D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Frågan är om de ens vet själva.
Nu är du ju tramsig, kärnkraft är ju planerbar, så alla produktionsbortfall är ju nogsamt planerade, det är bara synd att de som planerar inte är så upplysta, i Sverige har vi planerat att våra reaktorer ska gå mest på sommaren men det är ändå bra för att det just är planerat så.
 
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Varför kan man inte göra så här med elprisstödet. Nu laborerar jag bara lite med siffrorna är men tänk att man sätter ett maxpris på 2 kr/kwh på de första 10.000 kwh man förbrukar per år, och allt som skjuter över det får man betala fullpris för. Då får människor en rimlig hjälp och incitamentet att vara sparsam med elen finn kvar. Vill man vara storkonsument av el får man naturligtvis det men då får man betala fullpris för allt som överstiger 10.000 kwh / år.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
Varför kan man inte göra så här med elprisstödet. Nu laborerar jag bara lite med siffrorna är men tänk att man sätter ett maxpris på 2 kr/kwh på de första 10.000 kwh man förbrukar per år, och allt som skjuter över det får man betala fullpris för. Då får människor en rimlig hjälp och incitamentet att vara sparsam med elen finn kvar. Vill man vara storkonsument av el får man naturligtvis det men då får man betala fullpris för allt som överstiger 10.000 kwh / år.
Och den som har fjärrvärme och pool vs den som har elvärme? Det går aldrig att få det rättvist.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
Varför kan man inte göra så här med elprisstödet. Nu laborerar jag bara lite med siffrorna är men tänk att man sätter ett maxpris på 2 kr/kwh på de första 10.000 kwh man förbrukar per år, och allt som skjuter över det får man betala fullpris för. Då får människor en rimlig hjälp och incitamentet att vara sparsam med elen finn kvar. Vill man vara storkonsument av el får man naturligtvis det men då får man betala fullpris för allt som överstiger 10.000 kwh / år.
Det är extremt svårhanterat eftersom vi har ett bostadsbestånd som ser ut som det gör inkl att Sverige behöver mycket energi vintertid. Vi har fortfarande massvis med hus som byggdes med direktverkande el där de flesta då nu värmer med luftvärmepumpar och många har inte gjort så mycket mer. Sen finns det inte så mycket att spara när det blir minusgrader om man ska hålla en dräglig temperatur, 20-21 grader. Elstödet måste sedan då vara enkelt administrerat för att slippa ännu mer kostnader. Sen viktigast så kommer man inte en millimeter inom EU för att skapa en ny prismodell!
 
H henk2055 skrev:
Varför kan man inte göra så här med elprisstödet. Nu laborerar jag bara lite med siffrorna är men tänk att man sätter ett maxpris på 2 kr/kwh på de första 10.000 kwh man förbrukar per år, och allt som skjuter över det får man betala fullpris för. Då får människor en rimlig hjälp och incitamentet att vara sparsam med elen finn kvar. Vill man vara storkonsument av el får man naturligtvis det men då får man betala fullpris för allt som överstiger 10.000 kwh / år.
Allt går men att utveckla system för hantering och betalning tar tid, så vill man vänta till 2024 så går det bra.;)
 
H henk2055 skrev:
Varför kan man inte göra så här med elprisstödet. Nu laborerar jag bara lite med siffrorna är men tänk att man sätter ett maxpris på 2 kr/kwh på de första 10.000 kwh man förbrukar per år, och allt som skjuter över det får man betala fullpris för. Då får människor en rimlig hjälp och incitamentet att vara sparsam med elen finn kvar. Vill man vara storkonsument av el får man naturligtvis det men då får man betala fullpris för allt som överstiger 10.000 kwh / år.
Vore inte en vettig modell att stöd ges för t ex 70-80% av föregående tre års förbrukning motsvarande månad. Då ger man incitament att minska sin förbrukning samtidigt som stödet kommer relativt rätt.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Vore inte en vettig modell att stöd ges för t ex 70-80% av föregående tre års förbrukning motsvarande månad. Då ger man incitament att minska sin förbrukning samtidigt som stödet kommer relativt rätt.
Jo men nu har vi sannolikt redan tagit bort den "onödiga förbrukningen" och kvar är det som behövs för en rimlig/dräglig inomhustemperatur, 20-21 grader vid minusgrader.
Så här illa ser det ut: (prognos GodEl)
https://www.tv4.se/artikel/6Wr0z6qp...gnosen-tre-ganger-dyrare-elraekningar-vaentar
 
  • Karta över Sverige visar elpriser per månad för villa, år 2021 och 2022/23, uppgång i kostnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
D djac skrev:
Nu är du ju tramsig, kärnkraft är ju planerbar, så alla produktionsbortfall är ju nogsamt planerade, det är bara synd att de som planerar inte är så upplysta, i Sverige har vi planerat att våra reaktorer ska gå mest på sommaren men det är ändå bra för att det just är planerat så.
Du glömde en ironi-smiley tror jag ... ;)

Men så är det, alla sätt att producera el dras med olika nackdelar, kärnkraften att det blir sånt otroligt stort bortfall när det händer. Och kärnkraft är för dyr att bygga för att ha någon extra reaktor som reserv, de måste gå hela tiden. Dessutom passar KK inte för vare sig effektreglering, balanskraft, effektreserv för att den är långsam att reglera, tar lång tid att starta och stoppa (kontrollerad stopp).

Vattenkraft är bra, och för länder med för lite vattenkraft så är ju faktiskt gas följt av oljekraftverk idag det enda som är riktigt bra på alla dessa parametrar, tyvärr.
De verken är såpass billiga att bygga, men dyra att driva, att det går att ha något bara i standby för att agera effektreserv.
 
  • Gilla
DejvidK och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu har vi sannolikt redan tagit bort den "onödiga förbrukningen" och kvar är det som behövs för en rimlig/dräglig inomhustemperatur, 20-21 grader vid minusgrader.
Så här illa ser det ut: (prognos GodEl)
[länk]
M nar du seriöst att gränsen för dräglig temperatur går vid 20-21 grader? Då är du bortskämd.
 
  • Gilla
  • Älska
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
M nar du seriöst att gränsen för dräglig temperatur går vid 20-21 grader? Då är du bortskämd.
Nej där ligger temperaturen för ett värdigt liv för oss människor enligt all tillgänglig fakta.
Sen har man små barn eller sjukdom så kan det behövas någon grad till eller två.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Du kan definitivt leva ett värdigt liv vid lägre temperatur. Småbarn klarar utan vidare en lägre temperatur. Äldre och sjuka kan behöva den temperaturen. Men det är definitivt inte nedre gränsen för ett värdigt liv.
 
D Daniel 109 skrev:
Du kan definitivt leva ett värdigt liv vid lägre temperatur. Småbarn klarar utan vidare en lägre temperatur. Äldre och sjuka kan behöva den temperaturen. Men det är definitivt inte nedre gränsen för ett värdigt liv.
Sitter man still och tittar på tv eller kontorsjobbar tror jag nog många vill ha det så iaf utan varmare kläder. Sen är det helt meningslöst att ha det så i flera rum man inte är i tycker jag.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag följer inte vad som händer i Frankrike, med frankrikes elförsörjning, så jag har skitdålig koll på hur det går med deras reaktorer...
Är det någon som har mer koll?
Finns det någon vettig websida där man kolla läget för alla deras reaktorer samlat, eller kanske all deras kraftproduktion?
I denna artikel publicerad för knappt en vecka sedan så påstås det att 26 av landets 56 reaktorer står stilla.
Ska jag skriva "fortfarande stilla", då det var samma läge för flera månader sen ...
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/samsta-aret-nagonsin-for-fransk-karnkraft
Men detta är ju journalistik, så det kanske inte stämmer.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har snurrat runt på Franska EDF's hemsida ett tag nu, utan att hitta någon länk till aktuell kärnkraftsproduktion eller rapporter/prognoser om hur det går med deras reaktorer.
Helt värdelös sida, bara en massa glass, inget viktigt.

Men på denna sida
https://www.edf.fr/en/the-edf-group/producing-a-climate-friendly-energy/nuclear-energy/our-vision
Kan de ju överväga att flytta högst rankade punkten - availability lite längre ner i listen, kanske sist ... :D

Webbsida som framhäver kärnkraftens fördelar för ett samhälle med låg kolhalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan definitivt leva ett värdigt liv vid lägre temperatur. Småbarn klarar utan vidare en lägre temperatur. Äldre och sjuka kan behöva den temperaturen. Men det är definitivt inte nedre gränsen för ett värdigt liv.
Nu håller jag inte med dig men det blir mycket intressant att se vad alla husägare gör.
De flesta har någon form av inställning av reglerlinje för värmen och det finns inte så mycket annat att skruva på för de flesta. Sen av egen erfarenhet i mitt hus så blir det direkt protester att man fryser om jag väljer en "snålinställning" av reglerlinje....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.