Centano Centano skrev:
Jag kör med Supercat (röd mekanism) och mjölner ute i boa och har bara fått fångs i Supercatfällorna. Började beta dem i mitten av oktober och har tagit uppskattningsvis uppåt 30 stycken möss. Har dock börjat märka att Supercatfällorna haft besök utan att de slår igen, mekanismen känns inte lika känslig som tidigare.
Vad betar du med
/B
 
Bono_R Bono_R skrev:
Vad betar du med
/B
I början körde jag med det medföljande betet och har efter att det tagit slut kört med hasselnötssmör.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
I början körde jag med det medföljande betet och har efter att det tagit slut kört med hasselnötssmör.
Tackar
/B
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
PeterFalun
Nybyggt hus, fick in möss i höstas. "men va fa...."
Visade sig att det saknades galler bakom panelen (i nederkant). Tog 4 möss med byggmaxfällor, laddade med honung och solrosfrön. Med honung får dom kämpa lite och då....snäpp!

stoppade igen hålen bakom panelen med stålull
 
FreQa FreQa skrev:
Funkar de för dig? Här på min gård orkar inte mina möss lyfta låset så de från granngården med röda lås använder inte jag.
Enda jag har nu.
Har behövt lite testande för att hitta vad som funkar, men nu kör jag med att sätta en liten bit valnöt under det röda låset och trycka ner det. Den är såpass känslig att det smäller till så fort de försöker ta nöten som är inkilad under.
 
L Lilla Yk skrev:
Inser jag måste beställa mer fällor. Såg att de gått upp rejält i pris. Finns det ens någon leverantör som har mjölnerfällor för under 40kr?
Mössfallor hänger på försäljningsställ, märkta "Mjölner", priset är 39 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Granngården
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Har hittat de bra fällorna igen så jag köpte ett par stycken...
[bild]
@FreQa, var hittade du dom? Jag tycker de nya Pro är sämre.
 
Trappa täckt med snö på natten, fotspår synliga, vinterkänsla, kallt, mörkt, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snötäckta trätrappsteg på kvällen, fotspår synliga, kall och vintrig stämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beställde tolv fällor i morse. Fler spår nu, skymtade dessutom en mus tidigare idag.

Har ni några tips på vägen i väntan på att fällorna anländer? Jag har ytterbelysningen tänd så fort mörkret faller på eftersom jag fått för mig att mössen ogillar ljus. Finns det fler ”husmorsknep”?
 
K Kallebo skrev:
Idag väcktes jag kl 4:30 av skrapljud i väggen för första gången sedan vi flyttade in i vårt hus byggt 15-17. Förstår inte hur de kommit in i väggen men tänker att de lär väl inte komma förbi vindskyddet av utegips.

Det hemska är att precis innan jag gick upp lät det som att de krafsade på plasten istället för mot trä eller gips. Drömde en del sjuka saker där emellan också så det kan vara inbillning. Laddade tre slagfällor det första jag gjorde innan jag for iväg.

Laddade med ost, men hade det varit bättre med salta jord eller cashewnötter?
Jordnötssmör är bra för det kletar fast fint på fällan och är lätt att applicera.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
C
W Webgurun skrev:
Jordnötssmör är bra för det kletar fast fint på fällan och är lätt att applicera.
Många som säger det, men för mig har de dock lyckats slicka bort det utan att lösa ut fällan. Vilket i och för sig säkert också beror på vilka fällor man använder. Tycker det är lite kladdigt och bökigt att hålla på med också. För mig funkar mini-marshmallows bäst.
 
L Lilla Yk skrev:
[bild] [bild] Beställde tolv fällor i morse. Fler spår nu, skymtade dessutom en mus tidigare idag.

Har ni några tips på vägen i väntan på att fällorna anländer? Jag har ytterbelysningen tänd så fort mörkret faller på eftersom jag fått för mig att mössen ogillar ljus. Finns det fler ”husmorsknep”?
Om man gillar jakt kan man utrusta sig med en stark pannlampa och klubba ihjäl dom (får man göra så annars?) de bländas och ser inte vad som händer.
Annars leta upp vart de springer. Om det är till något matställe eller in i nån springa på huset. Ta bort eller täta.
 
I iMicke skrev:
@FreQa, var hittade du dom? Jag tycker de nya Pro är sämre.
Vet inte om jag får skriva vem som säljer men de är en skadedjur butik (skriv ihop orden) på nätet...
 
FreQa FreQa skrev:
Vet inte om jag får skriva vem som säljer men de är en skadedjur butik (skriv ihop orden) på nätet...
Beställt.. Tackar!
 
J
Någon som funderat på vilken tid mössen är aktivist, vilken tid på dygnet brukar de gå i fällan?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Någon som funderat på vilken tid mössen är aktivist, vilken tid på dygnet brukar de gå i fällan?
Min erfarenhet är att det sker nattetid, eller kanske snarare när det är mörkt. Mig veterligen har de aldrig gått i någon av mina utlagda fällor under dagtid. Sen exakt klockslag är svårt att säga, märkt ibland att de gått i fällan redan kring kl 18 och ibland andra tider. En annan erfarenhet jag har är att de rätt ofta hamnar i fällan när det spöregnar. Mitt rekord är fyra möss i en fälla på en natt, inte sällan har det spöregnat vid dessa tillfällen.

Tycker dock det är lite märkligt att de verkar vara så aktiva så hör sent på året. Normalt brukar jag få mest napp under oktober, men har hört möss i väggar och sett spår i snön (se inlägg ovan), även nu i december, vilket är ovanligt. Kanske har någon koppling till att november var varmt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.