S Styrman_jansson skrev:
Känns som många verkstäder idag inte har någon kunskap för felsökning mer än att koppla in felkodsläsaren och byta delar tills koden försvinner. Hade bara mät bränsletrycket på min 9-5 hade felet uppenbarat sig...
kunskapen finns men svårt att ta betalt för det en riktig felsökning kan ta flera dagar inte många kunder som vill betala för det
 
RoTe
M maria01 skrev:
kunskapen finns men svårt att ta betalt för det en riktig felsökning kan ta flera dagar inte många kunder som vill betala för det
Vad är skillnaden på att betala för en korrekt felsökning mot att betala för verkstadens gissningslek med delar? En kollega hade tur att försäkringsbolaget tog den smällen när verkstaden under en månads tid bara chansade och bytte dyra delar tills felet hittades...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vad är skillnaden på att betala för en korrekt felsökning mot att betala för verkstadens gissningslek med delar? En kollega hade tur att försäkringsbolaget tog den smällen när verkstaden under en månads tid bara chansade och bytte dyra delar tills felet hittades...
för att kunderna är mer villiga att betala för nåt dom kan se tyvär är det så

mens sen finns det visa jobb som verkstäderna inte ens vill säga ja till för att kunden tycker det blir för dyrt jag behövde en motor renovering för 3 år sen i stockholm hitta inte en enda verkstad som ville göra jobbet
 
N Niq skrev:
Någon som har erfarenheter av Nissan Qashqai eller Kia Sportage ? Jag söker ny bil och dom här verkar som lämpliga alternativ. Men jag vet väldigt lite om dom kvalitetsmässigt. I min prisklass är det 1.6 L bensinmotorerna som är aktuella.
Mindre tror jag blir för klent för mig att ta mig fram med på vinter. Är det tillräckligt med vridmoment i 1.6 L för att orka dra bilen genom 5-10cm snö på en oplogad väg i uppförsbacke?

Fwd och runt årsmodell 2010
Jag har haft en Sportage, dock nyare modell (2020) som jag bytte ut mot en Sorento när jag insåg att jag behövde sju säten. Är generellt mycket nöjd med Kia men min erfarenhet begränsar sig som sagt till nyare modeller. Kia har väl tagit ganska stora steg uppåt på kvalitetsstegen på senare år, så det är svårt för mig att ha en uppfattning om hur äldre modeller står sig. Tror dock 1.6l räcker för dina syften så länge det är fyrhjulsdrift.
 
Mats-S
Sittställning Forlowt skrev:
Elbilar är bäst och definitivt framtiden.

Här är lagom att avsluta tråden tycker jag :crysmile:
Hört talas om vätgas?

Där har vi framtiden, iofs är det ju en form av "elbil", men med ett bränsle som man kan hantera lika man gör idag med fossila bränslen. Bränslet kan vindsnurrorna tillverka när det blåser, så glöm snacket om att elen inte räcker att ladda bilarna för att det inte blåser. Och inget köande och väntande vid laddstolpar. Och inget trams om att bygga laddstationer överallt, infrastrukturen finns redan, bara att ersätta E85 pumparna med vätgas istället.

Men våra politiker verkar totalt okunniga om vätgasalternativet ..........
 
E EB2 skrev:
Jag har haft en Sportage, dock nyare modell (2020) som jag bytte ut mot en Sorento när jag insåg att jag behövde sju säten. Är generellt mycket nöjd med Kia men min erfarenhet begränsar sig som sagt till nyare modeller. Kia har väl tagit ganska stora steg uppåt på kvalitetsstegen på senare år, så det är svårt för mig att ha en uppfattning om hur äldre modeller står sig. Tror dock 1.6l räcker för dina syften så länge det är fyrhjulsdrift.
ja kia har defnintvt fått till bättre kvalitet

enda att se upp med är att dom ska vara lätt att sno sök på "kia usb theft" eller "kia boys"
 
M maria01 skrev:
kunskapen finns men svårt att ta betalt för det en riktig felsökning kan ta flera dagar inte många kunder som vill betala för det
Nja. Kunskapen finns inte riktigt hos större märkesbundna ställen. Volvo kan inte hitta vissa fel tex trots de får fria händer.

Vid sådana fel som inte datorn hittar eller fel som är det normala enkla är det bättre att åka till en riktig bilmek. Volvo kostade min bror 3 felsökningar innan jag sa åt honom att köra till en mindre verkstad för att lyfta av tanken och tvätta den.
Felet var skit i tanken, volvo hitta inte det.

Volvo lyckades med konsten att krascha en ny växellåda på en v70 med för mitt förra jobb =) 25 mil sen rasade den.
 
M maria01 skrev:
ja kia har defnintvt fått till bättre kvalitet

enda att se upp med är att dom ska vara lätt att sno sök på "kia usb theft" eller "kia boys"
Ajdå, bäst att köra in bilen i garaget på nätterna då. Å andra sidan verkar fortfarande Audi, BMW och Volvo vara det tjuvarna föredrar i mina hoods.
 
M maria01 skrev:
kunskapen finns men svårt att ta betalt för det en riktig felsökning kan ta flera dagar inte många kunder som vill betala för det
I mitt fall fick de hålla på och byta delar i en vecka när en enkel mätning av bränsletrycket hade avslöjat felet…
 
S Styrman_jansson skrev:
I mitt fall fick de hålla på och byta delar i en vecka när en enkel mätning av bränsletrycket hade avslöjat felet…
fick du betala för veckan då?
 
R Rkarlsson skrev:
Nja. Kunskapen finns inte riktigt hos större märkesbundna ställen. Volvo kan inte hitta vissa fel tex trots de får fria händer.

Vid sådana fel som inte datorn hittar eller fel som är det normala enkla är det bättre att åka till en riktig bilmek. Volvo kostade min bror 3 felsökningar innan jag sa åt honom att köra till en mindre verkstad för att lyfta av tanken och tvätta den.
Felet var skit i tanken, volvo hitta inte det.

Volvo lyckades med konsten att krascha en ny växellåda på en v70 med för mitt förra jobb =) 25 mil sen rasade den.
jag skrev inte om dom var stora eller små det större dom är det mindre kan dom jag håller med eller så vill dom helt inte göra jobbet dom kännar ju mer på att sälja nya delar har väll vart tv program om det dom senaste åren

jag kom på nu jag hitta en firma som kunde göra jobbet med motorn med en prislap på över 50 tusen för en bil som var värd 85
 
C
Mats-S Mats-S skrev:
infrastrukturen finns redan, bara att ersätta E85 pumparna med vätgas istället.
Nä du, det är verkligen inte bara att köra vätgas i befintlig infrastruktur.
Gasen levereras på stora växlingsflak med gasflaskor, sen behöver du en kompressorstation som boostar trycket till de 350 eller 700 bar som fordonet tankas med. Det har inget gemensamt med infrastrukturen för flytande fordonsbränslen.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag skrev inte om dom var stora eller små det större dom är det mindre kan dom jag håller med eller så vill dom helt inte göra jobbet dom kännar ju mer på att sälja nya delar har väll vart tv program om det dom senaste åren

jag kom på nu jag hitta en firma som kunde göra jobbet med motorn med en prislap på över 50 tusen för en bil som var värd 85
Nej du skrev ju att kunskapen fanns men att de inte kunde ta betalt.

1100 kr för att stoppa in en dator i en bil går dock att gå bra att ta betalt utan att göra något.
Men nej ofta finns inte kunskapen, utbildningen på gymnasiet är oftast 3 onödiga år. Jag lärde mig absolut ingenting när jag gick där. Och när man var på riktiga bilverkstäder så bad de en att glömma allt man lärt sig på skolan.
Bygg brukar vara likadant =)
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Hört talas om vätgas?

Där har vi framtiden, iofs är det ju en form av "elbil", men med ett bränsle som man kan hantera lika man gör idag med fossila bränslen. Bränslet kan vindsnurrorna tillverka när det blåser, så glöm snacket om att elen inte räcker att ladda bilarna för att det inte blåser. Och inget köande och väntande vid laddstolpar. Och inget trams om att bygga laddstationer överallt, infrastrukturen finns redan, bara att ersätta E85 pumparna med vätgas istället.

Men våra politiker verkar totalt okunniga om vätgasalternativet ..........
Du var nog inte så kunnig heller. Eller du menar man tankar flytande gas?

Enl bild från en vätgasstation i sverige så säger den att du har fel. Och är det samma jävla tryck som att tanka gasbilar så är det inte bara att byta ut e85.
Och med tanke på hur uruselt de byggde ut till gasbilar så ska de inte satsa alls på vätgas om de inte kan sätta de jävligt tätt. Det var bland det jobbigaste bränslet jag nånsin kört med (gas)

Dubbel872x500.jpg
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.