Hej allihop,

Har ett äldre (89-90) vattenburet golvvärme system från Wirsbo (numera Uponor). Det är de gamla styrdonen, ventilspindlarna och lekande muttrarna. En fördelare på nedervåningen och en på ovanvåningen kopplade till separata kopplingsplintar dit rumstermostaterna är kopplade.

Nu till mitt problem:
Jag hade helt kallt i golven och tillhörande ’till’ och ’från’-ledningar för tre rum. Tog av styrdonen och tryckte till stiften som satt helt fast tills de flexade up och ner. Gjorde för säkerhetsskäl detta också på alla andra ledningar då jag upplevde att temperaturen varierade på golven fastän termostaterna var inställda på samma temperatur.

Vad jag har gjort:
Lät styrdonen vara av på alla ledningar ett dygn vilket så klart ledde till bra ökad förbrukning då temperaturen på ’till-ledningen’ på nedervåningen var 21 grader innan detta (och utan styrdon antar jag att stiften flexar upp maximalt och då kör den ut värme enligt huskurvan som just nu anger framledningstemperatur på 32 grader).

Konsekvens:
Efter två dagar med 60kwh (panik) så skruvade jag tillbaka styrdonen (dels pga att det blev lite för varmt och också kostade as) och upplevde då att alla rum blev kallare såklart. Nedervåningen verkar fungera bra men på ovanvåningen så blev det svinkallt direkt, och nu i alla rum inte bara i de rum som tidigare var kalla.

Vi har sedan dess tagit av styrdonen för sovrummen för att få en någorlunda temperatur i dessa rum vilket verkar fungera men resterande rum är såklart svinkalla.

Frågor:
  • Har jag rätt i att kWh förbrukningen ökade så markant då jag kopplade av styrdonen och det ledde till att allt vatten i rumsslingorna behövde värmas upp från kanske 20 grader till frsmledningstempersturens 32 grader?
  • Var jag för snabb i att koppla på alla styrdon om man enbart ser till penga-aspekten? Dvs hade förbrukningen gått ner igen då systemet arbetade till max för att få upp temperaturen i slingorna men att det sen inte hade krävts lika mkt för att värma upp vattnet som kommer tillbaka till elpannan i ’från’-ledningarna?
  • Kan golven/ledningarna ta skada om temperaturen som går ut i slingorna inte är tillräckligt hög? På nedervåningen är framledningstemperaturen bara 21 grader så maximalt är ju golvslingorna det också. Har ett suterränghus där de flesta golven är klinkers men med två stora ytor i ngn laminat/plast/gummi-golv.
  • Vad kan vara anledningen till att värmen stryps helt när styrdonen nu är på? Jag antar det kan vara flera saker inklusive fel på termostaterna etc men det känns inte så då de verkade (?) fungera innan. Vill ju helst kunna släppa ut en temperatur till slingorna i rummen som ger en lufttemperatur på 20-21 grader (inte 18-19 grader som det är nu). Jag satte rumstermostaterna på Max innan jag satte på styrdonen igen och sedan sänkte jag dem. Har hört ngnstans att om det är ngt fel på termostaterna/styrdonen så är det standard på just WIRSBO att stänga ventilen helt. Kan det vara detta som sker? Fortfarande konstigt antar jag då de verkade fungera innan…
Uppskattar verkligen alla tips på detta. Jag behöver nog slutligen byta ut alla termostater, styrdon och kopplingar mot nyare då stiften verkar fastna titt som tätt och några verkar ha läckt lite - men om jag kan klara vintern utan skador på huset och helst utan 60 kWh/dag när det bara är minus 1 så hade det varit tillräckligt :)

Med vänlig hälsning
 
  • VVS-installation med kopparledningar, cirkulationspump, termometrar och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fördelarskåp med vattenrör, termostater och etikettering, troligen för uppvärmning eller vattenförsörjning i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvuppvärmningssystem, kopplingsskåp med rör och etiketter, installationsrum för vattenburen värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med rör och ventiler, anteckningar om rumsfördelning på väggen, teknisk inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningar och uppvärmningsrör vid en vägg, inomhusinstallation, möjligen i ett förråd eller teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två termometrar på rör visar temperaturen i Celsius på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
1. Nej det är feltänkt om framledning vs rumstemp. Om det vara samma temp ute så var framledning samma lika oavsett vad du gjort med styrdonen. Styrdonen ”pulsar” ut framledningsvatten så att du nåt önskad rumstemp. Att förbrukningen ökat beror på att du har varmare inne och framförallt, har ökat temperaturen.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
2. Ja ungefär så, men det är förstås dyrare att hålla en högre temperatur
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
S svare skrev:
Kan golven/ledningarna ta skada om temperaturen som går ut i slingorna inte är tillräckligt hög? På nedervåningen är framledningstemperaturen bara 21 grader så maximalt är ju golvslingorna det också. Har ett suterränghus där de flesta golven är klinkers men med två stora ytor i ngn laminat/plast/gummi-golv.
ja om du har trägolv kan det bli tokigt. Jag tror dock inte att du har 21 gr framledning, det låter mer som du mätt på en slinga som saknar cirkulation. Din värmekurva ska ju vara vald så att maxtemperaturen inte är högre än det du ska köra ut i golven. Kom ihåg att du alltid skickar ut framledningsvarmt vatten i slingorna, när styrdonen öppnar.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
S svare skrev:
Vad kan vara anledningen till att värmen stryps helt när styrdonen nu är på? Jag antar det kan vara flera saker inklusive fel på termostaterna etc men det känns inte så då de verkade (?) fungera innan. Vill ju helst kunna släppa ut en temperatur till slingorna i rummen som ger en lufttemperatur på 20-21 grader (inte 18-19 grader som det är nu). Jag satte rumstermostaterna på Max innan jag satte på styrdonen igen och sedan sänkte jag dem. Har hört ngnstans att om det är ngt fel på termostaterna/styrdonen så är det standard på just WIRSBO att stänga ventilen helt. Kan det vara detta som sker? Fortfarande konstigt antar jag då de verkade fungera innan…
Om piggarna inte var rörliga tidigare så har du ju ett fel där. De måste vara rörliga. Är det en slinga som fortfarande inte blir varm bör man lufta för att ta bort den felkällan.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
Hej

Tack för alla svar hittills MathiasS. Hoppas det är ok med lite följdfrågor så jag förstår korrekt.

Jag har ett rör från elpannan via pumpen som viker av åt två håll. Uppåt och ”neråt” för vardera våning. På dessa rör sitter en termostat. Det är från denna jag får uppfattningen om värmen på ’till’-rören. Som du kan se på bifogade bilder så har ovanvåningen till=30ish, från=30ish och nedervåningen till=21ish och från=21ish. I elpannan så står det att framledningstemperaturen är 32 grader (den jobbar mot 32 grader) och Max framledningstemperatur är satt till 35.

Termostaterna för alla golv på nedervåningen är just nu satta på 20 grader. Alla styrdon är påkopplade. Alla till-ledningar till de individuella rummen upplevs som svala.

Termostaterna för 2 golv (de två sovrummen) är frånkopplade medan resten är påkopplade och satta till 25. Till-ledningarna till sovrummen upplevs som varma, medan de andra upplevs som kalla. Kallare än de ledningarna på nedanvåningen. Kanske att ett av rummen upplevs som varmare än kall och till och med sval men denna termostaten är satt till samma som de andra rummen där ledningarna upplevs kalla.

1. Båda framledningarna till nedre och övre fördelarna bör - om jag tolkar dig rätt jobba mot 32 grader då detta är inställt enligt huskurvan. Varför är det inte så då enligt termostaterna på ledningarna? Känner jag på ledningarna känner jag ju markant temperaturskillnad så det diffar ju. Kan det trots allt vara så att systemet ändå känner av att termostaterna för nedre fördelarna alla står på 20 så då släpper den inte iväg mer än 20ish?

2. Varje gång jag tagit av styrdonen så är ALLA piggar stenhårda. Jag kan definitivt inte med handen/fingret trycka ner dem (kanske man inte ska heller) men jag måste använda en del kraft för att trycka (ej slå) ner piggen med exempelvis skaftet på en hammare.

3. När du säger att om jag öppnar styrdonen (antar du menar tar bort dem) så släpper jag igenom framledningsvarmt vatten i slingorna. Det var säker detta som gjorde att temperaturen ökade till nästan 23 grader i luften innan vi bestämde att sätta på dem igen på ovanvåningen och att nedre våningen började kännas varm också (inga lufttermostater där). Betyder detta att systemet var tvunget att värma upp allt vatten den skickade ut till ovanvåningen till 32 grader (som systemet jobbar mot till framledningarna och fördelarna) eftersom det inte fanns någon termostat som sa annorlunda och då var piggarna ”uppe” maximalt.”?

4. Vet du vilken lägsta temperatur jag bör ha på trägolven och vad jag behöver ha på klinkers? Hittar verkligen ingenting om lägsta temperatur bara maximal temperatur och då temperaturen i rummen störtdyker just nu då jag upplever det som att de påkopplade styrdonen helt strypt av värmen så blir jag orolig. Har häver ingen IR-termostat för att mäta värmen på golven

supertacksam verkligen för alla svar redan!




MathiasS MathiasS skrev:
Om piggarna inte var rörliga tidigare så har du ju ett fel där. De måste vara rörliga. Är det en slinga som fortfarande inte blir varm bör man lufta för att ta bort den felkällan.
 
  • Pannrum med rör, värmeväxlare, expansionskärl och cykel.ärmarkerade rör, ljuskälla, trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display för värmesystem, visar temperaturer och driftinformation, med knappar för navigering och bekräftelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med rör, ledningar och en anmärkning gjord i lila.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat med LCD-display, knappar, text på svenska, inställningar för värme i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S svare skrev:
1. Båda framledningarna till nedre och övre fördelarna bör - om jag tolkar dig rätt jobba mot 32 grader då detta är inställt enligt huskurvan. Varför är det inte så då enligt termostaterna på ledningarna? Känner jag på ledningarna känner jag ju markant temperaturskillnad så det diffar ju. Kan det trots allt vara så att systemet ändå känner av att termostaterna för nedre fördelarna alla står på 20 så då släpper den inte iväg mer än 20ish?
Är det där verkligen termostater? Det ser mer ut som instrypningsventiler för att reglera flödet. Om det är termostater så stryper ju dessa flödet helt i respektive krets om pannan producerar varmare vatten än vad den är inställd på - det funkar ju inte....

Regleringen av golvvärmen är normalt ett helt eget system som inte sitter ihop med resten. Är det kallare rummet än vad som är instället öppnar styrdonet och släpper in mer vatten. Konstigare än så är inte funktionen.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
S svare skrev:
2. Varje gång jag tagit av styrdonen så är ALLA piggar stenhårda. Jag kan definitivt inte med handen/fingret trycka ner dem (kanske man inte ska heller) men jag måste använda en del kraft för att trycka (ej slå) ner piggen med exempelvis skaftet på en hammare.
Med bara fingret brukar det göra ont att motionera dessa piggar, men om du lägger något hårt mellan så ska det vara relativt lätt. Om de fastnar så fort du vänder ryggen till så behöver ju det fixas, annars fungerar ju inte regleringen.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
S svare skrev:
3. När du säger att om jag öppnar styrdonen (antar du menar tar bort dem) så släpper jag igenom framledningsvarmt vatten i slingorna. Det var säker detta som gjorde att temperaturen ökade till nästan 23 grader i luften innan vi bestämde att sätta på dem igen på ovanvåningen och att nedre våningen började kännas varm också (inga lufttermostater där). Betyder detta att systemet var tvunget att värma upp allt vatten den skickade ut till ovanvåningen till 32 grader (som systemet jobbar mot till framledningarna och fördelarna) eftersom det inte fanns någon termostat som sa annorlunda och då var piggarna ”uppe” maximalt.”?
Ja det låter rimligt.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
S svare skrev:
4. Vet du vilken lägsta temperatur jag bör ha på trägolven och vad jag behöver ha på klinkers? Hittar verkligen ingenting om lägsta temperatur bara maximal temperatur och då temperaturen i rummen störtdyker just nu då jag upplever det som att de påkopplade styrdonen helt strypt av värmen så blir jag orolig. Har häver ingen IR-termostat för att mäta värmen på golven
Någon lägsta temperatur behöver du inte fundera på. Det är ju lämpligt att hålla frostfritt i rummen....lägre än 10-15grader lufttemp brukar man ju försöka undvika, det är nog vad det blir om du bara stänger av golvvärmen i dessa rum, 15 iallafall.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
Nu jävlar har vi kollat.

Det är definitivt temperatur och även om det rent logiskt verkar extremt konstigt att ett rör som viker av åt två håll håller olika temperatur så är det fallet. Jag testade att skruva av alla styrdon där nere och direkt så blev de varma och temperaturen i till-ledningen gick upp från 20 till 24 grader. Antar att den skickade ut 33 gradig vatten då elpannan jobbar mot det till framledningarna just nu. Så kontentan verkar vara att iaf till nedervåningen så styr jag hur mkt temperatur som ska gå ut till fördelaren genom rumstermostaterna. I morgon ska jag testa att höja inställningarna rum för rum och se ifall respektive rör blir varmare.

Vad gäller ovanvåningen så skickas runt 30-33 gradigt värme men det verkar tamefan återigen som att den enbart går till de två rör där styrdonet är frånkopplat. De andra rören är varierande temperatur vilket är väldigt konstigt då alla termostater är satta till 20 grader…….

…..alla rum där termostaterna är inkopplade och satta på 20 grader har en temperatur på kanske 18-19 grader (har bara en termostat i vardagsrummet som är uppdelat på flera slingor och det är väldigt stor yta med fönster här och var som påverkar).

…..den stora slingan i vardagsrummet (öppen yta mot matplats och mot köket) är inkluderat i ovan men där tolkar jag det som att styrdonet för rummet ”talat” till elpannan att den vill ha mer värme än de andra rummen men den verkar inte skicka ut det eftersom frånslingan är betydligt kallare än till-slingan. Man ser också att styrdonet är knäckt ngt så det kan ju vara att den helt strypt slingan medan de andra rummen/slingorna får värme motsvarande 20 grader-inställningen på termostaten.

  • vad tror du om att göra samma här, dvs dels försöka se om jag kan rätta till vardagsrumsstyrdonet men också testa öka värmen i de olika rummen en och en och se ifall det får påverkan på upplevs värme i till- och -från-slingan för respektive rum?

MathiasS MathiasS skrev:
Är det där verkligen termostater? Det ser mer ut som instrypningsventiler för att reglera flödet. Om det är termostater så stryper ju dessa flödet helt i respektive krets om pannan producerar varmare vatten än vad den är inställd på - det funkar ju inte....

Regleringen av golvvärmen är normalt ett helt eget system som inte sitter ihop med resten. Är det kallare rummet än vad som är instället öppnar styrdonet och släpper in mer vatten. Konstigare än så är inte funktionen.
 
  • Två likadana termometrar på rör mot en vit vägg. Metalliskt med celsiusindikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rörkopplingar med siffrorna 2 och 3, mot en vägg med text och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med etiketterade värmeinstallationer och sex numrerade termostater i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S svare skrev:
Det är definitivt temperatur och även om det rent logiskt verkar extremt konstigt att ett rör som viker av åt två håll håller olika temperatur så är det fallet.
Kan du ta lite bilder på detta? En sådan skillnad beror rimligvis på att det är helt olika flöde i rören och det rör som har avsevärt lägre temperatur än framledning har antagligen ett väldigt lågt flöde.
 
  • Gilla
svare
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Kan du ta lite bilder på detta? En sådan skillnad beror rimligvis på att det är helt olika flöde i rören och det rör som har avsevärt lägre temperatur än framledning har antagligen ett väldigt lågt flöde.
Det röda röret kommer från elpannan, via pumpen och delar sedan av sig till det gröna röret också. Temperaturen på röret enligt mätaren visar på runt 30 grader. Som du kan se sitter denna mätare innan röret delar sig. Detta bör vara till-ledningen delvis pga pumpen men också då det finns en sladd från elpannan som sitter ”tejpad” mot röret och jag är rätt säker denna mäter tempen på utgående vatten i framledningarna så att elpannan vet när den ska säga till värmepumpen att jobba eller vila.

det gröna röret fortsätter sedan ner till fördelaren. Samma typ av tempersturvisare sitter här och den visar 20-ish grader.

som sagt när jag tog av alla styrdon så började värme flöda i rören och temperaturvisaren började stiga direkt.
 
  • Två termometrar på rör, elektriska dosor, värmerör, ventiler, grön linje, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två rörklämmor fäster ett vertikalt rör till väggen. Metall, installation, grovplumberi, skarp fokus, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemsinstallation med rör, mätare och expansionskärl i teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Näe nu är det något knas här.....

Första bilden. Det gröna vertikala röret du markerat är retur från golvvärmen. Svalare vatten Det högra röret i samma bild kommer från pannan och är varmare.

Är du med på hur detta fungerar? Övre raden/fördelaren på golvvärmen det är vatten på väg TILL rummen. På den undre fördelaren samlar man ihop vattnet som kommer FRÅN rummen.

Det du markerat som rött OCH grönt på sista bilden kan inte vara både retur och framledning samtidigt.


....och dessa ventiler som du kallat termostater tidigare, de med röd ratt. Det kan inte vara en termostat - det finns inga delar på den som justerar efter temperatur. Jag föreslår att du betraktar dessa som justerbara ventiler för att styra flödet i röret.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Näe nu är det något knas här.....

Första bilden. Det gröna vertikala röret du markerat är retur från golvvärmen. Svalare vatten Det högra röret i samma bild kommer från pannan och är varmare.

Är du med på hur detta fungerar? Övre raden/fördelaren på golvvärmen det är vatten på väg TILL rummen. På den undre fördelaren samlar man ihop vattnet som kommer FRÅN rummen.

Det du markerat som rött OCH grönt på sista bilden kan inte vara både retur och framledning samtidigt.


....och dessa ventiler som du kallat termostater tidigare, de med röd ratt. Det kan inte vara en termostat - det finns inga delar på den som justerar efter temperatur. Jag föreslår att du betraktar dessa som justerbara ventiler för att styra flödet i röret.
MathiasS MathiasS skrev:
Näe nu är det något knas här.....

Första bilden. Det gröna vertikala röret du markerat är retur från golvvärmen. Svalare vatten Det högra röret i samma bild kommer från pannan och är varmare.

Är du med på hur detta fungerar? Övre raden/fördelaren på golvvärmen det är vatten på väg TILL rummen. På den undre fördelaren samlar man ihop vattnet som kommer FRÅN rummen.

Det du markerat som rött OCH grönt på sista bilden kan inte vara både retur och framledning samtidigt.


....och dessa ventiler som du kallat termostater tidigare, de med röd ratt. Det kan inte vara en termostat - det finns inga delar på den som justerar efter temperatur. Jag föreslår att du betraktar dessa som justerbara ventiler för att styra flödet i röret.
Tror vi missförstår varandra lite.

det jag kallar termostater är inte de röda rattarna, utan de runda termostaterna som sitter på de två till-rören och de två från-rören. Har bifogat bild på detta svar så du ser vad jag menar.

Dock förstår jag vad du menar när du säger att till-ledningen bör vara den övre raden (såg ett inlägg från dig som jag tog bild av och bifogade). Men VVS som var här Och kollade för några dagar sedan sa att det var till-ledning till den undre raden där det inte sitter några styrdon (varför vet jag inte, men det borde vara logiskt tänker jag då cirkulatorpumpen sitter på denna ledning efter shunten?).

börjar snurra nu vad som egentligen gäller - klart är dock att från och till-ledning till fördelaren på nedervåningen håller 20gradig temperatur på båda slingorna (oavsett vilken som är vilken). Har nu ökat alla termostaterna i rummen där nere till maxvärme för att se om det gör ngn skillnad.

om det inte gör det så känns det som att styrdonen helt stänger ventilerna av ngn anledning. (Alla rum utom ett fungerade ju tidigare där nere - fick iaf värme även om jag är osäker på om den skickade ut rätt värme enligt termostaternas respektive inställning).
 
  • Ett pannrum med värmesystem, rör, mätare och en stor vattenberedare eller värmepanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Korridor med rör och teknisk utrustning, belysning i taket, dörr i slutet av gången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med rör, manometrar och fördelare i ett utrymme, förmodligen för värme- eller vattensystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeinstallationssystem med flera ventiler, mätare och anslutningar, sannolikt för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.