A
Alfredo Alfredo skrev:
Varför riktar du detta till mig? :thinking: Jag har bara skrivit att jag anser att diesel luktar och det verkar vi ju vara överens om.
Inte menat så.
 
Larson6565 skrev:
Tydligen är det olagligt att skriva i ett forum, en person anser sig bli uthängd, sedan hänger han ut sig själv genom att använda sitt efternamn. Ordet är fritt precis som åsikten.
Nejdå, det är inte olagligt, men GDPR kan eventuellt gälla (är lite olika med olika forum om de räknas som tidning, om de lagras på en server utanför EU etc). Dock har du så vitt jag sett inte skrivit något som gör att vare sig du eller din granne går att identifiera. Att en person själv eller en granne förstår att det är hen det handlar om påverkar inte detta, hände3lsn oljespill är INTE en personuppgift som gör en person identifierbar.

Det som kan påverka är namn, adresser, telefonnummer, registreringsskyltar, fastighetsbeteckningar. Du har inte skrivit något av detta enligt vad jag sett.

Jag är väl påläst på GDPR, PDL mfl dataskyddslagar.
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 3 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Nejdå, det är inte olagligt, men GDPR kan eventuellt gälla (är lite olika med olika forum om de räknas som tidning, om de lagras på en server utanför EU etc). Dock har du så vitt jag sett inte skrivit något som gör att vare sig du eller din granne går att identifiera. Att en person själv eller en granne förstår att det är hen det handlar om påverkar inte detta, hände3lsn oljespill är INTE en personuppgift som gör en person identifierbar.

Det som kan påverka är namn, adresser, telefonnummer, registreringsskyltar, fastighetsbeteckningar. Du har inte skrivit något av detta enligt vad jag sett.

Jag är väl påläst på GDPR, PDL mfl dataskyddslagar.
Precis!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Larson6565 skrev:
Diesel luktar
Ett tips är att skriva i rutan där det står "Klicka här för att svara" istället för att trycka på "Svara" i slumpmässigt inlägg för att skriva ett svar. Det blir en konstig diskussion när du citerar dig själv eller någon som inte alls har med ditt svar att göra.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jo jag vet ju inte hur mycket det är såklart men frågan är ju vad som händer i praktiken. Någon spiller diesel, grannen ser det och ringer kommunen. Kommer de ut med pukor och trumpeter och tar prover och grannen får gräva bort 20 kubik massor eller vad händer? Känns ju mer som att någon bara kommer att konstatera eländet och tycka att det är olyckligt.
Att jämföra större saneringar med en liten "olycka" hemma blir ju inte riktigt samma sak känns det som......
Larson6565 skrev:
Detta var många liter, kommunen har varit här nu. Det ska saneras. Miljöbrott eller hur han fått tag på/hanterat dieseln var de inte intresserade av.
Det är alltid i första hand sanering som man börjar med. Sedan hanterar mar ärendet om polisanmälan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Illustrerar med en bild. med tanke på att fastigheterna i denna bilen terrasserar:

Soligt bostadsområde med enfamiljshus, grönska, staket, bil och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så kan nog disel spridas mycket mer än vad man tror. Speciellt om det är från en större tank som det runnit ut från

(Bilen är enbart i illustrativt syfte)
 
Unikt namn
H Hallerudsbo skrev:
jag kör diesel i bilen varje vecka.
Köper min diesel på mack.
Men köper den i Norge där priset är lite annorlunda.
Så ja händer att folk kör i dunk i bilen
Nu verkar ts tyvärr checkat ut. Vi får hoppas att konflikten med oljespillsgubben löser sig utan att han skräms till tystnad med hot om falska förtalsanmälningar.

Hur som helst, du kanske kan stilla min nyfikenhet om ekonomin I denna rutin.
Om det är cirkus 25mil enkel resa till Norge från Hallerud så är det lönt att köpa småskvättar från pump när villaoljan här hemma kostar kring 18kr litern enligt en snabb googling? Hur går det ihop? :thinking:
 
Helt galet att så många försvarar en man som sysslar med något han uppenbarligen inte klarar av helt utan hänsyn till sin omgivning. Om inte kommunen gör det borde de drabbade grannarna polisanmäla galningen.
 
  • Gilla
  • Wow
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Om inte kommunen gör det borde de drabbade grannarna polisanmäla galningen.
Galningen? Har du aldrig spillt något eller på något annat sätt misslyckats i något sammanhang?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Excel
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nu verkar ts tyvärr checkat ut. Vi får hoppas att konflikten med oljespillsgubben löser sig utan att han skräms till tystnad med hot om falska förtalsanmälningar.

Hur som helst, du kanske kan stilla min nyfikenhet om ekonomin I denna rutin.
Om det är cirkus 25mil enkel resa till Norge från Hallerud så är det lönt att köpa småskvättar från pump när villaoljan här hemma kostar kring 18kr litern enligt en snabb googling? Hur går det ihop? :thinking:
Såg ett Seinfeldavsnitt när de lånade Newmans postbil för att panta flaskor i en annan delstat. Kanske spillgubben är Newman?
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Galningen? Har du aldrig spillt något eller på något annat sätt misslyckats i något sammanhang?
Klart jag har, många gånger. Men om jag höftar eller chansar om något brukar jag tänka igenom konsekvenserna av mitt handlande.

Bor man i ett radhus måste man ta större hänsyn till sina grannar än om man bor i skogen. Att inte visa hänsyn till sina medmänniskor är ett bra kännetecken på en galning.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
H
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nu verkar ts tyvärr checkat ut. Vi får hoppas att konflikten med oljespillsgubben löser sig utan att han skräms till tystnad med hot om falska förtalsanmälningar.

Hur som helst, du kanske kan stilla min nyfikenhet om ekonomin I denna rutin.
Om det är cirkus 25mil enkel resa till Norge från Hallerud så är det lönt att köpa småskvättar från pump när villaoljan här hemma kostar kring 18kr litern enligt en snabb googling? Hur går det ihop? :thinking:
då jag jobbar i Norge och åker varje vecka så lönar det sig är bara 11 mil enkel resa till gränsen.

Nu var diesel nede på 17,30 när jag åkte igår.
Man tankar på mack där.
I Sverige så är det svårare att bara åka till macken och få villaolja utan du behöver lägga mer jobb på det här.

jag har med diesel hem till traktorn och grävmaskin.
Dieseln värmarna jag har.
Så det är ett par kronor att spara.

när pandemin slog 2020 så dök norska kronan och dieseln var billig i Norge då.
Gav jag 6,90 kr för litern.
Så har kvar ett par fat sen då.
Flera jag känner tog en shopping tur till Charlottenberg och stor handla sen körde över gränsen och tanka full då.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
då jag jobbar i Norge och åker varje vecka så lönar det sig är bara 11 mil enkel resa till gränsen.

Nu var diesel nede på 17,30 när jag åkte igår.
Man tankar på mack där.
I Sverige så är det svårare att bara åka till macken och få villaolja utan du behöver lägga mer jobb på det här.

jag har med diesel hem till traktorn och grävmaskin.
Dieseln värmarna jag har.
Så det är ett par kronor att spara.

när pandemin slog 2020 så dök norska kronan och dieseln var billig i Norge då.
Gav jag 6,90 kr för litern.
Så har kvar ett par fat sen då.
Flera jag känner tog en shopping tur till Charlottenberg och stor handla sen körde över gränsen och tanka full då.
Nu skarvar du väl ändå rätt rejält, eller köper du röd traktordiesel ? Eller köper du den momsfritt?
Jag har åkt till Norge veckovis under en herrans massa år. 9,90kr/L var bottennoteringen rätt före pandemin, YX i Kongsvinger brukar alltid leda lågprisligan. Men det är även prispress i Oslo, knappt 22kr kostade dieseln i går
 
H
GoC GoC skrev:
Nu skarvar du väl ändå rätt rejält, eller köper du röd traktordiesel ? Eller köper du den momsfritt?
Jag har åkt till Norge veckovis under en herrans massa år. 9,90kr/L var bottennoteringen rätt före pandemin, YX i Kongsvinger brukar alltid leda lågprisligan. Men det är även prispress i Oslo, knappt 22kr kostade dieseln i går
Vanlig blank diesel i Norge ligger på 19.80 kr där jag jobbar igår.
Röd diesel finns inte i Norge, om du inte syftar på rött handtag på macken.
Avgiftsfri diesel på gränsen igår låg på 18,70.
Lite över 1 krona billigare är det om man åker längre in där jag jobbar.
Såg att priset har gått ned idag med ytterligare.

sen har vi rabatt via cirkel k så priset sjunker lite till.
Så ja det lönar sig att ta med.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Vanlig blank diesel i Norge ligger på 19.80 kr där jag jobbar igår.
Röd diesel finns inte i Norge, om du inte syftar på rött handtag på macken.
Avgiftsfri diesel på gränsen igår låg på 18,70.
Lite över 1 krona billigare är det om man åker längre in där jag jobbar.
Såg att priset har gått ned idag med ytterligare.

sen har vi rabatt via cirkel k så priset sjunker lite till.
Så ja det lönar sig att ta med.
Det var Anleggsdiesel jag syftade på, den är väl rödfärgad har jag för mig och har rött handtag.
Finessen i Norge är att det faktiskt finns en priskonkurrans och som det verkar i vara med den Svenska drivmedelskartellen.
men oavsett så har, som du skriver, diesel varit betydligt billigare i Norge under många år. Tidigare var det billigast måndag förmiddagar, men nu så verkar det vara i slutet av veckan.
Nu har jag dock sålt dieselbilen och pendlar till Oslo med elbil i stället, den tankar jag gratis i garaget på jobbet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.