T Tossegubbe skrev:
Jo men nu har vi ingen aning om han avrådit eller inte
Tror du TS hade insisterat på att få provtryckning med vatten gjord om han informerats om vad som kunde hända?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Framgår det inte rätt tydligt att TS är privatperson och byggherre?
Mjae inte uttryckligen, men det är iaf relevant för vad man förväntas kunna och förstå. Om Agda 94 beställer en ny altan kan hon inte förväntas ha samma ansvar och kunskap som om en byggherre för ett mångmiljonprojekt beställer samma altan.
Tycker du inte själv det är rätt rimligt?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du TS hade insisterat på att få provtryckning med vatten gjord om han informerats om vad som kunde hända?
Har ingen uppfattning Om TS men jag har råkat ut för MÅNGA personer som struntat i eller glömt eller ignorerat mina råd och rekomdationer genom åren och flera gånger med kostsam utgång.
Inte minst om vatten är gratis och alkohol kostar 3k extra ;)
 
T Tossegubbe skrev:
Tycker du inte själv det är rätt rimligt?
Absolut, men jag vet inte om det är relevant. Detta är varken en altan eller ett mångmiljonprojekt utan i alla fall jag uppfattar det som en privatperson/lekman som bygger sig ett hus.
 
nino nino skrev:
Om man beställer provtryckning i Maj och sen fryser det sönder i December då?

Är det provtryckt innan det blev gjutet, är det då rörmokaren eller är det betongarens fel om det fryser sönder?
Sen är det inte orimligt att tänka sig att slangarna redan var fyllda sedan provtryckning innan gjutning heller? Eller möjligen regnvattenfyllda? Mycket okänt här..
 
  • Gilla
Solar53 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut, men jag vet inte om det är relevant. Detta är varken en altan eller ett mångmiljonprojekt utan i alla fall jag uppfattar det som en privatperson/lekman som bygger sig ett hus.
Ja jag har ingen aning om vilket, därav mina inlägg om att det inte går att avgöra ansvarsfrågan, en KA och byggherre som har koll på större projekt bör iaf rimligtvis finnas utsedd.
Det är med tanke på antalet slingor på bilderna inte frågan om något litet tillbygge eller garage på 30m2 för då hade det varit typ 2 eller 4 rör
 
  • Gilla
Snablis
  • Laddar…
Snablis
Började läsa tråden igår, men blev nyfiken på hur det gått i diskussionerna.
Som vanligt kommer mycket personliga tyckanden och råd, vilket kan vara bra om man undrar vad folk tycker.

Undrar man däremot vad som gäller så behöver man söka fakta, och tolka den. Alltså juridiska fakta.
Allt det finns på internet. Metoden jag upptäckt är bäst är att söka fram iaf 5-7 olika svar/resonemang och skrivelser kring det jag vill lära mig. Sedan kolla datumen och göra en egen kvalificerad bedömning av MITT beslut som byggherre. Det gjorde också att jag kunde avböja och motivera för min handläggare hos kommunen att jag inte behövde en byggfelsförsäkring/färdigställandeförsäkring från tex Gar-Bo.
Ang moment där jag tagit in fackmän så diskuterar jag alltid med utföraren och ställer frågor för att vara säker på att det blir rätt i MITT hus. Jag har också oftast googlat järnet innan för att veta att jag beställer det mitt hus behöver för att fungera på bästa sätt.

Det är på så sätt jag klarat att vara byggherre och till stor del byggare av mitt eget hus, där vi har slutsamråd på måndag. Jag kunde inte mycket när jag började, men beslutade att vara egen byggherre trots att det innebar att ha hela ansvaret iom att jag har svart bälte i sökmotorhantering.

Enligt boverket har byggherren hela ansvaret. (Gjorde endast en googling.)
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/byggherrens-ansvar/

Nu vore det bra om TS kan dela med sig av vem som är byggherre för bygget.
Hittar någon annan mer fakta vi kan tolka om vad som gäller juridiskt så dela gärna med er.

"Det man inte har i huvet, får man ha i benen, eller plånboken." =)
 
  • Gilla
Jerald Stuartson och 1 till
  • Laddar…
J
Snablis Snablis skrev:
Började läsa tråden igår, men blev nyfiken på hur det gått i diskussionerna.
Som vanligt kommer mycket personliga tyckanden och råd, vilket kan vara bra om man undrar vad folk tycker.

Undrar man däremot vad som gäller så behöver man söka fakta, och tolka den. Alltså juridiska fakta.
Allt det finns på internet. Metoden jag upptäckt är bäst är att söka fram iaf 5-7 olika svar/resonemang och skrivelser kring det jag vill lära mig. Sedan kolla datumen och göra en egen kvalificerad bedömning av MITT beslut som byggherre. Det gjorde också att jag kunde avböja och motivera för min handläggare hos kommunen att jag inte behövde en byggfelsförsäkring/färdigställandeförsäkring från tex Gar-Bo.
Ang moment där jag tagit in fackmän så diskuterar jag alltid med utföraren och ställer frågor för att vara säker på att det blir rätt i MITT hus. Jag har också oftast googlat järnet innan för att veta att jag beställer det mitt hus behöver för att fungera på bästa sätt.

Det är på så sätt jag klarat att vara byggherre och till stor del byggare av mitt eget hus, där vi har slutsamråd på måndag. Jag kunde inte mycket när jag började, men beslutade att vara egen byggherre trots att det innebar att ha hela ansvaret iom att jag har svart bälte i sökmotorhantering.

Enligt boverket har byggherren hela ansvaret. (Gjorde endast en googling.)
[länk]

Nu vore det bra om TS kan dela med sig av vem som är byggherre för bygget.
Hittar någon annan mer fakta vi kan tolka om vad som gäller juridiskt så dela gärna med er.

"Det man inte har i huvet, får man ha i benen, eller plånboken." =)
I inlägg #83 indikerar TS att denne är byggherre.
 
M MITS skrev:
Hej,
Efter provtryckning av golvvärmerören som gjordes med vatten har nu allt fryst till is, då vi märkte detta för sent hur rörmokaren hade utfört jobbet.
Gjordes inget avtal för jobbet, utan ett beställningsjobb för endast grovtryckning. fakturan redan betalt.
Provtryckningen gjordes mitten av november. Rörmokaren tar inget ansvar och påstår att det varit vårt ansvar att få på värme (även om det då inte fanns något plan2 eller tak.
Någon erfarenhet från motsvarande katastrofer? Har jag juridisk möjlighet att kräva skadestånd för detta.
Hej! Man provtryck väl alltid med lufttryck, finns väl ingen rörmokare som provtrycker med vatten? Det är ju han som klantat sig, fanns ju inget tak ens!!
 
Snablis
J Jerald Stuartson skrev:
I inlägg #83 indikerar TS att denne är byggherre.
Tack, då verkar det vettigt att TS tar detta med försäkringsbolaget som har hand om färdigställandeförsäkringen, om det finns en sån.
Eller byggfelsförsäkringen. Kanske är samma.

Tex Gar-Bo mfl verkar prenumerera på information om vilka byggen som startat iom att jag började få drösvis med reklam om tjänster som är bra när man bygger. Jag fick aktivt avböja försäkringen. Detta är iofs i Nacka utanför Sthlm.
 
Snablis
M Matteji78 skrev:
Hej! Man provtryck väl alltid med lufttryck, finns väl ingen rörmokare som provtrycker med vatten? Det är ju han som klantat sig, fanns ju inget tak ens!!
Jag anlitade två olika då värmen nere i plattan var klar 2 år innan övervåningen. Båda använde vatten.
 
Snablis Snablis skrev:
Började läsa tråden igår, men blev nyfiken på hur det gått i diskussionerna.
Som vanligt kommer mycket personliga tyckanden och råd, vilket kan vara bra om man undrar vad folk tycker.

Undrar man däremot vad som gäller så behöver man söka fakta, och tolka den. Alltså juridiska fakta.
Allt det finns på internet. Metoden jag upptäckt är bäst är att söka fram iaf 5-7 olika svar/resonemang och skrivelser kring det jag vill lära mig. Sedan kolla datumen och göra en egen kvalificerad bedömning av MITT beslut som byggherre. Det gjorde också att jag kunde avböja och motivera för min handläggare hos kommunen att jag inte behövde en byggfelsförsäkring/färdigställandeförsäkring från tex Gar-Bo.
Ang moment där jag tagit in fackmän så diskuterar jag alltid med utföraren och ställer frågor för att vara säker på att det blir rätt i MITT hus. Jag har också oftast googlat järnet innan för att veta att jag beställer det mitt hus behöver för att fungera på bästa sätt.

Det är på så sätt jag klarat att vara byggherre och till stor del byggare av mitt eget hus, där vi har slutsamråd på måndag. Jag kunde inte mycket när jag började, men beslutade att vara egen byggherre trots att det innebar att ha hela ansvaret iom att jag har svart bälte i sökmotorhantering.

Enligt boverket har byggherren hela ansvaret. (Gjorde endast en googling.)
[länk]

Nu vore det bra om TS kan dela med sig av vem som är byggherre för bygget.
Hittar någon annan mer fakta vi kan tolka om vad som gäller juridiskt så dela gärna med er.

"Det man inte har i huvet, får man ha i benen, eller plånboken." =)

Jo är ungefär det jag hävdar, byggherren har ett övergripande ansvar och inte den enskilde hantverkaren så det mest relevanta för ansvarsfrågan är just vem som är det.
Spec om hantverkaren bara blivit anlitad för ett väldigt litet delmoment som en provtryckning på kke ett par timmar.
Kan se ett större ansvar om det avsåg typ "totalentrepenad VVS" eller liknande
 
  • Gilla
Snablis
  • Laddar…
M Matteji78 skrev:
Hej! Man provtryck väl alltid med lufttryck, finns väl ingen rörmokare som provtrycker med vatten? Det är ju han som klantat sig, fanns ju inget tak ens!!
Man kan tycka det men det är tyvärr förhindrat i div regelverk, sen kan man tycka som man vill om det och jag vet att man kan göra avsteg då det inte föreligger ngn reell risk med ingjutna rör och typ 3bar
 
J
M Matteji78 skrev:
Hej! Man provtryck väl alltid med lufttryck, finns väl ingen rörmokare som provtrycker med vatten? Det är ju han som klantat sig, fanns ju inget tak ens!!
Man provtrycker normalt med vatten som är inkompressibelt, rören skall stumfyllas.
 
Snablis
Jag lider med TS. Det är förståss asjobbigt att detta hänt. Mitt råd är att börja ringa runt till relevanta försäkringsbolag man har knutit till sig, samt som byggherre diskutera praktiska lösningar med sin KA eller konstruktör om bästa lösning avseende pris och mest nytta. Sedan parallellt ta reda på hur man kan samla in kostnadsfakta (även egen tid) ifall man lyckas få ersättning antingen av röris (efter juridisk tvist) eller försäkringsbolag. Det är inte alltid värt att pausa bygget medan tvist löses.
Som tidigare trådinlägg tipsat om: Kontakta jurist.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.