K Keld skrev:
ja , Tänk att man började med Vic20, där var det kassettband om man ville spara nåt. Sen var det ett jättehopp till Compis. TVÅ 5 1/4" diskstationer 720?kB, 80186 processor (vilken miss).
I dag har jag, kanske vet ej, 20 TB. fördelat på ett par NASar o nåra datorer en del RAID o sen backupp på det.
Så kanske nån TB data. Skrämmande vad mycket "luft" det är i dagens data.
.. Samma resa: har gått igenom de flesta på den digitala resan genom livet; Vic20, Commodore 64 ( med turbokasetten, Amiga, spectrum, philips,..för att inte tala om konsol emulatorerna till PC
 
  • Gilla
Blodsoppen och 2 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Kommer ej ihåg. Däremot har jag för mig att vi roade oss med att sätta ihop plastkapsylerna i långa band.
Fattar nu också varför det var viktigt att det stod ” Non-alkohol” på läsk flaskorna….så att vuxna ej tog fel

[bild]
Ååh, de klassiska Rigello-flaskorna som snabbt som ögat skulle brytas ned i naturen :p!
 
K Keld skrev:
ja , Tänk att man började med Vic20, där var det kassettband om man ville spara nåt. Sen var det ett jättehopp till Compis. TVÅ 5 1/4" diskstationer 720?kB, 80186 processor (vilken miss).
I dag har jag, kanske vet ej, 20 TB. fördelat på ett par NASar o nåra datorer en del RAID o sen backupp på det.
Så kanske nån TB data. Skrämmande vad mycket "luft" det är i dagens data.
Finns fortfarande fall när man är restriktiv med data. Jag utvecklar en multiplayer shooter och där är varje byte viktigt
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Nässjö. Läste nånstans att Åbro numera återupptagit Fat 21.
Jepp, drack det i går. Riktigt gott, första gången var 1978.
 
K Keld skrev:
ja , Tänk att man började med Vic20, där var det kassettband om man ville spara nåt. Sen var det ett jättehopp till Compis. TVÅ 5 1/4" diskstationer 720?kB, 80186 processor (vilken miss).
I dag har jag, kanske vet ej, 20 TB. fördelat på ett par NASar o nåra datorer en del RAID o sen backupp på det.
Så kanske nån TB data. Skrämmande vad mycket "luft" det är i dagens data.
Första datamaskinen på jobbet. Den använde vi till att lagra och redigera trafikdata på. Incoterm SPD 10/25
Gammal persondator med skärm, tangentbord och stor systemenhet, förmodligen från 1970- eller 80-talet. Vintage teknik.
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Retro joystick för videospel med svart knopp, två knappar och sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa joyyen till Track’n field & andra sportspel på 64:an….kramp i underarmen var ju inte ovanligt..
 
  • Gilla
  • Älska
Ulltand och 8 till
  • Laddar…
C
Roga1337 Roga1337 skrev:
[bild] Bästa joyyen till Track’n field & andra sportspel på 64:an….kramp i underarmen var ju inte ovanligt..
Ha ha ha, var/är också TAC-fan, men det var ju ett av de första "heliga krigen" i datorvärlden vilken joystick som var bäst. :rofl: TAC vs. Wico, kanske Competition Pro och Ataris urjoystick m.fl. Vinnaren får nog ändå så här i efterhand sägas vara Competition Pro som säljs än idag(!)
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
Haha jo, efter 3 trasiga atari joysticks, så var Tac:en himmelriket av kvalitet…tror än idag att Tac ”sponsrade” T’nF & liknande hårdvare-stressande spel för att få sälja mer av närapå outslitliga handkontroller…ungefär som Apple som har gått från Swipa&dutta till frenetiskt tryckspammande
 
C
Roga1337 Roga1337 skrev:
Haha jo, efter 3 trasiga atari joysticks, så var Tac:en himmelriket av kvalitet…
Jepp, men som du säkert märkte hade TAC:en också problem med att kontaktytorna så småningom började oxidera.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Därför vi grabbar lånade syrrans aceton & tops ibland blev även stiften snea lr gick avidag klagar ungdomen på laddningstiderna, de skulle bara veta hur mycket tid/engagemang vi la på att få våra spel att starta & fungera förr i tiden …utan Youtube.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Cruzze Cruzze skrev:
Ååh, de klassiska Rigello-flaskorna som snabbt som ögat skulle brytas ned i naturen :p!
Snabbt och snabbt, men å andra sidan, visst är det bra länge sedan man såg någon i naturen nu? :)
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns den inte själv...

[bild]
Runt mitten 70 talet har jag för mig. Minns man provade en flaska, men blev aldrig någon mer pga smaken.
Fanns banansmak också som man alltid drack på fritidsgården. Banan smakade typ som norska "Champanjebrusen"
 
Roga1337 Roga1337 skrev:
Kommer ej ihåg. Däremot har jag för mig att vi roade oss med att sätta ihop plastkapsylerna i långa band.
Fattar nu också varför det var viktigt att det stod ” Non-alkohol” på läsk flaskorna….så att vuxna ej tog fel

[bild]
Var på mellanölets saknade tid , minns det var poppis att bränna ett litet lufthål med tändsticka så gick det lättare att halsa(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.