H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
En sån här trådstart är ett utmärkt exempel på hur lite folk vet om hur elen faktiskt används. Du sitter här och tänker att du har fattat något din granne inte fattar. Nedan kommer jag förklara varför det är precis tvärt om:

För exemplets skull gick jag just in på Julas hemsida och kollade upp den absolut mastigaste julbelysningen de har. Det visar sig att de har en slinga som är ett hundra meter lång och har ETT TUSEN ljuskällor. Den har en effekt på - trumvirvel - 9 W! Watt, alltså, inte kilowatt. Lite enkel matte:

Julbelysningen har en effekt på 9/1000 = 0,009 kW. Hur länge måste ljusslingan stå på för att konsumera 1 (en) kWh el?

0,009 kW x (tid timmar) = 1 kWh

(tid timmar) = 1 / 0,009

Tid timmar = 111,111...

Svar: Ljusslingan måste stå på ca 111 timmar, eller ungefär 4,5 dygn, innan den har konsumerat hela 1 kWh el, vilket för de flesta kostar runt 4-5 kronor just nu. Jag vet inte hur du har det, men jag är rätt pank och skulle ändå vara villig att betala runt 30-35 kronor i månaden för att ha lite trivsam belysning för både mig och grannarna.
 
  • Gilla
sir_daniel och 23 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast utegranens uppvärmningseffekt är nog rätt försumbar. :p
Inte om man eldar upp den inomhus.
 
  • Gilla
Wickevire02
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Sänkt från 22 till 21 på nedervåningen och från 20 till 19 på den övre.

Legat på c:a 35 kWh per dygn (totalt) de senaste dagarna med en utetemp i intervallet 5-10 minus (varierar ju över dygnet). Budgeterat med 1400 kWh för månaden men det kommer säkerligen att bli mindre än så.
Bra gjort att sänka temperaturen! På ett par dagar har du antagligen sparat in motsvarande en hel månads utebelysning. Det gör iallafall vi med vår bergvärme :)
 
  • Gilla
  • Haha
emilvikstrom och 5 till
  • Laddar…
Vi har 13,5 grader på övervåningen och 16-19 grader på nedervåningen och det som bidrar med livskvalitet för mig just nu är att kunna tända mina adventsstjärnor "med gott samvete", eftersom jag vet att deras eldrift är försumbar. Man prioriterar nog helt enkelt och kan man inte ha det varmt kan man väl åtminstone få ha det ljust? :heart:
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
Lullejulle och 14 till
  • Laddar…
Hushållen drog ner sin elförbrukning med hela 18 procent i september jämfört med samma månad i fjol, enligt statistik från Svenska Kraftnät. Men visst, som kollektiv kan det göras mer. Kanske de tidigare tjänstemännen som kontrollerade om man betalat TV- licens numera kan kontrollera om man släckt onödig belysning ;)
 
  • Haha
  • Gilla
emilvikstrom och 7 till
  • Laddar…
Ö Öckeröhus skrev:
Hushållen drog ner sin elförbrukning med hela 18 procent i september jämfört med samma månad i fjol, enligt statistik från Svenska Kraftnät. Men visst, som kollektiv kan det göras mer. Kanske de tidigare tjänstemännen som kontrollerade om man betalat TV- licens numera kan kontrollera om man släckt onödig belysning ;)
Hos oss har vi haft 20-25% lägre sep-nov och absolut merpart är högre utetemp, uppskattar till 15-20 %. Vilket syns tydligt på vår statistik med utetempkurva från Eon.
 
  • Gilla
Iggmo och 4 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
1000 - 1400 timmar för att en LED lampa ska dra 1kwh grovt räknat.
Har du lampan igång 8h/dygn så klarar du dig många månader...

Duscha kortare gör mer effekt än att släcka allt efter sig
Har du bara lampor som drar max 1w? 1w led brukar ju bara ge 100lm. Normal inomhus brukar ligga på 4w. Men inte så mycket i det hela.
 
  • Gilla
Hajen11 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Experterna i Region Västernorrland håller inte med, eller kanske snarare "experterna"...

[bild]


[länk]
Eh, jo, det gör de?
Men de tycker att den psykologiska effekten av att släcka är viktigare än den psykologiska effekten av att ha julfint. Iallafall för personalen. Jag hoppas att de släcker i taken och korridorerna också, för lysrören som de flesta har kvar drar betydligt mer än en ljusstake med LED-lampor.
 
  • Gilla
  • Haha
gone_fishing och 7 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vi har 13,5 grader på övervåningen och 16-19 grader på nedervåningen och det som bidrar med livskvalitet för mig just nu är att kunna tända mina adventsstjärnor "med gott samvete", eftersom jag vet att deras eldrift är försumbar. Man prioriterar nog helt enkelt och kan man inte ha det varmt kan man väl åtminstone få ha det ljust? :heart:
Ja, jag vägrar sätta på elradiatorerna, och luftvärmepumpen räcker inte till hela övervåningen. Så filtar och mysbelysning får det bli. Sover mycket bättre med 16 grader i rummet dessutom. Ett fårskinn på golvet nedanför sängen så fryser man inte när man går upp.
 
  • Gilla
  • Haha
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Eh, jo, det gör de?
Men de tycker att den psykologiska effekten av att släcka är viktigare än den psykologiska effekten av att ha julfint. Iallafall för personalen. Jag hoppas att de släcker i taken och korridorerna också, för lysrören som de flesta har kvar drar betydligt mer än en ljusstake med LED-lampor.
Nu fyller ju belysningen i korridorer och tak en viss annan funktion än det mysiga i att ha julfint.
Man skulle nog kunna drista sig till att den är kritisk till och med, så att släcka den vore nog att se som ett (mycket) dåligt beslut.
 
  • Gilla
  • Haha
Visan i mitt liv och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju ha närvarostyrd belysning i korridorerna? Behöver inte släcka allt så det blir kolsvart, utan lämna var femte lampa igång.
 
  • Gilla
  • Haha
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nu fyller ju belysningen i korridorer och tak en viss annan funktion än det mysiga i att ha julfint.
Man skulle nog kunna drista sig till att den är kritisk till och med, så att släcka den vore nog att se som ett (mycket) dåligt beslut.
Inte alls. Det är ju rimligt att ha rörelsedetektorer i korridorerna tänker jag, och att rummen släcks när man inte är där. Lysrör som står på dygnet runt är ju ett enormt slöseri.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 4 till
  • Laddar…
Och detta finns inte redan på plats menar ni?
 
  • Gilla
Duxus
  • Laddar…
Om vi vi i samhället ska spara på elen inte för att den är dyr utan för att få den att räcka så borde väl första åtgärd vars att stänga de här serverhallarna som någon tidigare regering tyckte var så viktigt att ha i vårt land.

Någon som jåller med ?.
 
  • Gilla
Anders_X2 och 24 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Om vi vi i samhället ska spara på elen inte för att den är dyr utan för att få den att räcka så borde väl första åtgärd vars att stänga de här serverhallarna som någon tidigare regering tyckte var så viktigt att ha i vårt land.

Någon som jåller med ?.
Ja. Om vi vill kan vi enkelt plocka fram vilka som är storförbrukare och börja i den änden. Men det verkar som att pöbeln ska få offra sig och frysa i vinter…
 
  • Gilla
henric78 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.