Nov 2021 1703 kWh medel temp ute +1
Nov 2012 1248 kWh medel temp ute +3

så ca 36% lägre.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är huset från före 30-talet så är det nästan garanterat så att det har värmts uteslutande av lokaleldstäder och där har kakelugnar varit lösningen för sovrum och köksspisen för kök. Hall och liknande värmdes ofta inte. I sal som inte användes så ofta kan det ha funnits kamin istället.

1931. Var bara kakelugnar från början ja. Och vedspis i köket också...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Man kan ju inte låta bli att förundras lite över hur mycket el det uppenbarligen måste ha slösats med tidigare när man ser de snudd på fantastiska minskningar många i den här tråden tycks ha uppnått.
Bra för miljön och bra när det gäller risken för frånkoppling skulle jag säga. Givetvis bra för de med rörligt elpris plånböcker också naturligtvis.

Sedan skulle jag inte vilja påstå att en inomhustemperatur på 17-18 grader och därtill hörande nackdelar är något jag inte skulle vilja behöva uppleva i ett välfärdsland år 2022 men tydligen är vi där nu.
Jag ser det som en tecken på att något gått allvarligt fel. Frågan är vad förutom Rysslands vidriga övergrepp på Ukraina då?
Allt behöver ju inte vara slöseri i och för sig. Med de priser som råder på el så har många inte så många möjligheter till annat än att helt enkelt sänka kraven, offra sig mer, stå ut med mer, jobba mer med egna lösningar o.s.v.
Självklart har många också fått upp ögonen för sådant som är onödigt och kanske egentligen inte är så viktigt...det kan ju hamna i kategorin "slöseri".
 
N
H hakan_o skrev:
Allt behöver ju inte vara slöseri i och för sig. Med de priser som råder på el så har många inte så många möjligheter till annat än att helt enkelt sänka kraven, offra sig mer, stå ut med mer, jobba mer med egna lösningar o.s.v.
Självklart har många också fått upp ögonen för sådant som är onödigt och kanske egentligen inte är så viktigt...det kan ju hamna i kategorin "slöseri".
Så är det givetvis! Jag menade inte att allt som sparats in är fråga om slöseri men när man ser hur pass mycket en del tycks ha sänkt sin förbrukning är nog en del av det faktiskt slöseri/bekvämlighet/obetänksamhet.
Det är ju bra om den delen kan kapas bort.
Bra är det däremot inte att tvingas leva under omständigheter man inte trivs med p.g.a. pressad ekonomi. Själv skulle jag t.ex. aldrig vilja ha 17-18 grader inne. Skulle jag hamna i det läget skulle jag nog valt att flytta till lägenhet. Men alla har naturligtvis olika förutsättningar. All respekt för det.

På den tiden jag enbart värmde med ved var det ibland kallare än så när jag vaknade eller kom hem från jobbet.
Nu kör jag med enbart el men ligger på runt 6500 kWh i årsförbrukning vilket är klart acceptabelt.
Kökspannan finns kvar men har inte använts på länge.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Bra är det däremot inte att tvingas leva under omständigheter man inte trivs med p.g.a. pressad ekonomi. Själv skulle jag t.ex. aldrig vilja ha 17-18 grader inne. Skulle jag hamna i det läget skulle jag nog valt att flytta till lägenhet. Men alla har naturligtvis olika förutsättningar. All respekt för det.

På den tiden jag enbart värmde med ved var det ibland kallare än så när jag vaknade eller kom hem från jobbet.
Nu kör jag med enbart el men ligger på runt 6500 kWh i årsförbrukning vilket är klart acceptabelt.
Kökspannan finns kvar men har inte använts på länge.
Ligger på 14-17C inne nu beroende på var man är i huset och vilken tid på dygnet det är och om det är vardag eller helg. På helgerna kan man elda lite mer i kakelugn och köra lite mer värmepump. Men på vardagarna är jag hemifrån ca 12 tim per dygn så då får det vara avstängt. Alternativt väldigt låg värme på. Ju kallare det blir ute desto svårare blir det att ha värmen avstängd för långa perioder.
Årsförbrukning tidigare ca 9000-10000 kWh. Värmen tog ca 6500 kWh av dom.
I år lär det bli lägre än de tidigare siffrorna.
 
N
H hakan_o skrev:
Ligger på 14-17C inne nu beroende på var man är i huset och vilken tid på dygnet det är och om det är vardag eller helg. På helgerna kan man elda lite mer i kakelugn och köra lite mer värmepump. Men på vardagarna är jag hemifrån ca 12 tim per dygn så då får det vara avstängt. Alternativt väldigt låg värme på. Ju kallare det blir ute desto svårare blir det att ha värmen avstängd för långa perioder.
Årsförbrukning tidigare ca 9000-10000 kWh. Värmen tog ca 6500 kWh av dom.
I år lär det bli lägre än de tidigare siffrorna.
Burr så kallt!
Här går det alltså åt 6500 kWh inklusive allt och vi håller 22 grader (20 på övre våningen).
Inga sparåtgärder överhuvudtaget (mer än LED-lampor utomhus) fast heller inget slösande.
Försöker hjälpa till att undvika belasta elnätet genom att köra tvättmaskin och dammsuga på helgerna och genom att hålla nere förbrukningen under peaktiderna på vardagar.
Behöver inte göra det av ekonomiska orsaker eftersom elpriset är bundet till 60,5 öre inkl. moms till februari ut 2027 men känns ändå bra att hjälpa till med det lilla vi kan.
 
  • Gilla
hakan_o och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
N Nalleman64 skrev:
Burr så kallt!
Här går det alltså åt 6500 kWh inklusive allt och vi håller 22 grader (20 på övre våningen).
Inga sparåtgärder överhuvudtaget (mer än LED-lampor utomhus) fast heller inget slösande.
Försöker hjälpa till att undvika belasta elnätet genom att köra tvättmaskin och dammsuga på helgerna och genom att hålla nere förbrukningen under peaktiderna på vardagar.
Behöver inte göra det av ekonomiska orsaker eftersom elpriset är bundet till 60,5 öre inkl. moms till februari ut 2027 men känns ändå bra att hjälpa till med det lilla vi kan.
Ditt elbolag kommer sannolikt gå omkull långt innan 2027.
 
N
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ditt elbolag kommer sannolikt gå omkull långt innan 2027.
Alltid kul med dina positiva inlägg..

Tror f.ö. inte Eon gör omkull.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Magnus E K
N Nalleman64 skrev:
Alltid kul med dina positiva inlägg..

Tror f.ö. inte Eon gör omkull.
Ok, trodde det bara var små halvskumma bolag som sysslade med något så oseriöst som fasta avtal på 5 år eller längre (i södra Sverige i alla fall).

Så jag ändrar mig till att med ett så långt avtal kommer du sannolikt förlora eftersom priset från och med 2024 kommer vara ca 40 öre igen (detta är väl positivt?).
 
N
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ok, trodde det bara var små halvskumma bolag som sysslade med något så oseriöst som fasta avtal på 5 år eller längre (i södra Sverige i alla fall).

Så jag ändrar mig till att med ett så långt avtal kommer du sannolikt förlora eftersom priset från och med 2024 kommer vara ca 40 öre igen (detta är väl positivt?).
Ok då vet vi vad du tror/tycker/anser.

Tack och hej!
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Man kan ju inte låta bli att förundras lite över hur mycket el det uppenbarligen måste ha slösats med tidigare när man ser de snudd på fantastiska minskningar många i den här tråden tycks ha uppnått.
Bra för miljön och bra när det gäller risken för frånkoppling skulle jag säga. Givetvis bra för de med rörligt elpris plånböcker också naturligtvis.

Sedan skulle jag inte vilja påstå att en inomhustemperatur på 17-18 grader och därtill hörande nackdelar är något jag inte skulle vilja behöva uppleva i ett välfärdsland år 2022 men tydligen är vi där nu.
Jag ser det som en tecken på att något gått allvarligt fel. Frågan är vad förutom Rysslands vidriga övergrepp på Ukraina då?

Jag kan nog säga att det mesta av min minskning kallas för elmätare. Vi har blivit något så jävla blåsta av eon genom åren.
Finns inte en chans i helvete att jag har kunnat sänka förbrukningen såpass genom hela året. Ligger på 7421kWh till igår från 1 januari. Hela 2021 låg jag på 10344kWh. Räkna bort 736 kWh till bilen så ligger jag just nu på 6685kWh.
Jag fick min elbil i juni och har inte haft någon styrning alls på värmepumpen innan oktober.
Med den förbrukningen så betyder det att jag fattas idag 3659kWh för att nå upp till det jag var innan.

Ska minsann kolla förbrukningen från vi flytta in i huset med.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
2021 : 932 kWh
2022 : 607 kWh
en minskning med 325 kWh, dvs 35% mindre el i är jfm med förra året.

En eloge till er storförbrukare som lyckats minska med storleksordningen 1000 kWh!
Ni gör verkligen skillnad, även om den förbrukade elen fortfarande är relativt hög. Men de flesta av storförbrukarna bor troligen flera i hushållet och slår man ut det per person så blir det troligen mindre elförbrukning än ensamhushållen.
Men alla bäckar små, heter det ju, så... Kämpa på alla där ute!
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
S
2587 kwh 2021 november
1744 kwh 2022 november

Lite bättre, men nånstans halvvägs in i november började jag ta för långa duschar igen... Det måste jag sluta med... igen :p
 
  • Haha
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
S SusoDus skrev:
2021 : 932 kWh
2022 : 607 kWh
en minskning med 325 kWh, dvs 35% mindre el i är jfm med förra året.

En eloge till er storförbrukare som lyckats minska med storleksordningen 1000 kWh!
Ni gör verkligen skillnad, även om den förbrukade elen fortfarande är relativt hög. Men de flesta av storförbrukarna bor troligen flera i hushållet och slår man ut det per person så blir det troligen mindre elförbrukning än ensamhushållen.
Men alla bäckar små, heter det ju, så... Kämpa på alla där ute!
35% är ingen dålig minskning det heller. :ok:
 
N Nalleman64 skrev:
Burr så kallt!
Här går det alltså åt 6500 kWh inklusive allt och vi håller 22 grader (20 på övre våningen).
Inga sparåtgärder överhuvudtaget (mer än LED-lampor utomhus) fast heller inget slösande.
Försöker hjälpa till att undvika belasta elnätet genom att köra tvättmaskin och dammsuga på helgerna och genom att hålla nere förbrukningen under peaktiderna på vardagar.
Behöver inte göra det av ekonomiska orsaker eftersom elpriset är bundet till 60,5 öre inkl. moms till februari ut 2027 men känns ändå bra att hjälpa till med det lilla vi kan.
Med så pass liten förbrukning och hög temperatur inne bör det väl vara ett litet hus...eller nytt hus...eller både och kanske...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.