C Cambudgie skrev:
Problemet är väl kulturen att många verkar tro att lån är en mänsklig rättighet.
Jo det viktiga är väl en rimlighet i det hela och sund konsumtion. Jag vänder mig mest mot alla pekpinnar och förstå-sig-påare om att det skulle vara det bästa och att amortering av hela bolånet skulle vara en bra lösning.

Jag ser inte själv ett problem om jag skulle gå i graven med stora lån, det är ett jättekonstigt fenomen att man ska ha nån sorts målsättning att bygga upp ett stort arv till sina barn, jag lever en gång och då vill jag leva fullt ut. Jag kanske dör i en olycka imorn…
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 6 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jo det viktiga är väl en rimlighet i det hela och sund konsumtion. Jag vänder mig mest mot alla pekpinnar och förstå-sig-påare om att det skulle vara det bästa och att amortering av hela bolånet skulle vara en bra lösning.

Jag ser inte själv ett problem om jag skulle gå i graven med stora lån, det är ett jättekonstigt fenomen att man ska ha nån sorts målsättning att bygga upp ett stort arv till sina barn, jag lever en gång och då vill jag leva fullt ut. Jag kanske dör i en olycka imorn…
"Den gode lämnar arv åt barnbarn, men syndarens gods förvaras åt den rättfärdige."

- Ordspråksboken 13:22
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
V Vanhedern skrev:
Man köper ju bostäder för att bo i, inte trada som en jävla aktie men man kanske jobbar så i huvudstaden.
Så skulle jag inte se det men för mig är friheten att kunna själv välja hur man vill göra, om jag hade ett lån bundet på 15år är man ju helt låst till att sitta med ett boende, man kanske vill sälja för att sen köpa något när man vet vad man har att röra sig med. Det är för mig ett ganska sunt sätt att agera på bomarknaden.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jo det viktiga är väl en rimlighet i det hela och sund konsumtion. Jag vänder mig mest mot alla pekpinnar och förstå-sig-påare om att det skulle vara det bästa och att amortering av hela bolånet skulle vara en bra lösning.

Jag ser inte själv ett problem om jag skulle gå i graven med stora lån, det är ett jättekonstigt fenomen att man ska ha nån sorts målsättning att bygga upp ett stort arv till sina barn, jag lever en gång och då vill jag leva fullt ut. Jag kanske dör i en olycka imorn…
Det handlar inte om att du ska bygga upp ett stort arv det handlar om trygghet när du går i pension. Du kan ju likväl sälja kåken när du blir pensionär flytta till hyresrätt och leva upp pengarna. Alla har ju olika förutsättningar så vad som är rätt eller fel skiljer sig väldigt mycket från person till person. Har du haft en riktigt fet lön med gigantiska pensionsavsättningar behöver du inte ens spara privat till pensionen.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
V Vanhedern skrev:
Det handlar inte om att du ska bygga upp ett stort arv det handlar om trygghet när du går i pension. Du kan ju likväl sälja kåken när du blir pensionär flytta till hyresrätt och leva upp pengarna. Alla har ju olika förutsättningar så vad som är rätt eller fel skiljer sig väldigt mycket från person till person. Har du haft en riktigt fet lön med gigantiska pensionsavsättningar behöver du inte ens spara privat till pensionen.
Vad i att inte amortera ner hela skulden på huset förhindrar att jag vid pension säljer huset och sätter mig i en hyresrätt? Jo självklart, jag kanske bara får 2,5 miljon över istället för 7 men det tror jag att jag kan leva med …
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
L Liljeros skrev:
Jo det viktiga är väl en rimlighet i det hela och sund konsumtion. Jag vänder mig mest mot alla pekpinnar och förstå-sig-påare om att det skulle vara det bästa och att amortering av hela bolånet skulle vara en bra lösning.

Jag ser inte själv ett problem om jag skulle gå i graven med stora lån, det är ett jättekonstigt fenomen att man ska ha nån sorts målsättning att bygga upp ett stort arv till sina barn, jag lever en gång och då vill jag leva fullt ut. Jag kanske dör i en olycka imorn…
Naken egoism. Om alla haft den inställningen utan en tanke på vad som är bra för oss alla, hade en stor del av världen talat tyska idag och höjt armen i hyllning åt vår Ledare. Ju fler med ditt tankesätt, desto mörkare framtid.
 
  • Gilla
  • Wow
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
M
V Vanhedern skrev:
att backtracka avkastning på tillgångslag i en mer eller mindre fallande räntetrend vet jag inte om det är relevant nu. Självklart går risktillgångar upp när räntor faller vilket dom gjort väldigt länge men stigande räntor är ett paradigmskifte och det är inte bra för risktillgångar.
Ja det brukar låta så när man missat 13-14 års bulltrend;)
 
Kilrain Kilrain skrev:
"Den gode lämnar arv åt barnbarn, men syndarens gods förvaras åt den rättfärdige."

- Ordspråksboken 13:22
Nu är dom av en annan generation men kan inte annat än önskat att mina mor och farföräldrar skulle gjort allt dom drömt om innan dom gick bort istället för att några 100.000kr skulle tillfalla mig
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tycker att statsmakterna borde först stävja ofoget att elproducenterna tar ut oskäliga priser för sitt el utan att deras produktionskostnader har gått upp. Alla skyller på marknaden och då export till kontinenten. Men det finns ingen regel som säger att elen måste vara lika dyr i Sverige som där nere. Det är bara svenska producenternas girighet och konsumenternas maktlöshet som leder till dessa höga priser. Regeringen och dess myndighet svenska kraftnät borde förändra prissättningsschemat.
EU:s regelverk bestämmer
I och med den nya elmarknadsförordningen (bindande EU lagstiftning) från 2019 infördes ett uttryckligt krav på att systemoperatörerna – Svenska kraftnät i Sverige – måste lämna minst 70 procent av transmissionskapaciteten till marknaden för handel.

I klarspråk innebär det att Sverige, med hänsyn taget till driftsäkerheten, inte får begränsa överföringskapaciteten till andra EU-länder med vilka vi har överföringsförbindelser. Sveriges är således bunden att vara en del av den europeiska elmarknaden.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Naken egoism. Om alla haft den inställningen utan en tanke på vad som är bra för oss alla, hade en stor del av världen talat tyska idag och höjt armen i hyllning åt vår Ledare. Ju fler med ditt tankesätt, desto mörkare framtid.
Jag ska villigt erkänna att jag inte helt förstår denna kopplingen? Jag pratar inte om att gå lös på blancolån in i det sista utan lån med säkerhet…på vilket sätt skulle min bortgång med ett kvarstående bolån på kanske 30% av fastighetens värde gynna en diktatur med imperialistiska tankar ?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Naken egoism. Om alla haft den inställningen utan en tanke på vad som är bra för oss alla, hade en stor del av världen talat tyska idag och höjt armen i hyllning åt vår Ledare. Ju fler med ditt tankesätt, desto mörkare framtid.
Nä, det är verkligen inte egoistiskt att prioritera sig och sina barn under deras uppväxt i förhållande att vara skuldfri till pensionen. Det är antagligen så att det är lättare att hjälpa sina vuxna barn och barnbarn om du inte endast amortera utan även sparat under arbetsåren.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Nej, jag förstår att ni inte ser min poäng eftersom det inte handlar om kronor och ören, eller materiella värden. Jag pratar om värderingar och inställningen till livet, sig själv, grannen och medmänniskorna i landet man bor i. Det gör stor skillnad när krisen infinner sig.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Unikt namn
Aaake37 skrev:
Men folk som köpt bostad för typ 12msek med stora lån tycker jag verkligen inte synd om. De hade kunnat köpa utmärkta stora bostäder för betydligt mindre än så men vill ”lyxa till det”. Ingen behöver en 200 kvm villa i Typ Täby med jättetomt.
Var hittar du en 200kvm villa med jättetomt för 12M i Täby?
En fastighetsannons för ett hus i Täby kommun med bilder på exteriör och interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Årstiden avslöjar väl att detta objekt är lite svårsålt men ändock...)
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
I grunden håller jag med men är det verkligen rimligt att ensamstående köper fastigheter för 6 mkr?
Personen kanske inte var ensamstående när fastigheten köptes.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Nej, jag förstår att ni inte ser min poäng eftersom det inte handlar om kronor och ören, eller materiella värden. Jag pratar om värderingar och inställningen till livet, sig själv, grannen och medmänniskorna i landet man bor i. Det gör stor skillnad när krisen infinner sig.
Jag skulle inte säga att det finns en direkt koppling gällande detta, skulle faktiskt villigt vilja påstå att när det kommer till detta finns ett parti i Sveriges riksdag som verkar ha det lite struligt bland dom folkvalda i dessa frågor, jag vill påstå att det inte är bland högbelånde storstadsbor som dom finner sina största väljarskaror…
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.