Tycker det låter rätt rimligt. Ni behöver ju dock inte ha runt 19grader i huset om ni inte bor där än. Kan sänka några grader tills ni flyttar in.
 
  • Gilla
TobbeLenn och 3 till
  • Laddar…
Kontrollera försäkerhets skull så att den är inställd på HEAT, inte på AUTO. Annars kommer den att växla mellan att värma och kyla. Ingen stor grej på vintern, men vår och höst gör det väldigt stor skillnad.
 
  • Gilla
eevkos och 3 till
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Nja, inte om du har föregående ägares uppgifter att utgå ifrån.
En familj på 3-5 personer kommer garanterat göra av med 40-80% mer än en ensam äldre person. Förutsatt samma uppvärmningssätt.
Lite är förstås beroende på hur varmvattnet värms upp men jag utgår från att det är en VVB när TS nämnt att de har en LLVP.
Men där kan jag absolut ha fel. ;)
Ja vi tänker kanske från olika håll. Min tanke är att LLVP i varmare delar av landet kan ha tillräckligt bra COP för att det inte ska vara motiverat med BVP för uppvärmningen. Och då blir väl inte BVP motiverat enbart för varmvattnet? Jag tror inte TS har vattenburen värme i nuläget heller.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
K Karl95 skrev:
Vi har haft några arbetslampor igång, LED, men i övrigt har vi inte förbrukat någon ström.

Huset är 120+120kvm. Men det är bara vid utblåset som jag har 19grader. Majoriteten av rummen är ju nere på 17.
Förbrukningen låter vettig, rent av bra. Som jämförelse har jag 140 m2 sommarstuga med 2 st VP på 16 grader och förbrukar runt 30 kWh per dygn inkl vitvaror, 10 m2 golvvärme på 10 grader.
 
K Karl95 skrev:
Precis köpt hus, står med renovering och kan inte flytta in ännu, håller därför temperaturen lite lägre. Huset värms upp med Luft/luft och direktverkande el. Just nu har jag bara Luftpumpen igång, alla element är avstängda, inga vitvaror igång och vi använder inget varmvatten. Luftpumpen har 2 innedelar som båda står på 19grader. Utomhustemperaturen har legat mellan -2 till +3.
Luftpumpen är 5år.

På 48h har jag gjort av med 73kwh, är det en rimlig förbrukning? Låter mycket för min del, men det är första huset.
Min reaktion är att 36 kWh per dygn är mycket för bara värme vid 19 gr C.
Är huset nytt med moderna krav på isolering och med lågt u-värde på fönster? Varför är pumpen 5 år gammal?
Kommunens energirådgivare kan säkert hjälpa dig.
 
M Mikael 81 skrev:
Ja vi tänker kanske från olika håll. Min tanke är att LLVP i varmare delar av landet kan ha tillräckligt bra COP för att det inte ska vara motiverat med BVP för uppvärmningen. Och då blir väl inte BVP motiverat enbart för varmvattnet? Jag tror inte TS har vattenburen värme i nuläget heller.
Jag bor i södra Skåne så du är rätt ute. Dessutom så har jag inget vattenburet värmesystem. Skulle jag byta uppvärmning så hade det nog antingen blivit fjärrvärme eller Luft/vatten. Men eftersom jag inte har vattenburet så kommer installationskostnaden bli skyhög.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
K Karl95 skrev:
Precis köpt hus, står med renovering och kan inte flytta in ännu, håller därför temperaturen lite lägre. Huset värms upp med Luft/luft och direktverkande el. Just nu har jag bara Luftpumpen igång, alla element är avstängda, inga vitvaror igång och vi använder inget varmvatten. Luftpumpen har 2 innedelar som båda står på 19grader. Utomhustemperaturen har legat mellan -2 till +3.
Luftpumpen är 5år.

På 48h har jag gjort av med 73kwh, är det en rimlig förbrukning? Låter mycket för min del, men det är första huset.
Låter lite mycket.
Hej då har ju pumpen gått ca 18 tim om dagen. Be en köldtekniker kontrollera ev fylla på lite köldmedium.
Min lv-pump 1,2KW går ca 8 tim/dygn med en innerdel. Prova fylla på :)
 
B BoAK skrev:
Är huset nytt med moderna krav på isolering och med lågt u-värde på fönster? Varför är pumpen 5 år gammal?
Pågående renovering och direktverkande el borde väl ge en antydan om att det inte är ett nytt hus?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Pågående renovering och direktverkande el borde väl ge en antydan om att det inte är ett nytt hus?
Ja jag tyckte det också. Men huset är från -75, inte tilläggsisolerat.
 
Rengöring av innerdelen är viktigare än man kan tro, effekten sjunker mkt när det samlats en isolerande filt av damm på innerdelen, det medför att luftvärmepumpen måste gå mkt hårdare och tappar effekt , och elförbrukningen ökar , länkar en äldre film för hur man ska rengöra en innerdel
 
  • Gilla
Boende45 och 4 till
  • Laddar…
K Karl95 skrev:
Jo absolut det är jag med på, men jag förbrukat ju ingen annan el nu förutom värmen.
Fast i ett eluppvärmt hus är det uppvärmning som dra "all" el. Allt annat är "försumbart". Överdriver rejält men du fattar säkert vad jag menar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag har tre luftvärmepumpar, två är igång. De två är installerade i oktober. En har max effekt in på 2.6kwh och den andra på 1.5kwh.
Jag håller runt 20grader. 90+90kvm tegel hus ifrån 63.
De drar ca 55-65kwh nu per dag när det är mer -5. (Så den stora kanske går 18-20timmar och den lilla skjuter till extra värme 8-10timmar per dag.)

Skall installera separata mätare på just de två vid tillfälle. Min VV beredaren på 1500w (100liter) drar 4-10kwh beroende på om ngn duschar.
Så tycker som sagt inte att det är orimligt mkt.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
K Karl95 skrev:
Precis köpt hus, står med renovering och kan inte flytta in ännu, håller därför temperaturen lite lägre. Huset värms upp med Luft/luft och direktverkande el. Just nu har jag bara Luftpumpen igång, alla element är avstängda, inga vitvaror igång och vi använder inget varmvatten. Luftpumpen har 2 innedelar som båda står på 19grader. Utomhustemperaturen har legat mellan -2 till +3.
Luftpumpen är 5år.

På 48h har jag gjort av med 73kwh, är det en rimlig förbrukning? Låter mycket för min del, men det är första huset.
Jämför med min relativt nya bergvärmepump, Thermia Diplomat Inverter, som värmer 120 kvm. Vid 8 tiden var förbrukningen ca 11 kWh endast uppvärmning innan ngn gått upp och duschat eller annat.
Det motsvarar 33 kWh per dygn, eller 66 kWh på 2 dygn
Då är den väldigt lågt ställd med kurva på 33…

Energianvändning över tid, graf i kilowatt, fluktuerande förbrukning, markerad kl 06:00, ökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A alfista skrev:
Pågående renovering och direktverkande el borde väl ge en antydan om att det inte är ett nytt hus?
Ja så klart. Såg det senare. Var fokuserad på energin. Ska skärpa mig ;)
 
N
K Karl95 skrev:
Precis köpt hus, står med renovering och kan inte flytta in ännu, håller därför temperaturen lite lägre. Huset värms upp med Luft/luft och direktverkande el. Just nu har jag bara Luftpumpen igång, alla element är avstängda, inga vitvaror igång och vi använder inget varmvatten. Luftpumpen har 2 innedelar som båda står på 19grader. Utomhustemperaturen har legat mellan -2 till +3.
Luftpumpen är 5år.

På 48h har jag gjort av med 73kwh, är det en rimlig förbrukning? Låter mycket för min del, men det är första huset.
Det låter som en högst rimlig förbrukning för ett hus på 120 + 120 m2.
 
  • Gilla
Karl95
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.