B Byggahus48 skrev:
▪️ Jag hoppas du skojar: ”Duscha på kvällen, istället för på morgonen” Usch! Du vet att kroppen svettas jättemycket på natten, speciellt nu när vi ligger under våra duntäcken. Skulle ALDRIG falla mig in att sätta på mig kläderna och ”möta min dag och andra människor” oduschad. Då kanske det är därför det inte alltid luktar så gott i utrymmen där man tvingas vara nära varandra. ”Lort-Sverige” hade jag hoppats att vi lämnat bakom oss.
Tror nog det är 50/50 på hur många som duschar på kvällen eller morgonen.
Jag skulle aldrig gå och lägga mig oduschad på kvällen, det är ju äckligt när du svettats en hel dag på jobbet och träning.
Samtidigt så skulle jag aldrig få för mig att gå upp kl 4 för att duscha och hinna med innan de är dags att köra till jobbet. Ännu värre om vi får mer snö, gå upp kl halv 3 :p

Nej jag luktar inte illa, vi är öppna mot varann på jobbet, och berättar om vi luktar äckligt.

De som inte luktar så gott har säkerligen inte duschat på flera dagar eller tvagat sig lite,
 
  • Gilla
Kirev och 3 till
  • Laddar…
D Dipp skrev:
Jag kan förstå att många av dessa lämnar vissa ljus tända i avskräckande syfte för att undvika "objudna gäster" när fastigheten står obebodd. Trots allt rör det sig ofta om profesionella ligor vilka är svårlurade. Jag kan också förstå att vissa fastighetsägare har en tillräckligt bra ekonomi vilken tillåter en näst intill obegrånsad el-förbrukning utan att detta oroar eller påverkar dem det minsta, men i dessa tider fins det desvärre t.o.m. ett hot om en totalavstängning av vissa områden i Sverige vilket i så fall även skulle drabba denna grupp, d.v.s. en s.k."bumerangeffekt". Det kanske är bättre att visa solidaritet med omgivningen för allas bästa.
Fast nu låter det som att du ändå inte förstod poängen i inlägget. Man kan ha väldigt många LED-lampor på ett par W innan det påverkar privat ekonomi eller elsystemet nationellt. Det finns ingen som helst anledning att låta blir att ha några små lampor tända.

Det är mycket viktigare att dra ner temperaturen i huset någon grad eller två, att inte slösa på varmvatten och att tvätta fulla disk och tvättmaskiner. Då gör man skillnad. Tramsa med några små led-lampor är helt irrelevant.
 
  • Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
M mati2020 skrev:
Skulle nog tro t o m att ju större och törstigare bil, desto högre klagomål på bensinpriserna
Är då inte det samma logik som att ju mer man slösar med el desto högre klagomål på elpriser? Det var ju en jämförelse med TS observation.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
K
B Byggahus48 skrev:
▪️ Jag hoppas du skojar: ”Duscha på kvällen, istället för på morgonen” Usch! Du vet att kroppen svettas jättemycket på natten, speciellt nu när vi ligger under våra duntäcken. Skulle ALDRIG falla mig in att sätta på mig kläderna och ”möta min dag och andra människor” oduschad. Då kanske det är därför det inte alltid luktar så gott i utrymmen där man tvingas vara nära varandra. ”Lort-Sverige” hade jag hoppats att vi lämnat bakom oss.
Hoppas du skojar, Usch! du vet att kroppen svettas jättemycket under dagen.
Skulle aldrig lägga mig skitig i min säng med nytvättade sängkläder.:)
 
  • Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
B
R Rkarlsson skrev:
Tror nog det är 50/50 på hur många som duschar på kvällen eller morgonen.
Jag skulle aldrig gå och lägga mig oduschad på kvällen, det är ju äckligt när du svettats en hel dag på jobbet och träning.
Samtidigt så skulle jag aldrig få för mig att gå upp kl 4 för att duscha och hinna med innan de är dags att köra till jobbet. Ännu värre om vi får mer snö, gå upp kl halv 3 :p

Nej jag luktar inte illa, vi är öppna mot varann på jobbet, och berättar om vi luktar äckligt.

De som inte luktar så gott har säkerligen inte duschat på flera dagar eller tvagat sig lite,
▪️ I min värld är det ingen omöjlig tanke att ta en kort dusch även på kvällen, sedan kanske du har ett kroppsarbete som gör att du svettas i jobbet, träning mm
▪️ Men jag vet att folk gör precis som Anna skrev; de duscha på kvällen (många inte ens varje dag :confused:)
▪️ Jag sker bara hur JAG ser på saken. Jag brukar få kritik för att jag räknar håret som en del av kroppen, alltså tvättas det också varje dag. Och nej, håret blir inte tunnare av det. Samma skit som våra föräldrar lurade i oss att vi skulle få kramp av att bada efter att ha ätit en bulle och druckit saft.
▪️ Om människor var medvetna om hur illa deras hårbotten luktar, när på morgonen (innan dusch, pga svett som vandrat ut genom hårbotten, när resten av kroppen ligger under täcket) då skulle de aldrig utsätta sina medmänniskor för detta. Kör ner näsan i din partners otvättade hår för att gosa lite och du vill inte göra det fler gånger. Urk!
(HELT OT, JAG VET) :heart::heart::heart::heart:
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
B
K K. L skrev:
Hoppas du skojar, Usch! du vet att kroppen svettas jättemycket under dagen.
Skulle aldrig lägga mig skitig i min säng med nytvättade sängkläder.:)
▪️Har jag sagt att jag inte duschar på kvällen?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Inomhustemperatur, effektivare tvätt/disk, kortare duschtid, mm. Allt med bibehållen boendekomfort.
Det här förstår jag inte riktigt.Om du tidigare föredrog högre inomhustemperatur och längre duschar och numera har lägre inomhustemperatur och tar kortare duschar har du antingen fått helt andra preferenser eller faktiskt fått en sämre boendekomfort. Jag tror på det senare.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
K
B Byggahus48 skrev:
▪️Har jag sagt att jag inte duschar på kvällen?
Du skrev "istället för"
Men spela roll, jag bryr mig inte när nån duschar.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
B
▪️Funderar mycket på detta med elanvändningen. I de flesta familjer där jag varit på besök, står TVn på från morgon till kväll, speciellt när folk är hemma/lediga. Även oftast hos mig. Antar att det är som sällskap, uppdatering, barnprogram, musikvideos osv. Är det någon som har koll på vad det ungefär kan dra i elkostnad?
▪️ Många har ju nya stoooora teveapparater, vad drar sådana per timme?
▪️ Hur ser det ut för en TV som är lite äldre, typ 7 år? Är det stor vinst i el att byta till en nyare modell?
:heart::heart::heart::heart:
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
B
K K. L skrev:
Du skrev "istället för"
Men spela roll, jag bryr mig inte när nån duschar.
▪️Du missade att jag citerade någon ” ”
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
H
H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
Lampor är en sak. Tvätta fulla maskiner, torktumla inte, diska fulla maskiner, spring inte och öppna kylskåpet stup i kvarten, drycker kan man ha utomhus vid den årstiden i isolerat utrymme om det fryser. Duscha kallt. Det tror jag sparar mer el än några ledlampor.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Många av komfortprylarna kan man tulla lite på för att hjälpa till. Sänka nån eller ett par grader och duscha kortare tid men jag skulle aldrig få för mig att gå ner till 16-17 grader eller duscha kallt. Inte nån annan i familjen heller
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
Det är väl berättigad kritik att energibolagen har för höga priser oavsett.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Lampor är en sak. Tvätta fulla maskiner, torktumla inte, diska fulla maskiner, spring inte och öppna kylskåpet stup i kvarten, drycker kan man ha utomhus vid den årstiden i isolerat utrymme om det fryser. Duscha kallt. Det tror jag sparar mer el än några ledlampor.
Duscha sparsamt med varmt vatten räcker med Max 5 liter kollade när vi åkte husbil, 250liter räcker tre veckor för allt behov
 
  • Gilla
  • Haha
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Pia Jakobsen Pia Jakobsen skrev:
de stora slingorna som man kan koppla ihop till långa delar, de drar en hel del om man läser på de små pappersbitarna som sitter vid kontakten. Vi har en som är 4 delar och den sammantaget drar 50 watt/ tim.
Det är väl gamla grejor med glödlampor i.
Moderna slingor drar knappt nåt alls, exempelvis denna, 50 meter lång, 500 lyspunkter drar 7W (eller 6W enligt manualen) och har inbyggd timer.
https://www.jula.se/catalog/hem-och...ng/ljusslingor-utomhus/ljusslinga-led-022464/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.