M Mikael 81 skrev:
Problemet är just att vissa av de där bitarna visst skiljer sig både mellan bolagen och från månad till månad. Så det är inte en så enkel sak att lista. Men det skulle kanske kunna intressera någon på Energimarknadsinspektion att be elbolagen specificera dessa saker så att det kan redovisas ännu tydligare på elpriskollen.se. Men att få några siffror som man ska kunna säga att det är detta som gäller framåt funkar inte eftersom elhandelsbolagens framtida kostnader inte är kända för dem själva heller.
Elpriskollen ger ju sken av att kunna användas för jämförande av kostnader.
Men de låter ju elbolagen helt fritt hitta på fantasifulla namn på de olika påslagen så det är ju nästan omöjligt att veta vad som avses.
Kunde man jämför föregående månad rakt av mellan bolagen, utan rabatter, och få dessa listade i prisordning så skulle det ju finnas något värde i elpriskollen, som vi alla är med och betalar för.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Vad menar du? Ser inte du samma sak som jag?

[bild]
Så jag måste titta på varje enskild leverantör för att kunna avgöra om de hamnat rätt i rankingen?
 
M Mikael 81 skrev:
Jag vet inte vad det är jag påstås försvara. Men vill du vara irriterad över hur elmarknaden fungerar utan att jag kommenter, så är det helt ok för mig. (y)
Du försvarar hur elpriskollen fungerar trots att det är mer i elbolagens intresse än för konsumenterna.
 
K karlmb skrev:
Du försvarar hur elpriskollen fungerar trots att det är mer i elbolagens intresse än för konsumenterna.
Jag försvarar ingenting. Om det är viktigt för dig med en exakt korrekt jämförelse får du nog tyvärr räkna med att den tar tid att göra. De flesta är nöjda med att det blir hyfsat rimligt.

Och vill du pressa ditt elpris är du betydligt mer hjälpt av att lägga några minuter på att byta elavtal årligen, än att försöka spå framtiden utifrån detaljerade historiska data.
 
M Mikael 81 skrev:
Jag vet inte vad det är jag påstås försvara. Men vill du vara irriterad över hur elmarknaden fungerar utan att jag kommenter, så är det helt ok för mig. (y)
Det anklagelsen brukar komma mot dem som förklarar hur det fungerar. Han vill leva i sina villfarelser.
 
C
M Mikael 81 skrev:
Det vet väl inte ens aktörerna själva. Stora delar av de kostnaderna som inte är själva elpriset varierar från månad till månad och styrs inte av elhandelsbolagen.
Oavsett gör det jämförelsen meningslös. Du kan inte se på jämförelsesajterna vem som ger bästa totalpris över tid. Bara vem som gav bästa totalpris den gångna månaden.

Om alla aktörer hade haft ungefär samma "rörliga kostnader" varje månad hade det inte varit något problem. Men nu när den varierar så pass mycket över tid från aktör till aktör att skillnaden blir avgörande för rankingen stör det jämförelsen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Oavsett gör det jämförelsen meningslös. Du kan inte se på jämförelsesajterna vem som ger bästa totalpris över tid. Bara vem som gav bästa totalpris den gångna månaden.

Om alla aktörer hade haft ungefär samma "rörliga kostnader" varje månad hade det inte varit något problem. Men nu när den varierar så pass mycket över tid från aktör till aktör att skillnaden blir avgörande för rankingen stör det jämförelsen.
Det är två frågor här.

Den ena handlar om att det skulle vara orimligt (eller omöjligt) att kunna sätta sig in i elhandelsbolgens prissättningen av rörligt elpris. Mitt svar där är att man inte heller behöver det, utan kan titta på elpriskollen, få en total siffra och välja elbolag utifrån det.

Den andra handlar om att få veta i förväg exakt vad elen kommer kosta och/eller vad varje elbolag i framtiden kommer ta ut i omkostnadspåslag. Att det skulle vara möjligt att göra det via elpriskollen har jag inte påstått och menar att det är förväntningen att det skulle kunna få fram exakta siffror på framtida kringkostnader som är orimlig. Vill man ha ett exakt pris i förväg funkar det inte att teckna ett rörligt elavtal, lika lite som man kan beställa hantverkare på löpande räkning och samtidgt kräva att få veta den exakta kostnaden i förväg. Då får man gå på fast pris istället - även på elen.
 
C
M Mikael 81 skrev:
Mitt svar där är att man inte heller behöver det, utan kan titta på elpriskollen, få en total siffra och välja elbolag utifrån det.
Jovisst, men du förstår kanske skillnaden mellan vem som lägger på minst och vem som lade på minst förra månaden, och vad det har för relevans när du skall välja ett avtal inför framtiden?

Just nu kanske du kikar in på elpriskollen.se och väljer Svea Solars IKEA-avtal. 374,40 kr/år och 0 öre i påslag.
De hade 2,32 öre/kWh i rörliga kostnader vilket gör att de hamnar etta på listan för den med lite större förbrukning (om man bortser från rabattavtal).

En annan aktör med samma upplägg är Tibber med 374,00 kr/år och 0 öre i påslag. Alltså "på pappret" 40 öre billigare per år än Svea Solar. Men på elpriskollen hamnar de nu på plats 50(!) av totalt 94 i rankningen på grund av sina rörliga kostnader på 8,62 öre/kWh. Så långt ner att de flesta nog inte ens orkar bläddra så långt.

De rörliga kostnaderna är alltså helt avgörande för vilken position i rankningen elhandlaren får.
Och det är väl frid och fröjd om en elhandlares rörliga kostnader, i relation till övriga aktörer, ligger hyfsat stabilt över tiden,
Men t.ex. Tibber låg under en tid etta på rankningen och många valde därför dem. Nu ger samma avtal ett högst mediokert pris.

Jag vägrar att tro att dessa skillnader enbart handlar om slumpen. Så det är klart att det finns i sammanhanget intressanta faktorer som inte avspeglar sig på jämförelsesajterna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jovisst, men du förstår kanske skillnaden mellan vem som lägger på minst och vem som lade på minst förra månaden, och vad det har för relevans när du skall välja ett avtal inför framtiden?

Just nu kanske du kikar in på elpriskollen.se och väljer Svea Solars IKEA-avtal. 374,40 kr/år och 0 öre i påslag.
De hade 2,32 öre/kWh i rörliga kostnader vilket gör att de hamnar etta på listan för den med lite större förbrukning (om man bortser från rabattavtal).

En annan aktör med samma upplägg är Tibber med 374,00 kr/år och 0 öre i påslag. Alltså "på pappret" 40 öre billigare per år än Svea Solar. Men på elpriskollen hamnar de nu på plats 50(!) av totalt 94 i rankningen på grund av sina rörliga kostnader på 8,62 öre/kWh. Så långt ner att de flesta nog inte ens orkar bläddra så långt.

De rörliga kostnaderna är alltså helt avgörande för vilken position i rankningen elhandlaren får.
Och det är väl frid och fröjd om en elhandlares rörliga kostnader, i relation till övriga aktörer, ligger hyfsat stabilt över tiden,
Men t.ex. Tibber låg under en tid etta på rankningen och många valde därför dem. Nu ger samma avtal ett högst mediokert pris.

Jag vägrar att tro att dessa skillnader enbart handlar om slumpen. Så det är klart att det finns i sammanhanget intressanta faktorer som inte avspeglar sig på jämförelsesajterna.
Jag förstår vad du säger, men inte vilken uppfattning det är som du argumenterar mot. Att det inte hela tiden är samma elbolag som är billigast är inte något jag tycker är konstigt.
 
C
M Mikael 81 skrev:
Jag förstår vad du säger, men inte vilken uppfattning det är som du argumenterar mot.
Jag argumenterar, så klart, mot det påstående jag citerar. Dvs.:
M Mikael 81 skrev:
Den ena handlar om att det skulle vara orimligt (eller omöjligt) att kunna sätta sig in i elhandelsbolgens prissättningen av rörligt elpris. Mitt svar där är att man inte heller behöver det, utan kan titta på elpriskollen, få en total siffra och välja elbolag utifrån det.
Jag läser det som att du menar att det inte är nödvändigt att förstå vad som påverkar en elhandlares rörliga kostnad och hur den förändras med tiden. Att det bara är att titta på (föregående månads) totalsumma för att besvara frågan om vilken elhandlare som erbjuder det bästa avtalet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag läser det som att du menar att det inte är nödvändigt att förstå vad som påverkar en elhandlares rörliga kostnad och hur den förändras med tiden. Att det bara är att titta på (föregående månads) totalsumma för att besvara frågan om vilken elhandlare som erbjuder det bästa avtalet.
Nej, jag menar ännu enklare bara att det inte är nödvändigt att förstå alla detaljer i vad som påverkar en elhandlares rörliga kostnad och hur den förändras med tiden. Punkt! Man kan välja att tycka att det är viktigt, men då tycker jag också att man får ta att det är en hel del jobb med att förstå exakt alla detaljer i prissättningen
 
C
M Mikael 81 skrev:
Man kan välja att tycka att det är viktigt, men då tycker jag också att man får ta att det är en hel del jobb med att förstå exakt alla detaljer i prissättningen
Det är ju rent objektivt viktigt i och med att skillnaden i rörliga kostnader är den största faktorn i jämförelsen.

Sen håller jag med om att vi i brist på insikt i elhandlarnas böcker inte kan bryta ner den rörliga kostnaden och förklara varför det skiljer 3-400% mellan olika handlare. Men icke desto mindre är skillnader i den storleksklassen betydande och anmärkningsvärda. En ökad transparans där som hade bidragit till en större förståelse hade inte varit fel.
 
C cpalm skrev:
Det är ju rent objektivt viktigt i och med att skillnaden i rörliga kostnader är den största faktorn i jämförelsen.

Sen håller jag med om att vi i brist på insikt i elhandlarnas böcker inte kan bryta ner den rörliga kostnaden och förklara varför det skiljer 3-400% mellan olika handlare. Men icke desto mindre är skillnader i den storleksklassen betydande och anmärkningsvärda. En ökad transparans där som hade bidragit till en större förståelse hade inte varit fel.
Viktigt för att kunna hitta det billigaste elbolaget? Hade du inte just slagit fast att historiska siffror ändå inte säger tillräckligt mycket om framtiden för att vara meningsfulla som grund för en jämförelse?
 
M Mikael 81 skrev:
Viktigt för att kunna hitta det billigaste elbolaget? Hade du inte just slagit fast att historiska siffror ändå inte säger tillräckligt mycket om framtiden för att vara meningsfulla som grund för en jämförelse?
Det som skulle hjälpa vid val av elbolag är just en rättvis jämförelse över tid på deras påslag på spotpris (månad resp timpris).
Ett diagram över några valda bolag, säg ett år tillbaka i tiden.
Skulle säga enormt mkt mer än föregående månads totala elpris.
 
C
M Mikael 81 skrev:
Viktigt för att kunna hitta det billigaste elbolaget?
Ja. Eller om man uttrycker sig på ett mer vetenskapligt sätt; Om du betraktar skillnaden i rörliga kostnader mellan olika elhandlare som en faktor som varierar slumpmässigt över tid och dess storlek överstiger storleken på övriga, deterministiska, faktorer så kan du stirra hur länge du vill på totalsummorna utan att få ut något meningsfullt. Eftersom signal/brusförhållandet är < 1. En jämförelse mellan olika totalsummor blir matematiskt meningslös.

Hade du inte just slagit fast att historiska siffror ändå inte säger tillräckligt mycket om framtiden för att vara meningsfulla som grund för en jämförelse?
Nej, jag skrev att en ögonblicksbild av förra månadens siffror inte är särskilt meningsfull när siffrorna nu varierar som de gör. En djupare historik kanske skulle avslöja mönster? Vad är t.ex. handlarens "track record" vad beträffar rörliga kostnader i relation till andra? Eller så kvitterar det bara hypotesen att de varierar slumpmässigt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.