S Simonstahl skrev:
Gulligt att du bor så stort , men ändå inte förbrukar mer än 1500kwh/månad nov-feb.

Sen att du väljer att säga att min kåk är dålig innan du ens vet något om den. Det är udda! Men mitt hus står nog kvar när ditt är rivet.
40 tusen kWh per år är ju normalt i Norrland för hus.är ju bara gå in på hemnet och kolla. Så hans hus i Östersund som gör av med 7500kwh på ett år......mm..eremit kanske han lever som
 
Eremit nej..
Har skrivit det tidigare men vi tar det en gång till.
256m²
Byggår 1976
Håller +21,5°C inomhus i hela huset året runt
Beläget strax utanför Östersund
Förbrukar ~28kWh/m2/år för uppvärmning
2 tonåringar som tömmer vvb'n på daglig basis..
 
  • Gilla
Karl.s
  • Laddar…
S SueCia skrev:
[länk]

Nu gör inte elstödet någon speciell nytta heller.. Vad kommer hända?

En elförbrukning på 3000kwh på en månad kommer ge elräkning på 27 000 kr exkl. moms och elnät, och då räknar jag snitt på 9kr.

Är det Socialdemokraterna och miljöpartiet man skall tacka för denna feta Julklapp?
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Före valet, gjorde de regerande partierna stor affär av att de skulle införa ett högkostnadsskydd på elpriserna. Det har vi inte sett mycket av som vanligt! :p
Nu är det väl hög tid att skrota elområdena och istället satsa på ett enhetspris på elen för hela landet!
När förra regeringen tillträdde så hade dom inte ens tillträtt när det hade gått 100 dagar. Den nya regeringen blev serverad en bajsmacka som den gamla regeringen gjort åt som. Krig i Ukraina, problem med Turkiet angående Nato, nedlagda kärnkraftverk, listan kan göras längre. Jag anser att man kanske ska tänka efter lite innan man kritiserar. Som sagt, det tog den förra regeringen 100 dagar att bara komma överens.
 
X xdigger skrev:
När förra regeringen tillträdde så hade dom inte ens tillträtt när det hade gått 100 dagar. Den nya regeringen blev serverad en bajsmacka som den gamla regeringen gjort åt som. Krig i Ukraina, problem med Turkiet angående Nato, nedlagda kärnkraftverk, listan kan göras längre. Jag anser att man kanske ska tänka efter lite innan man kritiserar. Som sagt, det tog den förra regeringen 100 dagar att bara komma överens.
Så du tycker den nya regeringen gjort ett bättre jobb på sina första 100 dagar?
 
  • Haha
Hullefar
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Frågan var om det gjort skillnad på priset och det är otvetydigt så. 28-47 öre var vad elen kostade innan krisen och det är pengar det med.

Men i dagens situation tror jag att det hade fått ännu mer effekt än så. För varje kW som kärnkraften produceras finns en tumregel att man kan föra över en halv kW från norr till söder extra. Alltså med 1000MW får vi ner 500W till från norr.

Det hade sannolikt gjort att priset inte bara sjunkit mer i söder, i norr så hade de kanske fått tillbaka sina 20öre per kWh igen. Och då hade SvK fått in stora mängder kapacitetsavgifter som skulle kunna lägga grund till ytterligare en återbäring som den vi får i februari.
Norra Sverige har redan nu tämligen höga priser. Det finns inte en massa outnyttjad energi i norr. Det är en myt.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Min kåk är 256m² byggd 1976 och belägen strax utanför Östersund och förbrukar 7200kWh / år för uppvärmning och tappvarmvatten.
November till februari, dvs de kalla månaderna, ligger jag på ~1500kWh tot / månad.

Så har man bortåt 3000+kWh / månad så har man antingen en extremt dålig kåk eller extremt stor..
Och har du extremt stort hus så behöver du antagligen inte bry dig om elpriset..
Eller så är du en knallkork som köpt för stort i förhållande till plånboken.
din matte är rätt spännande:

totalförbrukning värme och vatten = 7200kWh/år
November, december, januari, februari = 1500kWh/månad = totalt 6000kWh

kvar: 1200kWh

resterande 8månader är alltså 1200/8 = ett snitt på 150kWh/månad

jag vet inte men det är rätt magiskt om du i oktober bränner 150kWh för att sen i november göra av med 1500kWh.

du får nog se över matten lite.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Du får nog se över ditt underlag.... ;)

[länk]
Jarlingar Jarlingar skrev:
Du får nog se över ditt underlag.... ;)

[länk]
enligt dina egna bilder så har du haft en förbrukning
på totalt mellan 13000-15500kwh /år

varför du väljer att prata enbart värme och vatten vet jag inte men nu går matten iaf ihop när man tittar på hela förbrukningen.
 
  • Gilla
jagheterfredrik och 1 till
  • Laddar…
S
G GBG68 skrev:
Är det Socialdemokraterna och miljöpartiet man skall tacka för denna feta Julklapp?
Har inte alla partier varit ganska överens om nedläggningen av kärnkraft framtills för bara nåt enstaka år sedan när opinionen börja vända?
 
  • Wow
TommyC
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Norra Sverige har redan nu tämligen höga priser. Det finns inte en massa outnyttjad energi i norr. Det är en myt.
Nu är vi här igen Daniel... När du säger något så tokigt som varken svenska kraftnät eller typ någon annan håller med om måste du visa källa för dina påståenden.
 
  • Gilla
Viklund...
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Har inte alla partier varit ganska överens om nedläggningen av kärnkraft framtills för bara nåt enstaka år sedan när opinionen börja vända?
Nej.

 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
S
J JockeHX skrev:
Nej.

[media]
3 år sedan var väl iofs. ungefär tidpunkten då opinionen började vända hos svensson va?

Men jag klarade inte av att titta på videon. Spydde redan vid introt när de drog MPs citat "det enda som är säkert med kärnkraft är att den inte behövs"

Det borde vara lagligt att spåra politisk tillhörighet så att elbolagen kan börja med att frånkoppla alla Miljöpartister. Gärna redan nu.
 
  • Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Nu är vi här igen Daniel... När du säger något så tokigt som varken svenska kraftnät eller typ någon annan håller med om måste du visa källa för dina påståenden.
Finns det någon något sånär insatt som inte håller med mig? Var menar du att den energin skulle ta vägen?
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon något sånär insatt som inte håller med mig? Var menar du att den energin skulle ta vägen?
Ingenstans, för den produceras inte. Vattenkraften reglerar ner vid överproduktion när de inte kan överföra mer söderut. Typ hela poängen för varför de frikopplade sig i somras och förra vintern från priserna i övriga Europa men SE3 och SE4 fick höga priser.

Isläggningen och kärnkraft som är nere hindrar kablarna från att fyllas nu. När isläggningen är klar och våra 2 kkverk kommer upp kommer de frikopplas igen skulle jag tro.
 
  • Gilla
Viklund... och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.