pacman42 pacman42 skrev:
"man måste ju få leva också" säger frun...
Hear hear..
Jag har också insett att vissa grejer får man bara svälja.. :rofl:

Varmvatten är en ren förlust då det bara spolas rätt ner i avloppet.
Extra kul med två tonåringar som tömmer vvb'n varje gång dom kliver in i duschen..

Avloppsvärmeväxlare sparar enorma mängder energi och i min spåkula ser jag att det kommer bli mycket vanligare att installera det i äldre hus..

Då jag inte har någon bra schablon för att räkna bort Varmvatten så ingår det i min beräkning för uppvärmning vp.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
S SueCia skrev:
[länk]

Nu gör inte elstödet någon speciell nytta heller.. Vad kommer hända?

En elförbrukning på 3000kwh på en månad kommer ge elräkning på 27 000 kr exkl. moms och elnät, och då räknar jag snitt på 9kr.
Här hemma har vi en snittförbrukning på 12-1700kwh per månad på vinter. Bvp. Försöker komma under 1000 i december för att klara ekonomin.
Satt nya tätningslister överallt, men fönster och altandörrar är otäta ändå. Så jag tejpade igen dom. Vilken otrolig skillnad. Kunde sänka pannan flera grader dagen därpå. Blir många kronor det! Bra investering. 59 kr på clas ohlson. maskeringstejp i plast som inte klibbar.

https://www.clasohlson.com/se/Maskerings--och-skyddstejp-/p/34-3982

Har dessutom satt upp fler gardiner och bytt ut dammsugaren mot en rejäl ”garagesop” med hästhår. Alla går med tofflor och långkalsonger och vi har kapat allt duschande med många minuter varje dag. 3 minuter från tidigare 15-20.

återstår att dreva alla springor som går. Bakom golv och taklister strålar det in en del kalluft (elementhus…) och ytterdörren där ungarna springer ut och in ska få tjocka gardiner den med som en sluss.

vi KANSKE klarar ekonomin (jag jobbar, sambon studerar utan csn. 3 barn..). Om vi har tur…
Annars får vi väl… ja… typ betala elräkningen med klarna och sprida ut den över året… har 20000 sparade till elräkningar dec-mars. Men det lär ju inte räcka långt som det ser ut.

nån som vill köpa en elbas? ……….
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
powercell och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag är inte alls förvånad.
Jag själv låg ju kring 4-5000kWh i månaden tidigare.
Det som förvånar mig är att folk inte insett att deras förbrukning varit orimligt hög.

Frånluftsvärmepumpar ser tillräckligt bra ut på papperet och får nybyggeskalkylen att se bra ut.
Jag har försökt förklara för alla jag känner som bygger nytt att satsa på bvp istället för flvp.
De som lyssnade är väldigt glada över det idag.. ;)

Det jag vill visa med mina siffror är att det man gjort tidigare; kanske en llvp eller flvp, inte duger på långa vägar.
Och att på denna sida millennieskiftet tycka att det är fullständigt normalt att köpa elelement för att komplettera vp'n med.. ja jag kommenterar det inte.
Vad har flvp med detta att göra. Flvp är en bra kostnadseffektiv lösning för hus som inte är jättestora.
 
harry73
Nu är morgondagens priser klara. 4,5 kr/kWh I snitt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Box of rain och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu är morgondagens priser klara. 4,5 kr/kWh I snitt.
Grattis till alla som har rörligt avtal ;)
 
E Eduardo.S skrev:
Grattis till alla som har rörligt avtal ;)
tackar tackar.
 
  • Haha
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu är morgondagens priser klara. 4,5 kr/kWh I snitt.
Ja, inga katastrofpriser så långt.
 
Immobil Immobil skrev:
Före valet, gjorde de regerande partierna stor affär av att de skulle införa ett högkostnadsskydd på elpriserna. Det har vi inte sett mycket av som vanligt! :p
Nu är det väl hög tid att skrota elområdena och istället satsa på ett enhetspris på elen för hela landet!
Men hallå man har nästan all produktion där 11% av befolkningen bor och nästan ingen produktion där 90% av befolkningen bor. Att göra ett pris i hela landet kommer inte göra det billigare för södra Sverige det kommer däremot göra det dyrare för norra delarna och det är inte rättvist då vi offrat våra älvar och natur för att ha tillgång till energi. Våra uppvärmningsmånsder sträcker sig från sep tom maj vi har Max 4 månader per år vi inte behöver tillföra någon värme till våra hus och du tycker vi ska ha samma elpris? Då kan vi bestämma om samma genomsnittstemperatur som Skåne också det är lika logiskt. Det handlar inte om elprisområden inom riket. Problemet är politiskt via regler inom EU och hur man prissätter el.
 
  • Gilla
jonaskop och 5 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Satt nya tätningslister överallt, men fönster och altandörrar är otäta ändå. Så jag tejpade igen dom. Vilken otrolig skillnad. Kunde sänka pannan flera grader dagen därpå. Blir många kronor det! Bra investering. 59 kr på clas ohlson. maskeringstejp i plast som inte klibbar.

[länk]
Det finns tejp avsedd just för att tejpa igen fönster, borde gå att hitta genom att googla på helt enkelt 'fönstertejp'.
Jag är inte helt hundra, men jag tror att klistret i dem är typ dextrin-baserat, tänk gamla frimärken. Finns en risk att till och med snäll maskeringstejp kan ställa till det om man lämnar det för länge, så kan vara bättre med ett vattenlösligt klister.
 
  • Gilla
Alexandra59 och 1 till
  • Laddar…
Wooe Wooe skrev:
Det finns tejp avsedd just för att tejpa igen fönster, borde gå att hitta genom att googla på helt enkelt 'fönstertejp'.
Jag är inte helt hundra, men jag tror att klistret i dem är typ dextrin-baserat, tänk gamla frimärken. Finns en risk att till och med snäll maskeringstejp kan ställa till det om man lämnar det för länge, så kan vara bättre med ett vattenlösligt klister.
det enda jag hittade var permanenttejp för isolering, men superstarkt klister.
Testade att lämna på en stund. Inte ett spår. Står 90 dagar utan att lämna klisterrester på förpackningen. Verkar stämma hittills. :) verkar inte ens va klister. Går att ta bort och sätta tillbaka tejpen flera gånger utan att klisterförmågan försämras.

jaja. Och skulle det gå åt helvete så är dörrarna och fönsterna dåliga och behöver fixas ändå. ;) ingen större skada skedd. Skrapas, kittas om och målas. Kanske hinner med det till sommarn. :)
 
M Mikael 81 skrev:
Ja, inga katastrofpriser så långt.
I SE3 är det ca 7kr/kWh från kl 07-20 med en peak på nära 8kr/kWh kl 17-18.

Med skatt moms etc.

Snitt över dagen 578 öre inkl skatt och moms.

Ingen total katastrof i alla fall, men tillräckligt högt för att ställa ner huset under dagen så mycket det går.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
B Brickeberg skrev:
Ja, man blir så less på alla som är chockade över att det kan gå åt 3000kWh på en månad. För ett eluppvärmt hus med luft-luft-värmepump och ett par radiatorer på ställen där luftvärmepumpen inte når är det inga konstigheter med 3000kWh. Vår luftvärmepump värmer mest upp övervåningen då den är placerad precis vid ingången i trappen. Nedervåningen värmer vi upp genom att elda hela dagarna och vi hamnar nog ändå på 3000kWh i december. Är man en familj går enbart hushållselen på 700kWh. Vi har dragit ner golvvärmen i badrummet och inte slagit på golvvärmen vid entren. Dessutom dragit ner temperaturen på luftvärmepumpen några grader.
Bra skrivet, helt enig med dig!
 
J JockeHX skrev:
I SE3 är det ca 7kr/kWh från kl 07-20 med en peak på nära 8kr/kWh kl 17-18.

Med skatt moms etc.

Snitt över dagen 578 öre inkl skatt och moms.

Ingen total katastrof i alla fall, men tillräckligt högt för att ställa ner huset under dagen så mycket det går.
Jo absolut inga bekväma priser. Men inte som tidningsartikeln försökte förutspå med ett spotpris på 8 kr.
 
M Mikael 81 skrev:
Jo absolut inga bekväma priser. Men inte som tidningsartikeln försökte förutspå med ett spotpris på 8 kr.
nej tack gode gud. England fick dock ett spotpris på över 6kr och peak på 20kr :surprised:
 
J JockeHX skrev:
nej tack gode gud. England fick dock ett spotpris på över 6kr och peak på 20kr :surprised:
oj, galen peak!
Vet någon vad vi maxat på i sverige? Har för mig jag sett > 1000öre för se3 nån gång inkl. Alles med avgifter osv.
Men kanske kommer ihåg fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.