Varför är Hornsgatan avstängd för dubbdäck?
 
nino nino skrev:
Varför är Hornsgatan avstängd för dubbdäck?
Nu är det ju inte humortråden detta, men det beror på att vi ska bli påminda om att dubbdäck river upp skit från marken som inte är nyttigt att andas in.

Det har säkert också något att göra med att man på just Hornsgatan haft luftkvalitetsmätningar pågående sedan 30 år tillbaka eller så, så där har man svart på vitt hur dålig luften är.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Firade precis 30 000 mil med blankt papper i besiktningen. :love:
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
C
Isakare Isakare skrev:
Åker i 7 min (8 min till destinationen) och möts av en skylt "Dubbdäcksförbud"
Ha ha, välkommen till Stockholm!
Trodde den där debatten dog ut för 10 år sedan :rofl:
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nu är det ju inte humortråden detta, men det beror på att vi ska bli påminda om att dubbdäck river upp skit från marken som inte är nyttigt att andas in.

Det har säkert också något att göra med att man på just Hornsgatan haft luftkvalitetsmätningar pågående sedan 30 år tillbaka eller så, så där har man svart på vitt hur dålig luften är.
Senaste mätningarna visar att luften är renare än någonsin och godkänd enligt EU.
Hur som, fånigt att ha förbud på en gata. Förbjud i hela stan, alla kommer åka dubbfritt, trafiken kommer gå långsammare, win win.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
C
Isakare Isakare skrev:
Hur som, fånigt att ha förbud på en gata.
Den konspiratoriske skulle kunna tro att det har med saken att göra att en av Stockholms fyra fasta mätstationer för luftkvalitet ligger just på Hornsgatan (och har gjort så sedan urminnes tider).
 
C cpalm skrev:
Den konspiratoriske skulle kunna tro att det har med saken att göra att en av Stockholms fyra fasta mätstationer för luftkvalitet ligger just på Hornsgatan (och har gjort så sedan urminnes tider).
Jo, den där gröna bodvagnen har väl växt fast där i backen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
Isakare Isakare skrev:
Här om dagen blev jag utsatt för symbol politik i trafiken.
Jobbade vid Liljeholmen som ligger strax utanför centrala Stockholm, nästa jobb var på Södermalm.
Åker i 7 min (8 min till destinationen) och möts av en skylt "Dubbdäcksförbud"
Mitt minne hade svikit, jag trodde förbudet gällde från korsningen Hornsgatan/Ringvägen (det var den korsningen jag skulle till) och bort till Slussen, men det var hela Hornsgatan från Hornstull.
Så jag fick vända, åka tillbaka, ta tunneln, Gullmarsplan, ner på lilla bron, upp på Ringvägen och åka den hela vägen och över Hornsgatan (som tur var fick man korsa den lagligt)
28 minuter tog omvägen enkel resa.
Om hela stan hade dubbdäcksförbud som tex Oslo, skulle jag haft förståelse för det, men en enda gata.
När jag har kommit från det hållet med dubbdäck, och ska bortåt Ringvägen och liknande, brukar jag ta Högalidsgatan-Varvsgatan-Lundagatan-Ringvägen. Nu har jag iofs inte kört där på ett par år, viss reservation för att någon mer gata kan ha blivit avstängd är nog på sin plats, men den nämnda bakvägen funkade bra för några år sedan iaf..
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Den konspiratoriske skulle kunna tro att det har med saken att göra att en av Stockholms fyra fasta mätstationer för luftkvalitet ligger just på Hornsgatan (och har gjort så sedan urminnes tider).
Som sagts ovan.

Aktarej så jag inte letar upp det specialarbetet från gymnasiet jag gjorde som bland annat inkluderade ett besök i den mätstationen (ja, då var det en vagn/arbetsbod man kunde gå in i, det är det inte längre).

;)
 
Isakare Isakare skrev:
Jo, den där gröna bodvagnen har väl växt fast där i backen.
Den är sedan en tid ersatt av något mindre man inte kan gå in i (om jag såg rätt vid senaste passage).
 
B Blazermannen skrev:
När jag har kommit från det hållet med dubbdäck, och ska bortåt Ringvägen och liknande, brukar jag ta Högalidsgatan-Varvsgatan-Lundagatan-Ringvägen. Nu har jag iofs inte kört där på ett par år, viss reservation för att någon mer gata kan ha blivit avstängd är nog på sin plats, men den nämnda bakvägen funkade bra för några år sedan iaf..
Det var nått typ av bygge där på Långholmsgatan, verkade inte på att komma upp på Högalidsgatan. Just när jag kom där stängde de av trafiken helt för en långtransport, så jag passade på att göra en U sväng över heldraget :rolleyes:
 
C cpalm skrev:
Den konspiratoriske skulle kunna tro att det har med saken att göra att en av Stockholms fyra fasta mätstationer för luftkvalitet ligger just på Hornsgatan (och har gjort så sedan urminnes tider).
Man behöver väl inte vara konspiratorisk för att inse att bästa stället att testa ett dubbdäcksförbud på är en erkänt smutsig sträcka med decennier av mätresultat som referens?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Man behöver väl inte vara konspiratorisk för att inse att bästa stället att testa ett dubbdäcksförbud på är en erkänt smutsig sträcka med decennier av mätresultat som referens?
Nej, som val av teststräcka är det ju helt rätt tänkt.
Men nu är det ju inte ett test längre, utan permanent sedan länge tillbaka.
Det känns kanske lite naivt att tro att luftkvaliteten i stort blir bättre av att dubbdäckstrafiken leds om till andra gator i området?
 
MathiasS MathiasS skrev:
….men går det verkligen att ta sig lagligt dit du skulle via södermälarstrand. Brännkyrkagatan har ju cykelväg mitt på.
Just ja, så då måste man ta Rosenlundsgatan bort till Ringvägen så det blir kanske inte så stor tidsvinst. Man får ju korsa gatorna med dubbdäcksförbud med dubbdäck som tur är.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.