MathiasS MathiasS skrev:
Hantverkaren har ett långtgående ansvar att ta tillvara på konsumentens intresse. Det skulle kunna vara att trycka med en glykolblandning för att inte riskera frysning eftersom han såg att huset inte hade något tak, eller att extremt tydligt redovisa att nu måste slangarna tömmas alt huset värmas.

Har han inte gjort detta är det inte självklart att han får rätt i en tvist.
Håller med . Tjänsten är inte fackmässigt utförd och därmed är det fel på tjänsten. Här gäller Konsumenttjänstlagen 4§ 9§ 11§. Om TS hade upplysts om frysningsrisken med vatten hade han inte avtalat om tjänsten. Genom sitt yrke har hantverkaren insikt om skaderisken .
Reklamera omgående .
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
S Styrtekniker skrev:
Ursäkta en dum fråga. Hur kunde golv värmen frysa. Är det ingen värme alls i huset? Golvvämen vore det sista som fryser? Är det torparegrund?
Läs inlägg #1 igen, där förklarar TS att det inte finns tak på "huset".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Provar igen. Jag tycker att rörisen skulle informerat om frysrisken. Det gör alltid jag som tekniker. Jag tycker att man inte kan begära av vanliga dödliga att de ska komma ihåg sådana saker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Fattar inte flugan med golvvärme. Vem kom på att det skulle vara en bra idé att bygga in en riskkonstruktion? Förr eller senare blir det knas, och då tvingas man riva fullt fungerande golv för att komma åt problemet.

Vi har vattenburen värme, men rören är inte inbyggda i vare sig väggar eller golv, utan löper i en ventilerad metallskena utmed golvlisterna. Om det skulle uppstå läckage eller stopp kan det åtgärdas utan förstörande åtgärder.
Amen broder. En av sakerna jag ogillar mest med mitt hus är att värmesystemet (järnrör) är inbyggt i både golv och väggar lite överallt och det öppna expansionskärlet står på en svåråtkomlig vind. Visst att det är extremt sällsynt att ett sånt system rostar sönder eller av andra skäl börjar läcka, men det känns ändå illa att jag omöjligen kan upptäcka fel förrän katastrofen är ett faktum. Det är ett stort system, många liter vatten...
 
H
Detta är alltså så det går till när någon beställer provtryckning.

Rörmokaren fyller systemet med vatten och provtrycker. Sedan låter man vattnet vara kvar i systemet och räknar med att TS åker ditt och fyller på med glykol eller tömmer systemet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M MITS skrev:
Hej,
Efter provtryckning av golvvärmerören som gjordes med vatten har nu allt fryst till is, då vi märkte detta för sent hur rörmokaren hade utfört jobbet.
Gjordes inget avtal för jobbet, utan ett beställningsjobb för endast grovtryckning. fakturan redan betalt.
Provtryckningen gjordes mitten av november. Rörmokaren tar inget ansvar och påstår att det varit vårt ansvar att få på värme (även om det då inte fanns något plan2 eller tak.
Någon erfarenhet från motsvarande katastrofer? Har jag juridisk möjlighet att kräva skadestånd för detta.
I mitten av November föreligger alltid risk för frost. Det borde en erfaren rörmokare veta och ta höjd för. Det minsta är att fråga er om värmen kommer att slås på.
Det beror även på hur färdigt huset är.
I ert fall låter det som rörmokaren fuskat.
Men om han hade gjort arbetet fram till sensommaren är det en annan sak.
Nu finns 3 alternativ.
1 Bila upp golvet ( Ett stort och dyrt jobb)
2 lägga nya för och gjuta över dom.
3 Montera vanliga radiatorer.
Lycka till. Men att få rörisen att stå för allt tror jag är hopplöst. En deal att du står för material med hans rabatter , och han monterar. Det kan gå.
Trotts allt borde du insett att systemet var vattenfyllt. Glykol är dyrt.
 
Jonas Lindman Jonas Lindman skrev:
I mitten av November föreligger alltid risk för frost. Det borde en erfaren rörmokare veta och ta höjd för. Det minsta är att fråga er om värmen kommer att slås på.
Det beror även på hur färdigt huset är.
I ert fall låter det som rörmokaren fuskat.
Men om han hade gjort arbetet fram till sensommaren är det en annan sak.
Nu finns 3 alternativ.
1 Bila upp golvet ( Ett stort och dyrt jobb)
2 lägga nya för och gjuta över dom.
3 Montera vanliga radiatorer.
Lycka till. Men att få rörisen att stå för allt tror jag är hopplöst. En deal att du står för material med hans rabatter , och han monterar. Det kan gå.
Trotts allt borde du insett att systemet var vattenfyllt. Glykol är dyrt.
Efter en sådan "incident" har jag svårt att tro att man vill fortsätta med samma röris eller att man känner det minsta förtroende för samma person.
Glykol är väldigt liten kostnad om man ser till konsekvenserna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Fattar inte flugan med golvvärme. Vem kom på att det skulle vara en bra idé att bygga in en riskkonstruktion? Förr eller senare blir det knas, och då tvingas man riva fullt fungerande golv för att komma åt problemet.

Vi har vattenburen värme, men rören är inte inbyggda i vare sig väggar eller golv, utan löper i en ventilerad metallskena utmed golvlisterna. Om det skulle uppstå läckage eller stopp kan det åtgärdas utan förstörande åtgärder.
Vet inte om det kan kallas en fluga. Lagt det i vårt hus när vi renoverade för 30 år sedan. Inga läckor så här långt...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
TS skall inte behöva kunna några detaljer när han beställer en tjänst
Så du menar att jag bara kan gå in på en pizzeria och säga "Jag vill beställa en pizza" och sedan ha rätt att bli skitsur när han levererar en Capricosa istället för Marinara?

Jag säger inte att kunden exakt ska specca vad hantverkaren ska göra, men lite val får man faktiskt göra när man ska beställa något. Inte lägga sig i hantverkarens jobb, men ändå i alla fall göra vissa val och beställningar vad som ska göras.

T.ex. när du byter bromsar på bilen, vill du ha OEM-belägg eller performance-belägg t.ex.?
Och om man då monterar OEM belägg som standard och du sedan går ut och race:ar med bilen och bromsarna går sönder, är det då verkstadens fel att du inte beställt vad som krävs?

R RoAd skrev:
fått uppdraget "ta bort en vattenkran" kan strunta i att plugga rören efter sig och låta vatten spruta rakt ur väggen?
Har vattnet stängts av, och kund inte beställt att plugga rören, då ska de ju inte pluggas.
Kunden kanske ska sätta dit en ny vatten-anordning där.
Givetvis ska man inte sätta på vattnet om inte rören är pluggade.
Röris ska givetvis inte sätta igen där rören är monterade (typ kakel eller inspektionslucka eller liknande) utan lämna det öppet.

Och som kund ska man inte sätta på vattnet förrens man KONTROLLERAT själv att det är OK att slå på vattnet då man själv har ansvar över sin vattenanläggning.

Jag menar, en röris kanske som standard löder rören. Och så gör han som DU säger, pluggar röret utan beställning av kunden, men så får han en jättesur kund på sig som säger "Men seriöst, varför plugga du rören, nu får jag ta bort rören och sätta dit nya, för jag skulle ju sätta dit en ny kran som levereras imorgon där installation ingår".

R RoAd skrev:
Hantverkarens ansvar stannar inte vid att ordagrant göra precis det minimala som kunden beställt.
Korrekt, givetvis ska man göra saker på det sätt som är mest fackmannamässigt komplett.
Men sedan, får man tänka på att, som jag skrev, så är man inte skyldig att bjuda på saker gratis. Har då kunden beställt en tjänst där det krävs tilläggstjänster på grund av omständigheter (t.ex. tid på året) så är det ju kundens ansvar att beställa dessa.

Och sedan ska man aldrig göra saker som kunden inte beställt om detta inte sker utan skada. Därför viktigt att avtalet TYDLIGT säger vad som ingår i arbetet, så att kunden kan inspektera, och påpeka om något saknas.
 
Redigerat:
W Webgurun skrev:
Vet inte om det kan kallas en fluga. Lagt det i vårt hus när vi renoverade för 30 år sedan. Inga läckor så här långt...
Vi har golvvärme ingjutet i plattan på ena huset, det är byggt 1964...

Att det däremot är helt urkopplat sedan många år då det inte finns isolering under plattan är en annan sak, dessutom bestod uppvärmningen då av en äkta elpanna.

Huset ägdes av kraftbolaget som byggde vattenkraft i området och blev utrustat med elmätare först i början av 90-talet då det såldes till privata ägare.
Idag hade jag inte tackat nej till fri kraft precis även om elpannan fått lämna plats för bergvärme.
 
S sebastiannielsen skrev:
Så du menar att jag bara kan gå in på en pizzeria och säga "Jag vill beställa en pizza" och sedan ha rätt att bli skitsur när han levererar en Capricosa istället för Marinara?

Jag säger inte att kunden exakt ska specca vad hantverkaren ska göra, men lite val får man faktiskt göra när man ska beställa något. Inte lägga sig i hantverkarens jobb, men ändå i alla fall göra vissa val och beställningar vad som ska göras.

T.ex. när du byter bromsar på bilen, vill du ha OEM-belägg eller performance-belägg t.ex.?



Har vattnet stängts av, och kund inte beställt att plugga rören, då ska de ju inte pluggas.
Kunden kanske ska sätta dit en ny vatten-anordning där.
Givetvis ska man inte sätta på vattnet om inte rören är pluggade.
Röris ska givetvis inte sätta igen där rören är monterade (typ kakel eller inspektionslucka eller liknande) utan lämna det öppet.

Och som kund ska man inte sätta på vattnet förrens man KONTROLLERAT själv att det är OK att slå på vattnet då man själv har ansvar över sin vattenanläggning.

Jag menar, en röris kanske som standard löder rören. Och så gör han som DU säger, pluggar röret utan beställning av kunden, men så får han en jättesur kund på sig som säger "Men seriöst, varför plugga du rören, nu får jag ta bort rören och sätta dit nya, för jag skulle ju sätta dit en ny kran som levereras imorgon där installation ingår".



Korrekt, givetvis ska man göra saker på det sätt som är mest fackmannamässigt komplett.
Men sedan, får man tänka på att, som jag skrev, så är man inte skyldig att bjuda på saker gratis. Har då kunden beställt en tjänst där det krävs tilläggstjänster på grund av omständigheter (t.ex. tid på året) så är det ju kundens ansvar att beställa dessa.

Och sedan ska man aldrig göra saker som kunden inte beställt om detta inte sker utan skada. Därför viktigt att avtalet TYDLIGT säger vad som ingår i arbetet, så att kunden kan inspektera, och påpeka om något saknas.
Har du överhuvudtaget noterat att "huset" i fråga saknar övervåning och tak?

Med samma liknelse som du gör så hade det varit som att jag lämnar in bilen i november och vill att dom provtrycker kylsystemet och dom lämnar ut bilen med enbart vatten i kylsystemet.

Om man fyller ett golvvärmesystem med vatten i november på ett hus som saknar tak krävs det ingen livlig fantasi för att tänka att det kanske saknar uppvärmning?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Så du menar att jag bara kan gå in på en pizzeria och säga "Jag vill beställa en pizza" och sedan ha rätt att bli skitsur när han levererar en Capricosa istället för Marinara?

Jag säger inte att kunden exakt ska specca vad hantverkaren ska göra, men lite val får man faktiskt göra när man ska beställa något. Inte lägga sig i hantverkarens jobb, men ändå i alla fall göra vissa val och beställningar vad som ska göras.

T.ex. när du byter bromsar på bilen, vill du ha OEM-belägg eller performance-belägg t.ex.?
Och om man då monterar OEM belägg som standard och du sedan går ut och race:ar med bilen och bromsarna går sönder, är det då verkstadens fel att du inte beställt vad som krävs?



Har vattnet stängts av, och kund inte beställt att plugga rören, då ska de ju inte pluggas.
Kunden kanske ska sätta dit en ny vatten-anordning där.
Givetvis ska man inte sätta på vattnet om inte rören är pluggade.
Röris ska givetvis inte sätta igen där rören är monterade (typ kakel eller inspektionslucka eller liknande) utan lämna det öppet.

Och som kund ska man inte sätta på vattnet förrens man KONTROLLERAT själv att det är OK att slå på vattnet då man själv har ansvar över sin vattenanläggning.

Jag menar, en röris kanske som standard löder rören. Och så gör han som DU säger, pluggar röret utan beställning av kunden, men så får han en jättesur kund på sig som säger "Men seriöst, varför plugga du rören, nu får jag ta bort rören och sätta dit nya, för jag skulle ju sätta dit en ny kran som levereras imorgon där installation ingår".



Korrekt, givetvis ska man göra saker på det sätt som är mest fackmannamässigt komplett.
Men sedan, får man tänka på att, som jag skrev, så är man inte skyldig att bjuda på saker gratis. Har då kunden beställt en tjänst där det krävs tilläggstjänster på grund av omständigheter (t.ex. tid på året) så är det ju kundens ansvar att beställa dessa.

Och sedan ska man aldrig göra saker som kunden inte beställt om detta inte sker utan skada. Därför viktigt att avtalet TYDLIGT säger vad som ingår i arbetet, så att kunden kan inspektera, och påpeka om något saknas.
Nej men om du beställer en pizza så förvänats den vara gräddad när den servera och inte bara ingredienser på en deg. Amo Det mans akll förvänta sig av Pizzabagaren. och framför allt. om du beställer en caprishosa och han glömmer champinjonerna, så får han göra en ny.

Eller om du lämnar in bilen för att renovera bromsarna och han slår i vatten istället för bromsvätska. Då har han utfört ett uppdrag som inte är fackmannamässigt utfört. Bilen kommer dock bromsa ett tag, tills rören rostat upp.

Vet inte om du besvärat dig med att läsa igenom stöddokument, rättsfall etc som delats i tråden. Det handlar inte om någon som helst tilläggstjänst VVS entreprenören har inte utfört sitt uppdrag på det sätt man kan förvänta sig vid beställning. Det baserat på Säker vattens rekommendationer. Om du anser det är fel så hoppas jag verkligen att du inte jobbar inom VVS. Och gör du inte det så har du nog i dina ogenomtänkta inlägg visat att du saknar en hel del kunskap inom området också.

Jag skall ärligt säga att jag har inte den sakkunskapen . Men dock en hyfsat stor kunskap genom min yrkesroll att tolka förskrifter och lagar. Och riktningen i detta fall pekar mycket tydligt till TS fördel i mina ögon.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Har en fundering när ni pratar om glykol. I vanliga fall har man inte glykol i golvvärme eftersom det inte behövs. Hus som man bor i kalnar inte ner till minusgrader. Det är mer trix med glykol. Ytspänningen i glykol är lägre. Det innebär att det läcker lättare. Och det blir slabbigt om man spiller. Sen åldras glykol. Under PH 7 ska den bytas eller om den skummar. Tar ca 10 år. En sak som ni har en poäng att använda glykol är just under byggtiden. Det är kul all behöva justera kompassen ibland. Det är lätt att fastna i sina djupa spår..
 
Skummade igenom tråden nu för att förstå kalabaliken givet diskussionsklimatet men så såg jag att denna tråd var pushad till framsidan vilket förklarade saken.

Låt oss alla äta en pepparkaka nu och vara konstruktiva
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
R
S sebastiannielsen skrev:
Så du menar att jag bara kan gå in på en pizzeria och säga "Jag vill beställa en pizza" och sedan ha rätt att bli skitsur när han levererar en Capricosa istället för Marinara?
Jag anser att pizzabagaren ska fråga vilken sorts pizza som önskas. Det brukar de göra. Jag har aldrig varit med om ditt scenario.

S sebastiannielsen skrev:
Har vattnet stängts av, och kund inte beställt att plugga rören, då ska de ju inte pluggas.
Kunden kanske ska sätta dit en ny vatten-anordning där.
Givetvis ska man inte sätta på vattnet om inte rören är pluggade.
Röris ska givetvis inte sätta igen där rören är monterade (typ kakel eller inspektionslucka eller liknande) utan lämna det öppet.
Återigen. Rörmokaren ska fråga och inte bara lämna en anläggning som potentiellt kan orsaka skada för kunden. Att du inte fattar detta efter det som länkats och skrivits i tråden tyder på att du har någon diagnos eller trollar.

S sebastiannielsen skrev:
Korrekt, givetvis ska man göra saker på det sätt som är mest fackmannamässigt komplett.
Som att inte lämna ett vattenfyllt system i minusgrader?

S sebastiannielsen skrev:
Men sedan, får man tänka på att, som jag skrev, så är man inte skyldig att bjuda på saker gratis.
Återigen är det ingen annan än du som blandat in gratis.

S sebastiannielsen skrev:
Har då kunden beställt en tjänst där det krävs tilläggstjänster på grund av omständigheter (t.ex. tid på året) så är det ju kundens ansvar att beställa dessa.
Ja och nej. Det är hantverkarens ansvar att upplysa om att tilläggstjänsten behövs. Sedan får så klart kunden ta ställning till om hen vill beställa den eller inte. Och tolkar jag lagen rätt så ska hantverkaren avråda ursprungsjobbet om kunden inte vill det och därmed riskerar en skada liknande den vi nu diskuterar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.