D djac skrev:
Det är väl inte elhandelsbolagen som gör elen dyr, jag misstä

Tycker det är helt fel fokus att dra ner moms och avgifter, skapar andra effekter misstänker jag. Det är elpriset som är problemet och om något så är det detta som ska åtgärdas. I Sverige talar vi ren greedflation, ingenting har ändrats mer än att omvärlden höjt och därför höjer också våra producenter.
Kanske. LIkaväl som att betala ut bidrag tänker jag men jag är inte så kunnig.
 
Hur skulle de annars göra? Elen handlas på en gemensam marknad.
 
D Daniel 109 skrev:
Bekenmodellen fungerar inte. Det var bara vänsterpartiet som nappade på den inför valet.
Nu vet jag inte i detalj hur Beken fungerar. Men jag stöttar förslaget att ha separata export och hemmapriser från elhandlarna. Det finns inget som säger att man måste ta 5 kr/kWh i Sverige när exportpriser är 5 kr/kWh.
Varje biltillverkare har olika priser på olika marknader så det kan funka.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle de annars göra? Elen handlas på en gemensam marknad.
Det är diskuterat mer än dussintalet gånger och jag tror jag vet din position, även om principen inte är fel så handlar det om att vi utsätts för extrem inflation som bara består av övervinster, vi tömmer Europas näringsliv och samhälle på kapital bara för att vi inte orkar ta tag i det.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Att bilpriser skiljer på olika marknader beror främst på att skatter skiljer.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Att bilpriser skiljer på olika marknader beror främst på att skatter skiljer.
Nä, det är inte så, det beror på hur populära modellerna är, om du räknar begagnatmarknaden iaf.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Att det skiljer en del på begagnatmarknaden beror på att det är en del bök att flytta en bil mellan marknader.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vaa? Menar du alltså att det är nätägarna som ansvarar för att räkna ut hur mycket el elhandlarna skall köpa in?
Nej. Förbrukningsprofilen redovisas i efterhand, så det elnätsbolaget tar fram är siffrorna på hur mycket som rent faktiskt förbrukades.

Elhandelsbolaget har ansvaret för att ha köpt in så mycket som förbrukningen faktiskt var, men kan förstås aldrig lyckas exakt med det eftersom de inte vet facit förrän i efterhand. Mellanskillnaden hanteras av Svenska kraftnät, som sedan tar betalt av elhandelsbolagen för det.
 
C cpalm skrev:
Så här beskriver t.ex. Energiföretagen processen (min fetning):

"Profilrisk
Profilrisken påminner om volymrisken och innebär att elhandelsföretaget inte vet hur kundens förbrukning varierar över tiden. Elpriset sätts per timme och variationerna kan vara stora såväl över året, veckan och dygnet. I de flesta fall debiteras inte kunden per timme utan månadsvis, varför elhandlarens antaganden om hur kundens förbrukning varierar över tid utgör en central komponent när elhandlaren fastställer priserbjudandet till kund. Tim- och dygnsvariationer kan inte handlas på den finansiella marknaden, utan elhandelsföretaget måste lägga till en beräknad kostnad i sin kalkyl. Eftersom elhandelsföretaget betalar alla sina kunders förbrukning per timme påverkas de även av profilkostnad och profilrisk för kunder med rörligt pris. Profilriskens betydelse ökar i takt med ökade kortsiktiga svängningar i elpriset."
Profilrisken finns väl bara för fastprisavtal? Med ett rörligt avtal kan ju elhandlaren skicka sina kostnader för förbrukningsprofilen vidare till kunden. Sedan får förstås kunden en profilrisk om man har schablonavräkning, så vill man inte som kund ha den risken får man gå över till timavräkning.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Att det skiljer en del på begagnatmarknaden beror på att det är en del bök att flytta en bil mellan marknader.
Det kan ibland vara anledningen till att inte bilarna säljs från den ena till den andra och att det inte jämnas ut, prisskillnaden däremot beror på efterfrågan. Hursomhelst, ingenting har hänt som motiverar dagens elpriser i Sverige, det finns tex inte möjlighet att flytta hela sveriges elprodution till en marknad med högre pris, den enda anledningen är att el är idag en livsnödvändighet och därför lämplig som utpressningsmedel och ocker. Hade det varit en normal vara så hade såklart ingen köpt efter en prishöjning på 10-20ggr och våra elproducenter hade inte sålt mer än det som får plats i exportkablarna.
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Är det därför Frankrike (som nästan bara har kärnkraft) har högst elpriser i Europa?
De håller på att sätta upp solceller på varenda större parkering i hela landet för att lösa problemet med kärnkraftverk som inte tål värme.
Är det inte precis så det hänger ihop? De har väldigt mycket kärnkraft och nu har de tillfälligt fått lägga ner produktionen i en massa kärnkraftverk, vilket fått priset att gå upp.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det är extremt tidsödande för att inte säga "omöjligt" att försöka tolka större företags årsredovisning & företagsstrukturer, och det har bara blivit värre och värre sedan snart 30 år tillbaka. (USA-modellen)
Så att jag skulle lägga tid på att hitta något specifikt fall är helt uteslutet.

Svenska staten lyckades inte ens göra en komplett revision på Volvo runt 1990, för hela Volvos upplägg var redan då så komplicerat.
Kraftiga "källor" har också försökt sig på att "kartlägga" Ikea´s företagsstruktur, men fick ge upp efter att hittat fler än 115 inblandade företag.

Större företagande har blivit så extremt avancerat "skattemässigt", så det är i praktiken omöjligt att tolka företagens siffror.
Så inget exempel då. Ok. :cool:
 
D djac skrev:
Det kan ibland vara anledningen till att inte bilarna säljs från den ena till den andra och att det inte jämnas ut, prisskillnaden däremot beror på efterfrågan. Hursomhelst, ingenting har hänt som motiverar dagens elpriser i Sverige, det finns tex inte möjlighet att flytta hela sveriges elprodution till en marknad med högre pris, den enda anledningen är att el är idag en livsnödvändighet och därför lämplig som utpressningsmedel och ocker. Hade det varit en normal vara så hade såklart ingen köpt efter en prishöjning på 10-20ggr och våra elproducenter hade inte sålt mer än det som får plats i exportkablarna.
Jo, tittar man över en längre period har de haft ett något lägre pris än tex tyskland. De har dessutom en annan modell för konsumentpriser har jag för mig.
 
C
M Mikael 81 skrev:
Nej. Förbrukningsprofilen redovisas i efterhand, så det elnätsbolaget tar fram är siffrorna på hur mycket som rent faktiskt förbrukades.
OK då är vi av samma uppfattning. (y)

När @karlmb pratar om att det är omöjligt att kontrollera Telges profilkostnad är jag rätt säker på att han avser rörligt månadspris. Och det har han ju i så fall rätt i, i och med att man inte har insyn i Telges profil för månadspris(?) Även om den sannolikt ligger nära elområdets samlade förbrukningsprofil. Eller missar jag nåt här?
 
J jawen skrev:
Mycket förenklad version

Företaget som råkar heta ex "Biltema" deklarerar NOLL i vinst.i ock med sina "totala kostnader"
Samtidigt så har dom byggt 2-3 nya varuhus i olika städer (kostnader)

Har bolaget gått med vinst eller inte?
Är det detta Biltema du menar? För jag ser inte några nollresultat redovisade där.

https://proff.se/nyckeltal/biltema-sweden-ab/partille/bilar/2K01TOOI5YCZW/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.