Hej, behöver er hjälp med val av vedeldat bastuaggregat! Tips på bra och de som helst bör undvikas.

Bastun blir liten av utrymmesskäl, 3 kvm och 7,8 kbm.
Har kikat på Harvia M3 och Misa 11108. Gärna en som är både hållbar och effektiv. Bör med med skydd kunna placeras nära vägg.

Tack på förhand!
 
Thymus Thymus skrev:
Har kikat på Harvia M3 och Misa 11108. Gärna en som är både hållbar och effektiv. Bör med med skydd kunna placeras nära vägg.
Jag har en Harvia M2 som jag tycker fungerar utmärkt. Skillnaden mot M3 är som jag förstår det att M3 har en blank plåt (typ kromad) på framsidan som M2 saknar. Den plåten tyckte jag inte var värt en krona extra. M1 är även den "samma" men utan glas i vedluckan och glas ville jag absolut ha.

Det jag inte är nöjd med är hållbarheten på ytbehandlingen då jag tycker utsidan blivit ful väl snabbt. Absolut inget man tänker på vid normalt bastuljus men i dagsljus ser den rätt flammig ut.

Bifogar monteringsanvisning där säkerhetsavstånd framgår.

Trots kritiken mot ytbehandlingen är jag ändå mycket nöjd med ugnen. Den fungerar bra och värmer bastun snabbt. Så jag rekommenderar M2/M3.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
Jag har en M3 i min bastu. 5m2 och lite högre takhöjd ( se tråden " så har vi byggt våra fristående bastuar" ). Skyddet måste vara 5cm från vägg och framsidan med luckan 90 cm från lave ( om jag minns rätt). Är mycket nöjd med mitt val.
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
Thymus Thymus skrev:
Hej, behöver er hjälp med val av vedeldat bastuaggregat! Tips på bra och de som helst bör undvikas.

Bastun blir liten av utrymmesskäl, 3 kvm och 7,8 kbm.
Har kikat på Harvia M3 och Misa 11108. Gärna en som är både hållbar och effektiv. Bör med med skydd kunna placeras nära vägg.

Tack på förhand!
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har en Harvia M2 som jag tycker fungerar utmärkt. Skillnaden mot M3 är som jag förstår det att M3 har en blank plåt (typ kromad) på framsidan som M2 saknar. Den plåten tyckte jag inte var värt en krona extra. M1 är även den "samma" men utan glas i vedluckan och glas ville jag absolut ha.

Det jag inte är nöjd med är hållbarheten på ytbehandlingen då jag tycker utsidan blivit ful väl snabbt. Absolut inget man tänker på vid normalt bastuljus men i dagsljus ser den rätt flammig ut.

Bifogar monteringsanvisning där säkerhetsavstånd framgår.

Trots kritiken mot ytbehandlingen är jag ändå mycket nöjd med ugnen. Den fungerar bra och värmer bastun snabbt. Så jag rekommenderar M2/M3.

Välkommen till forumet!
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har en Harvia M2 som jag tycker fungerar utmärkt. Skillnaden mot M3 är som jag förstår det att M3 har en blank plåt (typ kromad) på framsidan som M2 saknar. Den plåten tyckte jag inte var värt en krona extra. M1 är även den "samma" men utan glas i vedluckan och glas ville jag absolut ha.
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har en Harvia M2 som jag tycker fungerar utmärkt. Skillnaden mot M3 är som jag förstår det att M3 har en blank plåt (typ kromad) på framsidan som M2 saknar. Den plåten tyckte jag inte var värt en krona extra. M1 är även den "samma" men utan glas i vedluckan och glas ville jag absolut ha.

Det jag inte är nöjd med är hållbarheten på ytbehandlingen då jag tycker utsidan blivit ful väl snabbt. Absolut inget man tänker på vid normalt bastuljus men i dagsljus ser den rätt flammig ut.

Bifogar monteringsanvisning där säkerhetsavstånd framgår.

Trots kritiken mot ytbehandlingen är jag ändå mycket nöjd med ugnen. Den fungerar bra och värmer bastun snabbt. Så jag rekommenderar M2/M3.

Välkommen till forumet!

Det jag inte är nöjd med är hållbarheten på ytbehandlingen då jag tycker utsidan blivit ful väl snabbt. Absolut inget man tänker på vid normalt bastuljus men i dagsljus ser den rätt flammig ut.

Bifogar monteringsanvisning där säkerhetsavstånd framgår.

Trots kritiken mot ytbehandlingen är jag ändå mycket nöjd med ugnen. Den fungerar bra och värmer bastun snabbt. Så jag rekommenderar M2/M3.

Välkommen till forumet!
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har en Harvia M2 som jag tycker fungerar utmärkt. Skillnaden mot M3 är som jag förstår det att M3 har en blank plåt (typ kromad) på framsidan som M2 saknar. Den plåten tyckte jag inte var värt en krona extra. M1 är även den "samma" men utan glas i vedluckan och glas ville jag absolut ha.
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har en Harvia M2 som jag tycker fungerar utmärkt. Skillnaden mot M3 är som jag förstår det att M3 har en blank plåt (typ kromad) på framsidan som M2 saknar. Den plåten tyckte jag inte var värt en krona extra. M1 är även den "samma" men utan glas i vedluckan och glas ville jag absolut ha.

Det jag inte är nöjd med är hållbarheten på ytbehandlingen då jag tycker utsidan blivit ful väl snabbt. Absolut inget man tänker på vid normalt bastuljus men i dagsljus ser den rätt flammig ut.

Bifogar monteringsanvisning där säkerhetsavstånd framgår.

Trots kritiken mot ytbehandlingen är jag ändå mycket nöjd med ugnen. Den fungerar bra och värmer bastun snabbt. Så jag rekommenderar M2/M3.

Välkommen till forumet!

Det jag inte är nöjd med är hållbarheten på ytbehandlingen då jag tycker utsidan blivit ful väl snabbt. Absolut inget man tänker på vid normalt bastuljus men i dagsljus ser den rätt flammig ut.

Bifogar monteringsanvisning där säkerhetsavstånd framgår.

Trots kritiken mot ytbehandlingen är jag ändå mycket nöjd med ugnen. Den fungerar bra och värmer bastun snabbt. Så jag rekommenderar M2/M3.

Välkommen till forumet!

Tack för väldigt bra svar! Bra att den värmer upp bastun snabbt, men som du skriver lite synd på ytskiktet bara.
 
Har inget input, men ska bygga vedeldad bastu nån gång i framtiden, så jag följer med intresse!
 
  • Gilla
da98jpn och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag har en M3 i min bastu. 5m2 och lite högre takhöjd ( se tråden " så har vi byggt våra fristående bastuar" ). Skyddet måste vara 5cm från vägg och framsidan med luckan 90 cm från lave ( om jag minns rätt). Är mycket nöjd med mitt val.

Tack för bra info! Kikade på dina foton på värmeskyddet som såg bra ut utan att skymma aggregatet. Är det original från Harvia?
 
J
Jag skulle rekommendera olika beroende på om det är en fristående utomhusbastu, eller inomhus och om den har varmvatten/dusch eller inte,

För egen del har jag planer på en utebastu med enbart kallvatten anslutet. Planen är denna som jag har goda erfarenheter av: https://www.lakkapaa.se/sv/bastu/na...MIt77p8YTY-wIVA5zVCh2HbgiJEAQYAiABEgJzj_D_BwE
Den värms väl hyfsat fort. Om du köper en modell som sägs värma snabbare lär det vara för ett mindre stenmagasin, vilket har nackdelen att värmen då också försvinner snabbare.

En favorit utan uppvärmning av vatten är IKI. Om du köper en sådan ska du komma ihåg att de med mycket sten tar tid att värma, men det är värt det: https://ikikiuas.com/wood-burning-stoves/
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Thymus Thymus skrev:
Tack för bra info! Kikade på dina foton på värmeskyddet som såg bra ut utan att skymma aggregatet. Är det original från Harvia?
Ja allt är Harvia orginal. Tror dock att värmeskyddet möjligen är ännu lite snyggare idag än då jag byggde.
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
Thymus Thymus skrev:
Hej, behöver er hjälp med val av vedeldat bastuaggregat! Tips på bra och de som helst bör undvikas.

Bastun blir liten av utrymmesskäl, 3 kvm och 7,8 kbm.
Har kikat på Harvia M3 och Misa 11108. Gärna en som är både hållbar och effektiv. Bör med med skydd kunna placeras nära vägg.

Tack på förhand!
är din bastu så liten hade jag också valt M2 eller M3. Jag har min egna M2 på bild i en tråd här nyligen.

Det enda jag har lite frågetecken om är att den har en ganska tunn plåt. Tunnare än Harvia 20 pro tex. Jag såg en ”skräck”-film på Youtube där någon fått byta ut en M2 efter bara två år då den hade fått ett hål stort som en handboll baktill. Tunn plåt som hade gett upp av rost och hög värme. Ingen aning hur den hanterats såklart i drift, men det såg inget skoj ut alls. Jag tycker också Harvias kaminer nästan är FÖR billiga. Samtidigt som deras övriga prylar är rätt dyra. Plåtar osv. Men många köper dem, även jag! Så det återstår att se hur länge den håller!
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
Vi har en M3på landet. Dock tycker jag kvaliteten är tveksam, efter 10 års tjänst är den slut och dags att byta ut. Plåtarna har släppt, glaset gått sönder otaliga gånger.

Nästa bastu är jag sugen på en Stoveman. Gillar mycket stenar och ånga. Har en HUUM hemma.
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
Sen får man ju också kolla vilka kaminer som funkar till vilka skorstenar. De har ju lite olika dimensioner..
 
  • Gilla
Kasch och 1 till
  • Laddar…
D Davelino skrev:
är din bastu så liten hade jag också valt M2 eller M3. Jag har min egna M2 på bild i en tråd här nyligen.

Det enda jag har lite frågetecken om är att den har en ganska tunn plåt. Tunnare än Harvia 20 pro tex. Jag såg en ”skräck”-film på Youtube där någon fått byta ut en M2 efter bara två år då den hade fått ett hål stort som en handboll baktill. Tunn plåt som hade gett upp av rost och hög värme. Ingen aning hur den hanterats såklart i drift, men det såg inget skoj ut alls. Jag tycker också Harvias kaminer nästan är FÖR billiga. Samtidigt som deras övriga prylar är rätt dyra. Plåtar osv. Men många köper dem, även jag! Så det återstår att se hur länge den håller!
Tycker också att man tar sig en extra funderare på kvalitén vad gäller pris. Den bör ju tåla både värme och fukt. Läst att flera rostar efter rätt kort tid. Önskvärt att den ska kunna hänga med i många år. Tacksam för ditt svar!
 
T-dog T-dog skrev:
Vi har en M3på landet. Dock tycker jag kvaliteten är tveksam, efter 10 års tjänst är den slut och dags att byta ut. Plåtarna har släppt, glaset gått sönder otaliga gånger.

Nästa bastu är jag sugen på en Stoveman. Gillar mycket stenar och ånga. Har en HUUM hemma.
Tack detta var till stor hjälp! Lägger hellre lite mer pengar på bra kvalitét och hållbarhet. Tanken är att den ska användas rätt flitigt. Tack också för tips på två för mig okända märken!
 
J Jitee skrev:
Jag skulle rekommendera olika beroende på om det är en fristående utomhusbastu, eller inomhus och om den har varmvatten/dusch eller inte,

För egen del har jag planer på en utebastu med enbart kallvatten anslutet. Planen är denna som jag har goda erfarenheter av:
[länk]
Den värms väl hyfsat fort. Om du köper en modell som sägs värma snabbare lär det vara för ett mindre stenmagasin, vilket har nackdelen att värmen då också försvinner snabbare.

En favorit utan uppvärmning av vatten är IKI. Om du köper en sådan ska du komma ihåg att de med mycket sten tar tid att värma, men det är värt det: [länk]
Bastun hamnar inomhus i en tillbyggnad av bostaden. En sida mot yttervägg. Dusch finns i anslutning.
Har inte förstått vitsen med vattenmagasin på aggregatet, men det är kanske toppen när man vet vad det ska vara till ;)
Aggregatet från Narvi har jag läst om, men inte den från iki, men den såg fin ut.
Tack för din hjälp!
 
T-dog T-dog skrev:
glaset gått sönder otaliga gånger.
Du får gärna beskriva lite hur det gått till. Är det i samband med "vattenkastning" eller har det bara gått sönder av sig självt.

Blir lite orolig för om glaset plötsligt försvinner när man håller på att värma bastun blir det en rätt påtaglig brandrisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.