Ja, sänkning blev det… för att motorn på växelventilen var kass förra året så att bergvärmen värmde huset istället för varmvattnet. Det fixades i slutet av november 2021 när vi till slut insåg felet. Så mitt energispartips till alla med värmepump, kolla att den funkar som den ska och reparera eventuella fel ;)

Vi har även sänkt lite jämfört med 2020. Sedan 2020 har vi fått tvåglasfönstren renoverade + inre glaset bytt till energiglas och sänkt kurvan på bergvärmen. Dessutom har jag inte spelat dataspel alls och sparar ett par duschar i veckan genom att duscha på gymmet när jag ändå är där, om nu det gör någon skillnad.

Det finns inte så mycket mer att dra ner på utan att frysa eftersom vi inte har någon kamin. Disk och tvätt har vi alltid kört fulla maskiner, torktumlare äger vi inte ens. Vi skulle kunna byta frysbox till en modernare och spara ca 30 kWh per månad, och vi skulle kunna duscha i källaren och spara ca 4 liter varmvatten per gång på att inte behöva spola fram varmvattnet till andra änden av huset. Men källarduschen är så sunkig att vi sparar den åtgärden tills vattnet värms med elpatron :p

Förbrukning november
2020: ca 1400 kWh
2021: ca 1900 kWh (trasig växelventil i bergvärmen)
2022: ca 1200 kWh
 
  • Energiförbrukning i kilowattimmar (kWh) för november 2022 jämfört med november 2021 visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
Ni som har kakelugn och eldar i för att få mer värme i huset när ni drar ner på elvärmen för att spara kWh...har ni någon värmeförflyttare då?

Jag har kakelugn och eldar i den och den blir ju varm o skön...men det värmer ju inte upp så märkbart mycket mer än i en del av det rummet där kakelugnen finns.
Börjat experimentera lite med en större bordsfläkt nu vid kakelugnen för att få lite rotation på luften och möjligen lite spridning på värmen.
Å andra sidan kanske det istället inte kommer att kännas så särskilt mycket varmare någonstans då värmen sprids ut över större yta och blir mer utspädd med den svalare luften.
Kakelugnen är ju också lite begränsad i sin uppvärmning, det går ju bara att elda max två gånger per dygn i den för att den inte skall bli för varm så det gäller att försöka hitta bästa sättet att nyttja värmen den kan ge.
 
Claes Sörmland
H hakan_o skrev:
Ni som har kakelugn och eldar i för att få mer värme i huset när ni drar ner på elvärmen för att spara kWh...har ni någon värmeförflyttare då?

Jag har kakelugn och eldar i den och den blir ju varm o skön...men det värmer ju inte upp så märkbart mycket mer än i en del av det rummet där kakelugnen finns.
Börjat experimentera lite med en större bordsfläkt nu vid kakelugnen för att få lite rotation på luften och möjligen lite spridning på värmen.
Å andra sidan kanske det istället inte kommer att kännas så särskilt mycket varmare någonstans då värmen sprids ut över större yta och blir mer utspädd med den svalare luften.
Kakelugnen är ju också lite begränsad i sin uppvärmning, det går ju bara att elda max två gånger per dygn i den för att den inte skall bli för varm så det gäller att försöka hitta bästa sättet att nyttja värmen den kan ge.
En kakelugn per rum ska det ju vara i äldre hus. Men i ett välisolerat nybyggt hus är ju kraven på värmetillförsel lägre.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
galento
Vi hade väl 300 kwh mindre i november detta år jämfört mot förra året , kanske
beroende på mildare ute och mer vedeldning. Men vi har 21-22 grader inne så
inget avkall på komforten. Vi har dock eldat mycket mer under hösten än tidigare.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Ni som har kakelugn och eldar i för att få mer värme i huset när ni drar ner på elvärmen för att spara kWh...har ni någon värmeförflyttare då?

Jag har kakelugn och eldar i den och den blir ju varm o skön...men det värmer ju inte upp så märkbart mycket mer än i en del av det rummet där kakelugnen finns.
Börjat experimentera lite med en större bordsfläkt nu vid kakelugnen för att få lite rotation på luften och möjligen lite spridning på värmen.
Å andra sidan kanske det istället inte kommer att kännas så särskilt mycket varmare någonstans då värmen sprids ut över större yta och blir mer utspädd med den svalare luften.
Kakelugnen är ju också lite begränsad i sin uppvärmning, det går ju bara att elda max två gånger per dygn i den för att den inte skall bli för varm så det gäller att försöka hitta bästa sättet att nyttja värmen den kan ge.
Nu har vi inte fått in kakelugnarna än i ett här huset. Men hade de varit det hade jag gjort som tidigare och låtit temperaturen i huset vara som den är nu, dvs ”lite kyligt”, och sen låtit kakelugnarna stå för att höja komforten till ”skönt” i de rum de är.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
November 2021 1015 Kwh
November 2022 860 Kwh

Bergvärme.
Största skillnaden är att jag ännu inte slagit på timern som styr cirkpumpen till kulverten som värmer garaget, brukar istället slå igång den manuellt när jag får för mig att elda i pannan och ändå krämar upp panna och tank till 90 grader och då får den kretsen gå i några timmar, funkat bra hittillls.

Bytte alla kassetter i fönstren på bottenvåningen i oktober från 42 år gamla och otäta till nya super lågenergi.
Den åtgärden gör antagligen något, men största vinsten där att det går att se ut genom dem när solen skiner direkt på fönstren.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En kakelugn per rum ska det ju vara i äldre hus. Men i ett välisolerat nybyggt hus är ju kraven på värmetillförsel lägre.
Det har funnits fler kakelugnar tidigare men som har tagits bort genom åren. Men inte ens då kan hela huset ha värmts upp då det "bara" var två kakelugnar per våningsplan, inte en per rum. Sen kan ju ev. planlösningen ändrats något genom åren, det har jag ingen koll på.

Men får nog bli den större bordsfläkten som snurrar mot kakelugnen och vispar runt luften, ligger säkert en del varmluft uppe vid taket som kanske tar sig ner lite. Blir ca 1-2C varmare på bordet ett par meter från kakelugnen där temp.mätaren står när fläkten är igång mot kakelugnen än när fläkten inte är igång.
 
Takfläkt!
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
galento
H hakan_o skrev:
Ni som har kakelugn och eldar i för att få mer värme i huset när ni drar ner på elvärmen för att spara kWh...har ni någon värmeförflyttare då?

Jag har kakelugn och eldar i den och den blir ju varm o skön...men det värmer ju inte upp så märkbart mycket mer än i en del av det rummet där kakelugnen finns.
Börjat experimentera lite med en större bordsfläkt nu vid kakelugnen för att få lite rotation på luften och möjligen lite spridning på värmen.
Å andra sidan kanske det istället inte kommer att kännas så särskilt mycket varmare någonstans då värmen sprids ut över större yta och blir mer utspädd med den svalare luften.
Kakelugnen är ju också lite begränsad i sin uppvärmning, det går ju bara att elda max två gånger per dygn i den för att den inte skall bli för varm så det gäller att försöka hitta bästa sättet att nyttja värmen den kan ge.
Vi har en kanalfläkt som cirkulerar värmen från köksspisen i huset , eldat enbart med ved i stort sett t.o.m okt månad. Stor förbättring när den monterades för 20 år sen.
Tidigare var det bastu i köket och kyligt i andra rummen.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hakan_o skrev:
Det har funnits fler kakelugnar tidigare men som har tagits bort genom åren. Men inte ens då kan hela huset ha värmts upp då det "bara" var två kakelugnar per våningsplan, inte en per rum. Sen kan ju ev. planlösningen ändrats något genom åren, det har jag ingen koll på.

Men får nog bli den större bordsfläkten som snurrar mot kakelugnen och vispar runt luften, ligger säkert en del varmluft uppe vid taket som kanske tar sig ner lite. Blir ca 1-2C varmare på bordet ett par meter från kakelugnen där temp.mätaren står när fläkten är igång mot kakelugnen än när fläkten inte är igång.
Är huset från före 30-talet så är det nästan garanterat så att det har värmts uteslutande av lokaleldstäder och där har kakelugnar varit lösningen för sovrum och köksspisen för kök. Hall och liknande värmdes ofta inte. I sal som inte användes så ofta kan det ha funnits kamin istället.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
N
Man kan ju inte låta bli att förundras lite över hur mycket el det uppenbarligen måste ha slösats med tidigare när man ser de snudd på fantastiska minskningar många i den här tråden tycks ha uppnått.
Bra för miljön och bra när det gäller risken för frånkoppling skulle jag säga. Givetvis bra för de med rörligt elpris plånböcker också naturligtvis.

Sedan skulle jag inte vilja påstå att en inomhustemperatur på 17-18 grader och därtill hörande nackdelar är något jag inte skulle vilja behöva uppleva i ett välfärdsland år 2022 men tydligen är vi där nu.
Jag ser det som en tecken på att något gått allvarligt fel. Frågan är vad förutom Rysslands vidriga övergrepp på Ukraina då?
 
  • Gilla
hakan_o och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Man kan ju inte låta bli att förundras lite över hur mycket el det uppenbarligen måste ha slösats med tidigare när man ser de snudd på fantastiska minskningar många i den här tråden tycks ha uppnått.
Bra för miljön och bra när det gäller risken för frånkoppling skulle jag säga. Givetvis bra för de med rörligt elpris plånböcker också naturligtvis.

Sedan skulle jag inte vilja påstå att en inomhustemperatur på 17-18 grader och därtill hörande nackdelar är något jag inte skulle vilja behöva uppleva i ett välfärdsland år 2022 men tydligen är vi där nu.
Jag ser det som en tecken på att något gått allvarligt fel. Frågan är vad förutom Rysslands vidriga övergrepp på Ukraina då?
Håller med - vill man tillbaka till misären på 1800-talet så går det naturligtvis om man vill, alla kan hugga ved och odla på en liten täppa där man odlar kålrötter och potatis osv.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/detaljen-som-far-familjen-att-spara-tusenlappar-i-manaden
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Säkte förbrukningen med 70% i november.

Men nu i december blir det troligen 100% högre elförbrukning. Så blir nog 200 kr dyrare.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Säkte förbrukningen med 70% i november.

Men nu i december blir det troligen 100% högre elförbrukning. Så blir nog 200 kr dyrare.
Eftersom du bara värmer 35 m2 och eldar i kamin så är det ju billigt boende.
Iallafall vad du skriver om din elförbrukning.


Årsförbrukning: 2000 kWh/år
Elområde: SE2 - Sundsvall
Uppvärmd yta: 35 m²
Uppvärmningssystem:
  • Luft/luftvärmepump
  • Braskamin
Ventilation:
  • Självdrag (S)
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
November 2021: 449
November 2022: 299

Liten 70 tals stuga SE3, bytte kamin, mindre kylskåp samt frysbox.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.