Hej alla

Använde mig av Veterankraft för att renovera vårt kök (i 60-talshus) på löpande räkning. Har anlitat dem för flera mindre jobb tidigare och alltid varit jättenöjd men nu gick det inte så bra. Vi fick just vår första faktura och den var milt uttryckt häpnadsväckande, i vart fall i min värld och väldigt mycket utifrån vår upplevelse av deras arbetsinsats. Tänkte därför höra med er mer erfarna vad ni anser om rimlig total arbetstid för dessa moment:

- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)
- Montering av OSB + gips på dessa väggar
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter

Veterankraft har dessutom gjort måleri- el och rörarbeten men de är vi nöjda med och den fakturerade tiden är skälig.

Skulle uppskatta enormt mycket om någon mer erfaren hade möjlighet att ge lite feedback på detta. Har tagit det med Veterankraft men där blev det rejält kärvt så just nu är vi i läget att vi har bestridit första fakturan och kommer troligen att behöva ta detta till ARN och eventuellt rättsligt.

MVH

Johan E
 
Redigerat:
  • Gilla
pve
  • Laddar…
Svårt att uppskatta, men en vecka för två man är min gissning!
 
  • Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Svårt att uppskatta, men en vecka för två man är min gissning!
Så för att vara tydlig: 40 timmar gånger 2 = 80 timmar?
 
  • Gilla
postkontrollen och 5 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Så för att vara tydlig: 40 timmar gånger 2 = 80 timmar?
Ja typ.
Sen vet vi ju inte om vem som köpt in material och vem som åker o slänger på tippen osv.
Har dom gjort allt jobb i en följd eller en timme här och en timme där?

Edit: Vill bara klargöra att jag inte är hantverkare utan bara en uppskattning på vad som kanske hade varit rimligt för min del om jag gjort jobbet själv.
Kan ju också strula en del med vänttider på andra hantverkare, elektriker VVSare målare osv.
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Ja typ.
Sen vet vi ju inte om vem som köpt in material och vem som åker o slänger på tippen osv.
Har dom gjort allt jobb i en följd eller en timme här och en timme där?

Edit: Vill bara klargöra att jag inte är hantverkare utan bara en uppskattning på vad som kanske hade varit rimligt för min del om jag gjort jobbet själv.
Kan ju också strula en del med vänttider på andra hantverkare, elektriker VVSare målare osv.
Allt jobb har gjorts i följd.

Jag har hållit med färdigmonterade stommar, lister, golv, tak. De har köpt in OSB, gips, läkt (de valde tvärtemot min instruktion att sätta innertaket utanpå det gamla och bestämde själva att innertaket behövde vägas av eftersom det tydligen var snett, det meddelades när jobbet var halvvägs), skruv etc. K-bygg (som de handlat på) ligger fem minuter från där vi bor och där ligger även närmsta återbruk (de var ansvariga för att slänga det rivna, även det tvärtemot vad jag sa åt dem f ö).
 
  • Gilla
Pontus.F och 1 till
  • Laddar…
A
Alla trådläsare undrar hur många timmar du blivit fakturerad.
 
  • Gilla
Manges totalBygg och 38 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Alla trådläsare undrar hur många timmar du blivit fakturerad.
Ja, det förstår jag. Kommer att avslöja det när jag fått några fler svar, för att få uppskattningar som är ofärgade av detta.
 
  • Gilla
Dheri och 6 till
  • Laddar…
Grovt. 10x2x8=160h. Inklusive hämta lite grejer och slänga lite grejer.
 
  • Gilla
tank77 och 14 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Allt jobb har gjorts i följd.

Jag har hållit med färdigmonterade stommar, lister, golv, tak. De har köpt in OSB, gips, läkt (de valde tvärtemot min instruktion att sätta innertaket utanpå det gamla och bestämde själva att innertaket behövde vägas av eftersom det tydligen var snett, det meddelades när jobbet var halvvägs), skruv etc. K-bygg (som de handlat på) ligger fem minuter från där vi bor och där ligger även närmsta återbruk (de var ansvariga för att slänga det rivna, även det tvärtemot vad jag sa åt dem f ö).
+ 40 timmar till då, totalt 120 alltså.
Sen kan man säkert lägga på X% eftersom allting alltid tar längre tid än man räknat med.
 
  • Gilla
Hans-Greta och 4 till
  • Laddar…
Någonstans mellan 80-120 arbetstimmar låter inte helt orimligt
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
Jag gissar också på 2 veckor för två man. Troligen kan en ensam duktig hantverkare göra det på ungefär samma tid. Men då gäller det en BRA hantverkare.

Röret igenom garderoben, låter lite konstigt. Har du fått den korrekt brandisolerad hela vägen?
 
  • Gilla
byggahus1 och 15 till
  • Laddar…
Jag är själv egenföretagande snickare/målare. Huruvidare inget strulat eller krånglat mer än vanligt så är 15 arbetsdagar för 1 person rimligt. Alltså ca 120 timmar.
Detta bygger på att du hjälpt till med delar av materialinköp, bortforsling av skräp, samt städning.
 
  • Gilla
trilithium och 15 till
  • Laddar…
Fyra svar och ett snitt på runt 135 h.
Vad fakturerade dom?
 
  • Gilla
rosen.johansson och 4 till
  • Laddar…
totalt ca 130h känns rimligt. Unga och kunniga kanske 10-20h mindre. Man kan ju inte räkna med turbofart o m det är veteranpoolen, det är trots senior arbetskraft. men det skall ju återspeglas lite i prissättningen istället.
men då utgår jag ifrån att de inte gjort ytskikt, spackling, slipning mm. Då växer det en del till..
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Fyra svar och ett snitt på runt 135 h.
Vad fakturerade dom?
Vi har bara fått fakturan för november och Veterankraft upplyste mig om att de missat att fakturera en av tre resurser. Men med det vi vet plus min uppskattning av vad de kommer att debitera för december så landar jag på (ja, jag har lite svårt att skriva det här) 377 timmar. Ja, ni läste rätt. Trehundrasjuttisju. Till det kommer 32 timmar målning, 35 timmar elektriker och 4-8 timmar rörmokare (allt detta tämligen rimligt).
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
CatharinaX och 35 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.