ingenmansland ingenmansland skrev:
Det är allmänt åtal på miljöbrott, så vill man anmäla det så är det fritt fram. Om miljökontoret väljer att anmäla är en helt annan sak.
Miljökontoret är skyldiga att anmäla. Sen är det polisen och åklagaren som gör bedömningen.
 
S Sigge1960 skrev:
Miljökontoret är skyldiga att anmäla. Sen är det polisen och åklagaren som gör bedömningen.
Var det frågan om att sätta dit nån .. eller lösa problemet?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
jesped jesped skrev:
Var det frågan om att sätta dit nån .. eller lösa problemet?
För att kunna bedriva ordentlig sanering måste en anmälan om en sk avhjälpande åtgärd göras till kommunens miljönämnd. I och med det kommer eventuella åtgärder som föreslås fastställas så att ingenting görs som förvärrar åtgärden. Detta kommer också vara ett villkor från berörds försäkringsbolag.

Så, i första hand handlar det INTE om att sätta dit någon utan att se till att förorening åtgärdas på ett så bra vis som möjlig.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
S Sigge1960 skrev:
För att kunna bedriva ordentlig sanering måste en anmälan om en sk avhjälpande åtgärd göras till kommunens miljönämnd. I och med det kommer eventuella åtgärder som föreslås fastställas så att ingenting görs som förvärrar åtgärden. Detta kommer också vara ett villkor från berörds försäkringsbolag.

Så, i första hand handlar det INTE om att sätta dit någon utan att se till att förorening åtgärdas på ett så bra vis som möjlig.
Spontant tror jag inte det är frågan om ett stort spill .. enligt vittnet pumpades det från en hantverkarbil typ. Jag har levererat till kunder där det vid varje leverans, 5 ggr/år rinner ett par liter baklänges de senaste 30 åren .. och nog gjort så 30 år före mig .. Lukt? nä, fläck i gräset ..Ja
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
jesped jesped skrev:
Spontant tror jag inte det är frågan om ett stort spill .. enligt vittnet pumpades det från en hantverkarbil typ. Jag har levererat till kunder där det vid varje leverans, 5 ggr/år rinner ett par liter baklänges de senaste 30 åren .. och nog gjort så 30 år före mig .. Lukt? nä, fläck i gräset ..Ja
Ok jag tänker att de som är grannar, och berörda har mer insikt i mängden och därav mitt svar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
jesped jesped skrev:
Spontant tror jag inte det är frågan om ett stort spill .. enligt vittnet pumpades det från en hantverkarbil typ. Jag har levererat till kunder där det vid varje leverans, 5 ggr/år rinner ett par liter baklänges de senaste 30 åren .. och nog gjort så 30 år före mig .. Lukt? nä, fläck i gräset ..Ja
Allt mellan 0 och 1000liter skulle jag säga är rimligt spill från en typ hantverkarbil.
De IBC jag har hanterat har bottenventil i plast. Det knakar och flexar när man öppnar och stänger. Klantar man sig och lyckas bryta av handtaget när slangen hoppar av så töms tanken med 2tums hål.
Man köper heller ingen tankstation för 20.000 för att pumpa olja en eller få gånger i sitt liv. Man tar det man har. Min egen fuldieselpump är en öppen diskmaskinspumpmotor med en bra men billig köpt oljepump och allt fastskruvat i en bräda. Kopplat med stickpropp och sockerbit. Absolut nått som platsat i tråden om värsta elkopplingen....
Slang tar man det lämpligaste man har. Ingen köpt petroleumpumpslang för 1000kr metern. Ja det har pumpats olja i trädgårdsslang men det har gått bra, gud hjälpe.
Pumpar man inomhusolja ute på vintern så stelnar den. Det blir vitt slem i botten som sätter igen pump och filter. Då hänger man ner ett värmeelement från en skrotad tvättmaskin ner i oljan så blir sögglet pumpbart igen. Klantar man sig och låter elementet ligga mot botten så smälter det hål på plasten. Där står höndig man med 1000kg tank och hål i botten. När det runnit ut 700liter kanske han orkar välta tanken och få stopp på läckaget men det är så dags då.

Så ja... det kan vara en rejäl skvätt som spillts.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 8 till
  • Laddar…
S Sigge1960 skrev:
Miljökontoret är skyldiga att anmäla. Sen är det polisen och åklagaren som gör bedömningen.
Så kan det säkert vara, jag nämnde bara möjligheten att anmäla själv.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Allt mellan 0 och 1000liter skulle jag säga är rimligt spill från en typ hantverkarbil.
De IBC jag har hanterat har bottenventil i plast. Det knakar och flexar när man öppnar och stänger. Klantar man sig och lyckas bryta av handtaget när slangen hoppar av så töms tanken med 2tums hål.
Man köper heller ingen tankstation för 20.000 för att pumpa olja en eller få gånger i sitt liv. Man tar det man har. Min egen fuldieselpump är en öppen diskmaskinspumpmotor med en bra men billig köpt oljepump och allt fastskruvat i en bräda. Kopplat med stickpropp och sockerbit. Absolut nått som platsat i tråden om värsta elkopplingen....
Slang tar man det lämpligaste man har. Ingen köpt petroleumpumpslang för 1000kr metern. Ja det har pumpats olja i trädgårdsslang men det har gått bra, gud hjälpe.
Pumpar man inomhusolja ute på vintern så stelnar den. Det blir vitt slem i botten som sätter igen pump och filter. Då hänger man ner ett värmeelement från en skrotad tvättmaskin ner i oljan så blir sögglet pumpbart igen. Klantar man sig och låter elementet ligga mot botten så smälter det hål på plasten. Där står höndig man med 1000kg tank och hål i botten. När det runnit ut 700liter kanske han orkar välta tanken och få stopp på läckaget men det är så dags då.

Så ja... det kan vara en rejäl skvätt som spillts.
Ha-ha Ja .. så kan det gå Men jag tror inte helt på att lukt från ett dieselspill hänger kvar flera hus bort en längre tid .. i varje fall inte från avlopp.
 
  • Gilla
Et1975
  • Laddar…
Tror det runnit ner i dräneringen.
I min källare började det lukta avlopp, kollade alla brunnar som var ok.
Det var en felkopplad brunn utomhus som svämmat över, så avloppsvatten kommit in i dräneringen, lukten gick helt enkelt genom källarväggarna.

Har ni ingen dräneringsbrunn runt husen ?? Öppna en sån och lukta.
 
Unikt namn
K Källa2022 skrev:
Andemeningen med det kan inte tolkas annat än att det inte är ok att spekulera och inte är ett dyft till hjälp med att få bort lukten. -Snarare blir det rena "viskleken" av alla spekulationer. Som i nästa andetag leder till nya gissningar på föregående gissningar.
Hej Jaburek/ (oljespills?)källare 2022.

Har du några fakta att upplysa forumet om, angående oljeursprunget och mängd som faktiskt spildes?

Kanske ett kvitto från en bensinstation i nätheten? :rofl:

Alfredo Alfredo skrev:
Njae, jag är väl snarare intresserad av att försöka förstå vad som faktiskt har hänt.
Då får jag be om ursäkt. Följetången såg verkligen ut som en sedvanlig "KW kw kW diskussion".
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
jesped jesped skrev:
varemot diesel inte luktar speciellt mycket.
Jag undrar om 30 år i en tankbil kanske gjort dig immun för nog tusan tycker i alla fall jag att diesel luktar rätt ordentligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Jag undrar om 30 år i en tankbil kanske gjort dig immun för nog tusan tycker i alla fall jag att diesel luktar rätt ordentligt.
Diesel luktar, de som bor närmast kommer nog inte kunna vara kvar i sin bostad. Miljökontoret har också kontrollerat att det verkligen luktar, att vi inte ljuger.
Jag valde att starta den här tråden för att jag är i stort behov av att bli av med den här lukten. Av flera anledningar precis som övriga drabbade. Jag och flera med mig, nästan alla grannar, vill veta vad vi utsätter oss för. Om man är en äldre man kanske man inte bryr sig om man utsätter sig för hälsofarliga ämnen, man bryr sig mer om grammatiska fel i forum, men vi andra bryr oss om vår hälsa och att kunna fira jul i vår egen bostad eller att inte få en massa extra kostnader. Tydligen är det olagligt att skriva i ett forum, en person anser sig bli uthängd, sedan hänger han ut sig själv genom att använda sitt efternamn. Ordet är fritt precis som åsikten.
 
Redigerat:
Larson6565 skrev:
Tydligen är det olagligt att skriva i ett forum, en person anser sig bli uthängd, sedan hänger han ut sig själv genom att använda sitt efternamn.
Varför riktar du detta till mig? :thinking: Jag har bara skrivit att jag anser att diesel luktar och det verkar vi ju vara överens om.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
jesped jesped skrev:
Spontant tror jag inte det är frågan om ett stort spill .. enligt vittnet pumpades det från en hantverkarbil typ. Jag har levererat till kunder där det vid varje leverans, 5 ggr/år rinner ett par liter baklänges de senaste 30 åren .. och nog gjort så 30 år före mig .. Lukt? nä, fläck i gräset ..Ja
Så trots att både kommunen och grannar känner lukt och konstaterar att det är ett stort spill säger du som inte varit där att det bara är lite och att det inte luktar? :rofl:
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
jesped jesped skrev:
Ha-ha Ja .. så kan det gå Men jag tror inte helt på att lukt från ett dieselspill hänger kvar flera hus bort en längre tid .. i varje fall inte från avlopp.
Vilket ju bevisar att det är ett betydligt större spill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.