D
T Tobbe_C skrev:
Import idag. Hoppas Norge och Tyskland vill leverera.
[bild]
Japp, annars kör vi bara på och producerar själv!
 
T Tobbe_C skrev:
Import idag. Hoppas Norge och Tyskland vill leverera.
[bild]
Ja. Skönt att vi inte "kapat kabeln".
 
D
F fribygg skrev:
Med nuvarande elpriser kanske även horisontella väggar kan agera bärare åt solpaneler, det bör vara mindre känsligt för snö och kan kanske producera riktigt bra i feb/mars när efterfrågan och priserna borde vara högre än i midsommartid. 1000kWh på vintern är kanske betydligt värdefullare än 5000kWh sommartid när få värmepumpar behöver ha energi till bostadsuppvärmning.
Jag håller med, sen tror jag inte solceller är en silverkula men det är å andra sidan inget annat heller, att vi dock borde, för länge sedan, göra energieffektivitet obligatoriskt vid nybyggen och renoveringar står helt klart för mig. Det vore enkelt att ta fram normer som innefattar att man bygger så att man sätta paneler och därmed avlasta elproduktionen, det finns redan normer för passiv avlastning, idag känns det självklart att justera detta.
 
C cbrolin skrev:
Hur går det för dig om ca 3 år?
Det har jag svarat på tidigare, men oaktat det svaret så har jag ju sparat en del på att ha bundet, så jag kanske kan använda de ”sparpengarna” till att investera i någon form av egen elproduktion. Eller så gör jag inget och bara konstaterar att det blev lite billigare ett tag för att sedan bli dyrare. Vad tycker du att jag ska göra, jag är öppen för förslag?
 
Linjediagram visar ökning i elanvändning i Norden: totalt, elbilar, serverhallar, industri. Prognos fram till 2030.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
In Linjediagram visar ökning i elanvändning i Norden: totalt, elbilar, serverhallar, industri. Prognos fram till 2030.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J jawen skrev:
Varför i all världen skulle man vilja binda elen 5 år 2021 när snittpriser varit endast 40 öre kWh genom tiderna ?
Finns ingen logik alls i det.

Sedan verkar du vara en auktoritär driftig människa, som haft stor planering & struktur i din vardag så credit till dig.
Som svar på din fråga om logik så bara måste jag ju fråga om du tror att snittpriset för el de nästkommande fyra åren kommer att bli högre eller lägre än 70-75 öre/kWh? Att det har lönat sig under 2022 kan vi väl vara ganska överens om. Faktum är att priset de närmaste 4 åren skulle kunna vara lite under 70-75 öre/kWh de nästkommande 4 åren och du skulle ändå ha vunnit på ditt bundna elpris på fem år. Men hur tror du Jawen att elpriserna utvecklas de närmsta fyra åren?
 
Redigerat:
M
Anna_H Anna_H skrev:
Är det därför Frankrike (som nästan bara har kärnkraft) har högst elpriser i Europa?
De håller på att sätta upp solceller på varenda större parkering i hela landet för att lösa problemet med kärnkraftverk som inte tål värme.
Har du någonsin ägt en fransk bil eller någon annan mekanisk grunka som varit fransktillverkad så har du svaret där på varför deras kärnkraft fungerar så uselt. Det är ett folk som borde hålla sig till att baka croissanter, steka grodor och göra vin!
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Om du tittar på mer än ett år så får du en annan bild.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du tittar på mer än ett år så får du en annan bild.
Hej Daniel,
Jag ser att du svarar på flera ställen, men utan hänvisning till vad eller vem du svarar. Då blir det svårt att följa ditt inlägg. Förslagsvis så svarar du på det inlägg du refererar till så blir det roligare och enklare att följa.
Bästa hälsningar//Jocke
 
D djac skrev:
Jag håller med, sen tror jag inte solceller är en silverkula men det är å andra sidan inget annat heller, att vi dock borde, för länge sedan, göra energieffektivitet obligatoriskt vid nybyggen och renoveringar står helt klart för mig. Det vore enkelt att ta fram normer som innefattar att man bygger så att man sätta paneler och därmed avlasta elproduktionen, det finns redan normer för passiv avlastning, idag känns det självklart att justera detta.
Energieffektivitet är och har varit obligatoriskt vid ny-och ombyggnad. Det finns krav på högsta primärenergital, energibehov, effektbehov och U-medel. BBR29
 
Vad menar du?
 
  • Älska
  • Haha
harry73 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du?
Har du kanske sett alla nästan alla andra skrivningar här inleds med en grånyanserad ruta där det inlägg man svarar på återfinns? Den grå rutan fanns exempelvis inte när du svarade mig på inlägget ovan. Vi behöver kanske inte utveckla det mer och du gör givetvis precis som du vill, jag ville bara komma med ett tips.
 
S JockeEinarson skrev:
Hej Daniel,
Jag ser att du svarar på flera ställen, men utan hänvisning till vad eller vem du svarar. Då blir det svårt att följa ditt inlägg. Förslagsvis så svarar du på det inlägg du refererar till så blir det roligare och enklare att följa.
Bästa hälsningar//Jocke
Finns ingen mening med att citera när man kommenterar ovanstående inlägg..
 
  • Forumstrådar med kommentarer, ett rött kryss och cirkel över innehåll, svensk text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du?
Har du kanske mnils på ignore? Det ser ut som att ditt svar som jag förmodar var till JockeEinarson var ett svar till mnils. Och då blir det ingen logik.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
M
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Har du kanske mnils på ignore? Det ser ut som att ditt svar som jag förmodar var till JockeEinarson var ett svar till mnils. Och då blir det ingen logik.
Daniel klarar inte av att trycka på svara knappen men en pil utan har bara hittat den längst ner det gör att hans svar förutom att vara väldigt korta alltid hamnar fel, bara att ignorera då han aldrig skriver något vettigt utan bara säger emot.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Nej mina svar var riktade till mnils. Det är enligt reglerna inte tillåtet att citera om det inte är motiverat. På andra ställen jag skriver tillämpas det hårt.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.