M Mikael 81 skrev:
Det finns inget sådan som en enskild kunds förbrukningsprofil, eftersom hela anledningen till att det finns ett system med förbrukningsprofil är att kunderna är schablonavräknade och att elhandelsbolagen därför inte har någon timdata att använda som faktureringsunderlag. Därmed är det också omöjligt att konstruera förbrukningsprofiler som bara innehåller ett visst elhandelsbolags kunder. Det som finns är förbrukningsprofilen för nätområden, och, om man summerar dessa, för elprisområden och för hela landet.

Det verkar finnas ett fåtal elhandelsbolag som erbjuder schablonpris även för kunder som har timmätare, och alltså då tydligen själva håller på med att ta fram andra fördelningsnycklar än förbrukningsprofilen. För de bolagen kan man då antingen tänka att man undviker dem eftersom det med mycket stor sannolikhet är elkunder med övervikt på dyr förbrukning som aktivt bytt från timpris, eller så tänker man att det är så få kunder det rör sig om att det inte spelar någon roll.
Visst, men ett bolag som har 100 kunder i ett närområde och 50 i ett annat ska ju om de räknar korrekt, vikta de olika kundernas kostnad ifrån de 2 områdena.
Men det är omöjligt att kontrollera
Jag orkar inte tjata längre om detta nu.
 
D djac skrev:
Det kan ibland vara anledningen till att inte bilarna säljs från den ena till den andra och att det inte jämnas ut, prisskillnaden däremot beror på efterfrågan. Hursomhelst, ingenting har hänt som motiverar dagens elpriser i Sverige, det finns tex inte möjlighet att flytta hela sveriges elprodution till en marknad med högre pris, den enda anledningen är att el är idag en livsnödvändighet och därför lämplig som utpressningsmedel och ocker. Hade det varit en normal vara så hade såklart ingen köpt efter en prishöjning på 10-20ggr och våra elproducenter hade inte sålt mer än det som får plats i exportkablarna.
Håller helt med om att det är ocker då varan (elen) för inte alls speciellt länge sedan lätt gick att köpa för runt 30-40 öre i Södra Sverige(dyraste området) till fast pris, produktionskostnaden bör därmed vara ytterligare nåt snäpp billigare. Som du också säger hade de flesta normalt inte köpt något som snabbt ökar i pris med 1000% men gällande elen är man fast som en junkie. Jag upplever det som utpressning och vill verkligen ringa min nätleverantör och stänga av anslutningen om inte annat i ren protest men konsekvenserna blir stora. Ångrar verkligen att nästan allt hemma drivs av el, jag trodde oljeproducenterna var de mest giriga men hade fel. När jag växte upp varnades det för beroende av droger, när nästa generation växer upp får vi varna dem för elen, när man väl ansluter sig är man fast och det finns inga avvänjningscenter snarare blir man närmast tvingad att missbruka. Vilken missbrukare förväntas kunna betala 100 000 tals kronor för att minska sitt missbruk? Det är vad som förväntas av mig som elmissbrukare (solceller 250 papp, kamin 70 papp, bergvärme 150 papp), ffs skriv in mig på ett avvänjningscenter istället och sedan utsätt mig ej för frestelse när jag kommer ut igen i form av strömbrytare, stickkontakter och liknande.
 
  • Gilla
  • Haha
Jejo16 och 8 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Solceller kan vara ok i vissa länder men inte i Sverige.
Jo, den som kan investera och räkna hem en solcellspark bör nog placera den i Sverige, likt den park som nu planeras i Borensbergstrakten i Östergötland, om producenten kan lagra energin tills priserna går upp genom att lagra vatten i en vattenkraftsdamm, genom vätgas produktion eller genom batterilagring är solelproduktionen dessutom ett bra tillskott för vårat elnät.
 
Magnus E K
F fribygg skrev:
Jo, den som kan investera och räkna hem en solcellspark bör nog placera den i Sverige, likt den park som nu planeras i Borensbergstrakten i Östergötland, om producenten kan lagra energin tills priserna går upp genom att lagra vatten i en vattenkraftsdamm, genom vätgas produktion eller genom batterilagring är solelproduktionen dessutom ett bra tillskott för vårat elnät.
Jag tänker som så att med en begränsad global tillverkningskapacitet för solpaneler så är det bäst att börja med att installera dem i länder som både har smutsig elproduktion idag och där elbehovet bättre följer produktionen (över året och inte bara över dygnet).
 
  • Gilla
sandos och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag tänker som så att med en begränsad global tillverkningskapacitet för solpaneler så är det bäst att börja med att installera dem i länder som både har smutsig elproduktion idag och där elbehovet bättre följer produktionen (över året och inte bara över dygnet).
Nackdelen är ju att det ofta är varmare där så panelerna får sämre effektivitet, i Östergötland kan nog vattenkraften agera buffert över dygnet för solceller.
 
G
Anna_H Anna_H skrev:
Är det därför Frankrike (som nästan bara har kärnkraft) har högst elpriser i Europa?
De håller på att sätta upp solceller på varenda större parkering i hela landet för att lösa problemet med kärnkraftverk som inte tål värme.
Soligare i Frankrike men solceller fungerar fortfarande väldigt dåligt på vintern halvåret även där.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag tänker som så att med en begränsad global tillverkningskapacitet för solpaneler så är det bäst att börja med att installera dem i länder som både har smutsig elproduktion idag och där elbehovet bättre följer produktionen (över året och inte bara över dygnet).
Jag har inget emot att du eller någon annan investerar i elproduktion utomlands, själv tycker jag nog att Sverige bör fortsätta att ha Europas kanske bästa elförsörjning även i framtiden och tycker att en solpark på 500MW på skogsmark är mycket lämpligt om vi ska kunna ha kvar industrin i Östergötland och ha möjlighet att låta städerna växa likt de planerade 5000bostäderna på Djurgården i Linköping.

Mer planerbar elproduktion i Sverige, gärna i SE3 och SE4 är ju en förutsättning om vi inte ska få elräkningar på 16000kr i december framöver.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
elbehovet bättre följer produktionen (över året och inte bara över dygnet).
Att bygga en elproduktion som följer elbehovet är bättre, det lär dessutom minska risken för höga elräkningar.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nackdelen är ju att det ofta är varmare där så panelerna får sämre effektivitet, i Östergötland kan nog vattenkraften agera buffert över dygnet för solceller.
Sämre effektivitet? Hur menar du nu ?
 
K karlmb skrev:
Sämre effektivitet? Hur menar du nu ?
Nog fungerar solceller bättre när det är svalt(eller kallt) och snöfritt, så är förhållandena oftast där den stora solcellsparken i Östergötland planeras.
 
F fribygg skrev:
Nog fungerar solceller bättre när det är svalt(eller kallt) och snöfritt, så är förhållandena oftast där den stora solcellsparken i Östergötland planeras.
Definiera svalare. Hur många procent sämre är effektiviteten i Sverige jfrt med Spanien?
 
K karlmb skrev:
Definiera svalare. Hur många procent sämre är effektiviteten i Sverige jfrt med Spanien?
Inte en aning, jag är av uppfattningen att vi bör bygga en bra elförsörjning här och inte ge oss ut på äventyr som Nuon på marknader vi inte vet tillräckligt om.
 
K karlmb skrev:
Definiera svalare. Hur många procent sämre är effektiviteten i Sverige jfrt med Spanien?
Med nuvarande elpriser kanske även horisontella väggar kan agera bärare åt solpaneler, det bör vara mindre känsligt för snö och kan kanske producera riktigt bra i feb/mars när efterfrågan och priserna borde vara högre än i midsommartid. 1000kWh på vintern är kanske betydligt värdefullare än 5000kWh sommartid när få värmepumpar behöver ha energi till bostadsuppvärmning.
 
K karlmb skrev:
Definiera svalare. Hur många procent sämre är effektiviteten i Sverige jfrt med Spanien?
Effektivitet är en ekonomisk term som inte passar in här. Ni menar sannolikt verkningsgrad.
Effekten påverkas ca. 0,35% per grad. Så det kan definitivt få en märkbar påverkan. Märkeffekten gäller för 25graders paneltemperatur.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Import idag. Hoppas Norge och Tyskland vill leverera.
Mobilskärmdump visar nettoexport och -import av el mellan Sverige, Danmark, Norge, Finland och Estland i MW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.