stigen stigen skrev:
Då får det bli en "OSB - Jul"! :cool:
BOOM!

Andra julen med OSB-golv, och nu även med OSB-väggar!
 
  • Oorganiserad arbetsplats, verktyg, byggmaterial, OSB-vägg, renovering pågår, rörledningar synliga, oavslutat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Putsat, slipat, målat och fixat klart runt den nyinstallerade kaminen. Och innan dess agerat hantlangare vid glidgjutning av skorstenen vilket var skitkul. Mycket nöjd! Varmt och skönt!
Kakelugn brinner inomhus, skyddande plåt på trägolv, mysig atmosfär, dörr i bakgrunden, vägg i ljus färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kretikos och 12 till
  • Laddar…
S
Kikat över axeln på elektrikern (fast han är typ 2 meter lång).

El-ledningar i flexibla rör anslutna till grön dosa; träväggar; installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elledningar och kabelskyddsrör förlagda längs vägg och trägolv, oavslutad elinstallation, öppna ändsar, renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ser det nästan ut som hemma hos en elektriker. ;)
@Ramnemark
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Kikat över axeln på elektrikern (fast han är typ 2 meter lång).

[bild] [bild]

Nu ser det nästan ut som hemma hos en elektriker. ;)
@Ramnemark
Den södra bilden är fantastisk! Mycket kabel på liten area!

Angående den norra bilden undrar jag hur vanligt det är att elektriker stämmer ur regeln för motsvarande tjocklek på regelfästet... Det är någonting jag själv skulle kunna göra, men jag har all tid i världen, jag förvärvsarbetar i annan bransch...
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
S
F Fluxor skrev:
Den södra bilden är fantastisk! Mycket kabel på liten area!

Angående den norra bilden undrar jag hur vanligt det är att elektriker stämmer ur regeln för motsvarande tjocklek på regelfästet... Det är någonting jag själv skulle kunna göra, men jag har all tid i världen, jag förvärvsarbetar i annan bransch...
Han sa
jag brukar skämma bort dem genom att fälla in i reglarna.
 
  • Älska
  • Gilla
Sson85 och 3 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Den södra bilden är fantastisk! Mycket kabel på liten area!

Angående den norra bilden undrar jag hur vanligt det är att elektriker stämmer ur regeln för motsvarande tjocklek på regelfästet... Det är någonting jag själv skulle kunna göra, men jag har all tid i världen, jag förvärvsarbetar i annan bransch...
Aldrig är svaret :)

Det som tar mest plats är skruvarna. Köper man Elkos regelfäste så har det hullingar i sig och då bygger det mindre.
Jag föredrar ändå att skruva/spika men är det tight som det ser ut på bilden så kör jag med regelfästen. Dosorna kan röra sig in/ut om inte hålen i skivorna är perfekta när man kör med regelfästen, och snickarna brukar gilla stora hål i plyfan :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
S
Han städade efter sig så han är nog ingen elektriker med andra ord.
Han jobbar bara på en elfirma med nästan hundra anställda. ;)
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Han städade efter sig så han är nog ingen elektriker med andra ord.
Han jobbar bara på en elfirma med nästan hundra anställda. ;)
Tekniker heter det då.
Kör runt tjänstebil med pikétröja :cool:
*Ironi*
 
  • Haha
sinuslinus
  • Laddar…
Fortsatt på temat ”fixa de där sista listerna som aldrig kom på plats”. Den här gången blev tröskeln till badrummet klar.

Före:
Trätröskel mellan klinkergolv och laminatgolv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn med trägolv och tröskel bredvid stengolv och vit dörrpost. Kontrast mellan olika golvtyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutom renoverarens favorit fein:en är ett smalt, oömtåligt stämjärn ofta väldigt användbart. Passade på att köra med avrundningsstålet i fräsen för att runda av kanterna. Sen behandling med tre lager golvlack.

Golvinstallation, verktyg, trä, spik, arbetsområde, hemförbättring, byggprojekt, hantverk, gummiklubba, mejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplanka på arbetsbänk med hål, verktyg i bakgrunden, snickeri eller hantverksprojekt, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsmaterial: målarburk, pensel, träbitar, slipkloss och pappskydd på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat och klart. Skönt att ha det här på plats (y)

Träbräda med skruvar vid trappsteg, mönstrade klinkerplattor, laminatgolv och del av vit målad trapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröskelskena på golvet där två olika golvtyper möts; trä och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Yaax och 15 till
  • Laddar…
M
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fick ett väl väntat samtal från stenhuggaren och de kunde komma redan idag, så fick ta resten av dagen ledigt och sätta dit stommarna provisoriskt. Då jag vill förstärka bakstyckena och rationalisera bort metallstagen så kompositstenskivan får bästa möjliga upplag.

[bild]

Har även tagit fram häll och diskho för uppmätning :)
Har du lust att delge hur du förstärker stommarna? Mitt uppe i köksrenovering med liknande förutsättningar som du med Ikea-stommar samt kompositskiva
 
richardtenggren
M MBZV skrev:
Har du lust att delge hur du förstärker stommarna? Mitt uppe i köksrenovering med liknande förutsättningar som du med Ikea-stommar samt kompositskiva
Första tanken var att köpa vita hyllplan att ersätta plåtstagen med, typ som denna stomme ser ut; Vita monterade köksskåp utan dörrar på en byggplats. Verktyg och en stekpanna syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men har börjat fundera på om jag låter stagen vara då vi ska ha täcksida mellan stomme och bänkskiva. Så fräser jag ur dessa för stagen och skruvar dessa i stommarna. Inte bestämt mig riktigt :geek:
 
S
richardtenggren richardtenggren skrev:
Första tanken var att köpa vita hyllplan att ersätta plåtstagen med, typ som denna stomme ser ut; [bild]

Men har börjat fundera på om jag låter stagen vara då vi ska ha täcksida mellan stomme och bänkskiva. Så fräser jag ur dessa för stagen och skruvar dessa i stommarna. Inte bestämt mig riktigt :geek:
Skulle inte kalla det för förstärkning att sätta spånskiva där.
Jag brukar bygga toppbitarna till bänkstommar i 16x90 mm furu.
 
richardtenggren
S sinuslinus skrev:
Skulle inte kalla det för förstärkning att sätta spånskiva där.
Jag brukar bygga toppbitarna till bänkstommar i 16x90 mm furu.
Nej precis, men jag skrev ju visserligen också att jag skulle förstärka bakstyckena ;)
Av anledningen att det ska monteras rotdosor i dessa för uttag till lådbelysningen :)
 
Jag ska nog förstärka med limfog i toppen då vi måste skarva kompositakivan mitt på ett skåp, kanske lika bra att göra det på alla? :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag ska nog förstärka med limfog i toppen då vi måste skarva kompositakivan mitt på ett skåp, kanske lika bra att göra det på alla? :)
Varför då?

Köket ser ju inte speciellt långt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.