K Karl95 skrev:
Jo absolut det är jag med på, men jag förbrukat ju ingen annan el nu förutom värmen. 16000kwh är med hushållsel och gamla vitvaror.
…och varmvattenberedare?
 
D Davelino skrev:
…och varmvattenberedare?
använder inget varmvatten, men jag har inte stängt av den. Drar varmvattenberedare något nämnvärt trots att jag inte förbrukar varmvatten?
 
K Karl95 skrev:
använder inget varmvatten, men jag har inte stängt av den. Drar varmvattenberedare något nämnvärt trots att jag inte förbrukar varmvatten?
ca 3-4 kWh i tomgångsförluster per dygn. Det blir till värme och kanske kan tillgodoses i huset
 
K Karl95 skrev:
Jag ska testa rengöra och se om det blir något bättre.
Visste faktiskt inte att det blir effektivare med högre nivå på fläkten, borde den inte bara förbruka mer energi då?

Vill minnas att förbrukning ska ha varit ca 16000kwh/år, men det var en ensam tant på nästan 90år, så den förbrukningen kan vara missvisande.

Kolla filter och eventuellt rengöra lamellerna på pumpen.
Våra filter var helt täckta av ett lager damm efter 6månader, då dammsuger vi och torkar inne rätt frekvent.

Gjorde en jäkla skillnad på hur mycket det blåste från innedelen.

Men annars låter väll förbrukningen rätt okey, vill ni spara lite mer under tiden ni "bara" renoverar så kan ni sänka värmen lite till och eller stäng dörrar till rum som inte behövs hållas varma. Öppna dörrarna när ni är där o bygger.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vad hade du räknat att det skulle kosta att bo i hus? Jag verkar gå mot rekordlåg förbrukning i år på ~13000 kWh, och nu i december ligger jag på runt 40-50 kWh per dag för uppvärmningen, med jordvärme.
 
  • Gilla
ewarm
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Vad hade du räknat att det skulle kosta att bo i hus? Jag verkar gå mot rekordlåg förbrukning i år på ~13000 kWh, och nu i december ligger jag på runt 40-50 kWh per dag för uppvärmningen, med jordvärme.
Jag trodde nog att luftpumpen skulle förbruka lite mindre energi eftersom jag har det rätt svalt inomhus. Men jag förstår nu att det är fullt normalt, ville mest veta så jag inte har någon energitjuv eller trasig luftpump.
 
  • Gilla
Pakino och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Ja, om huset är obebott.
K Karl95 skrev:
Jo absolut det är jag med på, men jag förbrukat ju ingen annan el nu förutom värmen. 16000kwh är med hushållsel och gamla vitvaror.
Absolut. Min poäng är inte heller att ni kommer landa på under 16000 kWh totalt när ni flyttat in. Bara att din uppmätta förbrukning verkar rimlig i relation till den angivna.
 
K Karl95 skrev:
Jag trodde nog att luftpumpen skulle förbruka lite mindre energi eftersom jag har det rätt svalt inomhus. Men jag förstår nu att det är fullt normalt, ville mest veta så jag inte har någon energitjuv eller trasig luftpump.
Okej, ha i åtanke att det är en av de kallaste månaderna, men det verkar ju inte som att du får någon allt för hög total. Ett par grader varmare vid nollgradigt ute blir runt 10% högre förbrukning
 
R
Välkommen till äga hus världen, du kommer få många överraskningar om den där förbrukningen gjorde dig fundersam;)

Vänta tills du flyttat in och ni börjar leva som normalt, du kommer få världens chock vid första elräkningen om du är van vid lägenhet:surprised:

Lika så när sophämtning, vatten/avloppsräkningarna etc. dimper ner;)
 
  • Gilla
Patrickv och 6 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Välkommen till äga hus världen, du kommer få många överraskningar om den där förbrukningen gjorde dig fundersam;)

Vänta tills du flyttat in och ni börjar leva som normalt, du kommer få världens chock vid första elräkningen om du är van vid lägenhet:surprised:

Lika så när sophämtning, vatten/avloppsräkningarna etc. dimper ner;)
Ev vägföreningsavgift med.
Kommuner har en tendens att dumpa gatu/väg underhåll på fastigheter
 
R RalleB skrev:
Välkommen till äga hus världen, du kommer få många överraskningar om den där förbrukningen gjorde dig fundersam;)

Vänta tills du flyttat in och ni börjar leva som normalt, du kommer få världens chock vid första elräkningen om du är van vid lägenhet:surprised:

Lika så när sophämtning, vatten/avloppsräkningarna etc. dimper ner;)
Jag har såklart räknat på detta innan jag köpte, men situationen just nu är ju lite speciell eftersom jag inte bor i huset, var enbart därför jag var skeptiskt till förbrukningen.
 
  • Gilla
jacke12
  • Laddar…
K Karl95 skrev:
använder inget varmvatten, men jag har inte stängt av den. Drar varmvattenberedare något nämnvärt trots att jag inte förbrukar varmvatten?
Det gör den men hur mycket beror på hur bra den är på att hålla värmen. Är stor skillnad på oika varmvattenberedare
 
  • Gilla
Guernsey
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
En ensam tant på 90 år som duschade 1 gg per månad och hade 16 grader inomhus. Räkna med mellan 20 - 25 MWh per år.
Japp, och tyvärr snarare 25 än 20 skulle jag säga.
TS, skaffa bergvärme så kommer du märka en rejäl skillnad, kanske tom lägre än de 16 000 den föregående ägaren uppgett. (y)
 
Redigerat:
U Uppner skrev:
Japp, och tyvärr snarare 25 än 20 skulle jag säga.
TS, skaffa bergvärme så kommer du märka en rejäl skillnad, kanske tom lägre än de 16 000 den förgående ägaren uppgett. (y)
Beror väl på var i landet TS bor?
 
M Mikael 81 skrev:
Beror väl på var i landet TS bor?
Nja, inte om du har föregående ägares uppgifter att utgå ifrån.
En familj på 3-5 personer kommer garanterat göra av med 40-80% mer än en ensam äldre person. Förutsatt samma uppvärmningssätt.
Lite är förstås beroende på hur varmvattnet värms upp men jag utgår från att det är en VVB när TS nämnt att de har en LLVP.
Men där kan jag absolut ha fel. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.