Nissens
R roli skrev:
Japp, köpte en LK termostat som jag ersatte den gamla Wirsbo termostaten med. Samma trådar kopplades in och den nya visar aktuell rumstemperatur digitalt (frånkopplingsbart om man inte vill se den) som en extra bonus samt hade ungefär halva priset.
Har du kollat att styrdonen fungerar? De brukar lägga av…
 
Nissens Nissens skrev:
Har du kollat att styrdonen fungerar? De brukar lägga av…
Det är inte jag som har problem utan TS. Ja, mitt styrdon fungerar där jag bytte termostat.

Hur det är med TS:s styrdon vet vi inte eftersom han ännu inte har verifierat att termostaterna lämnar någon spänning till styrdonen.
 
R roli skrev:
Nej det menar jag inte. Det jag är ute efter är, om alla termostater är satta på max så skall det finnas spänning ut till alla styrdon om du (som jag tror) mäter mellan gultråd på mitt plinten och blecket i botten. Och det är 7 stycken gula trådar att mäta på. En till varje styrdon. Finns det inte spänning där så kan ju inte styrdonen öppna ventilen som skickar ut varmt vatten i systemet.

Finns det något mer i ditt värmesystem? Typ någon klocka eller annan termostat som kopplar in nattsänkning då du har den funktionen på termostaten, eller det kanske inte är inkopplat/utnyttjat? Om inte det finns nattsänkningsfunktion med klocka eller likvärdigt så undrar man ju varför sådana termostater är monterade?? Är detta alla styrdon? Du pratar om värme upp och nere finns det ytterligare styrdon och i så fall en elkopplingslåda för dessa? Tänkte mest på att man kunde i så fall mäta där och jämföra om nu dessa fungerar… Det kanske är en elektriker som är bra på värmesystem som skall titta på detta istället för en rörkrökare som tydligen inte fick i gång ert system. Man vill ju att värmen skall finnas nu när det börjar bli kallt.

Nu har jag spånat en del fram och tillbaka men det måste ju felsökas överallt om felet skall hittas…
Tack så jättemkt, jag var tyvärr borta igår så inte hunnit felsöka mer och med två barn är det svårt att få tiden som behövs. Ska fortsätta idag.

Elpannan har funktion för nattsänkning etc men inget är påkopplat. Jag tror helt enkelt att nattsänkningen på termostaterna enskilt stänger en del av ventilen via styrdonen, men jag hade lika gärna kunnat låta styrdonen vara öppna på Max och styrs hur mkt värme som går ut från elpannan via nattsänkningen där.

En annan generell fråga dock då temperaturen nu blir alldeles för låg på ovanvåningen där vi ”bor” då temperaturen ute droppat ordentligt. Jag har just nu frånkopplat två styrdon från sovrummen vilket då maxar värmen från elpannan enligt den huskurvan som ställts in. Jag antar att jag helt enkelt kan ta av alla styrdon här uppe, och skulle det blir för varmt så gör jag helt enkelt en nedåtjustering av temperaturen i pannan (man kan gå upp och ner några enheter) och räcker inte det så kan jag justera lutningen.

för i teorin behöver jag väl inte styrdonen, de är väl enbart för om jag vill ha individuell styrning på rummen?

tänker bara att då kan jag få upp temperaturen så att barnen har det bra på ovanvåningen och så kan jag fortsätta mixtra med nedervåningen som har separat fördelare och separat kopplingsdosa etc.

återigen tacksam för alla svar, verkligen
 
Nissens Nissens skrev:
Har du kollat att styrdonen fungerar? De brukar lägga av…
tyvärr inte hunnit verifiera strömförsörjningen till respektive styrdon - har begränsad kunskap kan man väl säga om detta
 
Nissens
S svare skrev:
tyvärr inte hunnit verifiera strömförsörjningen till respektive styrdon - har begränsad kunskap kan man väl säga om detta
Jag tänker inte på strömförsörjningen i första hand. Jag menar att själva styrdonen slutar att fungera. Jag har bytt flera stycken hemma.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag tänker inte på strömförsörjningen i första hand. Jag menar att själva styrdonen slutar att fungera. Jag har bytt flera stycken hemma.
vet inte riktigt hur man ska kolla detta

jag har en teori som bygger på att styrdonen fungerade en gång i tiden (vi flyttade in i juni men har aldrig kollat just detta och aldrig använt termostaterna). Styrdonen eller elförsörjningen har sedan slutet fungera och om styrdonen helt enkelt slutat fungera så har piggen varit kvar i det läge den var när de gick sönder. Om elförsörjningen slutet fungera så bör styrdonet tryckt ner piggen men de kanske satt så jävla hårt efter att aldrig (flexats) så styrdonets NC inte lyckats stänga ventilen.

Speciellt det förstnämnda skulle förklara varför vi haft viss värme (och lite varierande värme) i 6 av 7 rum där nere, och varför 1/7 rum inte haft ngn värme alls (där kanske styrdonen antingen var satt till stängt från början, eller att den lyckades trycka ner piggen om elförsörjningen blev kass eller ngt hände)
 
Nissens
S svare skrev:
vet inte riktigt hur man ska kolla detta

jag har en teori som bygger på att styrdonen fungerade en gång i tiden (vi flyttade in i juni men har aldrig kollat just detta och aldrig använt termostaterna). Styrdonen eller elförsörjningen har sedan slutet fungera och om styrdonen helt enkelt slutat fungera så har piggen varit kvar i det läge den var när de gick sönder. Om elförsörjningen slutet fungera så bör styrdonet tryckt ner piggen men de kanske satt så jävla hårt efter att aldrig (flexats) så styrdonets NC inte lyckats stänga ventilen.

Speciellt det förstnämnda skulle förklara varför vi haft viss värme (och lite varierande värme) i 6 av 7 rum där nere, och varför 1/7 rum inte haft ngn värme alls (där kanske styrdonen antingen var satt till stängt från början, eller att den lyckades trycka ner piggen om elförsörjningen blev kass eller ngt hände)
Ok, jag ar en något nyare variant av styrdon, på dem ser man en indikator som visar läget på styrdonet.
 
Om du kollar så att termostaterna levererar spänning till styrdonen som en första punkt. Så får vi sedan gå vidare med att kolla om styrdonen fungerar. Men det låter ju väldigt långsökt att samtliga styrdon skulle sluta fungera. För mig låter det mer som om det är problem med strömförsörjningen men det återstår att se var det eventuellt dyker upp för fel.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
R roli skrev:
Om du kollar så att termostaterna levererar spänning till styrdonen som en första punkt. Så får vi sedan gå vidare med att kolla om styrdonen fungerar. Men det låter ju väldigt långsökt att samtliga styrdon skulle sluta fungera. För mig låter det mer som om det är problem med strömförsörjningen men det återstår att se var det eventuellt dyker upp för fel.
ber om ursäkt det är total sjukstuga här hemma så har svårt att komma ifrån.

uppdatering iaf, jag har blivit tvingad att koppla bort styrdonen från 4/7 slingor här uppe för att få beboelig temperatur. Min uppfattning är att vattnet står still i 3/7 slingor här uppe och 7/7 slingor där nere. Vet du om detta är farligt/dåligt för rören/golven? Läste ngnstans att fukt från bottenplattan kan leta sig upp i golvet på nedervåningen om man inte har igång sin golvvärme.

Är på ovanvåningen nu och testar (lättare med barnen sjuka). Hittade ett kopplingsschema på kopplingsplinten och mätte sedan enligt nedan bild och med de resultat. Är jag korrekt i mitt antagande att 3 av styrdonen får ström men inte 24V och att 4/7 styrdon inte erhåller ngn ström eller alldeles för mkt ström?
 
  • Installation av rör och ventiler märkta för vattenfördelning till olika rum i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt kopplingsschema inuti metallskåp, etikett på svenska, innefattar transformator, säkring, kopplingsur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingspanel med flera kablar och märkningar i olika färger, text överst "Ovanvåning".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R roli skrev:
Om du kollar så att termostaterna levererar spänning till styrdonen som en första punkt. Så får vi sedan gå vidare med att kolla om styrdonen fungerar. Men det låter ju väldigt långsökt att samtliga styrdon skulle sluta fungera. För mig låter det mer som om det är problem med strömförsörjningen men det återstår att se var det eventuellt dyker upp för fel.
Hittade vad jag antar är transformatorn. Kablar går definitivt in från den till kopplingsplinten på nedervåningen och sedan från kopplingsplinten vidare upp genom taket till vad jag enbart kan anta är kopplingsplinten på ovanvåningen.

har även bifogat bild på hur det ser ut på nedervåningen nu vad gäller strömförsörjningen
 
  • Elcentral med transparent lucka, kablar och logotyp, monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elcentral med synliga ledningar och komponenter; behov av reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt kabelskåp, rör, öppen anslutningspanel, kabeltrassel, två trälängder, vit vägg, installationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk kopplingsdosa med kablar och terminaler, väggmonterad, kladdiga siffror och text överlagrad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar vara väldigt konstiga resultat som du får. Endera skall det var 0 V (eller väldigt nära noll) eller 24 V eller där omkring beror lite på vad transformatorn lämnar för spänning, gick inte att se då bilden på transformatorn var lite suddig och texten blek.
 
R roli skrev:
Verkar vara väldigt konstiga resultat som du får. Endera skall det var 0 V (eller väldigt nära noll) eller 24 V eller där omkring beror lite på vad transformatorn lämnar för spänning, gick inte att se då bilden på transformatorn var lite suddig och texten blek.
Kan VVSare rätta till problematiken eller måste man ta hit en elektriker i händelse ett jag inte hittar lösningen?
 
Eldelen i dessa grunkor är enkel, du bör kunna göra en mätning som visar var felet ligger.

Visa hur du ställer in mätinstrumentet. Det ska vara inställt på växelspänning, ca 100 V.
Mät sedan på transformatorns sekundärsida, där ska du få ca 24 Volt växelspänning.
Denna spänning går sedan via termostaterna till ställdonen enl. schema.
 
E etompau skrev:
Eldelen i dessa grunkor är enkel, du bör kunna göra en mätning som visar var felet ligger.

Visa hur du ställer in mätinstrumentet. Det ska vara inställt på växelspänning, ca 100 V.
Mät sedan på transformatorns sekundärsida, där ska du få ca 24 Volt växelspänning.
Denna spänning går sedan via termostaterna till ställdonen enl. schema.
vänta lite nu, jag är mest troligtvis problemet här - jag kan ha mött resistans…och det är väl inte vad jag ska mäta. Jag sökte lite nu och gjorde så hör istället (se bild).

då får jag resultat 0.004 AC för alla 7 mätpunkter för styrdonen i kopplingsplinten.

mår det rätt sätt att mäta och vad säger det oss?
 
  • Digital multimeter visar 0.004 i en AC-spänningsmätning, hållen framför oren yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elanslutningsdosa med kablar och skruvklämmor, verktyg för arbete på elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S svare skrev:
vänta lite nu, jag är mest troligtvis problemet här - jag kan ha mött resistans…och det är väl inte vad jag ska mäta. Jag sökte lite nu och gjorde så hör istället (se bild).

då får jag resultat 0.004 AC för alla 7 mätpunkter för styrdonen i kopplingsplinten.

mår det rätt sätt att mäta och vad säger det oss?
Det säger att där inte finns någon spänning.
Mät spänningen på transformatorns kopplingsplintar. Den övre ska ha ca 230 V, den nedre ca 24 V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.