Om du har plats i krypgrunden. Byt till en kondensavfuktare istället. Jag har både en Acetec och en Woods kondensavfuktare. Acetec sitter sen 10 år kvar endast som reserv. Sätt frigolit i ventilerna och täta noga. En stor del av fukten kommer från uteluften.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S svestr skrev:
Om du har plats i krypgrunden. Byt till en kondensavfuktare istället. Jag har både en Acetec och en Woods kondensavfuktare. Acetec sitter sen 10 år kvar endast som reserv. Sätt frigolit i ventilerna och täta noga. En stor del av fukten kommer från uteluften.
Tryckte du in frigolit långt i gluggarna och tätade med fogskum eller nått?
 
Frigolit som sattes fast med fogskum.
 
S svestr skrev:
Om du har plats i krypgrunden. Byt till en kondensavfuktare istället. Jag har både en Acetec och en Woods kondensavfuktare. Acetec sitter sen 10 år kvar endast som reserv. Sätt frigolit i ventilerna och täta noga. En stor del av fukten kommer från uteluften.
Jag har inte mätt hur mycket min acetec drar, men exkluderat värme och varmvatten så har vi ganska ordinär hushållsel på 4 pers. Har räknat lite på det och det handlar om någonstans 3-6 kwh/dag på avfuktaren uppskattningsvis. Så jag hoppas att lite ytterligare tätningsåtgärder ska dra ned det lite till. Ser då inget behov av en kondensavfuktare.
 
S svestr skrev:
Frigolit som sattes fast med fogskum.
Det är detta jag tänkte fixa också.
 
M mili1983 skrev:
Jag har en krypgrund med balkar och platta av betong som hade en hög rf när vi flyttade in 2010. Blev rekommenderad att sätta in avfuktare. Det blev då Munters homedry.
Betyder det att du inte har någon trä eller organisk material i grunden? Stäng avfuktaren eller sälj den till en som behöver den
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
Har en fråga angående att få effektivare avfuktning. Bor i älvsbyhus från 2019 med en acetec 400pdx. Plast upp på halva kantbalken med brickfästen varje 1.5 m samt krypgrundsisolering på marken. Det ligger dock ingen plast under markisoleringen. Kantplasten går ned under markisoleringen med ca 0.3-0.5 m överlapp. Utförandet upplever jag i övrigt som noggrant med väl tejpade skarvar mm. Är det värt att skarva på mer plast så att den går in något längre under isoleringen? Har tätat ljusinsläpp men funderar på att sätta igen ventilerna med frigolit, idag är de enbart igentejpade innifrån och med metallkåpa utifrån, misstänker att det inte är helt tätt där. Finns det mer att göra egentligen?
Hej, Vissa typer av krypgrundsisolering är tätare och det behöver då inte vara någon byggplast under. Dock om det använts krypgrundsisolering som är genomsläpplig så behövs byggplasten under. Det är också viktigt att täta skarvar så att fuktläckage stoppas. Frigolit i ventilerna kommer att isolera bra och om man fogskummar fast frigoliten så blir det tätt. Om man sätter igen ventilerna i krypgrunden bör man precis som när de är öppna, fuktmäta t.ex. med trådlös fuktmätare för att se så att klimatet inte drar åt fel håll. Det kan även vara bra att ha en fuktmätare för att kontrollera att avfuktaren fungerar som den ska. Likt hängslen och livrem. Avfuktare Acetec 400PDX kanske inte är ställbar gällande börvärde för relativ fuktighet o.s.v.? Då kan man inte göra så mycket där om man inte sätter en extern hygrostat vill säga. Det finns inte så mycket mer att göra som ger lön för mödan.
 
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Hej, Vissa typer av krypgrundsisolering är tätare och det behöver då inte vara någon byggplast under. Dock om det använts krypgrundsisolering som är genomsläpplig så behövs byggplasten under. Det är också viktigt att täta skarvar så att fuktläckage stoppas. Frigolit i ventilerna kommer att isolera bra och om man fogskummar fast frigoliten så blir det tätt. Om man sätter igen ventilerna i krypgrunden bör man precis som när de är öppna, fuktmäta t.ex. med trådlös fuktmätare för att se så att klimatet inte drar åt fel håll. Det kan även vara bra att ha en fuktmätare för att kontrollera att avfuktaren fungerar som den ska. Likt hängslen och livrem. Avfuktare Acetec 400PDX kanske inte är ställbar gällande börvärde för relativ fuktighet o.s.v.? Då kan man inte göra så mycket där om man inte sätter en extern hygrostat vill säga. Det finns inte så mycket mer att göra som ger lön för mödan.
400PDX ska vara ekvivalent med evodry PD. Namnet indikerar att modellen är framtagen specifikt för Älvsbyhus. Avfuktaren vi har styr på RF och temp och går igång vid vissa tröskelvärden.
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
400PDX ska vara ekvivalent med evodry PD. Namnet indikerar att modellen är framtagen specifikt för Älvsbyhus. Avfuktaren vi har styr på RF och temp och går igång vid vissa tröskelvärden.
S Skåning82 skrev:
400PDX ska vara ekvivalent med evodry PD. Namnet indikerar att modellen är framtagen specifikt för Älvsbyhus. Avfuktaren vi har styr på RF och temp och går igång vid vissa tröskelvärden.
400PDX har vad jag vet inte ställbara värden, d.v.s. man kan inte justera när den ska sätta igång, vilket börvärde den ska jobba efter. Modellen skiljer sig lite från EvoDry PD, men är en bra avfuktare.
 
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
400PDX har vad jag vet inte ställbara värden, d.v.s. man kan inte justera när den ska sätta igång, vilket börvärde den ska jobba efter. Modellen skiljer sig lite från EvoDry PD, men är en bra avfuktare.
På Facebook finns en älvsbyhysgrupp och enligt folk där har den samma meny och möjligheter som evodry PD. Vissa har ändrat inställningar efter hjälp från acetec. Det är dock inte helt officiellt, gissar att älvsbyhus egentligen inte vill att folk går in och ändrar själva.
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
På Facebook finns en älvsbyhysgrupp och enligt folk där har den samma meny och möjligheter som evodry PD. Vissa har ändrat inställningar efter hjälp från acetec. Det är dock inte helt officiellt, gissar att älvsbyhus egentligen inte vill att folk går in och ändrar själva.
Är det så kan du alltid kolla så avfuktaren inte kör för hårt i förhållande till vad som krävs för att undvika mögel. Vilket börvärde som behöver ligga är styrt av temperatur + relativ fuktighet. Dessa variabler ingår i det som kallas mögelindex. Kan du justera den till att bli snålare om bara några procent så är där pengar att spara in.
 
  • Gilla
Skåning82
  • Laddar…
F
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Hej, Vissa typer av krypgrundsisolering är tätare och det behöver då inte vara någon byggplast under. Dock om det använts krypgrundsisolering som är genomsläpplig så behövs byggplasten under. Det är också viktigt att täta skarvar så att fuktläckage stoppas. Frigolit i ventilerna kommer att isolera bra och om man fogskummar fast frigoliten så blir det tätt. Om man sätter igen ventilerna i krypgrunden bör man precis som när de är öppna, fuktmäta t.ex. med trådlös fuktmätare för att se så att klimatet inte drar åt fel håll. Det kan även vara bra att ha en fuktmätare för att kontrollera att avfuktaren fungerar som den ska. Likt hängslen och livrem. Avfuktare Acetec 400PDX kanske inte är ställbar gällande börvärde för relativ fuktighet o.s.v.? Då kan man inte göra så mycket där om man inte sätter en extern hygrostat vill säga. Det finns inte så mycket mer att göra som ger lön för mödan.
Hur tätt ska det egentligen vara? Har också älvsbyhus och förra ägarna la plasten sådär. Se bilder:

Mörkt vindutrymme, isolering, träbjälkar, plastfolie på golvet, konstruktion, skenbar renovering eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörk vind med plastskydd på golvet, oskarp, konstruktionsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sönderrivet, svart plastmaterial på smutsig mark under ljuskägla, natt, övergivet, skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bör jag köpa t flex tejp och dra några var runt plintar? Hur gör man med balkarna, bör det gå upp på dem eller ska det ligga "under" likt bild? Har även funderat på att lägga sån där mer isolerande plastmatta, kan jag lägga det ovanpå plasten?
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Hur tätt ska det egentligen vara? Har också älvsbyhus och förra ägarna la plasten sådär. Se bilder:

[bild]
[bild]
[bild]


Bör jag köpa t flex tejp och dra några var runt plintar? Hur gör man med balkarna, bör det gå upp på dem eller ska det ligga "under" likt bild? Har även funderat på att lägga sån där mer isolerande plastmatta, kan jag lägga det ovanpå plasten?
Varje glipa som finns blir likt en skorsten där fukt drar upp i krypgrunden. En installerad avfuktare kommer att dra väsentligen mer el då den behöver kämpa mot aldrig sinande markfukt. Kan du täta till gliporna så är det mycket vunnet. Inget kul jobb men känns bra när det är gjort.
 
F
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Varje glipa som finns blir likt en skorsten där fukt drar upp i krypgrunden. En installerad avfuktare kommer att dra väsentligen mer el då den behöver kämpa mot aldrig sinande markfukt. Kan du täta till gliporna så är det mycket vunnet. Inget kul jobb men känns bra när det är gjort.

Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Varje glipa som finns blir likt en skorsten där fukt drar upp i krypgrunden. En installerad avfuktare kommer att dra väsentligen mer el då den behöver kämpa mot aldrig sinande markfukt. Kan du täta till gliporna så är det mycket vunnet. Inget kul jobb men känns bra när det är gjort.
Har redan köpt tejp så en no brainer att täta runt plintarna. Men frågan är om jag ska "dra upp" plasten på balkarna? På sista bilden där har vi även någon form av skiva.. finns ett uterum på andra sidan där.

Och vinner jag något på att slänga på en mer isolersnde matta, t ex sparar lite värme? https://soliduct.se/krypgrundsisolering-75kvm.htm
https://www.hornbach.se/p/krypgrundsisolering-1-3x40m/5644348/
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Har redan köpt tejp så en no brainer att täta runt plintarna. Men frågan är om jag ska "dra upp" plasten på balkarna? På sista bilden där har vi även någon form av skiva.. finns ett uterum på andra sidan där.

Och vinner jag något på att slänga på en mer isolersnde matta, t ex sparar lite värme? [länk]
[länk]
F Fideliox skrev:
Har redan köpt tejp så en no brainer att täta runt plintarna. Men frågan är om jag ska "dra upp" plasten på balkarna? På sista bilden där har vi även någon form av skiva.. finns ett uterum på andra sidan där.

Och vinner jag något på att slänga på en mer isolersnde matta, t ex sparar lite värme? [länk]
[länk]
Skivorna du ser torde vara rasskydden. I vår grund är plasten dragen knappt halvvägs upp på balken och fäst med brickor med ca 1-1.5m mellanrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.