Elpriserna är nu så dyra att polisen får byta ut elpistolerna mor brännässlor
 
  • Gilla
  • Haha
Raimo T och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du tror att privatpersoner har bidragit med mer än företag, föreningar och myndigheter får du gärna lägga ut fakta om det.
Självklart är deras inbetalda belopp större än privatpersonernas.

Men ska man räkna på detta krasst så betalar ju företagen alla sina kostnader från en bruttokassa dvs oskattade pengar, så företagen har ju helt andra möjligheter att skattemässigt "minimera" sina "totala" ökade utgifter.

Dessutom har väldigt många större företag höjt priserna & redan kompenserat för ökade kostnader.

Privatpersonen däremot betalar varje el-räknings-krona med redan hårt beskattade pengar, där även arbetsgivaren före utbetald lön betalt skatt iom sociala avgifter.

Så räknar man krona för krona, är det en rejäl obalans

Och även om för ex ett gigantiskt företag har betalt 700 miljoner i elkostnader, så kan dom ju ha betalt 48 öre per kWh eller?
Ska dessa få elprisstöd ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Fdriver skrev:
Ja, du är inte påläst överhuvudtaget eller så trollar du. Det sk. elpristaket som M pratade om vart en retroaktiv återbetalning från förra vintern, punk slut!
Hej Fdriver!

Har du lagt märke till att det är ofta de som är tvärsäkra, och ibland lite hånfulla, som när det kommer till kritan visar sig ha fel?

Jag föreslår att du tittar på pressträffen med bland andra Ebba Busch. Där framgår ganska tydligt vad som gäller. Om du inte vill se från början, svarar hon på det vi undrar från 08:45

https://www.regeringen.se/?id=6a3acb11-f483-4c44-9008-8520c7b2a410&in=525&out=1878
 
J jawen skrev:
Självklart är deras inbetalda belopp större än privatpersonernas.

Men ska man räkna på detta krasst så betalar ju företagen alla sina kostnader från en bruttokassa dvs oskattade pengar, så företagen har ju helt andra möjligheter att skattemässigt "minimera" sina "totala" ökade utgifter.

Dessutom har väldigt många större företag höjt priserna & redan kompenserat för ökade kostnader.

Privatpersonen däremot betalar varje el-räknings-krona med redan hårt beskattade pengar, där även arbetsgivaren före utbetald lön betalt skatt iom sociala avgifter.

Så räknar man krona för krona, är det en rejäl obalans

Och även om för ex ett gigantiskt företag har betalt 700 miljoner i elkostnader, så kan dom ju ha betalt 48 öre per kWh eller?
Ska dessa få elprisstöd ?
Det är redan beslutat om återbetalning nu så det är bara att längta tills utbetalning sker…
 
  • Gilla
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Handlar nog inte om du öppnat en tidning eller ögonen senaste åren, alla fasta elavtal går ut oavsett & vad ska du göra efter det då?

Sedan känner jag spontant att jag inte vill vara med & el subventionera dom stora företagen som redan ökat sina priser & kompenserat den högre elkostnaden & HELA 66% av dom 55 miljarderna kommer gå till företag.

Och förutsättningarna är så olika i Sverige om man pratar om bostadskostnader/bostadslån, i storstäder som STHLM, Malmö & GTB eller om man talar om "på landet " där lånebilden oftast är helt annorlunda.
Och människor köper ju sitt första boende löpande i Sverige, så väldigt många har inte haft möjligheten att få ner bostadslånen genom amorteringar.
När det fasta elavtalet går ut så har jag haft tid på mig att i) investera i solceller, ii) sätta en liten skruvgenerator i bäcken vid min gård, eller iiii) sätta upp en vindsnurra. Det fjärde alternativet är att vi inom "mina återstående avtalsår" har normaliserat priserna, skapat en plan för framtida elförsörjning (mycket av prisökningarna nu är ju "förväntansvärden") och kanske rent av har låtit GEHitachi sätta upp ett modulärt kärnkraftverk.
Nu har ju jag passerat 50-årsstrecket och jag bor i Sthlm och även här har det funnits både tid och förutsättningar att amortera ner lån. Problemet är ju att människor ökat konsumtionen och t o m ökat belåningen för att köpa den där bilen, åkt på den där resan, eller bara levt lite allmänt i sus och dus (se bara här hur människor kan spara både 10-20 och 30% på elen när det bränner till lite) istället för att amortera. Det heter ju lån, då känns det ganska främmande att inte amortera. Om människor hade haft inställning att göra sig skuldfria, så hade inte prisökningarna på bostäder skenat som de gjort och då framförallt i storstadsregionerna. Nu finns det ju många "medskyldiga aktörer" i det här, såsom banker, riksbankens inflationsspökesmål och en allmän "slit-och-släng-mentalitet" som eldat på konsumtion och finansiell instabilitet (inte minst de politiskt beslutade kraftiga ränteavdragen).
 
C
S JockeEinarson skrev:
När det fasta elavtalet går ut så har jag haft tid på mig att i) investera i solceller, ii) sätta en liten skruvgenerator i bäcken vid min gård, eller iiii) sätta upp en vindsnurra. Det fjärde alternativet är att vi inom "mina återstående avtalsår" har normaliserat priserna, skapat en plan för framtida elförsörjning (mycket av prisökningarna nu är ju "förväntansvärden") och kanske rent av har låtit GEHitachi sätta upp ett modulärt kärnkraftverk.
Har du bundit på 20 år, eller?
I så fall håller jag med om att man tills vidare kan sitta rätt lugnt i båten. Den överväldigande majoriteten har dock avtal som löper ut inom en inte alltför avlägsen framtid.
 
T tslabot skrev:
Om det ändå hade varit så väl, kom ihåg vi bor i Sverige. Du får utifrån jag förstått inte tvätta bilen hemma, sälja ett hemkok utan fettavskiljare, ha ett hus på landet utan 100 000 kronors avlopp osv osv osv så att man skulle få stoppa in några pinnar eller annat brännbart och värma sig låter inte realistiskt för folk utan kapital.

Jag vet inte speciellt mycket om omvärlden men utifrån vad jag hört från boende i Indonesien så hade de gratis el för de med liten säkring under vissa delar av pandemin och nu har de ett subventionerat pris. Dessutom kan man om man har låg inkomst få ett nytt hus väldigt subventionerat (faktiskt inte så dåliga hus som man kanske tror dock ej isolerade), man kan dessutom sälja sitt hemkok på sin veranda utan att ha fettavskiljare. Uppenbart Indonesien har fortfarande större problem än Sverige men kanske bara en tidsfråga innan det vänder då det i Sverige anses vara katastrof att sätta pristak på några tusen kwh per år per hushåll så folk inte behöver frysa sönder sina hus, då det är emot marknaden eller eu eller vad det nu kan vara. När jag växte upp låste vi inte ytterdörren och skillnaderna mellan hushåll var typ om de hade en videobandspelare eller inte men nu är vi verkligen i en annan situation. Enda positiva jag kan komma på med de absurda elpriserna är att kanske folk tar en funderare om marknaden alltid vet bäst annars kommer länder som Indonesien en vacker dag gå om oss.
Marknaden vet bäst, men det är politikerna som fuckat upp den.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har du bundit på 20 år, eller?
I så fall håller jag med om att man tills vidare kan sitta rätt lugnt i båten. Den överväldigande majoriteten har dock avtal som löper ut inom en inte alltför avlägsen framtid.
5 år tror jag räcker långt, åtminstone för de åtgärder jag har att sätta in, men frågan var ju snarare hur befolkningen har kunnat missa hela den gröna omställningen, dvs helt oaktat kriget? På samma sätt som man trodde att minusränta skulle fortgå, eller bara det faktum att när det vänder går det fort. Faktum är att elavtal på 5 år kunde tecknas för runt 70-75 öre/kwh så sent som för ganska precis ett år sedan......
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
5 år tror jag räcker långt, åtminstone för de åtgärder jag har att sätta in, men frågan var ju snarare hur befolkningen har kunnat missa hela den gröna omställningen, dvs helt oaktat kriget? På samma sätt som man trodde att minusränta skulle fortgå, eller bara det faktum att när det vänder går det fort. Faktum är att elavtal på 5 år kunde tecknas för runt 70-75 öre/kwh så sent som för ganska precis ett år sedan......
Med tanke att man just kunde binda långa avtal som anses vara bra idag för ett år sedan är väl snarare ett bevis på att elhandelsbolagen (proffsen) inte såg det komma heller.
 
  • Gilla
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
5 år tror jag räcker långt, åtminstone för de åtgärder jag har att sätta in, men frågan var ju snarare hur befolkningen har kunnat missa hela den gröna omställningen, dvs helt oaktat kriget? På samma sätt som man trodde att minusränta skulle fortgå, eller bara det faktum att när det vänder går det fort. Faktum är att elavtal på 5 år kunde tecknas för runt 70-75 öre/kwh så sent som för ganska precis ett år sedan.
Varför i all världen skulle man vilja binda elen 5 år 2021 när snittpriser varit endast 40 öre kWh genom tiderna ?
Finns ingen logik alls i det.

Sedan verkar du vara en auktoritär driftig människa, som haft stor planering & struktur i din vardag så credit till dig.
 
  • Gilla
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Varför i all världen skulle man vilja binda elen 5 år 2021 när snittpriser varit endast 40 öre kWh genom tiderna ?
Finns ingen logik alls i det.
För den som binder sitt pris på fem år, är det inte så intressant vad priset har varit "genom tiderna". Det är mer intressant vad priset kan tänkas bli de närmaste fem åren i framtiden.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Med tanke att man just kunde binda långa avtal som anses vara bra idag för ett år sedan är väl snarare ett bevis på att elhandelsbolagen (proffsen) inte såg det komma heller.
Greger, jag är rätt säker på att inget av elhandelsbolagen inte köpte motsvarande mängd el på termin med exakt samma löptid. Att de inte såg den extrapolering av elmarknaden komma som är drivet av kriget kan jag förstå, men att priset skulle gå upp visste ALLA.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Varför i all världen skulle man vilja binda elen 5 år 2021 när snittpriser varit endast 40 öre kWh genom tiderna ?
Finns ingen logik alls i det.

Sedan verkar du vara en auktoritär driftig människa, som haft stor planering & struktur i din vardag så credit till dig.
För att den gröna omställningen skulle genomföras. EU hade beslutat, Parisavtal signerade, fossila bränslen skulle fasas ut och reaktorer läggas ner. Inget och då menar jag INGET, tydde på att priset skulle bli lägre eller ligga still.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
För den som binder sitt pris på fem år, är det inte så intressant vad priset har varit "genom tiderna". Det är mer intressant vad priset kan tänkas bli de närmaste fem åren i framtiden.
Exakt Stefan!!!
 
S JockeEinarson skrev:
För att den gröna omställningen skulle genomföras. EU hade beslutat, Parisavtal signerade, fossila bränslen skulle fasas ut och reaktorer läggas ner. Inget och då menar jag INGET, tydde på att priset skulle bli lägre eller ligga still.
Parisavtalet slöts den 12 december 2015 dvs för 7 år sedan, och även om vi sedan dess vart på väg till en "grön omställning" så var det väl ingen "normal" människa som kan ha räknat med att det skulle ske "över en natt" ( som det i stort sett gjort nu)
Varken elleverantörer eller regeringen har ju varnat tidigare för detta, för dom verkar helt "tagna på sängen"

Tror dom flesta av oss också hade "accepterat" klart högre elpriser, dubbla och kanske lite till, men som det är nu & även var aug-sep är bedrövligt & alla politiker borde fått sparken för det ....hade vart så om dom var företagsledare.

Samtidigt har priset på diesel fördubblats på bara 2 år, men du köpte väl inte på dig 10.000 liter diesel oktober 2020 eller ?
Då hade du sparat hela 130.000 kr jämfört med dagens priser, och det är nog betydligt mer än du kunnat sparat på elen med fasta avtal.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.