Thymus Thymus skrev:
Bastun hamnar inomhus i en tillbyggnad av bostaden. En sida mot yttervägg. Dusch finns i anslutning.
Har inte förstått vitsen med vattenmagasin på aggregatet, men det är kanske toppen när man vet vad det ska vara till ;)
Aggregatet från Narvi har jag läst om, men inte den från iki, men den såg fin ut.
Tack för din hjälp!
Hej,
Personlig erfarenhet är att du inte behöver vattenmagasin om du har dusch utanför. Vi har endast haft vattenmagasin på de bastu som varit byggda separat utan närhet till vatten och/eller dusch. Då kan man använda vattnet till att duscha, kasta vatten på stenarna eller skölja av sig. Nu kan du ju fylla på bastustävan smidigt i duschen för att kasta på stenarna. Kaminen/aggregatet blir dessutom smidigare i storleken utan detta tillbehör, så spar ni plats
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
Vet inte om Tylö längre tillverkar vedeldade bastuaggregat, men det vi har haft i 10-15 år på en bastu (placerad på brygga) i norra Östersjön har hållit väldigt bra. Oisolerad bastu som står ”ovanpå” havet och ändå inget som är sönderrostat.

Har nyligen byggt separat bastustuga på land. Valde så mellan Harvia M3 och Harvia 20 es pro. Oisolerad stuga utan vatten och el så valde ”20” pga större kapacitet och integrerat vattenmagasin. Har endast haft kamin i 3 månader så har tyvärr ingen feedback förutom att den känns väldigt prisvärd och bra materialval (än så länge). Storlek på bastu ca 4.5kvm.
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
H HinCen skrev:
Hej,
Personlig erfarenhet är att du inte behöver vattenmagasin om du har dusch utanför. Vi har endast haft vattenmagasin på de bastu som varit byggda separat utan närhet till vatten och/eller dusch. Då kan man använda vattnet till att duscha, kasta vatten på stenarna eller skölja av sig. Nu kan du ju fylla på bastustävan smidigt i duschen för att kasta på stenarna. Kaminen/aggregatet blir dessutom smidigare i storleken utan detta tillbehör, så spar ni plats
Hur varmt blir vattnet? Är det 100 grader efter några timmar eller?
 
  • Gilla
HinCen
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur varmt blir vattnet? Är det 100 grader efter några timmar eller?
Bra fråga! :D Nu blev jag nyfiken också, upplever inte att det tar flera timmar… jag tar med mig termometern och mäter på kvällens fredagsbastu. Återkommer här!

Intressant att höra hur snabbt eller sakta det går för andra..?
 
  • Gilla
Thymus och 2 till
  • Laddar…
H HinCen skrev:
Bra fråga! :D Nu blev jag nyfiken också, upplever inte att det tar flera timmar… jag tar med mig termometern och mäter på kvällens fredagsbastu. Återkommer här!

Intressant att höra hur snabbt eller sakta det går för andra..?
fredagsbastu, ja! Det har jag sett fram emot hela veckan!

nej, jag har aldrig riktigt förstått det där med att värma vatten i bastun. Jag har en stor hink med riktigt kallt vatten utanför bastun. Så jag har en liten skopa som jag häller på mig mellan sittningarna. (Oftast som en hockeymatch. Tre perioder a’ ca 20 min) Att stå utanför bastun och svalka av sig med kallt vatten är en närmast religiös upplevelse. Helt fantastisk!
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du får gärna beskriva lite hur det gått till. Är det i samband med "vattenkastning" eller har det bara gått sönder av sig självt.

Blir lite orolig för om glaset plötsligt försvinner när man håller på att värma bastun blir det en rätt påtaglig brandrisk.
Det börjar med att glaset spricker, och sedan kan sprickan vara rätt länge innan man behöver byta glas.
Detta kan ha att göra med att bastugnen står i ett separat byggnad som inte är uppvärmd på vintern.
 
  • Gilla
Thymus och 1 till
  • Laddar…
T-dog T-dog skrev:
Det börjar med att glaset spricker, och sedan kan sprickan vara rätt länge innan man behöver byta glas.
Detta kan ha att göra med att bastugnen står i ett separat byggnad som inte är uppvärmd på vintern.
Verkar konstigt. Jag har haft min M3 sedan 2013 och det i ett icke uppvärmt hus och helt utan problem. Bastar dock bara några gånger ( 8-10 ) under vintertid, men det händer ju att man börjar med -15 C inne. Då får man ta det lite lugnt med eldningen och räkna med någon halvtimme extra i uppvärmningstid.
 
  • Gilla
Kasch och 2 till
  • Laddar…
Kvällens ovetenskapliga undersökning.
Förutsättningar:
Oisolerad bastustuga 45mm ”timmervägg”, glasdörr till omklädning samt tre fönster på ena väggen. Bastudelen ca 5,5kvm. Takhöjd 2125 till nock på 2420.
Ca -1 grad ute.
+6 grader i bastun.
Vedeldad kamin Harvia ES 20 PRO. (Vi har ca 38kg i stenmagasinet)

så hur lång tid tog det att värma vattnet..? :)

Vattnet i behållaren var ca 25 när det fylldes på och ca 7-8 liter.
40 minuter = vattnet 50 grader
60 minuter = vattnet 92-95 grader och sjudande. Kan ha skett tidigare men hade bara dessa två mättillfällen (är ju trots allt fredag kväll :D).

kanske ngn tycker det är intressant :geek:;)
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
D Davelino skrev:
fredagsbastu, ja! Det har jag sett fram emot hela veckan!

nej, jag har aldrig riktigt förstått det där med att värma vatten i bastun. Jag har en stor hink med riktigt kallt vatten utanför bastun. Så jag har en liten skopa som jag häller på mig mellan sittningarna. (Oftast som en hockeymatch. Tre perioder a’ ca 20 min) Att stå utanför bastun och svalka av sig med kallt vatten är en närmast religiös upplevelse. Helt fantastisk!
Att värma vatten i bastu gör man om man inte har tillgång till dusch/tvättmöjligheter i närheten/alls.
T.ex hos oss har vi en stuga med bara vatten från en brunn- man bär vatten inn i stugan och bastun. Dvs inget bad.
Då har vi stora plasthinkar på 30-50liter med kallt vatten i basturum(som då är ca3x3meter) och 40liter vatten i vattenvärmaren på ugnen.
När man då bastar så är det en smal sak att blanda lagom ljummet vatten i ett par fat och till sist under bastubadet tvåla sig inn och tvätta håret, skölja av med skopa som man häller vatten över sig.
Enkelt och felsäkert.

farsan har också vedeldat hemma- fram til ganska nyligt också med vattentank.
Räddade oss ett par gånger när varmvattenberedaren gikk sönder-en gång lilljulafton på kvällen- var inget problem att klara sig.
Mvh
Sakke
 
M3 efter 10-års hårdkörning
En rostig bastuugn märkt "HARVIA" med stenar i. Används för att generera värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T-dog T-dog skrev:
M3 efter 10-års hårdkörning
[bild]
Kan se ut som att den har gått rimligt varm ofta-värmeskadan på väggen till vänster är inte obetydlig.
Mvh
Sakke
 
H HinCen skrev:
Vet inte om Tylö längre tillverkar vedeldade bastuaggregat, men det vi har haft i 10-15 år på en bastu (placerad på brygga) i norra Östersjön har hållit väldigt bra. Oisolerad bastu som står ”ovanpå” havet och ändå inget som är sönderrostat.

Har nyligen byggt separat bastustuga på land. Valde så mellan Harvia M3 och Harvia 20 es pro. Oisolerad stuga utan vatten och el så valde ”20” pga större kapacitet och integrerat vattenmagasin. Har endast haft kamin i 3 månader så har tyvärr ingen feedback förutom att den känns väldigt prisvärd och bra materialval (än så länge). Storlek på bastu ca 4.5kvm.
Tylö har väl aldrig tilverkat vedeldade bastuugnar själv. De köpte finska Kastor och la på egen badge.
De finns under Tylö/Helo och är ngt av de bästa kvalitetsmässig.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
Thymus Thymus skrev:
Bastun hamnar inomhus i en tillbyggnad av bostaden. En sida mot yttervägg. Dusch finns i anslutning.
Har inte förstått vitsen med vattenmagasin på aggregatet, men det är kanske toppen när man vet vad det ska vara till ;)
Aggregatet från Narvi har jag läst om, men inte den från iki, men den såg fin ut.
Tack för din hjälp!
Narvi Kota är väldigt bra ugn, hadde en hos pappa i 20år för den blev bytt ut, då hadde varit oppvärmd 1-2 ggr i veckan året runt, har en på stugan sedan 30 år still going strong(i en uppvärmd utebastu).
Har en Iki Hemma (Kivi jr) med 200kg sten. Bastun är klar på ca 40min (10m3).
Fördelen med Iki är att de är lagade i rostfritt stål, väldigt hållbara.
Mvh
Sakari
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
Kastor gör väl en del kaminer som har bra effekt men som inte är så buffliga i storlek. Så de platsar i en mindre bastu. Kostar mer än Harvia, men det kanske finns en anledning?
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
T-dog T-dog skrev:
M3 efter 10-års hårdkörning
[bild]
Det verkar ju som hårdkörning, men om man eldar "lagom" hårt och häller vattnet enbart på stenmagasinet, så kan det se ut som denna ( 9 år gammal ).
Bastuaggregat av märket Harvia med stenar, öppen lucka, aska och spilld på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bastuugn med stenar i ett trärums hörn, oskarp skugga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
T-dog och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.