Precis köpt hus, står med renovering och kan inte flytta in ännu, håller därför temperaturen lite lägre. Huset värms upp med Luft/luft och direktverkande el. Just nu har jag bara Luftpumpen igång, alla element är avstängda, inga vitvaror igång och vi använder inget varmvatten. Luftpumpen har 2 innedelar som båda står på 19grader. Utomhustemperaturen har legat mellan -2 till +3.
Luftpumpen är 5år.

På 48h har jag gjort av med 73kwh, är det en rimlig förbrukning? Låter mycket för min del, men det är första huset.
 
  • Gilla
Janostina
  • Laddar…
73 kWh för vaddå? Dusch, matlagning, ventilation, kaffebryggning, belysning mm eller enbart till LLVP?

73 kWh totalt är fullt rimligt om inte huset är 75 kvm.
 
  • Gilla
Manges totalBygg
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
73 kWh för vaddå? Dusch, matlagning, ventilation, kaffebryggning, belysning mm eller enbart till LLVP?

73 kWh totalt är fullt rimligt.
enbart luftpumpen, bor inte i huset. Använder ingen hushållsel i övrigt. Ventilationen är självdrags förutom 1 fläkt i badrummet.
 
Fairlane
Jag misstänker att TS inte duschar eftersom det inte är något varmvatten på.

Så de 73 kWh är för värmepumpen, lite belysning (troligen försumbart) och och eventuella verktyg?
Kanske kaffebryggare etc, men det låter som att det mesta är till värmen. Lite grovt så skulle det motsvara 1,1 kWh på en månad, vilket kan vara högst rimligt. Det beror ju också på huset isolering, storlek etc

TS, din förbrukning motsvarar ett element på 1500 W konstant. Så jobbar iofs inte ett element men det ska också värma ett helt hus.
 
  • Gilla
Crank och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag misstänker att TS inte duschar eftersom det inte är något varmvatten på.

Så de 73 kWh är för värmepumpen, lite belysning (troligen försumbart) och och eventuella verktyg?
Kanske kaffebryggare etc, men det låter som att det mesta är till värmen. Lite grovt så skulle det motsvara 1,1 kWh på en månad, vilket kan vara högst rimligt. Det beror ju också på huset isolering, storlek etc

TS, din förbrukning motsvarar ett element på 1500 W konstant. Så jobbar iofs inte ett element men det ska också värma ett helt hus.
Vi har haft några arbetslampor igång, LED, men i övrigt har vi inte förbrukat någon ström.

Huset är 120+120kvm. Men det är bara vid utblåset som jag har 19grader. Majoriteten av rummen är ju nere på 17.
 
Det blir 1,5 kWh - det torde väl vara fullt rimligt med två innedelar? Har för mig att vår luftvärmepump (Fujitsu) ligger på 0,8-2 kW där någonstans (beroende på hur hårt den jobbar).
 
  • Gilla
Crank och 3 till
  • Laddar…
P Pickadollen skrev:
Det blir 1,5 kWh - det torde väl vara fullt rimligt med två innedelar? Har för mig att vår luftvärmepump (Fujitsu) ligger på 0,8-2 kW där någonstans (beroende på hur hårt den jobbar).
Jag vet faktiskt inte vad som är att anse som rimligt, men eftersom jag inte har det så varmt inomhus just nu så tyckte jag att det lät lite högt. Men jag har inget att jämföra med eftersom jag bott i lägenhet tidigare. Förbrukningen lär ju gå upp avsevärt om jag vill hålla 20 grader i samtliga rum.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
K Karl95 skrev:
Vi har haft några arbetslampor igång, LED, men i övrigt har vi inte förbrukat någon ström.

Huset är 120+120kvm. Men det är bara vid utblåset som jag har 19grader. Majoriteten av rummen är ju nere på 17.
Det blir tyvärr värre efter att ni flyttat in! Har ni öppet köp?
 
  • Haha
  • Gilla
Franken. och 6 till
  • Laddar…
1,5kw för att värma 120+120 till 17-19 grader, det får väl ses som väntat.

Jag har ungefär den förbrukningen på mitt hus om det är riktigt kallt, modernt välisolerat

Vad är det för modell på värmepumpen?
Nyligen rengord innedel?
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Som tidigare skribent är inne på så är det nog rätt rimligt, men rengör innedelarna, det kan göra nytta.

Sen kan ni kanske stänga några rum så de inte värms upp?

Har du fläkten på så högt ni står ut med, den blir effektivast då?

Sen beror det såklart på isolering etc, men orimligt är det väl inte.

Vad sa energideklaration och köpehandlingar om tidigare förbrukning?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som tidigare skribent är inne på så är det nog rätt rimligt, men rengör innedelarna, det kan göra nytta.

Sen kan ni kanske stänga några rum så de inte värms upp?

Har du fläkten på så högt ni står ut med, den blir effektivast då?

Sen beror det såklart på isolering etc, men orimligt är det väl inte.

Vad sa energideklaration och köpehandlingar om tidigare förbrukning?
Jag ska testa rengöra och se om det blir något bättre.
Visste faktiskt inte att det blir effektivare med högre nivå på fläkten, borde den inte bara förbruka mer energi då?

Vill minnas att förbrukning ska ha varit ca 16000kwh/år, men det var en ensam tant på nästan 90år, så den förbrukningen kan vara missvisande.
 
Om du har 73kWh på två decemberdagar blir det 1100 kWh för en decembermånad. Det är långt mindre än 16000 kWh per år eftersom december är en månad som kräver mycket uppvärmning.
 
  • Gilla
apcinso och 4 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Om du har 73kWh på två decemberdagar blir det 1100 kWh för en decembermånad. Det är långt mindre än 16000 kWh per år eftersom december är en månad som kräver mycket uppvärmning.
Ja, om huset är obebott.
 
M Mikael 81 skrev:
Om du har 73kWh på två decemberdagar blir det 1100 kWh för en decembermånad. Det är långt mindre än 16000 kWh per år eftersom december är en månad som kräver mycket uppvärmning.
Jo absolut det är jag med på, men jag förbrukat ju ingen annan el nu förutom värmen. 16000kwh är med hushållsel och gamla vitvaror.
 
K Karl95 skrev:
Jag ska testa rengöra och se om det blir något bättre.
Visste faktiskt inte att det blir effektivare med högre nivå på fläkten, borde den inte bara förbruka mer energi då?

Vill minnas att förbrukning ska ha varit ca 16000kwh/år, men det var en ensam tant på nästan 90år, så den förbrukningen kan vara missvisande.
En ensam tant på 90 år som duschade 1 gg per månad och hade 16 grader inomhus. Räkna med mellan 20 - 25 MWh per år.
 
  • Gilla
Crank och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.