B b_hasse skrev:
Vi fick en Mitsubishi Ninja med utedel MUZ-FT35VGHZ installerad i November förra året.
Den fungerar fortfarande bra. Jag valde att inte stänga av den under sommaren, men den värmde förstås inget eftersom temperaturen var högre än den inställda. Kan någon svara på om det är bättre för kompressorn om värmepumpen är påslagen hela året? "Motionerar" den kompressorn ibland för att minska risken för problem?
Som tidigare nämnts i tråden fungerade det dåligt med "auto" på fläkten. Värmen spreds inte från hallen till övriga rum. Nu kör vi läge 3 eller 4 (max) och värmen sprids bra. Ljudet vänjer man sig vid ..
Fläkten i LLVP ska aldrig stå i auto-läge.

Ju lägre utomhustemperatur, under ca 0 grader, desto viktigare med hög fläkthastighet. Elradiatorerna ska inte gå på under -10 grader utomhus. Det viktiga är att trycka ut värmen i huset med högt luftflöde.

Dessutom drar inte fläkten (inomhusenheten) speciellt mycket el, max 50W.
 
  • Gilla
Fiskebäck1 och 1 till
  • Laddar…
Vad innebär autoläge på fläkten i en LLVP?
Hur är det tänkt att den ska reglera sig i autoläget?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vad innebär autoläge på fläkten i en LLVP?
Hur är det tänkt att den ska reglera sig i autoläget?
Tillverkaren lägger in en cykel beroende på värmebehovet som pumpen styr fläkthastigheten på. Den går då aldrig på max och så fort den nått börvärdet går den ner på lägsta fläktläge eller stannar helt.

Ett högt kontinuerligt fläktläge ger istället ett lägre behov på temperaturen på luftflödet vilket minskar eleffektbehovet från kompressorn.
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Tillverkaren lägger in en cykel beroende på värmebehovet som pumpen styr fläkthastigheten på. Den går då aldrig på max och så fort den nått börvärdet går den ner på lägsta fläktläge eller stannar helt.

Ett högt kontinuerligt fläktläge ger istället ett lägre behov på temperaturen på luftflödet vilket minskar eleffektbehovet från kompressorn.
Tack för infon om autoläget!
 
electroluxaren skrev:
Tänket är om du blir villkorad ett underhållsschema på en pump så köper du inte den om konkurrenten inte har motsvarande villkor!
tex
för att din nya produkt skall fungera som förväntat är det viktigt att du
  • varje dag gör...
  • varje vecka ...
  • varje månad...
  • var tredje månad dessutom...
  • vart halvår...
  • varje år
  • vartannat år
  • vart tredje år fullständig översyn inkl demontering av specialutbilda personal...
  • osv...

I stället för
  • Det är viktigt att du kontrollerar innedelens filter regelbundet...

Vilken pump väljer 93,2 % av presumtiva köpare?
:D
Vi andra tror inte på en "underhållsfri" produkt? Mmm, 6.8 % kan stämma! Men det måste finnas en medelväg mellan dina exempel "friskrivnings-klausul" och "kompistips".

Kanske det finns vettiga användarforum?
 
A
T Timmerkramare skrev:
:D
Vi andra tror inte på en "underhållsfri" produkt? Mmm, 6.8 % kan stämma! Men det måste finnas en medelväg mellan dina exempel "friskrivnings-klausul" och "kompistips".

Kanske det finns vettiga användarforum?
finns inga vettiga forum då de innehåller 93,2% troll...
 
S SLind skrev:
Jag har en Mitsubishi Heavy Industries, Kazan 35, som tydligen är ett annat bolag än Mitsubishi Electric (som tillverkar bla Ninja modellen). Jag har haft den i knappt två år och den funkar hur bra som helst och rekommenderas varmt :)
Har en likadan, rasade inom 6månader. Tekniker på plats avråder från Heavy Industries men lovordar Mitsubishi. Vem vet
 
Kandu vara Kandu vara skrev:
Har en likadan, rasade inom 6månader. Tekniker på plats avråder från Heavy Industries men lovordar Mitsubishi. Vem vet
Blir tokigt skrivet när han avråder från Mitsubishi Heavy men lovordar Mitsubishi :crysmile:
Antagligen menade han att han lovordar Mitsubishi Electric.
Som sagt helt olika produkter som kommer från dom båda Mitsubishi märkena.
 
B Boende45 skrev:
Tillverkaren lägger in en cykel beroende på värmebehovet som pumpen styr fläkthastigheten på. Den går då aldrig på max och så fort den nått börvärdet går den ner på lägsta fläktläge eller stannar helt.

Ett högt kontinuerligt fläktläge ger istället ett lägre behov på temperaturen på luftflödet vilket minskar eleffektbehovet från kompressorn.
Mycket bra inlägg, tack!
 
C Comfort Thomas skrev:
Blir tokigt skrivet när han avråder från Mitsubishi Heavy men lovordar Mitsubishi :crysmile:
Antagligen menade han att han lovordar Mitsubishi Electric.
Som sagt helt olika produkter som kommer från dom båda Mitsubishi märkena.
Yes, det var det jag menade. Tydligen kvalitetsskillnad på M. Electrics gentemot M. Heavy Industries
 
MultiMan
Redan när jag köpte min Mitsubishi Electric 2017 så fanns det en massa information som gjorde att jag inte valde Mitsubishi Heavy Industries, som även då fanns att köpa parallellt. Lätt att blir lurad, då jag först trodde det skulle vara, eller mindre, samma sak.
 
Kandu vara Kandu vara skrev:
Yes, det var det jag menade. Tydligen kvalitetsskillnad på M. Electrics gentemot M. Heavy Industries
Har inte direkt hört att det är/var någon betydligt sämre kvalite på Heavy modellerna men dom brukar ha sämre prestanda när det är kallt ute.
Har inte kollat hur deras modeller är nuförtiden så det kanske skiljer mindre.

mitsubishi Heavys luftvärmepumpar till privathushåll verkar mest säljas av postorderföretagen.
 
Mitsubishi Electrics modeller är i a f några av de bästa på marknaden. Hero för lite mindre värmeeffektbehov (typ när man kör en pump på varje våning i ett tvåplanshus med kanske ca 80 kvm per plan. Sumo vid högre effektbehov när man bedömer att en pump räcker till hela huset eller i äldre hus med riktigt dåligt klimatskal.

Daikin är också en av premiumtillverkarna, speciellt deras Caldo XRH 40, med den stora inomhusenheten.
 
Har nu fått ersättningen från försäkringsbolaget för min defekta pump. De räknar också från inköpsdagen och utbytet som en reparation så efter åldersavdrag och självrisk så blev det totalt hela 327:- i ersättning. Inte ens värt besväret att försöka få något. Hade säkert varit billigare för dom också att bara säga tyvärr du får ingenting
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Låter som en väldigt låg ersättning om den är 6-7 år gammal, nu kanske ni hade en hög självrisk som gjorde att det blev så dålig ersättning.
Första 2 åren är det inga åldersavdrag och sen tycker jag mig hört om 10-15% per år men kanske skiljer sig åt mellan bolagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.