S svare skrev:
Har du ersatt några som gått sönder med ngn annan produkt som kopplas med samma sladdar och fungerar till wirsbo systemet fastän det är en annan tillverkare?
Japp, köpte en LK termostat som jag ersatte den gamla Wirsbo termostaten med. Samma trådar kopplades in och den nya visar aktuell rumstemperatur digitalt (frånkopplingsbart om man inte vill se den) som en extra bonus samt hade ungefär halva priset.
 
Redigerat:
  • Gilla
svare
  • Laddar…
R roli skrev:
[QUOTE="svare, post: 5026061, member: 499918”] Har du ersatt några som gått sönder med ngn annan produkt som kopplas med samma sladdar och fungerar till wirsbo systemet fastän det är en annan tillverkare?
Japp, köpte en LK termostat som jag ersatte den gamla Wirsbo termostaten med. Samma trådar kopplades in och den nya visar aktuell rumstemperatur digitalt (frånkopplingsbart om man inte vill se den) som en extra bonus samt hade ungefär halva priset.[/QUOTE]

är det måhända denna: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...v6MezkP24tliiAJ2UaAg4SEALw_wcB#productReviews
 
Har rätt styrdokument hamnat på sin ursprungliga plats efter att rörkrökaren hade loss dem?

Det är precis som du säger, skruvar du loss termostaten så skall ventilen öppna eftersom styrdonen skall se till att ventilen är stängd när de är strömlösa. Verkar som om du endera har en trasig termostat, trasiga styrdokument eller styrdokument på fel plats. Hur ”förvarades” de lösa styrdonen när de var lossade? Hängde de i sin sladd? Mina sladdar är väldigt klena men du ser ut att ha en annan typ av styrdon än de som sitter hos mig. Klen sladd kan ge kabelbrott om man är lite oförsiktig…
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
R roli skrev:
Har rätt styrdokument hamnat på sin ursprungliga plats efter att rörkrökaren hade loss dem?

Det är precis som du säger, skruvar du loss termostaten så skall ventilen öppna eftersom styrdonen skall se till att ventilen är stängd när de är strömlösa. Verkar som om du endera har en trasig termostat, trasiga styrdokument eller styrdokument på fel plats. Hur ”förvarades” de lösa styrdonen när de var lossade? Hängde de i sin sladd? Mina sladdar är väldigt klena men du ser ut att ha en annan typ av styrdon än de som sitter hos mig. Klen sladd kan ge kabelbrott om man är lite oförsiktig…
han markerade 1-7 som tur var innan han kopplade loss dem

men sedan hängde de nog / låg på rören etc så de kanske har lossnat…ska kolla strömförsörjningen senare ikväll - om det inte kommer ngn ström kan jag då vrida loss eller dra loss toppen på styrdonen och se huruvida sladdarna sitter dåligt till eller ej?

har tyvärr inga manualer för det system överhuvudtaget - vet fan inte ens vad jag har mer än wirsbo
 
S svare skrev:
är det måhända denna: [länk]
Den ser ut så men den där är en NO termostat (normal open). Jag tror, om jag inte minns fel, att det skall vara en NC beteckning på slutet eftersom ventilen är stängd vid ”icke värme” (NC = normal closed). Får kolla vilken exakt beteckning jag har hemma. Köpte nämligen fel termostat först. Om det visar sig att det är termostaten som är trasig (lustigt att de gick sönder när rörkrökaren var där och ”pillade”) så skall jag se om jag inte har någon länk till var jag köpte mina. Bygghemma är inte billigast.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
Nja, mina styrdon går inte att öppna. Tveksam om dina gör det heller. Kontrollera kabelbrott kan du nog bara göra om man kollar att donet blir ljummet om man har spänning i anslutningspunkten.

Men dina don går kanske att öppna. Höljet ser lite snett ut på någon av dina bilder.


Edit: Justerat stavningar som autokorrekt strulat till
 
Redigerat:
  • Gilla
svare
  • Laddar…
R roli skrev:
Den ser ut så men den där är en NO termostat (normal open). Jag tror, om jag inte minns fel, att det skall vara en NC beteckning på slutet eftersom ventilen är stängd vid ”icke värme” (NC = normal closed). Får kolla vilken exakt beteckning jag har hemma. Köpte nämligen fel termostat först. Om det visar sig att det är termostaten som är trasig (lustigt att de gick sönder när rörkrökaren var där och ”pillade”) så skall jag se om jag inte har någon länk till var jag köpte mina. Bygghemma är inte billigast.
tack det uppskattas. Känns mer och mer som att jag vill försöka få mitt systern att arbeta med mig och kanske ersätta de synliga termostaterna med lite mer moderna och mer praktiska snarare än att byta allt där bakom om det fortsatt fungerar (även om man måste skita ner sig ibland för att hålla det igång)
 
En fundering dök upp. Du har ju nattsänkning på dina termostater. Det är inte så att du har kommit åt den knappen så att den står på nattsänkning på de termostater som inte ger någon värme på slingorna?
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
R roli skrev:
En fundering dök upp. Du har ju nattsänkning på dina termostater. Det är inte så att du har kommit åt den knappen så att den står på nattsänkning på de termostater som inte ger någon värme på slingorna?
Tänkte på det och har klickat Fram och tillbaka utan resultat

testade också att maxa de termostater som sitter med styrdonen på på ovanvåningen (4/7 just nu). De är kalla trots Max temperatur på termostaten
 
Snailman
Har inte lästa alla inlägg i tråden, men jag har Uponors golvvärmefördelare med mässingsrör (ser ut som dina alltså), köpte för ca tio år sedan. men jag struntade i att skaffa några termostater i rummen.

Från wirsbo så fick jag en uträkning på golvslingorna i mitt hus, där står hur mycket varje slinga ska strypas (för att det ska bli samma värme i alla rum) man stryper slingorna på det nedre fördelningsröret genom att lossa det lilla mässingsmutterlocket upptill och strypa ner slingan det antal varv som anges med hjälp av en insexnycket.

När strypningen gjorts på alla slingor så ställer man in kurvan på värmepumpen så det blir lagom varmt i rummen. Detta görs vid lite olika utetemperaturer typ 0 grader och -10 grader om det blir olika temperaturer inne då, så får man ändra lutningen av kurvan När man har gjort dessa inställningar så behöver man i princip inte röra golvvämrefördelarna eller värmepumpen det sköter sig självt.

Jag har gjort som jag beskriver dels i ett hus med en frånluftsvärmepump och dels i ett hus med bergvärmepump. och det har funkat i några år nu.
Uppkopplad mässingsmanifold för golvvärme med termostatventiler och flödesmätare på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



ungefär så ser mina ut, men jag har inte de blå termostaterna utan bara de ljusgrå locken till höger om de blå termostaterna
 
Redigerat:
  • Gilla
svare
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Har inte lästa alla inlägg i tråden, men jag har Uponors golvvärmefördelare med mässingsrör (ser ut som dina alltså), köpte för ca tio år sedan. men jag struntade i att skaffa några termostater i rummen.

Från wirsbo så fick jag en uträkning på golvslingorna i mitt hus, där står hur mycket varje slinga ska strypas (för att det ska bli samma värme i alla rum) man stryper slingorna på det nedre fördelningsröret genom att lossa det lilla mässingsmutterlocket upptill och strypa ner slingan det antal varv som anges med hjälp av en insexnycket.

När strypningen gjorts på alla slingor så ställer man in kurvan på värmepumpen så det blir lagom varmt i rummen. Detta görs vid lite olika utetemperaturer typ 0 grader och -10 grader om det blir olika temperaturer inne då, så får man ändra lutningen av kurvan När man har gjort dessa inställningar så behöver man i princip inte röra golvvämrefördelarna eller värmepumpen det sköter sig självt.

Jag har gjort som jag beskriver dels i ett hus med en frånluftsvärmepump och dels i ett hus med bergvärmepump. och det har funkat i några år nu.
Tack Snailman, det kan mycket väl vara ett problem. Jag tror inte det är det huvudsakliga problemet just nu MEN de gamla ägarna var två pensionärer som haft mkt konstiga inställningar i såväl elpannan som varmvattenberedaren osv. och låg och tuggade på 2000kwh en mild november-månad. Det är extremt troligt skulle jag vilja säga att de inte haft ngn koll på detta så även om inställningen var rätt en gång i tiden kan de har varit där och pillat, eller inte pillat när man ändrat Inställningar.

ska försöka hitta en manual för systemet för jag ändrade kurvan från 50 (som i min mening är helt fel för golvvärmesystem) till 40, men har inte ändrat ngt för dessa ventiler.
 
  • Gilla
01Birger
  • Laddar…
Snailman
S svare skrev:
Tack Snailman, det kan mycket väl vara ett problem. Jag tror inte det är det huvudsakliga problemet just nu MEN de gamla ägarna var två pensionärer som haft mkt konstiga inställningar i såväl elpannan som varmvattenberedaren osv. och låg och tuggade på 2000kwh en mild november-månad. Det är extremt troligt skulle jag vilja säga att de inte haft ngn koll på detta så även om inställningen var rätt en gång i tiden kan de har varit där och pillat, eller inte pillat när man ändrat Inställningar.

ska försöka hitta en manual för systemet för jag ändrade kurvan från 50 (som i min mening är helt fel för golvvärmesystem) till 40, men har inte ändrat ngt för dessa ventiler.
Jag har gjort allt jobb med golvslingorna och golvfördelarna själv, bara lejt för inkoppling av vämepumparna, så jag har gjort väldigt mycket faktaletande i anslutning till det.

Där de normalt vet allra bäst är på Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar (varmepumpsforum.com)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Den lösningen fungerar bra om man vill ha samma temperatur i alla rum och inte vill ändra temperaturen i något rum upp eller ner (går säkert att "trimma" flödet i just den slingan men är lite krångligare). Termostater ger en lättare justering av temperaturen i enskilda rum men skapar också mer strul med att det kan bli problem med ventiler och styrningar som skall justera temperaturen. Men visst ett system utan termostater fungerar ypperligt om man vill ändra temperaturen centralt.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
Snailman
R roli skrev:
Den lösningen fungerar bra om man vill ha samma temperatur i alla rum och inte vill ändra temperaturen i något rum upp eller ner (går säkert att "trimma" flödet i just den slingan men är lite krångligare). Termostater ger en lättare justering av temperaturen i enskilda rum men skapar också mer strul med att det kan bli problem med ventiler och styrningar som skall justera temperaturen. Men visst ett system utan termostater fungerar ypperligt om man vill ändra temperaturen centralt.
Vill man kunna reglera temperaturen i vissa rum så kan man komplettera med termostater i ett fåtal rum, men har man det i alla rum är det lätt att råka ställa in allt fel så att pumpen går för fullt och alla slingorna är strypta och då eldar man för kråkorna i onödan. är det risk att alla slingor stryps så behöver man bypassventiler typ och sådana har jag klarat mig utan.

Man bör alltid först trimma in systemet med alla eventuella termostater på max, så allt fungerar optimalt, sedan kan man börja använda sig av termostaterna för att göra mindre justeringar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Snailman
S svare skrev:
han markerade 1-7 som tur var innan han kopplade loss dem

men sedan hängde de nog / låg på rören etc så de kanske har lossnat…ska kolla strömförsörjningen senare ikväll - om det inte kommer ngn ström kan jag då vrida loss eller dra loss toppen på styrdonen och se huruvida sladdarna sitter dåligt till eller ej?

har tyvärr inga manualer för det system överhuvudtaget - vet fan inte ens vad jag har mer än wirsbo

Uponor har här manualer för utgångna golvvärmefördelare

Utgångna arkiverade broschyrer från Uponor VVS (uponornordic.com)

De jag har heter WGF som liknar dina.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.