Tack för alla svaren, känner mig nöjd med förbrukningen då :)
 
U
Har ett hus på 120kvm som vi inte bor i för tillfället.
Byggt 1847 men fönster osv är från 1920-talet.
Har 19 grader och en dygnsförbrukning på ca 30kWh, LVVP men COP borde vara hyfsat likt en LLVP. Endast entréplan på 80kvm som är uppvärmd, övervåningen ligger på ca 14 grader. Varmvattenproduktion igång men ingen förbrukning av VV.
Energianvändning och temperaturtidsserie över ett dygn; stapeldiagram och linjediagram; två axlar för kWh och grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Karl95 skrev:
Tack för alla svaren, känner mig nöjd med förbrukningen då :)
Du kan ju ha lite svalare än 19gr om ingen bor där. Jag kör 12gr i obebodda utrymmen.

Just nu från mitt arbetsrum som värms av min kropp plus datorn, 13,9 grader och både tofflor, mössa och fleecetröja. :):)
 
  • Gilla
Mikael 81 och 1 till
  • Laddar…
R Rooten48 skrev:
Du kan ju ha lite svalare än 19gr om ingen bor där. Jag kör 12gr i obebodda utrymmen.

Just nu från mitt arbetsrum som värms av min kropp plus datorn, 13,9 grader och både tofflor, mössa och fleecetröja. :):)
Anledningen är mest att jag är rädd för att få problem med fukt om jag inte håller värmen över 17 grader, men det är kanske helt fel tänk?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Har ett hus på 120kvm som vi inte bor i för tillfället.
Byggt 1847 men fönster osv är från 1920-talet.
Har 19 grader och en dygnsförbrukning på ca 30kWh, LVVP men COP borde vara hyfsat likt en LLVP. Endast entréplan på 80kvm som är uppvärmd, övervåningen ligger på ca 14 grader. Varmvattenproduktion igång men ingen förbrukning av VV.
[bild]
Sänk temperaturen till 11 grader. Stäng VVB. Om du har wifi, köp några Shelly H/T för koll av temp/fukt via mobilen.
Tror du når 15 kWh/ dygn.
 
U
B BoAK skrev:
Sänk temperaturen till 11 grader. Stäng VVB. Om du har wifi, köp några Shelly H/T för koll av temp/fukt via mobilen.
Tror du når 15 kWh/ dygn.
Tack för tipsen! Men vi flyttar in om 2 veckor så ingen ko på isen. Vi kommer dock fortsätta att bara värma entréplan eftersom isoleringen i taket uppe är 10cm mossa och sen 10cm timmer i kattvindsväggarna.
 
K Karl95 skrev:
Anledningen är mest att jag är rädd för att få problem med fukt om jag inte håller värmen över 17 grader, men det är kanske helt fel tänk?
Värt att veta är att vissa värmepumpar inte kan gå ner lägre än typ 16 grader i normalläget, men den kan i sådana fall eventuellt ha ett läge för underhållsvärme som går ner på typ 10 grader eller så.
 
K Karl95 skrev:
Precis köpt hus, står med renovering och kan inte flytta in ännu, håller därför temperaturen lite lägre. Huset värms upp med Luft/luft och direktverkande el. Just nu har jag bara Luftpumpen igång, alla element är avstängda, inga vitvaror igång och vi använder inget varmvatten. Luftpumpen har 2 innedelar som båda står på 19grader. Utomhustemperaturen har legat mellan -2 till +3.
Luftpumpen är 5år.

På 48h har jag gjort av med 73kwh, är det en rimlig förbrukning? Låter mycket för min del, men det är första huset.
Vet inte varför ni har 19 grader om ni inte bor där (lätt o höja när man flyttar in)

Men oavsett.. kan tala om va mina två beräknas dra (har Wi-fi och kollar varje kväll vad de sägs ha dragit under dagen/dygnet)

Det som skiljer är att vi har våra två på underhållsvärme.. den ena på 13 grader och den andra på 14.

Pump 1 - värmer/underhåller ca 120-130 m2

Diagram visar beräknad energiförbrukning, temperatur över tid i en gästsvit; datum markerat är 7 december 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pump 2 - värmer/underhåller 50 m2

Energianvändningsdiagram över en dag, temperatur, tidpunkt, visar 7 kWh förbrukning, datummärkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är två hel sep l/l pumpar och på bilderna ser man temp inne o ute.. (bor i Skåne )

Kan nämna att höjde ena till 18 i helgen (en dag) och det syntes på förbrukningen på kvällen.. ökade en 3 kWh gentemot dagen innan (likvärdiga annars).
 
K Karl95 skrev:
Anledningen är mest att jag är rädd för att få problem med fukt om jag inte håller värmen över 17 grader, men det är kanske helt fel tänk?
Se screenshot. Mät temp och fuktighet. Jag gör det med Shelly T/H.
 
  • Diagram visar samband mellan luftfuktighet, temperatur och risk för mögeltillväxt på byggnadsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snigla Snigla skrev:
Vet inte varför ni har 19 grader om ni inte bor där (lätt o höja när man flyttar in)

Men oavsett.. kan tala om va mina två beräknas dra (har Wi-fi och kollar varje kväll vad de sägs ha dragit under dagen/dygnet)

Det som skiljer är att vi har våra två på underhållsvärme.. den ena på 13 grader och den andra på 14.

Pump 1 - värmer/underhåller ca 120-130 m2

[bild]

Pump 2 - värmer/underhåller 50 m2

[bild]

Det är två hel sep l/l pumpar och på bilderna ser man temp inne o ute.. (bor i Skåne )

Kan nämna att höjde ena till 18 i helgen (en dag) och det syntes på förbrukningen på kvällen.. ökade en 3 kWh gentemot dagen innan (likvärdiga annars).
vi håller inte 19grader inomhus, pumparna står på 19, men rummen som dem inte sitter i är 15- 16 grader idag nu när temperaturen har sjunkit utomhus.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
K Karl95 skrev:
vi håller inte 19grader inomhus, pumparna står på 19, men rummen som dem inte sitter i är 15- 16 grader idag nu när temperaturen har sjunkit utomhus.
Jo vi hade -8 imorse .. så idag drar de nog lite extra - men graferna stämmer med inställningarna här än så länge..

Kan avläsa temp å annat ställe via en bev kamera (intressant o se om tempen stämmer .. vissa utrymmen hamnar dock lite i skymundan från l/l-blåsten och är således nån grad kallare)

Men det verkar funka bra (nya effektiva l/l ..)
 
Kokarn Kokarn skrev:
Rengöring av innerdelen är viktigare än man kan tro, effekten sjunker mkt när det samlats en isolerande filt av damm på innerdelen, det medför att luftvärmepumpen måste gå mkt hårdare och tappar effekt , och elförbrukningen ökar , länkar en äldre film för hur man ska rengöra en innerdel
[media]
Jag använder tryckluft och blåser rent lamellerna, blir dammigt i rummet och antagligen inte lika rent men gör stor skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.