Okej. Husägare till året-runt-fritidshus. Nu har vattnet frusit efter att luftvärmepumpen inte satt igång efter ett strömavbrott . Har läst på att man kan försöka lösa upp propparna via kupevärmare och hårtork och eventuellt gå in med slang i röret för att spruta in varmt vatten och på så vis lösa upp proppen, och hoppas inte skiten har spruckit.

hur som helst: VAR/HUR går vi in i röret? Vad behöver vi för verktyg? Är alltså helt grön på detta. Tar vi bort blandaren och går in den vägen, eller går vi in ”var som helst” under diskbänken? Vattnet är påslaget men det kommer inget; varken i dusch, kök eller badrum. Avloppet har ej fryst, det funkar att spola. Snälla hjälp med tips, tänk som att ni pratar med en treåring, vet inte vad ett enda rör har för speciellt namn eller så .

tack på förhand! mvh Förkyld Super Mario
 
  • Gilla
L.I
  • Laddar…
N neurosa skrev:
Okej. Husägare till året-runt-fritidshus. Nu har vattnet frusit efter att luftvärmepumpen inte satt igång efter ett strömavbrott . Har läst på att man kan försöka lösa upp propparna via kupevärmare och hårtork och eventuellt gå in med slang i röret för att spruta in varmt vatten och på så vis lösa upp proppen, och hoppas inte skiten har spruckit.

hur som helst: VAR/HUR går vi in i röret? Vad behöver vi för verktyg? Är alltså helt grön på detta. Tar vi bort blandaren och går in den vägen, eller går vi in ”var som helst” under diskbänken? Vattnet är påslaget men det kommer inget; varken i dusch, kök eller badrum. Avloppet har ej fryst, det funkar att spola. Snälla hjälp med tips, tänk som att ni pratar med en treåring, vet inte vad ett enda rör har för speciellt namn eller så .

tack på förhand! mvh Förkyld Super Mario
Funderat på att kontakta en rörmockare?

I o m att du är helt grön så kan det kanske vara bra att ta det säkra före det osäkra?

Jag bara spånar fritt nu, det hade väl varit vettigt att stänga av inkommande vatten så att den vattenvolym som kommer ut från en ev. spricka är begränsat. Sedan är det väl "bara" att "smyga rör" från inkommande vatten, alltså följa det så att du ser alla ställen som vattnet går så du får en hel bild över alla vattenledningar. Därefter kanske man visuellt kan titta och se om något ser märkligt ut. Går ledningen inne i väggen så blir det så klart svårt.

Har den vattenburna värmen frusit också?

Jag hade nog börjat där och återkommit.
 
  • Gilla
Erinord
  • Laddar…
Försök först med uppvärmning på utsidan av röret. Som sagt kupevärmare, hårtork osv. Och rätt länge. Ha koll så det inte blir överhettat och börjar brinna.

Har ingen personlig erfarenhet av att spruta in varmvatten, men det blir rätt slabbigt. det vatten du sprutar in kommer ut samma väg som du sprutar in det. När proppen släpper så kommer det att spruta ut mycket vatten.

När du bara får något litet flöde i rören så fortsätt spola. Även det kalla vattnet tinar upp isen det passerar.

Men skall du ge dig på metoden att spruta in varmvatten, så hitta en rörskarv som är lättåtkomlig, där det inte gör någon skada om det kommer ut mycket vatten. Och ha någon vid huvudkranen som snabbt kan stänga av.

Sedan för framtiden så skulle jag ha några elelement, på strategisak platser, inställda på lägre temperatur än värmepumpen, så de bara går igång om den inte kör som den skall.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 3 till
  • Laddar…
Och som sagt, om du inte får bort proppen nu, så lämna det inte med vatten på, stäng huvudkranen. När proppen är borta så får du läcksöka. Läs av vattenmätaren, titta igen efter några timmar, utan att använda något vatten (inte ens ett glas) under tiden.

Jag har kört med kupevärmare, efter 3 timmar släppte proppen.
 
  • Gilla
jonas_da och 3 till
  • Laddar…
Kommunalt vatten eller egen brunn?
 
Tack alla för snabba svar, ni är sååå snälla! Vi har egen brunn, varken varm eller kallvatten fungerar. Har haft underhållsvärme med element i kök och badrum men har tydligen inte räddat oss . Rörmokare är definitivt ett alternativ men KAN vi lösa det själva så vill vi åtminstone försöka först, den hårda vägen.

hmm det där med slangen jag hade plan på, var att jag läste någon som använt akvarieslang plus sån där köttspruta/marinadspruta och pumpat 50’c vatten fram och tillbaka. Men det låter som att vi ska avvakta med det . Vi börjar med hårtork och kupévärmare. Nu under natten har våran granne satt på samtliga element på full effekt så får vi se om det kan ha gett något.

Tack alla tips är oumbärliga!
 
I våran stuga fryser vattenledningarna ibland mellan badrummet och köket. Ledningarna är rör-i-rör och brukar vara enkla att tina upp genom att suga med dammsugaren tätt mot plaströret från ena hållet. Det drar då in varmluft från andra hållet och tinar upp ledningen. Vill man kan man även blåsa med hårfön från motsatt håll.
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Tack för tips! Och era rör har inte spruckit utan ni bara ”får lite isproppar då och då”. Haha, är SÅ rädd att vi står en halv mille fattigare i sommar…
 
  • Gilla
Miana
  • Laddar…
För en kommande förbättring. Fundera om ni ska installera en värmekabel för inkommande vatten. Det går att eftermontera i PEM-slangen.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Att lösa en ispropp kan ta en stund, är det kopparrör kan du värma på ganska ordentligt. Sen är det ju viktigt att lokalisera varför isproppen bildas om röret går i yttervägg någonstans kanske isoleringen behöver bättras på runt röret, eller i värsta fall kanske rören behöver dras en annan väg.
Jag hade samma problem i mitt fritidshus. Där hade jag tagit hjälp av en snickare att fräscha upp källaren när vi precis hade köpt det. Han byggde in rören väldigt snyggt enda problemet är att han också byggde in en friskluftsventil i samma nisch utan att sätta igen den... Det tog ett par vintrar innan jag fattade varför vi hade problem när det var kallt ute...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
För en kommande förbättring. Fundera om ni ska installera en värmekabel för inkommande vatten. Det går att eftermontera i PEM-slangen.
Detta är bra att ha för framtiden oavsett var det frusit denna gång.
Om samtliga rum saknar vatten är är det antingen där vattnet kommer in i huset eller utanför huset det frusit.
Värmekabel i inkommande vatten och ett element i rummet där vattnet kommer in i huset är lösningen.

/M
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Jag skulle stänga av pumpen då,kanske tillomed ta isär röret där så det inte börjar spruta någonstans
 
  • Gilla
SETC och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering: nu har grannen gått in i huset igen. Det är fortfarande rätt kyligt och luftvärmepumpen fungerar inte (misstänker att vi måste avlägsna is från den, samt kanske någon säkring gått vid strömavbrottet). Vattnet funkar fortfarande ej men nu sprakade det lite i handfatets kran, sa han! Igår var det helt tyst. Kan det innebära att det börjar tina?! Känner ändå visst hopp nu
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
För en kommande förbättring. Fundera om ni ska installera en värmekabel för inkommande vatten. Det går att eftermontera i PEM-slangen.
ja! Det ska vi definitivt göra! Verkar vara en billig liv/rörförsäkring
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
N neurosa skrev:
Uppdatering: nu har grannen gått in i huset igen. Det är fortfarande rätt kyligt och luftvärmepumpen fungerar inte (misstänker att vi måste avlägsna is från den, samt kanske någon säkring gått vid strömavbrottet). Vattnet funkar fortfarande ej men nu sprakade det lite i handfatets kran, sa han! Igår var det helt tyst. Kan det innebära att det börjar tina?! Känner ändå visst hopp nu
Det kan ju innebära att det börjar tina. Men som flera andra skriver är det vanskligt att inte stänga av pumpen. Om ett rör i väggen gått sönder kommer det ju börjar spruta vatten där så snart proppen tinat. Så om inte grannen kan vara på plats i huset och övervaka så tycker jag du ska be honom stänga av strömmen till pumpen. Sen kan ju han sätta på den igen för att testa nästa gång han tittar till huset.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.