Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var regeringarna Persson och Löfven som stängde av kärnkraften. Ingen annan. Folkhemssossar som sålde ut sin egen politik för att köpa Mp:s stöd. Så folkhemmet ruinerade ni själva.

Att marknaden nu exponerar den usla politiken är en konsekvens, inte en orsak. Det enda du har rätt i är att vi andra också måste vara med och betala.
Det här beror inte på stängd Svensk kärnkraft. Vi har fortfarande EUs lägsta elpriser.
 
  • Gilla
  • Arg
Mange_64 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det här beror inte på stängd Svensk kärnkraft. Vi har fortfarande EUs lägsta elpriser.
I all välmening Daniel, men du har koll på elmarknaden och vad som presenterats tidigare. Energiforsk har tydligt visat att priset hade blivit ännu lägre med mer elproduktion i södra sverige och med kärnkraften kvar hade vi haft lägre priser. Det är obestridlig fakta.
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
harry73
S surfarn skrev:
Ex moms. I tibberappen står det 606 öre för se3 i morgondag (med avgifter).. ganska svettigt pris
Det blir lite oöversiktligt med alla priser som ena gången redovisas som priser ex. moms och andra gpngen med moms, och egentligen är priset med moms intressant för oss konsumenter. MEN nu handlar tråden om en tidningsartikel där man använder spotpris utan moms och befarar att priset drar iväg till 8 - 11 kr/kWh utan moms, så då ska vi jämföra med verkliga priser utan moms i veckan.

Jag oroar mig för elräkningen och tycker priserna är väldig höga, men vad som händer nu är att media försöker göra folkets oro ännu större med spekulationer som saknar förankring eller som saknar sammanhang.

I fredags skrev Sydsvenskan att priserna skulle fördubblas från 4 kr till 8 kr. Idag är priset inte 8 kr men just 4 kr (eller 4,5 egentligen). Då skriver Sydsvenskan inte att den befarade höjningen uteblev, men då skriver man att elpriserna fördubblades (jämfört med förra året). Det spelar alltså ingen roll vad elpriset gör, man skriver alltid att den går upp.

Jag börjar inse att jag behöver ta ett steg tillbaka och släppa elpriserna lite, för att inte bli alltför stressad, lite som när coviddiskussionerna var som värst
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 4 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Mitt hus kan inte prestera som ett modernare , hur gärna jag än vill. Byggt 1886 , och en Q-märkning som ställer till det med bla solcells-anläggning , val av fönster etc. Länstyrelsen och kommun är inte så pigga på att effektivisera byggnader med historiskt värde. Utan de går på att den absolut inte får förvanskas.
Du har säkert ett alldeles utmärkt fint och bevaransvärt hus.

Men att det inte skulle gå att energieffektivisera ett gammalt hus är inte sant. Det verkar mest som du använder Q-märkningen som en ursäkt att inte göra det nödvändiga.

Draget är gamla hus värsta fiende när det gäller värmen. Täta fasad och grund så blir man av med det mesta. Har du självdragsventilation så se till att du har ventiler där du behöver frisk luft, inte att luften dras in i varenda otäthet i golv och vägg. Isolering går att göra, nästan alltid uppåt med rejäl tjocklek (det mest lönsamma) och vid renovering av rum kan man isolera inifrån utan att vanställa det yttre. Gamla fönster går att renovera till väldigt bra energiprestanda, se https://byggnadsvard.se/gamla-fonster-kan-bli-battre-an-nya/
Över huvud taget borde du ta kontakt med Byggnadsvårdsföreningen för att se om de kan rådge dig till något.

Sen, bortsett från de tekniska tipsen så har du möjligheten att dra ner på användningen av husets utrymmen. Halverad uppvärmd yta närmar sig halverad värmeräkning, så enkelt blir det med matematik. Det är bara en fråga om bekvämlighet, att vara van vid att leva på stora uppvärmda utrymmen. Ser du till den tiden då ditt hus byggdes så är det inte säkert att hela kåken var uppvärmd vintertid.

Sist men inte minst, elda mer, har du en timmerkåk så bor du i den delen av landet som har gott om ved också. Eldningen lönar sig vid höga elpriser så välj det istället för elräkningen.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det här beror inte på stängd Svensk kärnkraft. Vi har fortfarande EUs lägsta elpriser.
Nu har andra redan gjort min huvudpoäng, men mer kärnkraft skulle bidra till sänkt pris på tre sätt:
  • Ökat utbud.
  • Förbättrad överföringskapacitet SE2/SE3.
  • Fler dagar då max exportkapacitet nås, vilket pressar priserna i SE3 och SE4 mycket.

Så jo, den nedlagda baskapaciteten skadar oss konsumenter i SE3 och SE4 mycket. Hur mycket finns det som sagt simuleringar på.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Man hör ofta att det inte skulle vara den nedlagda kärnkraften som är (stor bidragande) orsak till våra höga priser.

Men när en reaktor stoppas stiger priset märkbart... :thinking:
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
I all välmening Daniel, men du har koll på elmarknaden och vad som presenterats tidigare. Energiforsk har tydligt visat att priset hade blivit ännu lägre med mer elproduktion i södra sverige och med kärnkraften kvar hade vi haft lägre priser. Det är obestridlig fakta.
Lägre priser? Det är klart högre tillgång minskar priserna i den lilla mån de mättar exportbehoven. Det är att blanda bort korten för att undvika grundfrågan.

Man bör fråga sig varför vi ska finansiera utbyggnaden av svensk elkraft på vår elräkning för att mätta tyska behov?

Jag är inte intresserad i alla fall.

Edit:
Det hade varit billigare och inte heller förödande för ekonomin att bara köpa upp överskottselen och skänka den gratis till utlandet. Detta är vansinne.
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
[länk]

Nu gör inte elstödet någon speciell nytta heller.. Vad kommer hända?

En elförbrukning på 3000kwh på en månad kommer ge elräkning på 27 000 kr exkl. moms och elnät, och då räknar jag snitt på 9kr.
Då är det ju tur man betalar 45 öre kWh till mars 2024.
 
J JockeHX skrev:
Energiforsk har tydligt visat att priset hade blivit ännu lägre med mer elproduktion i södra sverige och med kärnkraften kvar hade vi haft lägre priser. Det är obestridlig fakta.
Lätt att svänga sig med rapport som säger att vi hade haft lägre priser.
I dagens läge med priser mot 5-600 öre är den relevanta frågan: Hur mycket lägre?

Energiforsk påstår att med mer kärnkraft hade vi haft 30-50 % lägre priser i södra Sverige än hösten 2021.
Snittpriset på Nordpool för SE3 och SE4 sept-nov 2021 var 93 öre/kWh. Det skulle betyda 28-47 öre lägre priser.

Frågan är om någon verkligen tycker att 28-47 öres nedsättning på dagens priser, alltså 5-600 öre, hade haft en avgörande betydelse för deras privatekonomi?
 
Inte om du räknar 30-50% på dagenspriser :crysmile:
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Lätt att svänga sig med rapport som säger att vi hade haft lägre priser.
I dagens läge med priser mot 5-600 öre är den relevanta frågan: Hur mycket lägre?

Energiforsk påstår att med mer kärnkraft hade vi haft 30-50 % lägre priser i södra Sverige än hösten 2021.
Snittpriset på Nordpool för SE3 och SE4 sept-nov 2021 var 93 öre/kWh. Det skulle betyda 28-47 öre lägre priser.

Frågan är om någon verkligen tycker att 28-47 öres nedsättning på dagens priser, alltså 5-600 öre, hade haft en avgörande betydelse för deras privatekonomi?
Frågan var om det gjort skillnad på priset och det är otvetydigt så. 28-47 öre var vad elen kostade innan krisen och det är pengar det med.

Men i dagens situation tror jag att det hade fått ännu mer effekt än så. För varje kW som kärnkraften produceras finns en tumregel att man kan föra över en halv kW från norr till söder extra. Alltså med 1000MW får vi ner 500W till från norr.

Det hade sannolikt gjort att priset inte bara sjunkit mer i söder, i norr så hade de kanske fått tillbaka sina 20öre per kWh igen. Och då hade SvK fått in stora mängder kapacitetsavgifter som skulle kunna lägga grund till ytterligare en återbäring som den vi får i februari.
 
harry73
J JockeHX skrev:
Det hade sannolikt gjort att priset inte bara sjunkit mer i söder, i norr så hade de kanske fått tillbaka sina 20öre per kWh igen.
Hur kan större överföringskapacitet mellan norr och syd sänka priset i norr?
Troligtvis hade norr då fått samma pris som Finland, och även vi i se3 och se4
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det blir ju lite extra kul när någon med din erfarenhet kan bekräfta att jag fick till min anläggning bra :)

Jag räknade flöden och effekter tills det snurrade i skallen. Sen var det bara beställa grejer å börja koppla.

Den här bilden är tagen i januari 2018 när jag driftsatte hela systemet.
[bild]
Vi bara ignorerar den kriminella fastsättningen av kabeln just nu... :crysmile:

Bild på centralen med mätaren som mäter bvp'n. Tagen för 5 minuter sedan.
[bild]
Den har mätt sedan starten.

Kurvinställning.
[bild]
Borde knäcka till den då det kan bli ner mot 20° inne när det pendlar kring nollan. Men det funkar så bra att jag inte orkat göra det.

Energistatistik från min elleverantör
[bild]

[bild]

Så visst det är nån vecka kvar innan det gått 5 år, så jag kan sträcka mig till å avrunda uppåt till 29kWh/m²/år.

Du är välkommen på studiebesök när du vill :)
Samma landskap och kanske en likadan pump(Nibe 1255-16). Inte riktigt lika bra siffror som du men mitt hus är från 1951 med original kopplade tvåglasfönster och bara ursprunglig mängd kutterspån på vinden. 270 kvm varav en tredjedel(källaren) bara värms till 12-14 grader. Ser ut som att det var kallt i Jämtland dec-januari 20/21……. Stapeldiagram visar månatlig energiförbrukning i kWh över fyra år, med tillhörande tabell och notis om data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Låter som vi måste riva alla gamla villor som inte är energieffektiva. Gissningsvis är en ganska stor del av Sveriges villor i riskzonen. Roligt för de som har k-märkta hus.
Så behöver det inte vara. Vi har ett 150m2 timmerhus (5tum) vid havet från 1726. Energiförbrukningen är 8000/år. Gamla fönster med munblåst glas. Ingen tilläggsisolering. Vi har lerklinade väggar och bergvärme. Vi eldar i en kakelugn varje morgon/kväll för att hålla murstockar varma och huset sunt (och slippa avfuktare). Har ca 22grader inne.Funkar bra och är hållbart.

Man kanske behöver rådfråga folk som har koll på gamla hus innan man gör något förhastat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja det är inte kul.

Men 3000kWh/månad är orimligt mycket.
Då borde man sett över sitt hus för länge sen
Allt beror ju på hur stort hus man värmer...eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.