköts…

tråkigt med din hysteriska faktura men löpande arbete tar man av företag man har förtroende för.

[länk]
Fast var det en stor köksrenovering? Ta bort fem bänkskåp, tre överskåp. Ta bort gipsväggar totalt 20 kvm, sätta upp ny OSB+gips. Lägga klickgolv, sätta upp Huntonittak 17 kvm. Montera åtta bänkskåp, ett högskåp, ett överskåp. Skruva fast tre måttbeställda bänkkskivor.

Ingen ombyggnad, relativt modernt hus (1967) etc.
 
M Gizzmo123 skrev:
Du får se det som en läro peng och anlita en ”riktig” byggfirma nästa gång
Nej, det finns ingen anledning att acceptera ocker som läropengar. Priset ska vara skäligt oavsett om det är fast eller löpande.
 
  • Gilla
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Hej alla

Använde mig av Veterankraft för att renovera vårt kök (i 60-talshus) på löpande räkning. Har anlitat dem för flera mindre jobb tidigare och alltid varit jättenöjd men nu gick det inte så bra. Vi fick just vår första faktura och den var milt uttryckt häpnadsväckande, i vart fall i min värld och väldigt mycket utifrån vår upplevelse av deras arbetsinsats. Tänkte därför höra med er mer erfarna vad ni anser om rimlig total arbetstid för dessa moment:

- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)
- Montering av OSB + gips på dessa väggar
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter

Veterankraft har dessutom gjort måleri- el och rörarbeten men de är vi nöjda med och den fakturerade tiden är skälig.

Skulle uppskatta enormt mycket om någon mer erfaren hade möjlighet att ge lite feedback på detta. Har tagit det med Veterankraft men där blev det rejält kärvt så just nu är vi i läget att vi har bestridit första fakturan och kommer troligen att behöva ta detta till ARN och eventuellt rättsligt.

MVH

Johan E
Jag killgissar på att allt mellan 80-120 timmar totalt kan vara högst rimligt.
Jag tog in två snickare för att lägga nytt golv i ett kök, riva befintliga stommar + nytt IKEA-kök, och lite målningsfix.
Det blev totalt 85 timmar.
Gipsa tar tid.
 
  • Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.