V Vortex skrev:
Kör Tibber (SE3) och landade på 130öre/kWh exkl moms, 162,50 inkl moms, för vanliga elen (+39kr fast avgift).
Körde dock mycket (el)bil och där blev det som vanligt halva priset på den laddningen.
Totalen hamnade därför på 139öre/kWh inkl moms (exkl fasta avgiften).
1205kWh "vanlig" el och 505kWh elbilsladdning.
Hur fungerar det där "halva priset på den laddningen" hos tibber?
Får man alltså betala halva kWh-priset när bilen laddas?
 
Tibber (SE3)

Hushållsel:
133,51 exkl moms
166,89 inkl moms

Elbilsladdning:
66,75 exkl moms
83,44 inkl moms

Brukar jämföra med Eons rörliga eftersom de är nätägare i området. Deras låg på 197,51 inkl moms så man klarade det även denna månad.
 
K kuse skrev:
Hur fungerar det där "halva priset på den laddningen" hos tibber?
Får man alltså betala halva kWh-priset när bilen laddas?
Har faktiskt inte sett någon "komplett" beskrivning på hur det funkar. Men jag tror det är att man får betala det faktiska priset för sin elbilsladdning dock max halva snittpriset på sin övriga el.

Så är man duktig och alltid laddar när det är billigt och priset då är väldigt lågt jämfört med övrig tid så kan det bli ännu lägre, men "slarvar" man, alternativt priset inte är så mycket lägre än snittet, så hamnar som max på halva normalpriset.

I oktober t.ex. så var vårt snittpris 81öre på "normalelen" och 33öre på elbilsladdningen (exkl moms).
 
K kuse skrev:
Hur fungerar det där "halva priset på den laddningen" hos tibber?
Får man alltså betala halva kWh-priset när bilen laddas?
Förutsatt att man uppfyller kraven (rätt laddbox, smartladdning aktivt etc) har man garanti på att elbilen laddas 50% billigare än din månadsmedel.
 
K kuse skrev:
Hur fungerar det där "halva priset på den laddningen" hos tibber?
Får man alltså betala halva kWh-priset när bilen laddas?
Tibber använder sina kunders styrbara laddare som en resurs som de kan sälja som reglerkraft. De kan genom att stoppa laddning sälja reglerförmåga till nätet. Det resulterar i all bilen kanske inte laddas under de billigaste timmarna. Som kompensation för det garanterar Tibber att elen som används för elbilsladdning kostar man hälften av vad den övriga förbrukningen gör. Normalt sett hamnar priset under det på naturligt vis. Jag vet inte om den garantin någonsin trätt in. Men det ser ju bra ut, och många kunder tycks missförstå garantin och tror att de faktiskt får billigare el till bilen på grund av den.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Verkar som garantin gick in förra månaden för mig om man kollar siffrorna i mitt tidigare inlägg. November var lite speciell dock. Priserna höll sig höga dygnet runt och vi kapar pristopparna med prisstyrningar och kamin, så nattpriset blev helt enkelt inte mindre än halva dygnspriset.
 
I
Vi är påväg över till Tibber, gjorde en kalkyl på Okt månad och kom fram till att vi tjänat typ 50 kr på att köra Tibber då. Det är dock utan några som helst anpassningar till dyra\billiga timmar.

I Jan hoppas vi kunna påbörja Tibber och då kopplar vi in Nibes prishantering plut, sätter upp display som visar för alla i huset hur priset ser ut just då för att planera dyra moment till billiga timmar. Vi har ingen pool eller elbil så kanske blir det så att vi tjänar för lite på detta och går tillbaka till vanligt rörligt.

Okt månad är ju egentligen inte vidare bra underlag för att avgöra om timpris är bra för oss eller inte.
 
Okej, om det blir vanligt lär garantin försvinna eller i alla fall få en högre nivå.
 
D Daniel 109 skrev:
Okej, om det blir vanligt lär garantin försvinna eller i alla fall få en högre nivå.
Beror inte det på mycket Tibber kan ta betalt för reglerkraften?
 
I Ironside skrev:
Vi är påväg över till Tibber, gjorde en kalkyl på Okt månad och kom fram till att vi tjänat typ 50 kr på att köra Tibber då. Det är dock utan några som helst anpassningar till dyra\billiga timmar.

I Jan hoppas vi kunna påbörja Tibber och då kopplar vi in Nibes prishantering plut, sätter upp display som visar för alla i huset hur priset ser ut just då för att planera dyra moment till billiga timmar. Vi har ingen pool eller elbil så kanske blir det så att vi tjänar för lite på detta och går tillbaka till vanligt rörligt.

Okt månad är ju egentligen inte vidare bra underlag för att avgöra om timpris är bra för oss eller inte.
Vi har samma funderingar. Jag vet att detta varit uppe tidigare men var kan man hitta bra hjälp för att hitta kalkylverktyg för att göra denna bedömning? Vet att någon konstruerat en kalkylator med kopplingar till nordpool spotpris, hittar den bara inte för tillfället.
 
November: 1,935 / kWh inkl moms och alla avgifter för elen Skelefteå kraft månadsrörligt i SE4.
Totalt på fakturan 1966,55 inkl moms.

Tillkommer överföring, skatt osv från EON, en tusenlapp till.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
208.39öre i snitt i SE4 inkl moms och påslag enligt godel.
Jag hamnade på 184.49öre.

Diskar, tvättar och laddar hybriden på natten (två gånger i veckan). Samt styr över värmepumpen till de billiga timmarna (måste köra en timme mitt på dan för att det inte ska bli för kallt)
Härligt... själva kör vi dalakraft... de sa att de skulle vara billigare över tid. Nu senast har de varit riktigt dyra. I november gick det på 2.79 kr / kWh (exkl. nätavgift, säkring och skatt) här i SE4.
 
118öre/kwh i SE3
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Kollade lite med https://timpriskollen.se/
Det som dagit el i December för mig är värmepumpen till 81%
Nu kör jag inte Ngenic utan bara låter pumpen köra på som vanligt lika över dygnet beroende på ute & innetemp.
Har fast pris till september 2024 så detta med att styra till billigare timmar tänkte jag får bli ett projekt till sommaren.
Hur som helst tänkte att det kunde vara intressant för andra att veta hur utfallet blir med timpris mot viktatspot pris då man inte styr värmepumpen till billiga timmar

detta är då 1Dec kl0000 -> 13dec 23.59
Din totalkostnad med viktat spotpris hade varit 3 909 kr
Med timavräkning hade det kostat 3 869 kr

Mao jag skulle tom fått betala nån krona mer än timavräkning.
Detta är då bra själva spot-delen, sen kommer ju det vanliga med skatter och avgifter etc etc på det.
 
M MrDizzy skrev:
Din totalkostnad med viktat spotpris hade varit 3 909 kr
Med timavräkning hade det kostat 3 869 kr
Jag förstår inte de begreppen - vad betyder de? För mig finns det spotpris och månadsrörligt.

/Fumble
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.