A Avatar86 skrev:
Hej alla!

Jag har tillgång till björkved gratis.
Men jag har ingen kamin (och det är dyrt och svårt att fixa en inomhus)

- vad finns för alternativ för att använda den veden för att värma huset inomhus?

Jag börjar med lite dåliga förslag:

1. Ha en eldkorg på trädgården. Värma stenplattor som man sedan tar in.

2. ha en kamin på utsidan med skorstenrören dragna in genom väggen och sen ut igen.

2b. Sätta ett spiralrör in igenom skorstensröret, som drar in inomhusluft där nere och värms upp inne i röret och sprutar ut inneluften uppe i röret.

2c. Samma som 2b fast en låda med högt termo konduktivt material som håller värmen som flödar förbi.

Här är förutsättningarna:

Villa, altan runtom, trädgård utanför den, vardagsrum (där vi är mest) på 150 m3, ca 10 meter till närmaste granne,
största problemet är röken (kanske en smoke free fire pit - men hur får man då in värmen?

- Hjälp mig gärna problematisera.

. vad kan bli problem med att dra rör in och ut genom fasaden?
. kan man ha en kamin ute utan skorsten över husnocken?
. läste nån stans att man får elda på trädgården så länge det inte stör grannar.

tack på förhand
Sälj veden kontant och köp sedan en luftvärmepump + installation för vinsten.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur lång tid tog den här processen?

Har du möjlighet att lönearbeta på den tiden istället så lär det ju troligen vara rimligare att göra det, och köpa el för pengarna.

Som många skriver, du upplever det som gratis, men tiden det tar har ju en alternativkostnad.
2022.pdf (arbetsloshetsrapporten.se)

På platsbanken idag finns 62 425 annonser med 128 297 jobb. Som jag tolkar arbetsmarknadsrapporten så finns det i Sverige 5,6 miljoner människor i arbetsför ålder, 7% av dessa räknas som arbetslösa och 12% räknas inte som arbetslösa fast de inte arbetar, 81% arbetar. Redan de 7% uppgår till 392000 personer enligt min kalkylator, dessutom så är det nog en icke obetydlig del av de 12% som inte räknas som lurkar om vettiga möjligheter skulle uppstå. Dessutom tror jag en stor del av iallfall EU medborgare också har möjlighet att hugga på de 128 297 lediga arbetena. Förmodligen finns även vissa möjligheter för icke eu medborgare att hugga på svenska arbeten med vet ej säkert. Skulle inte bli förvånad om det finns över en miljon människor som har viss möjlighet och kan tänka sig arbeta i Sverige. Låt oss fortsätta förenkla och säga att x person ligger på plats 900 000 att kunna få anställning av miljonen, potentiellt ökar visserligen denna person sin anställningsbarhet men det gör förmodligen många andra också i kön framför så en klättring på 100000 platser vore en gigantisk bedrift men i praktiken meningslös då det behöver klättras typ 700000 platser till. Dessutom är detta såvitt jag förstått en obalans som marknaden uppskattar så har inga förhoppningar om att vågen väger över till andra hållet med t ex 1 miljon lediga arbeten och 100000 arbetssökande. Det jag vill säga är att där är en icke obetydlig obalans, potentiellt så stor att det är smartare att bära sten och vänta på tsla boten än skriva meningslösa arbetsansökningar,
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
T tslabot skrev:
2022.pdf (arbetsloshetsrapporten.se)

På platsbanken idag finns 62 425 annonser med 128 297 jobb. Som jag tolkar arbetsmarknadsrapporten så finns det i Sverige 5,6 miljoner människor i arbetsför ålder, 7% av dessa räknas som arbetslösa och 12% räknas inte som arbetslösa fast de inte arbetar, 81% arbetar. Redan de 7% uppgår till 392000 personer enligt min kalkylator, dessutom så är det nog en icke obetydlig del av de 12% som inte räknas som lurkar om vettiga möjligheter skulle uppstå. Dessutom tror jag en stor del av iallfall EU medborgare också har möjlighet att hugga på de 128 297 lediga arbetena. Förmodligen finns även vissa möjligheter för icke eu medborgare att hugga på svenska arbeten med vet ej säkert. Skulle inte bli förvånad om det finns över en miljon människor som har viss möjlighet och kan tänka sig arbeta i Sverige. Låt oss fortsätta förenkla och säga att x person ligger på plats 900 000 att kunna få anställning av miljonen, potentiellt ökar visserligen denna person sin anställningsbarhet men det gör förmodligen många andra också i kön framför så en klättring på 100000 platser vore en gigantisk bedrift men i praktiken meningslös då det behöver klättras typ 700000 platser till. Dessutom är detta såvitt jag förstått en obalans som marknaden uppskattar så har inga förhoppningar om att vågen väger över till andra hållet med t ex 1 miljon lediga arbeten och 100000 arbetssökande. Det jag vill säga är att där är en icke obetydlig obalans, potentiellt så stor att det är smartare att bära sten och vänta på tsla boten än skriva meningslösa arbetsansökningar,
Ja, vad ska jag säga?

Det är bättre att bära sten, än att söka jobb? Vad har det med topic att göra?
 
Alltså...seriöst...

Är det bara jag som fattar att killen trollar.
 
  • Gilla
fiskarn87 och 1 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Alltså...seriöst...

Är det bara jag som fattar att killen trollar.

Trollar? Tyckte själv detta lät smart så är precis hemkommen från Byggmax och Jula.Med en ny kolgrill och ett gäng gångplattor , Här ska det värmas sten :love:
 
  • Haha
  • Gilla
Vdklyven och 6 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, vad ska jag säga?

Det är bättre att bära sten, än att söka jobb? Vad har det med topic att göra?


Du gav ett förslag på lösning på problematiken angående uppvärmingskostnaderna genom att beakta alternativkostnaden. Ditt lösningsförslag var att öka inkomsten och detta låter ju som en rimlig lösning, dock lite off topic och jag ville poängtera att det är inte bara att gå ut och plocka mer inkomst med risk att tappa fokus på huvudproblemet vilket är att sänka uppvärmningskostnaderna. Varje misslyckat försök på arbetsmarknaden har en alternativkostnad i form av t ex mindre burna stenar vilket kan vara lika med antingen högre uppvärmningskostnader eller kallare hus. Egentligen tycker jag inte vi är speciellt off topic, du gav ett förslag och jag observerade bara på alternativkostnaden av ditt förslag.
 
A Avatar86 skrev:
Kamin är dyrt!

1. kaminen självt 20.000.
2. Rör, koppling, isolering, pannkitt, skorsten med tillbehör, gnistskydd, tillbehör mm.
3. Veden. Måste va torr björkved. Köpes dyrt i dessa tider.
4. Sotning.
5. installation ca 15.000 (jag har 6 m i tak).
6. Ansökan ca 4.000
7. Reparationer och underhåll över tid ca 2.000 på 10 år.
8. Vad mer? (Ev. Folk som får för sig att de måste köpa släpkärra för att frakta veden… 8000).

Man får ju räkna med 50.000-100.000 kr.

[länk]

Att hämta lite pinnar i skogen och slänga på en kolgrill (gratis från market place) och ta en av markplattorna hemma…. 0 kr!
Ta inte bilen till den där som annonserar från marketplace bara
 
T tslabot skrev:
Du gav ett förslag på lösning på problematiken angående uppvärmingskostnaderna genom att beakta alternativkostnaden. Ditt lösningsförslag var att öka inkomsten och detta låter ju som en rimlig lösning, dock lite off topic och jag ville poängtera att det är inte bara att gå ut och plocka mer inkomst med risk att tappa fokus på huvudproblemet vilket är att sänka uppvärmningskostnaderna. Varje misslyckat försök på arbetsmarknaden har en alternativkostnad i form av t ex mindre burna stenar vilket kan vara lika med antingen högre uppvärmningskostnader eller kallare hus. Egentligen tycker jag inte vi är speciellt off topic, du gav ett förslag och jag observerade bara på alternativkostnaden av ditt förslag.
Man sänker inga uppvärmningskostnader genom att värma plattor på en grill.
 
Lyft av ett fönster och sätt för dubbla värmetåliga gipsskivor med luftspalt mellan.

Dra ut skorsten från en tältkamin eller något du hittar billigt genom gipsskivorna. Skorstenen bör inte nudda gipsskivorna så gör något smart med plåt.

Elda slut på veden.

Skulle nog bara rekommendera det i nödfall dock pga. brandrisken vid klåperi-installationer.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Kamin är dyrt!

1. kaminen självt 20.000.
2. Rör, koppling, isolering, pannkitt, skorsten med tillbehör, gnistskydd, tillbehör mm.
3. Veden. Måste va torr björkved. Köpes dyrt i dessa tider.
4. Sotning.
5. installation ca 15.000 (jag har 6 m i tak).
6. Ansökan ca 4.000
7. Reparationer och underhåll över tid ca 2.000 på 10 år.
8. Vad mer? (Ev. Folk som får för sig att de måste köpa släpkärra för att frakta veden… 8000).

Man får ju räkna med 50.000-100.000 kr.

[länk]

Att hämta lite pinnar i skogen och slänga på en kolgrill (gratis från market place) och ta en av markplattorna hemma…. 0 kr!
Vi köpte en tvåplattors+ugn köksspis för ved på en gårdsloppis, gav tvåhundra spänn. Inte så farligt tycker jag.
 
A Avatar86 skrev:
Fan ni e smartare än man tror ;)

och om det finns en del tall, gran och annat virke i lina tillgångar, som inte säljs så lätt?
Men som kan eldas med för värme?
All ved säljer idag, bristvara. Priser i mitt närområde (småland)) ligger på runt tusenlappen för blandved,12-1500 för björkved. Småsäckar på macken (40-50 liter) ligger kring 70-100 kr. Så iden med att sälja ved är inte dum.
Alternativet är att montera en kamin. Det finns godkända lösningar med ett rör genom väggen . behövs alltså ingen skorsten.
 
A Avatar86 skrev:
Hej alla!

Jag har tillgång till björkved gratis.
Men jag har ingen kamin (och det är dyrt och svårt att fixa en inomhus)

- vad finns för alternativ för att använda den veden för att värma huset inomhus?

Jag börjar med lite dåliga förslag:

1. Ha en eldkorg på trädgården. Värma stenplattor som man sedan tar in.

2. ha en kamin på utsidan med skorstenrören dragna in genom väggen och sen ut igen.

2b. Sätta ett spiralrör in igenom skorstensröret, som drar in inomhusluft där nere och värms upp inne i röret och sprutar ut inneluften uppe i röret.

2c. Samma som 2b fast en låda med högt termo konduktivt material som håller värmen som flödar förbi.

Här är förutsättningarna:

Villa, altan runtom, trädgård utanför den, vardagsrum (där vi är mest) på 150 m3, ca 10 meter till närmaste granne,
största problemet är röken (kanske en smoke free fire pit - men hur får man då in värmen?

- Hjälp mig gärna problematisera.

. vad kan bli problem med att dra rör in och ut genom fasaden?
. kan man ha en kamin ute utan skorsten över husnocken?
. läste nån stans att man får elda på trädgården så länge det inte stör grannar.

tack på förhand
Finns rivningsfirmor, som river fastigheter som du kan få gratis kaminer av om du monterar ner och transporterar bort dom.
Håller på att riva 12 fastigheter just nu med kaminer och 3 kakelugnar i.
Hämtar ingen dom krossas dom med grävmaskin.
Mitt råd
Ring rivningsfirmor.
Kolla blocket,
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
M malarmaster skrev:
All ved säljer idag, bristvara. Priser i mitt närområde (småland)) ligger på runt tusenlappen för blandved,12-1500 för björkved. Småsäckar på macken (40-50 liter) ligger kring 70-100 kr. Så iden med att sälja ved är inte dum.
Alternativet är att montera en kamin. Det finns godkända lösningar med ett rör genom väggen . behövs alltså ingen skorsten.
I Stockholm kostar småsäckarna 179 kr just nu.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
E Eld skrev:
I Stockholm kostar småsäckarna 179 kr just nu.
Vet det och sett också att priserna per m3 är väsentligt högre i storstadsområdena. Så tur man inte bor där...
 
M malarmaster skrev:
Alternativet är att montera en kamin. Det finns godkända lösningar med ett rör genom väggen . behövs alltså ingen skorsten.
Finns det verkligen vedkaminer som får monteras så i Sverige @malarmaster. Har du förslag på tillverkare och modell eller kanske rentav en länk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.