T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tänkte så också för ett tg sedan men upptäckte att det var feltänkt. Jag ska göra en bättre förklaring varför.
Väntar tålmodigt
 
kisumisu
J jliljeha skrev:
Jo, jag är ytterst tacksam för att vi har fjärrvärme. Den har gått upp med 18% men det är ju verkligen marginellt i sammanhanget. I tidigare boende eldade jag 7-8 kbm ved från egen skog (eller dunge.. tomten var 6000 kvm och behövde gallras ur ordentligt) varje år och låg på runt 10000kWh/år.

Allt är ju relativt, men när priset (elområde 3 för min del) är uppe och tuggar på 7-8 kr på dagen så är ju 2 kr på natten ganska billigt. Och för så kort tid sen som i början av november var det ju riktigt billigt till och med!
Det "roliga" är att det är sällan nere på 2kr i alla fall när jag kollat och finns ingen logik riktigt när det dyrt när det billigt.

Så jag slutar med Tibber. Tog Skellefteåkraft 1.94kr dygnet runt! 3års avtal. Vattenfall har tydligen redan slutat med 3år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
R Roger_Gustavsson skrev:
IPTV går ju via en bredbandsuppkoppling som drar trots allt en del ström hela tiden. Hos mig är datagrejorna en större förbrukare än belysning, TV etc. Jag kör bara fri TV, inga betalkanaler, terrestisk och satellit.
Ja allt är ju relativt. Just pirat-TV var väl inte det mest intressanta att kika närmre på. Men för min del har jag sparat 300kr/mån på det :)
 
kisumisu
J JockeHX skrev:
Hehe, det finns förstås inga billiga timmar längre, men relativt sett är det fortfarande mycket billigare på natten. T.ex. idag i SE3 är det som lägst 3,44kr inkl moms och skatt osv men kl 18 är det 9,18kr/kWh.

3,44 är förstås svindyrt till att börja med - det hotar både företag och hushåll prismässigt, men i jämförelse med 9,18 så...
Hosmig är det någon mellanting. Dvs nattid som fastprisavtal och på dagen dyrare. Just nu är det dyrt dygnetrunt!

Mobilskärmdump som visar aktuellt elpris och prisgraf över dygnet, med snittpriset för nästa dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag bytte till fastprisavtal 3 år 1.94kr...riktig ocker om man jämför mitt förra avtal på 0.45. Men blir nog billigare än Tibber i längden.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det "roliga" är att det är sällan nere på 2kr i alla fall när jag kollat och finns ingen logik riktigt när det dyrt när det billigt.

Så jag slutar med Tibber. Tog Skellefteåkraft 1.94kr dygnet runt! 3års avtal. Vattenfall har tydligen redan slutat med 3år.
det klös marknad, förstår att det är
Komplicerat för en lekman, det är komplicerat för de som jobbar med det dagligen.
 
kisumisu
Viktor.J Viktor.J skrev:
det klös marknad, förstår att det är
Komplicerat för en lekman, det är komplicerat för de som jobbar med det dagligen.
Blir intressant se vad som händer. Just nu tycks inte finnas några gränser alls.

Gäller bara inte el.

Förr i tiden begränsade man köp med kvoter när det var brist...idag är det med priser. :thinking: Fast det kanske var så förut också innan folk började bygga gengas bilar mm ;)

Lustigt nog höjs inte lönerna men det kanske rika som blir rikare.
 
A Alexn72 skrev:
Väntar tålmodigt
Du hinner nästan säkert gå ut och hämta en korg ved medans du väntar, troligtvis hinner du kapa och klyva nån m3 också om du så vill och orkar;)
 
  • Haha
Alexn72
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Tänkte vi kunde samla alla finurliga tips och trix folk har för att få ner elkostnaderna i vinter.

Jag börjar:
[bild]

Clas ohlsons maskeringstejp (59 spänn) för dörrar och fönster där det drar. Nya tätningslister men det gjorde ju ingen nytta när dörrjäven har slagit sig och det drar i springor i själva dörren…
Gör jättestor skillnad! Kunde sänka bvpn med flera grader! Mindre drag = klimatet känns varmare trots låg temp.

”ekonomiläge” på bvpn.

”Super saver” inställning på varmvatten

Fördiska i kallvatten.

Foppatofflor isolerar rejält mot det iskalla golvet.

tvätta händer i kallvatten. Det varma tar ju ändå så lång tid på sig att komma fram att man hinner bli gråhårig dessförinnan.

Dreva lite extra mellan golv-vägg och tak-vägg. Där var en stor bov hos oss i vårt elementhus…

Duscha extra snabbt. När man vet om att en lång och skön dusch kostar 12-20 spänn går det undan med intvålningen.

Mer smörgåsar och mindre lagad mat. Spisen kostar pengar!

kläder kan man ha flera dagar i rad. Ullkläder är bra. Och impregnerade med ullkur stöter de ifrån sig viss smuts och är självrengörande. = färre tvättar.

Sopar med en garagesop med hästhår istället för att dammsuga flera gånger i veckan. Nästan lika effektivt och spar nån kwh varje gång.

Sänkt inomhustempen från 20 till 17 grader.



Så. Hit me. Fler goa tips på hur man får ner kostnaderna utan att redan ha mycket pengar att lägga på ombyggnation, ny panna/element osv.
Har inte läst tråden men att tejpa fönsterkarmarna om man har gamla fönster måste ju vara en av de mest kostnadseffektiva åtgärder man kan göra. Gjort det själv idag, får se om jag dryper i svett imorgon ;)
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Har inte läst igenom hela tråden så sorry om någon redan sagt det. Men...

Åk till Thailand med enkelbiljett över vintern och sätt huset på 10 grader.
Om de inte stänger av strömmen när det är minus 20 och man kommer hem till en fontän till våren.
 
  • Haha
JockeHX
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Har inte läst tråden men att tejpa fönsterkarmarna om man har gamla fönster måste ju vara en av de mest kostnadseffektiva åtgärder man kan göra. Gjort det själv idag, får se om jag dryper i svett imorgon ;)
Inte sannolikt, möjligt att det kan bli lite svettigt när du ska ta bort tapen om du valt 'fel' sort.
Själv har jag en gång gjort misstaget att tejpa en oanvänd dörr med TESAs gula plasttejp, den är inte helt lämplig om man ska ha tejpningen ett par år kan jag meddela.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Ja allt är ju relativt. Just pirat-TV var väl inte det mest intressanta att kika närmre på. Men för min del har jag sparat 300kr/mån på det :)
Vår tv-antenn dog i ett åsknedslag (!) förra året och det fick oss att inse att vi knappt tittar på vanlig tv! Vi hade en bordsantenn i ett annat hus som vi tog ner till vintern.. men nä.. vi använde den bara ett par gånger så på vårkanten sa vi upp allihopa.. (vi betalade kanske 600 kr i månaden el nått, hos boxer/flera kort).

Vi tittar på tv varje dag, men ja inte via antennen... vi har flera streamingtjänster (som vi använder för att slippa reklam..).

Så innan betalade vi både för streamingtjänsterna och boxer.. nu har vi inte boxer längre men saknar inget (än) att titta på.. och en räkning mindre att bet per månad (y)
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte sannolikt, möjligt att det kan bli lite svettigt när du ska ta bort tapen om du valt 'fel' sort.
Själv har jag en gång gjort misstaget att tejpa en oanvänd dörr med TESAs gula plasttejp, den är inte helt lämplig om man ska ha tejpningen ett par år kan jag meddela.
Är övertygad över att du har 100% rätt. Tar dock risken då planen är att byta fönstren :)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Är övertygad över att du har 100% rätt. Tar dock risken då planen är att byta fönstren :)
Jag kör vanlig billig maskeringstejp på fönster som ska renoveras och pappersremsor på de renoverade. Jag har originalfönster från 20-talet så de byts inte.
 
  • Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
Vit rulle av avspärrningsband med röd text "ANVÄND INTE HISS I HÄNDELSE AV BRAND".
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
hade jag sparat pengarna hade jag också slutat. Men då hade jag blivit hungrigare dagtid istället och lagt pengarna på lunch. 6,50kr dagen. Blir inte mycket lunch då inte. Så alltså förlorar jag på att sluta snusa. Kaffet är gratis på jobbet. ;)
Lunch är nog nyttigt för dig att äta, jag hade då inte rekomenderat att ta en snus istället för att äta lunch. Självfallet att du äter lunchen i rimliga mängder och rätt typ av mat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.