A Avatar86 skrev:
Värma marksten på grillen.
Här ska ni få höra! (Pt.1) (2:a testet)

1. Jag tände på två späntade vedklabbar i kolgrillen.
2. La på en marksten (30x30x4 betong) på gallret. Den låg å värmde där i ca 30 min.
3. Tog av stenen, och la i en IKEA kasse. Nu var den ca 95 grader. La allt i en tät plastpåse.
4. La stenpaketet i soffan under några filtar. Där höll den 70 grader under och sköna 60 grader uppe på - öven 1,5 timmar efter jag tog av den från grillen.
5. Efter 4 timmar var den fortfarande varm ca 50 grader. Efter 7 timmar är den ljumna 34 grader. Men det bästa av allt…
6. Kostnad: 0 kr

I win! <3 :D - Fan va det e skoj å hitta Life Hacks som funkar!
(Luktar bara lite rök - Inte mer än en kamin. Kan täta påsen bättre).

Hur kan man förfina denna metod?

Är det bättre värmehållning i vatten? Om man ska ta lägga i metalltermosar istället (skruva av locket först). Testade en matlåda med varmvatten, höll inte så länge men var inte 20 kg tung heller.
Hur lång tid tog den här processen?

Har du möjlighet att lönearbeta på den tiden istället så lär det ju troligen vara rimligare att göra det, och köpa el för pengarna.

Som många skriver, du upplever det som gratis, men tiden det tar har ju en alternativkostnad.
 
J
Du har alltså möjlighet att tjäna/spara typ 40-60 tusen kronor om året och du springer runt med betongstenar från grillen..? Hade jag varit i dina skor hade vedpannan redan varit beställd..

Du kan bygga ett komplett värmesystem med återbetalningstid på 4-5 år som kommer spara dig runda slängar 700 000-1 000 000 kr under sin livstid med gratis ved.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Kamin är dyrt!

1. kaminen självt 20.000.
2. Rör, koppling, isolering, pannkitt, skorsten med tillbehör, gnistskydd, tillbehör mm.
3. Veden. Måste va torr björkved. Köpes dyrt i dessa tider.
4. Sotning.
5. installation ca 15.000 (jag har 6 m i tak).
6. Ansökan ca 4.000
7. Reparationer och underhåll över tid ca 2.000 på 10 år.
8. Vad mer? (Ev. Folk som får för sig att de måste köpa släpkärra för att frakta veden… 8000).

Man får ju räkna med 50.000-100.000 kr.

[länk]

Att hämta lite pinnar i skogen och slänga på en kolgrill (gratis från market place) och ta en av markplattorna hemma…. 0 kr!
3. Du har gratis ved.
8. Du får hem veden till grillen utan att köpa släpvagn på något vis.
 
A Avatar86 skrev:
Hej alla!

Jag har tillgång till björkved gratis.
Men jag har ingen kamin (och det är dyrt och svårt att fixa en inomhus)

- vad finns för alternativ för att använda den veden för att värma huset inomhus?

Jag börjar med lite dåliga förslag:

1. Ha en eldkorg på trädgården. Värma stenplattor som man sedan tar in.

2. ha en kamin på utsidan med skorstenrören dragna in genom väggen och sen ut igen.

2b. Sätta ett spiralrör in igenom skorstensröret, som drar in inomhusluft där nere och värms upp inne i röret och sprutar ut inneluften uppe i röret.

2c. Samma som 2b fast en låda med högt termo konduktivt material som håller värmen som flödar förbi.

Här är förutsättningarna:

Villa, altan runtom, trädgård utanför den, vardagsrum (där vi är mest) på 150 m3, ca 10 meter till närmaste granne,
största problemet är röken (kanske en smoke free fire pit - men hur får man då in värmen?

- Hjälp mig gärna problematisera.

. vad kan bli problem med att dra rör in och ut genom fasaden?
. kan man ha en kamin ute utan skorsten över husnocken?
. läste nån stans att man får elda på trädgården så länge det inte stör grannar.

tack på förhand
Sälj veden betala elräkningen
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som många skriver, du upplever det som gratis, men tiden det tar har ju en alternativkostnad.
Framförallt har VEDEN en alternativ intäkt!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Hej alla!

Jag har tillgång till björkved gratis.
Men jag har ingen kamin (och det är dyrt och svårt att fixa en inomhus)

- vad finns för alternativ för att använda den veden för att värma huset inomhus?

Jag börjar med lite dåliga förslag:

1. Ha en eldkorg på trädgården. Värma stenplattor som man sedan tar in.

2. ha en kamin på utsidan med skorstenrören dragna in genom väggen och sen ut igen.

2b. Sätta ett spiralrör in igenom skorstensröret, som drar in inomhusluft där nere och värms upp inne i röret och sprutar ut inneluften uppe i röret.

2c. Samma som 2b fast en låda med högt termo konduktivt material som håller värmen som flödar förbi.

Här är förutsättningarna:

Villa, altan runtom, trädgård utanför den, vardagsrum (där vi är mest) på 150 m3, ca 10 meter till närmaste granne,
största problemet är röken (kanske en smoke free fire pit - men hur får man då in värmen?

- Hjälp mig gärna problematisera.

. vad kan bli problem med att dra rör in och ut genom fasaden?
. kan man ha en kamin ute utan skorsten över husnocken?
. läste nån stans att man får elda på trädgården så länge det inte stör grannar.

tack på förhand
Sälj veden och betala elräkningen för pengarna du får!
 
M Morina skrev:
Ställ en i ugnen också (spisen blir varm/håller värmen)
Vad skulle fördelen vara med att ställa ett värmeljus i ugnen vara jämfört med att ställa det exempelvis ovanpå spisen?
M Morina skrev:
pannlampa ger klart nedsatt elförbrukning och man slipper tända upp ett helt rum för att läsa el titta in i garderob mm.
Så du tycker det är listigt att betala 500 gånger mer för elenergin än vad man behöver?
 
A Avatar86 skrev:
Ja… för att göra rätt så ska skorstenen upp en meter över taket samt över nock… vi har 6,5 meter till nock. Det blir 1000 gånger svårare än att,

bara dra ut röret genom väggen och rikta röret upp en bit.

Det är inte bygglovsenligt dock.

vad är skillnaden på detta, rökmässigt, och att ha en eldkorg ute? (Vilket är tillåtet)

Montera rökröret utvändigt på gaveln!
Att montera en kamin är inte svårt eller qärskilt dyrt!
 
Sälj veden , köp el
 
J Jensa86 skrev:
Du säljer veden och köper el för pengarna som du värmer med.
6 nn nnnnn
 
A Avatar86 skrev:
Hej alla!

Jag har tillgång till björkved gratis.
Men jag har ingen kamin (och det är dyrt och svårt att fixa en inomhus)

- vad finns för alternativ för att använda den veden för att värma huset inomhus?

Jag börjar med lite dåliga förslag:

1. Ha en eldkorg på trädgården. Värma stenplattor som man sedan tar in.

2. ha en kamin på utsidan med skorstenrören dragna in genom väggen och sen ut igen.

2b. Sätta ett spiralrör in igenom skorstensröret, som drar in inomhusluft där nere och värms upp inne i röret och sprutar ut inneluften uppe i röret.

2c. Samma som 2b fast en låda med högt termo konduktivt material som håller värmen som flödar förbi.

Här är förutsättningarna:

Villa, altan runtom, trädgård utanför den, vardagsrum (där vi är mest) på 150 m3, ca 10 meter till närmaste granne,
största problemet är röken (kanske en smoke free fire pit - men hur får man då in värmen?

- Hjälp mig gärna problematisera.

. vad kan bli problem med att dra rör in och ut genom fasaden?
. kan man ha en kamin ute utan skorsten över husnocken?
. läste nån stans att man får elda på trädgården så länge det inte stör grannar.

tack på förhand
bryt upp golvet i vardagsrummet, bygg en eldstad mitt på golvet, elda på
 
1 1951sgbgmail.com skrev:
6 nn nnnnn
Kunde inte sagt det bättre själv.

Edit: Jo, kanske lite.
 
  • Gilla
Ockupanten och 1 till
  • Laddar…
J
A Avatar86 skrev:
Hej alla!

Jag har tillgång till björkved gratis.
Men jag har ingen kamin (och det är dyrt och svårt att fixa en inomhus)

- vad finns för alternativ för att använda den veden för att värma huset inomhus?

Jag börjar med lite dåliga förslag:

1. Ha en eldkorg på trädgården. Värma stenplattor som man sedan tar in.

2. ha en kamin på utsidan med skorstenrören dragna in genom väggen och sen ut igen.

2b. Sätta ett spiralrör in igenom skorstensröret, som drar in inomhusluft där nere och värms upp inne i röret och sprutar ut inneluften uppe i röret.

2c. Samma som 2b fast en låda med högt termo konduktivt material som håller värmen som flödar förbi.

Här är förutsättningarna:

Villa, altan runtom, trädgård utanför den, vardagsrum (där vi är mest) på 150 m3, ca 10 meter till närmaste granne,
största problemet är röken (kanske en smoke free fire pit - men hur får man då in värmen?

- Hjälp mig gärna problematisera.

. vad kan bli problem med att dra rör in och ut genom fasaden?
. kan man ha en kamin ute utan skorsten över husnocken?
. läste nån stans att man får elda på trädgården så länge det inte stör grannar.

tack på förhand
Det här är ju väldigt intressant, kul att du vågar tänka utanför boxen. Förslag 1. är inte så tokigt om än komplicerat och med väldigt dålig verkningsgrad.

Vad tror du om att varje dag ta med en rejäl bit stål, lägga den på radiatorn på din arbetsplats för att sedan ta hem den och få gratisvärme? :rofl:

En sisådär 50kg stål borde räcka några minuter åtminstone.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Ockupanten och 3 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
bryt upp golvet i vardagsrummet, bygg en eldstad mitt på golvet, elda på
Det behövs ett rökhål i taket också.

Besök närmsta bronsåldersby med replikerat långhus för att se hur man ska göra.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
bryt upp golvet i vardagsrummet, bygg en eldstad mitt på golvet, elda på
Jag är inte ts men har faktiskt övervägt detta alternativ halv seriöst då det också skulle öka möjligheterna att köpa resterande del av huset då det inte direkt bör vara värdehöjande :) om/när auktion sker. Jag hade dock ändå använt den öppna spisen med söndrig skorsten centralt i huset men så är det ju brandsäkerheten och tillstånd som omöjliggör detta. Jag gissar utan att veta att de hade typ bara sten på bronsålder vilket jag tänker är väldigt brandsäkert dessutom minimalt med byråkrati på området på den tiden antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.