Kan man sätta timer efter en sån här strömbrytare? Uptill går den till proppskåpet och nedtill går den till varmvattenberedaren.

Vi betalar elpris per timme och den här står för ungefär 30 procent av vår förbrukade el. Den tar cirka 2-3 timmar att värma upp 100 liter till 65 grader vilket håller vattnet varmt i 24-48 timmar beroende på föbrukning, så att göra den timerstyrd på de billigaste timmarna på nätterna är en rätt så stor besparing för oss.

Nån som kan rekommendera en billig och bra timer, utan att för den sakens skull tumma på elsäkerheten? Jag kan installera sånt här själv, även om jag inte är särskilt behörig för den sakens skull.
 
  • Grå strömbrytare märkt "A-Säkerhetsbrytare" med varsellapp, kabelanslutningar, på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur matas din VV beredare, med 1-fas, 2-fas eller 3-fas. Om den matas med fler än en fas så behöver du också en kontaktor (fler poligt relä) då en timer normalt endast klarar att styra en enda fas.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Jag har iofs. aldrig sett en trefas timer, men det borde finnas. Fast det kanske blir billigare att kombinera en vanlig enfastimer och kontaktor.
 
R roli skrev:
Hur matas din VV beredare, med 1-fas, 2-fas eller 3-fas. Om den matas med fler än en fas så behöver du också en kontaktor (fler poligt relä) då en timer normalt endast klarar att styra en enda fas.
Den går till ett separat proppskåp med tre proppar, och den brukar dra ungefär 5-6kw på en timme, så jag gissar på 3 fas?
 
H hempularen skrev:
Jag har iofs. aldrig sett en trefas timer, men det borde finnas. Fast det kanske blir billigare att kombinera en vanlig enfastimer och kontaktor.
Skulle med tro att det snabbaste och billigaste sättet är just det nu nu föreslagit , 1fas timer och en kontaktor
 
  • Gilla
Nalleboda
  • Laddar…
Om det är en varmvattenberedare med volym endast 100 Liter, då är det inte mycket volym om ni är ett 4 personers hushåll. Blir till att duscha iskall för siste man att duscha. Det brukar vara ca 250 - 300 Liters volym på varmvattenberedare i ett enfamiljshus.
 

Bästa svaret

Det du behöver är:

1. en kapsling för normprodukter
2. en kontaktor som bryter strömmen, ex https://new.abb.com/low-voltage/sv/produkter/motorskydd-och-kontroll/normkontaktorer
3. något som styr kontaktorn, exempelvis en timer eller en https://qubino.com/products/flush-1-relay/

Exemplet i 3 kan ersättas med vanlig timer om du önskar men OM du har någon slags hemautomation så är en sådan ganska nyttig. Normalt har man en hub som central enhet, kopplat mot internet. Sen styr denna olika saker, lampor, reläer osv osv. Du kan sätta schema, starta och stoppa från mobilen mm.

Kontaktorn i nr2. kan man gå två vägar, antingen en normalt sluten eller en normalt öppen. En normalt sluten NC är "tillkopplad" när du inte styr den med signal så om din timer eller vad du nu har inte ger signal så är varmvattenberedaren igång. När din timer ger signal så bryts strömmen.
Eller så gör man tvärt om. Det beror ju på vilken funktion man vill ha.

Vårt varmvatten är exempelvis avstängt 19-03 om dagarna då våra duschar sker kvällstid. Sen värmer den upp på natten igen. Då tycker jag en NC funkar bäst, tillsammans med ett relä som max ger signal 9 timmar så OM internet inte funkar så släpper relät efter 9 timmar och varmvatten produceras. Likaså om relät skulle paja eller en tråd lossnar så sluter kontaktorn och varmvattnet produceras.
 
  • Gilla
ZeroKnowledge och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Skulle denna fungera? eller är det billigt kinaskit som man inte ska använda? [länk]
Ser billigt ut, inget jag skulle skruva upp permanent i mitt hem. Kräver ju att man kapslar in den också i någon låda så ingen kommer åt 400V på skruvarna.
 
Z ZeroKnowledge skrev:
Den går till ett separat proppskåp med tre proppar, och den brukar dra ungefär 5-6kw på en timme, så jag gissar på 3 fas?
Jag skulle i så fall ersätta detta separata proppskåp med en normkapsling för 8-12 platser, 3 för dvärgbrytare, 3 för en 3-faskontaktor och lite extra utrymme för att koppla och en timer/fjärrstyrt-relä.

Samt ta chansen att, om du inte redan gjort det, skaffa en fjärrstyrningshub och börja fjärrstyra saker som förbrukar lite mer eller rent praktiskt som belysning.
 
A Arnodt skrev:
Om det är en varmvattenberedare med volym endast 100 Liter, då är det inte mycket volym om ni är ett 4 personers hushåll. Blir till att duscha iskall för siste man att duscha. Det brukar vara ca 250 - 300 Liters volym på varmvattenberedare i ett enfamiljshus.
Oj ja folk har väl olika vanor. Jag tycker våran är överdimensionerad. 110 L var den visst. Två vuxna och två barn.
 
  • Gilla
ehamren
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det du behöver är:

1. en kapsling för normprodukter
2. en kontaktor som bryter strömmen, ex [länk]
3. något som styr kontaktorn, exempelvis en timer eller en [länk]

Exemplet i 3 kan ersättas med vanlig timer om du önskar men OM du har någon slags hemautomation så är en sådan ganska nyttig. Normalt har man en hub som central enhet, kopplat mot internet. Sen styr denna olika saker, lampor, reläer osv osv. Du kan sätta schema, starta och stoppa från mobilen mm.

Kontaktorn i nr2. kan man gå två vägar, antingen en normalt sluten eller en normalt öppen. En normalt sluten NC är "tillkopplad" när du inte styr den med signal så om din timer eller vad du nu har inte ger signal så är varmvattenberedaren igång. När din timer ger signal så bryts strömmen.
Eller så gör man tvärt om. Det beror ju på vilken funktion man vill ha.

Vårt varmvatten är exempelvis avstängt 19-03 om dagarna då våra duschar sker kvällstid. Sen värmer den upp på natten igen. Då tycker jag en NC funkar bäst, tillsammans med ett relä som max ger signal 9 timmar så OM internet inte funkar så släpper relät efter 9 timmar och varmvatten produceras. Likaså om relät skulle paja eller en tråd lossnar så sluter kontaktorn och varmvattnet produceras.
Tack för ett så utförligt svar, nu har jag lärt mig lite nytt känner jag. Av naturen är jag dock enkel och gillar att lösa saker billigt så länge det inte blir fult och eländigt. Jag hittade denna kontaktor https://www.amazon.se/Hager-ESC425S...ocphy=1012611&hvtargid=pla-420675528129&psc=1

Sen när jag försöker hitta en timer så kostar de kring fyrahundra när de är i sånt normformat, men vad är det för hutlöst pris när jag vill kunna styra vilka timmar nåt är på under en 24 timmars period.. letar jag efter fel saker eller ska de kosta så? Behöver ingen wifi funktion eller så. Jag knappar gladeligen manuellt in en av på tid varje kväll.

Behöver timern vara i sånt normformat eller finns det andra sorts timrat jag kan leta efter?
 
Redigerat:
Z ZeroKnowledge skrev:
Tack för ett så utförligt svar, nu har jag lärt mig lite nytt känner jag. Av naturen är jag dock enkel och gillar att lösa saker billigt så länge det inte blir fult och eländigt. Jag hittade denna kontaktor [länk]

Sen när jag försöker hitta en timer så kostar de kring fyrahundra när de är i sånt normformat, men vad är det för hutlöst pris när jag vill kunna styra vilka timmar nåt är på under en 24 timmars period.. letar jag efter fel saker eller ska de kosta så? Behöver ingen wifi funktion eller så. Jag knappar gladeligen manuellt in en av på tid varje kväll.

Behöver timern vara i sånt normformat eller finns det andra sorts timrat jag kan leta efter?
När du ändå är på Amazon kan du tex välja detta "Kopplingsur".

Sen tycker jag du och många andra som numera lägger in trådar här med diverse elkopplingar för att spara bör tänka genom hur det ska göras vettigt och korrekt. Tyvärr borde nog många kopplingar presenteras sen i värsta elkopplingen. Nu behöver det ju inte gälla just ditt fall men en del i din frågeställning pekar ändå lite i den riktningen.
 
  • Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
https://www.amazon.se/-/en/dp/B08V4QLH5M/ med eller utan DIN-hållare... men det är förstås med mobilapp istället för knappar - men det är väl också knappar och display som gör en timer dyr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.