J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Vi har bara fått fakturan för november och Veterankraft upplyste mig om att de missat att fakturera en av tre resurser. Men med det vi vet plus min uppskattning av vad de kommer att debitera för december så landar jag på (ja, jag har lite svårt att skriva det här) 377 timmar. Ja, ni läste rätt. Trehundrasjuttisju. Till det kommer 32 timmar målning, 35 timmar elektriker och 4-8 timmar rörmokare (allt detta tämligen rimligt).
Nästan en arbetsvecka elektriker för ett kök?!?!
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Finns det några positiva exempel av såna veteranbolag?
De är ju inte direkt billiga och om man både jobbar långsamt och gör fel så blir det ju ändå mycket dyrare.
Tveksamt.
Jag alltid ställt mig frågan varför många tror att lagerarbetare, IT-tekniker, väktare, sophämtare och banktjänstemän plötsligt kan snickra, måla och bygga, bara för att de blir gamla?
 
  • Gilla
  • Haha
cotillion och 35 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Nästan en arbetsvecka elektriker för ett kök?!?!
Det var gamla kablar, huset och köket är från 1967 så det behövde dras nya kablar till ett antal uttag samt montera tre nya uttag. Tyckte att det var hyfsat skäligt och valde att inte ta strid om det. Men vad tänker du om tidsåtgång…?
 
  • Gilla
Knetenknegare och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du ska inte betala för den tid de lägger på att rätta till sånt som är felaktigt gjort av dem.
Nej, vi har ju inte fått fakturan för december än men det tänker jag såklart inte göra.
 
Vilken affärsidé. Använd slöa pensionärer och ta 500:-/h. Arbetet kommer ta lång tid vilket leder till mycket pengar.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 17 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Det var gamla kablar, huset och köket är från 1967 så det behövde dras nya kablar till ett antal uttag samt montera tre nya uttag. Tyckte att det var hyfsat skäligt och valde att inte ta strid om det. Men vad tänker du om tidsåtgång…?
Mja, nu är jag inte så kunnig inom elyrket, vi hade dock två elektriker hos oss när vi gjorde om köket. De drog nya kablar i hela huset (140 kvm) bytte alla dosor, elcentral, lampor och spottar på 60h totalt (30+30).
 
  • Gilla
Hans-Greta och 2 till
  • Laddar…
S
S Stuff skrev:
Det finns det säkert men det är säkert väldigt beroende på vem som kommer hem till dig (som med alla hantverkare). Jag skulle nog bara anlita dem om jag visste någon specifik hantverkare anställd hos dem som jag ville ha och kunde be om att få.
Alla pensionärer är inte långsamma ;) Jag hade en pensionär hos mig som på egen hand smällde upp ett trädäck på mindre än två dagar. Men han har eget litet företag och kör inte via veterankraft ;)

Nä, hur vet man att det kommer en pensionerad snickare och inte en pensionerad kvastskötare?
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Mja, nu är jag inte så kunnig inom elyrket, vi hade dock två elektriker hos oss när vi gjorde om köket. De drog nya kablar i hela huset (140 kvm) bytte alla dosor, elcentral, lampor och spottar på 60h totalt (30+30).
OK. Ja, säg att det egentligen hade kunnat tagit hälften av det, då hade det handlat om säg 6-7000 efter ROT. Jag valde att ge mig där eftersom jag ville fokusera på den stora kakan med tid, dvs snickarna. Men kanske ska man påtala det med, nu när Veterankraft bestämt sig för att sätta hårt mot hårt.
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
nikasp
Jag skulle inte anlita Veterankraft och liknande företag. Av allt jag läst genom åren så går det långsamt och dyrare än vanliga yrkesaktiva proffs.
 
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Nästan en arbetsvecka elektriker för ett kök?!?!
Om man gör allt ordentligt med en köksrenovering i ett gammalt hus och fixar fram nya matningar, öppnar väggar och tak och flyttar dosor, fixar belysning m.m. så tar det tid. Ofta behöver elcentralen bytas eller byggas ut också.

Gör man ingenting och lägger mikro, diskmaskin och 5 st bänkuttag på samma befintliga grupp som belysningen i kök, hall och vardagsrum så tar det naturligtvis inte så långt tid för elektrikern. Dock får man vara beredd på att behöva byta säkring. :)

//Patrik
 
  • Gilla
maer031 och 9 till
  • Laddar…
Det där lät minst sagt dyrt, halva summan är fortfarande dyrt men mer skäligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag skulle inte anlita Veterankraft och liknande företag. Av allt jag läst genom åren så går det långsamt och dyrare än vanliga yrkesaktiva proffs.
Jo, tydligt nu. Vi gjorde det eftersom vi har enbart goda erfarenheter av dem sedan tidigare (då från mindre jobb).
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
jag fick fatt i en vvs-are via V.P eller dylikt bolag, han fick fria tyglar i mitt gamla pannrum, koppla ihop radiatorsystemet med 2 acc och en V.M kamin på övervåningen och en LVVP på slinga därtill....
han höll nog på i ca 6mån av och till.... hade en budget på 23K..... (som jag inte sa ngt om alltså).. han var väldigt hygglig och jag har kvar 15K i plånkan,,,

han fick hjälpa mig med byte av kran nyss... men där var han inte lika generös.. :/...beror nog på humör och tidsåtgång..
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Om man gör allt ordentligt med en köksrenovering i ett gammalt hus och fixar fram nya matningar, öppnar väggar och tak och flyttar dosor, fixar belysning m.m. så tar det tid. Ofta behöver elcentralen bytas eller byggas ut också.

Gör man ingenting och lägger mikro, diskmaskin och 5 st bänkuttag på samma befintliga grupp som belysningen i kök, hall och vardagsrum så tar det naturligtvis inte så långt tid för elektrikern. Dock får man vara beredd på att behöva byta säkring. :)

//Patrik
Ja, vi bytte inte central etc men flera av de gamla uttagen var original ojordat, tidigare jobb för trefas behövdes göras om, flera nya dosor etc. Så nånstans mellan ”skarva på det gamla” och ”göra om från scratch”. Summan var oavsett inte uppenbart oskäligt så vi lät bli den för att visa god vilja.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
S
M MagicFingers skrev:
han fick hjälpa mig med byte av kran nyss... men där var han inte lika generös.. :/...beror nog på humör och tidsåtgång..
Känns ändå tveksamt att tidsåtgången skulle påverka hur man debiterar eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.