kisumisu kisumisu skrev:
Nej det har han inte. Men har ändå händerna i spelet. Startar ett onödigt krig och förstör handeln med Ryssland.

Sedan är våra medlemsländer så dumma så dem blir beroende av länder utanför Eu.

Det är inte bara gas det handlar om.

Hörde här en dag på finska nyheter om diskussion just om kärnkraft. Hur dem ska göra med rysk kärnbränsle. Ryssland vill ha Finland som nån mellanhand kunna distribuera. Var en himmla debatt hur fel det är att vi måste ju hålla sanktionerna osv.

Nu har el import från Ryssland upphört. Pratas om periodiska strömavbrott.
Det sistnämda görs ju även i Sverige...men det är såååååå himmla dumt att Sverige är med på det här! Vi har en överproduktion av el men ändå måste vi vara så solidariska när grannarna lider....

Minnet är kort hos vissa när det gällde en viss virus kom den ju från Sverige enligt våra grannar...plus andra länder hade samma åsikt! Men att man räknade döda annorlunda höll man tyst om!

Nya kärnkraftverk skulle Ryska bolag vara med bygga i Finland...nu ligger de på is...så det är inte alltid bara bygga.

Men allt är ju bara business...man skulle kanske själv göra likadant om man ägde elbolag. Däremot kan jahäg verkligen undra varför moms på moms kan inte avskaffas...börja där regeringen!! Även om det kanske klen tröst men skulle ju vara nåt. England avskaffade ju energiskatten nu när det kris. Men här i EU händer inget!
Moms på Moms det får du förklara var det sker någonstans.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
kisumisu
P pennybridge skrev:
Med IPTV menar jag att ex säga upp TV och istället betala för IPTV stream. Från kanske 500kr/mån till 100kr / kvartal :)

Kanske inte den lägst hängande frukten för alla dock
Ok alltså pirat tv ;)

Är dock bra och ibland även enda möjligheten att se tv från våra grannländer (y)

Många river dock ner antenner. Men dem kanske inte vet att SVT och Tv4 är gratis och att från Astra 19ö kan man plocka in bla Eurosport, Disney, Nickelodeon, CNN mm gratis. Sedan lite beroende av var man bor så kan man ta emot overspill från UK Astra 28ö och där är det kanaler plus allt är på Engelska!! Det är helt lagligt också och fungerar mer stabilt! (y)
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
- kolla kalldrag, från alla fönster och dörrar. Sätt ny tätningslist, eller sätt på den nya på den gamla om det är för stort glapp.
- har du badkar? Duscha alltid i det med proppen i och spara värmen från duschvattnet på morgonen. Släpp ut på kvällen.
- (om man orkar). Har du ingen kamin, men en kolgrill/eldkorg ute så tänd lite gratis ved från skogen och lägg på en marksten. Efter ca 30 min är den typ 100 grader, låt den vila ber till typ 90, lägg den i en ikea kasse och slå två plastpåsar till runt. Nu har du en värmesten som du kan lägga lite filtar på i soffan och gosa med. Håller sig varm i ca 6 timmar (sant!) ta med den till sängen och lägg under madrassen (den är tom. ljummen nästa morgon). Jaja ingen kommer göra detta. men jag gör det :)
- micra maten.
- koka vatten i varmvattenberedaren.
- ät mest mackor (behövs ej spis), billigt.
- mestadels är väll bara, stänga av värmen i huset och sätt på massa isolerande kläder/ täcke.
- se på film mm. På iPad isf. TV/hemmabio.
- bjud över gäster och säg att dem får ta med mat :) så håller ni varandra varma.
- träna hemma så värmer du upp huset och sparar gymkort.
- fan… kan man inte på något sätt få in värmen från motorutrymmet? nån slang och en liten fläkt…( lyfta av ett fönster och boarda upp med ett hål i för inluftslangen).
- har man någon form av sambo som man kan gosa med så är det väl värt på många sätt :)
- men den största besparingen gör man troligen av att Inte köpa massa onödigt skit (julpynt, fågelmat, ljusslingor, julkläder, ”roliga” julklappar (sånt man inte behöver).
Bra att du skrev" någon typ av sambo att gosa med" - jag har en hundsambo som håller +38°. Tur det!
 
  • Älska
  • Gilla
Avatar86 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
T TWX skrev:
Moms på Moms det får du förklara var det sker någonstans.
Var kanske felskrivet...men jag menar skatten.

Abbonemang 433,32
Elöverföring 288,65
Energiskatt 312,31
Moms 258,57
Årsavgift 31,56
El 479,12
Moms 127,67
 
Bästa tipset är att försöka mäta och förstå exakt vad allting drar. Ändra beteende och se över vilka program man använder kan spara en del över tid, att välja ett annat diskmaskinsprogram minskade vår årsförbrukning med 150kWh+!

Att LED-lampor förbrukar försumbart har de flesta insett. Har man starka lampor (jag har ett 30-tal 8W spottar på entreplan t.ex) så kan man lätt halvera förbrukningen genom att dimma dem till 50%, det minskar bara det upplevda ljuset litegrann och för min del är det rätt överdimensionerat ändå.

Har mätt upp de flesta hushållsapparaters förbrukning med en Shelly Plug S.

Kylskåp 0.5kWh/dygh, frys 1kWh/dygn, extra kyl/frys 0.8kWh/dygn. Alla 10-15 år gamla men hade då bra klassning. Nya verkar inte dra så mycket mindre att det är lönt att byta.

Diskmaskinen drog ca 1.2kWh med snabbprogram men genom att köra vanliga eco-programmet landade vi istället på 0.5kWh/dygn (det är en ny maskin med bra klassning).

Tvättmaskinen drar runt 1kWh för det programmet vi brukar använda - här har jag inte orkat djupdyka i hur mycket olika program drar utan börjat använda bostadsrättsföreningens gemensamma tvättstuga mer istället nu när priserna är sjukt höga. Hyckleri kanske men den finns ju där och vi har aldrig använt den förut.

Torktumlaren slutade vi använda innan jag började mäta, då sjönk hushållets förbrukning med ca 20%!

Kör diskmaskinen när det är som billigast och när vi använder tvättmaskinen så går den också på billiga timmar. Kör Tibber, sparar inte många tior på det eftersom vi inte kan flytta särskilt mycket till billiga timmar men de har bra verktyg och det går att se förbrukningen och kostnaden löpande vilket är praktisk.

Laddar elbil via föreningens anläggning som hittills haft rimliga priser men drar det iväg för mycket så kommer ladda från eget abonnemang nattetid via trefasuttag - har parkeringen intill bostaden så det är en godtagbar lösning.

Och kaffebryggaren då, kan man spara något där? Shelly-pluggen har suttit där en tid så här får ni hela sanningen om vår kaffebryggares förbrukning senate månaden. Vi är två vuxna i hushållet och båda jobbar mest hemma, bryggaren går 2-3 gånger per dag.

Stapeldiagram, energiförbrukning i kilowattimmar (kWh), tidsmärkt, totalt 6.79 kWh, anpassningsbara tidsintervall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Decorator och 2 till
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
-
- (om man orkar). Har du ingen kamin, men en kolgrill/eldkorg ute så tänd lite gratis ved från skogen och lägg på en marksten. Efter ca 30 min är den typ 100 grader, låt den vila ber till typ 90, lägg den i en ikea kasse och slå två plastpåsar till runt. Nu har du en värmesten som du kan lägga lite filtar på i soffan och gosa med.
Kanske kan vara en räddning om det blir elavbrott när man enbart har direktel! Men vad för slags sten är en 'marksten' ?
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Tobbe Wilson Tobbe Wilson skrev:
Finns säkert många bra tips men det enda jag ser på bilden är en dörr som måste målas om pga att maskeringstejpen bränt fast. En onödig kostnad och ett onödigt jobb som hade kunnat undvikas.
Om du följde länken jag postade så ser du att den här maskeringstejpen ska kunna sitta i 90 dagar utan att bränna fast. Har satt en påminnelse om att byta tejp efter den tiden. Hittills går den att plocka lös utan problem, limrester eller inbränningar.
Hade jag haft nya fönster som inte ändå behövde en renovering hade jag väl knappast behövt tejpa dom, så för mig kvittar det lite, sålänge elkostnaden går ner. Sänkt 7 grader ut från bvpn nu efter tätning och drevning av ett hörn hörn i yttervägg och vi har ändå varmare inomhus än innan. Fler ställen kvar att täta.. så elkostnaden kommer att kunna komma ner ännu mer. Just nu är det det som är det viktiga. Tyvärr. Lite färg är en acceptabel förlust, även om jag gjort allt jag kan för att undvika det.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
M Modski skrev:
Det här med att stänga ute all luft in till huset genom att tejpa för fönster och dörrar. har ni FTX ventilation allihopa eller? Man måste ju få in luft utifrån för att självdrag/mekanisk frånluft ska fungera och hålla luften inomhus hälsosam.
Det fixar väl luftvärmepumpen?
 
  • Haha
useless
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Tänkte vi kunde samla alla finurliga tips och trix folk har för att få ner elkostnaderna i vinter.

Jag börjar:
[bild]

Clas ohlsons maskeringstejp (59 spänn) för dörrar och fönster där det drar. Nya tätningslister men det gjorde ju ingen nytta när dörrjäven har slagit sig och det drar i springor i själva dörren…
Gör jättestor skillnad! Kunde sänka bvpn med flera grader! Mindre drag = klimatet känns varmare trots låg temp.

”ekonomiläge” på bvpn.

”Super saver” inställning på varmvatten

Fördiska i kallvatten.

Foppatofflor isolerar rejält mot det iskalla golvet.

tvätta händer i kallvatten. Det varma tar ju ändå så lång tid på sig att komma fram att man hinner bli gråhårig dessförinnan.

Dreva lite extra mellan golv-vägg och tak-vägg. Där var en stor bov hos oss i vårt elementhus…

Duscha extra snabbt. När man vet om att en lång och skön dusch kostar 12-20 spänn går det undan med intvålningen.

Mer smörgåsar och mindre lagad mat. Spisen kostar pengar!

kläder kan man ha flera dagar i rad. Ullkläder är bra. Och impregnerade med ullkur stöter de ifrån sig viss smuts och är självrengörande. = färre tvättar.

Sopar med en garagesop med hästhår istället för att dammsuga flera gånger i veckan. Nästan lika effektivt och spar nån kwh varje gång.

Sänkt inomhustempen från 20 till 17 grader.



Så. Hit me. Fler goa tips på hur man får ner kostnaderna utan att redan ha mycket pengar att lägga på ombyggnation, ny panna/element osv.
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Tänkte vi kunde samla alla finurliga tips och trix folk har för att få ner elkostnaderna i vinter.

Jag börjar:
[bild]

Clas ohlsons maskeringstejp (59 spänn) för dörrar och fönster där det drar. Nya tätningslister men det gjorde ju ingen nytta när dörrjäven har slagit sig och det drar i springor i själva dörren…
Gör jättestor skillnad! Kunde sänka bvpn med flera grader! Mindre drag = klimatet känns varmare trots låg temp.

”ekonomiläge” på bvpn.

”Super saver” inställning på varmvatten

Fördiska i kallvatten.

Foppatofflor isolerar rejält mot det iskalla golvet.

tvätta händer i kallvatten. Det varma tar ju ändå så lång tid på sig att komma fram att man hinner bli gråhårig dessförinnan.

Dreva lite extra mellan golv-vägg och tak-vägg. Där var en stor bov hos oss i vårt elementhus…

Duscha extra snabbt. När man vet om att en lång och skön dusch kostar 12-20 spänn går det undan med intvålningen.

Mer smörgåsar och mindre lagad mat. Spisen kostar pengar!

kläder kan man ha flera dagar i rad. Ullkläder är bra. Och impregnerade med ullkur stöter de ifrån sig viss smuts och är självrengörande. = färre tvättar.

Sopar med en garagesop med hästhår istället för att dammsuga flera gånger i veckan. Nästan lika effektivt och spar nån kwh varje gång.

Sänkt inomhustempen från 20 till 17 grader.



Så. Hit me. Fler goa tips på hur man får ner kostnaderna utan att redan ha mycket pengar att lägga på ombyggnation, ny panna/element osv.
Detta är för endast vuxna. Kom Igång med 5:2 dieten. 5:2 dieten är lätt att starta och lätt att fortsätta med. Du behöver inget särskilt i kylskåpet utan kommer istället spara matpengar.
 
  • Nutrilett chokladshake-förpackning, måltidsersättning, lågkalori, högt proteininnehåll, fiberrik, 25 måltider.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Med IPTV menar jag att ex säga upp TV och istället betala för IPTV stream. Från kanske 500kr/mån till 100kr / kvartal :)

Kanske inte den lägst hängande frukten för alla dock
P pennybridge skrev:
Med IPTV menar jag att ex säga upp TV och istället betala för IPTV stream. Från kanske 500kr/mån till 100kr / kvartal :)

Kanske inte den lägst hängande frukten för alla dock
IPTV går ju via en bredbandsuppkoppling som drar trots allt en del ström hela tiden. Hos mig är datagrejorna en större förbrukare än belysning, TV etc. Jag kör bara fri TV, inga betalkanaler, terrestisk och satellit.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Nån som har tips på hur man kan isolera dörrar man inte använder? Vi har en ytterdörr som vi inte använder vintertid men vill inte riktigt skruva upp en gardinlist. Det finns typ ingen med sugpropp eller nåt man kan sätta i dörrkarmen? :rofl:

En duschstång hade kanske funkat?
[länk]
Jag gjorde så här med våra dragiga gamla pardörrar. Möbelkartonger från Ikea uppsatta med häftapparat. Man kunde ju också såga till masonitskivor och stoppa in isolering innanför.
En portal med stängd dörr, vägg i orange, klädhylla och hjälmar till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 2 till
  • Laddar…
Kom ihåg vad som hände efter energikrisen på 70-talet. Folk tokisolerade sina hus som sedan möglade på grund av brist på ventilation och upphört värmeläckage till vindsutrymnen. Radonhalten stiger också för de som bor i utsatta områden om ventilationen stryps. Bara en påminnelse.
 
  • Gilla
Anna Olofsson1 och 3 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Kom ihåg vad som hände efter energikrisen på 70-talet. Folk tokisolerade sina hus som sedan möglade på grund av brist på ventilation och upphört värmeläckage till vindsutrymnen. Radonhalten stiger också för de som bor i utsatta områden om ventilationen stryps. Bara en påminnelse.
Det beror lite på hur man isolerar.
Att sätta lite isolering/täcka för fönster/dörrar gör nog inte av eller till i frågan om mögel.
Att däremot otänkt bara slänga upp "en massa isolering" på kallvinden ... ja då ökar risken väldigt mycket för att det blir fel och man får mögel.

Fördelen idag mot 70talet är att man kan köpa billiga trådlösa sensorer för temperatur och luftfuktighet för att hålla koll på tex kallvind eller krypgrund.
Ser man då att det barkar åt fanders kan man mycket tidigare försöka åtgärda.
MEN det kräver ju att man har koll på att man ska ha koll.
 
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Kom ihåg vad som hände efter energikrisen på 70-talet. Folk tokisolerade sina hus som sedan möglade på grund av brist på ventilation och upphört värmeläckage till vindsutrymnen. Radonhalten stiger också för de som bor i utsatta områden om ventilationen stryps. Bara en påminnelse.
Beror ju på hur man isolerar. Viss ventilation bör man ha kvar, beror på huset. Dessutom ligger vi på mindre än 30% luftfuktighet så(kaminen torkar bra). Är inte så bekymrad.
 
R Roger_Gustavsson skrev:
Hur tänker du där med IPTV? På vilket sätt sparar det el?
Se på TV via en app i surfplattan för 8 W istället för på 75"-TVn som drar 200W.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.