halper halper skrev:
Konstig artikel. Hur kan de veta framtidens spotpris? Spotpriset är per definition ett pris som görs upp i samband med att man avtalar om omedelbar leverans.
Ingen vet till 100% men korta terminsmarknaden är rätt träffsäker.
Skulle det börja blåsa hyfsat tvärt emot prognoserna så kan det självklart ändras men vind ett par dagar framöver brukar meteorologerna ha koll på
 
De flesta vet att duschen drar mycket energi, men jag tror att få har klart för sig HUR mycket. Bland dessa få räknar jag mig själv, trots att jag inbillar mig att jag klarar en del i räknekonsten.
Sålunda: i höstas tog jag fram kulramen för att kolla vad en dusch EGENTLIGEN kostar. Det visade sig att en ordinär dusch kan sägas dra en effekt på ca 20 kW (10 L/minut, temperaturhöjning 30° (10 -> 40°).
Det blir alltså bara 3 minuter per kWh .... jämrans ...
 
D Dilato skrev:
Nej det är det inte.
Ett spotpris sätts vanligtvis en dag i förväg, och ändras från timme till timme. Spotpriset baseras på tillgång och efterfrågan på el. Detta innebär att spotpriset är som allra lägst när tillgången är hög och efterfrågan är låg. Å andra sidan blir spotpriset högt när tillgången är låg och efterfrågan är hög.
[länk]
Tack för att du förklarar hur grundläggande ekonomi fungerar. Poängen är att priset för måndagen inte satts utan är känt först cirka 13:00 i morgon. Hur de med säkerhet kan säga att "grundpriset" ska bli 8 kronor är oklart.

Om det är elmarknaden du pratar om, här i Sverige/Norden specifikt, så kallas priserna som sätts en dag i förväg för "day-ahead prices".
 
halper halper skrev:
Tack för att du förklarar hur grundläggande ekonomi fungerar. Poängen är att priset för måndagen inte satts utan är känt först cirka 13:00 i morgon. Hur de med säkerhet kan säga att "grundpriset" ska bli 8 kronor är oklart.

Om det är elmarknaden du pratar om, här i Sverige/Norden specifikt, så kallas priserna som sätts en dag i förväg för "day-ahead prices".
Som jag skrev har du en terminsmarknad där priserna på korta kontrakt är rätt träffsäkra.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det är ju rätt lätt att räkna ut priserna om man på ett ungefär vet tillgång (på olika kraftslag) och efterfrågan.
 
Med dessa pris så kommer duschar som denna att vara lätt att räkna hem https://www.residencemagazine.se/design/nasa-duschen-sparar-90-procent-av-vattnet/5994812 kostar det 20 kr att duscha 10 minuter så reducerar denna kostnaden till 2 kr om man ska tro marknadsföringen. Men en installations kostnad på 50 000 så är den hemräknad på ca 2800 duschar det är ca 2 års duschande för en "normal" familj på två vuxna och två tonåringar som duschar var dag! Undra hur mycket det skulle spara totalt i Sverige om det blev krav i nybyggnation/renoveringar av badrum! Här pratar vi smart sparande, dvs ett sparande som inte påverkar vanligt folks livskvalitet!
 
Eftersom vi har egen brunn så styr jag vattentrycket. Vi har inte ens hälften av vad kommunalt vatten har. Till en början klagade familjen, men efter att jag installerat en takdusch av "regn-typ" så försvann dock klagomålen. Med den typen av dusch kan man spara rejält med vatten utan att familjen klagar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Har alltid varit lika förundrad över varför "folk" inte binder sina konstnader (boräntor, elpris etc)! Personligen ser jag den extrakostnad jag haft under alla år som en försäkringspremie mot när något oförutsett händer precis som att jag har en hem/hus försäkring i fall jag får inbrott eller om huset brinner ner! (Är det lika vanligt att "folk" saknar hemförsäkring som att man inte "försäkrar" sina lån och elkostnader?)

Själv har jag 53 öre Kwh bundet till hösten 2026 så sover lugn och med elstödet på 50 öre (område 3) får vi tillbaka i princip allt, men vi tittar på att byta ut den värsta förbrukaren hemma som är en elektrisk varm vattenberedare och som står för halva elförbrukningen. (Blir att byta pelletskaminen (kanalansluten) till en vattenmantlad istället så vi kan ansluta en liten acc tank och sen ett vattenbatteri som får blåsa varmluften istället för som nu kaminen direkt)...

Även om man inte haft bundet tidigare varför band "folk" inte under sommaren! Lillebror var tvungen att binda om nu under krisen men var tidigt ute och fick 137 öre Kwh vilket är dubbelt så mycket som innan men är ju inte i närheten av summorna vi pratar om nu! Varför sitter alla passiva och inte ser om sitt eget hus!
53öre inte med skatt moms och elöverföring va
 
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom vi har egen brunn så styr jag vattentrycket. Vi har inte ens hälften av vad kommunalt vatten har. Till en början klagade familjen, men efter att jag installerat en takdusch av "regn-typ" så försvann dock klagomålen. Med den typen av dusch kan man spara rejält med vatten utan att familjen klagar.
Kan du utveckla vad du har för dusch/munstycke?

Hur många liter/minut är flödet specificerat?

En stor del av kilowattimmarna i många hushåll (familjer) går till varmvatten.
 
Tyson 75 Tyson 75 skrev:
53öre inte med skatt moms och elöverföring va
Nej det vore för bra för att vara sant... Det är inklusive elcertifikat och moms men sen tillkommer ju nätavgift, överförings kostnad och energiskatt...
 
Redigerat:
Tyson 75 Tyson 75 skrev:
53öre inte med skatt moms och elöverföring va
De flesta fasta avtal specas inkl moms.

Energiskatten är 45 öre just nu men höjs till 49 öre/kWh om 3 veckor.

Elöverföringen, dvs elnätet, kommer också att höjas för de flesta vid årsskiftet om nätbolaget inte höjt redan.
 
B Boende45 skrev:
Kan du utveckla vad du har för dusch/munstycke?

Hur många liter/minut är flödet specificerat?

En stor del av kilowattimmarna i många hushåll (familjer) går till varmvatten.
Har inte riktigt koll, men det är ett Grohe Rainshower. Jag gissar att det skulle gå mer vatten i det om trycket varit högre. Jag har ställt ned trycket till dess att regnfunktionen slutade fungera, då ökade jag trycket en aning. Poängen med denna typ av munstycken är att vattnet faller rakt ned. Det gör att slöseriet blir mycket mindre och eftersom trycket är lågt, men ned viss fallhöjd så sköljer det ändå ur håret. Dottern som har hur mycket hår som helst använder ett handmunstycke också, men det är hon ensam om.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
A Ankmamma skrev:
Vi med rakt kort eller inget hår klarar bra en dusch med lågt tryck men de med tjockt lockigt hår blir det besvärligare.
Dom jag nyss skrev, handdusch är ett komplement för att skölja ur långt hår. Huvuddelen av duschtiden sker ändå utan denna då den är jobbig att hålla i handen...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har inte riktigt koll, men det är ett Grohe Rainshower. Jag gissar att det skulle gå mer vatten i det om trycket varit högre. Jag har ställt ned trycket till dess att regnfunktionen slutade fungera, då ökade jag trycket en aning. Poängen med denna typ av munstycken är att vattnet faller rakt ned. Det gör att slöseriet blir mycket mindre och eftersom trycket är lågt, men ned viss fallhöjd så sköljer det ändå ur håret. Dottern som har hur mycket hår som helst använder ett handmunstycke också, men det är hon ensam om.
OK.

Har ett Grohe Ecosmart själv i båda badrummen. Är specat till 6l/minut mn det är ju vid ett lägre vattentryck.

Det syns i appen när tonåringen duschat så inte helt nöjd
 
B Boende45 skrev:
OK.

Har ett Grohe Ecosmart själv i båda badrummen. Är specat till 6l/minut mn det är ju vid ett lägre vattentryck.

Det syns i appen när tonåringen duschat så inte helt nöjd
Det gör det, men tänk på hur det hade sett ut utan snålspolningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.