V VLJ skrev:
Nån som kan tipsa på en elektrisk timer som inte täcker det andra uttaget på ett dubbeluttag? Måste få plats men en jordad stickpropp i det andra
Deltaco har en timer, går visserligen via wifin. Men riktigt bra. Såg det var en länk högre upp i tråden gällande den. Finns både för inomhus och utomhus
 
tensiden tensiden skrev:
Bra att tejpa springor, men hur blir den tejpen att ta bort efter ett halvår?
Köp fönsterpapper det använde man förr och är lätt att tvätta bort på våren. Om man inte får till fönstertätning kan man klippa till tygremsor och tricka in i springan med en bordskniv.
Golvdrag i nederkant syr man en korv som ligger på golvet.
Tjocka gardiner som inte ligger för elementen.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Intressant att se hur olika vi lever :) det vissa anser vara ”att dra ner på..” är det som jag (och säkert någon annan också) anser vara vardagslyxen.. som man nu måste fundera på att minska ner!

Hur olika vanor man har helt enkelt (både nu och innan ”elpriset”)

- Har nya tätningslister till fönstren.. men det är -8 nu.. så att ha alla fönster öppna (även om olika tider..) känns inte lockande.. hoppas på bättre utetemperatur.
- Spar kronor (inte kWh) på att diska o tvätta på natten ist för dagen (trots gamla maskiner går de o ställa på tid allihopa)
- Har lite tjockare draperi för ytterdörrarna som är lite dragiga..
- Vädrar effektivt och snabbt för luft.. inte öppet lite dygnet runt..
- Långkok i slowcookern / många portioner mat.. är bra för matlagningen (grytor, köttfärssås, pulled pork, soppor, stekar osv.. går utmärkt att ha i pasta, potatis osv för ”allt-i-ett”). Lyx, som blev vardag!
- tofflor med sula, om man inte har golvvärme..
- En kofta är bra och ha hemma iaf om man behöver
- Planera saker lite bättre.. (så man inte öppnar dörrar för mycket, använder spisen helt onödigt.. )
- Tvätta bara ”fulla maskiner”.. både tvätt o disk..
- Tumla bara det növändigaste, häng upp resten (jag förändrar inget i min tumbling.. mer än vilken tid maskinen startar - tumlar underkläder, handdukar o lakan.. aldrig annat iaf)
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
Hmm har inget speciellt bra råd att spara in ström men har själv gjort en del förberedelse.
Jag har investerat i en LVP så varmvatten går på samma som värmen i elementen.
Varmvatten innan gick på en elpatron och hade typ 65 grader varmt
Nu står vattnet på 55 grader och LVP skickar 18 grader varmt ut i elementen.
Men eftersom jag bor i radhus så har jag två grannar som värmer upp på var sin sida samt bra isolering så jag har endå 20 grader inomhus.
Jag gick från 220W server till en 35W server och flyttade bara med de "viktigaste" servarna.
Jag använder inte spisen utan Airfry eller Micro (mest Micro) då det är en gammal spis samt man är lite lat av sig.
Kollar man förbrukningen förra året november mot den jag fick för årets november så har jag gått ner ca 300kwh och det ska jag erkänna, har ingen aning om det är mycket man har sparat in.
 
Jag använder timpristaxa på elen och värmer huset med el (bergvärmepump) när priset är lågt kl 23-06 (7timmar) och stoppar värmepumpen 06-23 (17timmar)
Temperaturen inne varierar bara mellan typ 22 och 20°. Gjorde det manuellt en månad, nu får jag hjälp av en dosa (Ngenic Tune). Den är betald efter 2-3 år...
 
  • Gilla
agren.madeleine&gmail.com
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Tänkte vi kunde samla alla finurliga tips och trix folk har för att få ner elkostnaderna i vinter.

Jag börjar:
[bild]

Clas ohlsons maskeringstejp (59 spänn) för dörrar och fönster där det drar. Nya tätningslister men det gjorde ju ingen nytta när dörrjäven har slagit sig och det drar i springor i själva dörren…
Gör jättestor skillnad! Kunde sänka bvpn med flera grader! Mindre drag = klimatet känns varmare trots låg temp.

”ekonomiläge” på bvpn.

”Super saver” inställning på varmvatten

Fördiska i kallvatten.

Foppatofflor isolerar rejält mot det iskalla golvet.

tvätta händer i kallvatten. Det varma tar ju ändå så lång tid på sig att komma fram att man hinner bli gråhårig dessförinnan.

Dreva lite extra mellan golv-vägg och tak-vägg. Där var en stor bov hos oss i vårt elementhus…

Duscha extra snabbt. När man vet om att en lång och skön dusch kostar 12-20 spänn går det undan med intvålningen.

Mer smörgåsar och mindre lagad mat. Spisen kostar pengar!

kläder kan man ha flera dagar i rad. Ullkläder är bra. Och impregnerade med ullkur stöter de ifrån sig viss smuts och är självrengörande. = färre tvättar.

Sopar med en garagesop med hästhår istället för att dammsuga flera gånger i veckan. Nästan lika effektivt och spar nån kwh varje gång.

Sänkt inomhustempen från 20 till 17 grader.



Så. Hit me. Fler goa tips på hur man får ner kostnaderna utan att redan ha mycket pengar att lägga på ombyggnation, ny panna/element osv.

Absolut bästa sättet hade varit att montera ur ALLA Miljöpartister/extremister ur alla myndigheter och beslutsorgan. Nr 2. Spräng bort alla anslutningskablar till kontinenten. Då löses alla EL, Inflation och ränteproblem över en ända natt
 
  • Gilla
jonas.o och 6 till
  • Laddar…
Kan vara så att det är vettigare att dela saklig information än den stolens åsikter. Du må ha delvis rätt men den token har ju tappat det helt.


J Jagellon skrev:
Första inlägget på forumet.

Kort sikt: Sänk tempen på termostaten och elda järnet i kamin för att hålla husets basvärme.
Lång sikt: ge aldrig någonsin politiskt inflytande till vänsterblivna politiker igen.

[media]
 
F
Redigerat:
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
F
S Spirit78 skrev:
Då löses alla EL, Inflation och ränteproblem över en ända natt

Just nu importerar vi massor av el så klipper vi kablarna blir det ganska mörkt och kallt. Men nu spårar tråden lite.
 
F Fideliox skrev:
Just nu importerar vi massor av el så klipper vi kablarna blir det ganska mörkt och kallt. Men nu spårar tråden lite.
Nå, just nu exporterar vi ca 1200 MW
 
Det är på modet att skylla på vänstern fast när man granskar verkligheten bakom propagandan har inte högerpolitikerna varit bättre. Jag tycker det luktar skit om alltihop. De skyller på varandra och försöker plocka poäng på det i stället för att göra någonting konstruktivt.
Kan vi inte hålla oss till verkliga konstruktiva tips?
 
  • Gilla
BiFuel och 22 till
  • Laddar…
Köp en effektmätare att stoppa i väggutag där förbrukare kan pluggas in.
1 år gammal TV drar 20W avstängd i standby. Kontakt ur nuförtiden när den ej används.

Vi har fjärrvärme så inte livshotande som de med elvärme.
Vi har kört med vattenkokare länge.
Har värmt vatten före 06:00 och fyllt 2 termosar + en mugg kaffe för mej sedan i somras. Vatten hela dagen + kvällen för 3 pers te, kaffe.
Gevalia snabbkaffe riktigt gott.

Tvättat nätter endast eller när det varit lägre pris.
Nästa steg snabbare program för mindre tvätt som ev klarar mer.
Ny diskmaskinen går på varmvatten (fjärrvärme som sagt) ECO program som drar mindre än hälften. Har mätt olika program

Duscha går att göra snabbt. 30 sek blötning med dusch, schampo tvättar hela kroppen. Gnugga in och gör rent. Sköljning borde gå på 1 minut. Långt hår kräver lite längre men inte varje dag.
Detta från campingar med dåligt kallvatten. 1 1/2 minut varmvatten ett steg bättre..

Vi har lagat mycket mat för hela veckan för 3 pers när elen varit billig. Senare värm i micro.
Nu har vi en hel del i friggeboden då frys är full med kött vi köpt på rea med öriser lägre än flera pr sedan. Kylen full den med. Ost svårt att låta bli när den kostar 60-80kr/kg för lagrad smakrik.
Tempen sänkt inomhus ändå.

Hittat bättre inställning för den ständigt ventilerande köks-hus fläkten med 2 fläktar, sparar 40W konstant. Bra luft och mindre drag.

Alla lampor LED som ändå skall vara av i rum man ej är.

I en tråd med Bergvärme som gick i felläge, elpatron gick på automatiskt med skenande mätare.
Dra ur alla ej använda laddare om de drar ström utan last som många gör.

Hade jag elvärme skulle värmen gå på tidigare när elen kostar mindre, av vid topp tiderna.

Tänk på orsaken vid nästa val. Sverige har varit självförsörjande med mycket mer tung industri förr och innan Putin.
Bor man på landet kanske man kan bygga en rejäl ångmaskin som driver generatorer och får värme över. Grannsamverkan...
Det kan ju finnas gammal rejäl utrustning i de nedlagda bruken.

Maskera/ filtrera röken av brända gamla dåck och allt som brinner.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Bra att tejpa springor, men hur blir den tejpen att ta bort efter ett halvår?
Tricket är att inte använda "vanlig" tejp utan "fönsterremsa" som finns på Ica eller byggvaruhuset. Dom släpper igen utan att ge märken. Även efter lång tid. Har vissa fönster som suttit med samma i flera år och det är bara att fukta dem med en svamp så släpper dom. Används i gamla hus med lösa innanfönster...
 
F Fideliox skrev:
Just nu importerar vi massor av el så klipper vi kablarna blir det ganska mörkt och kallt. Men nu spårar tråden lite.
Exakt denna minuten
Diagram visar att Sverige exporterar 1 710 megawatt (MW) elektricitet i netto.
 
  • Gilla
OramaC
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Nån som har tips på hur man kan isolera dörrar man inte använder? Vi har en ytterdörr som vi inte använder vintertid men vill inte riktigt skruva upp en gardinlist. Det finns typ ingen med sugpropp eller nåt man kan sätta i dörrkarmen? :rofl:

En duschstång hade kanske funkat?
[länk]
Jag har en liknande gammal duschstång som jag satt upp i ett vindsfönster och hängt upp en täckande gardin. Inte helt perfekt för det blir någon centimeters springa längst upp.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.