Det är bra att du inte har grodbukskinnet lika vansinnigt spänt som Fman. Tänk på att i de fallen är en i torpets härd glödgad strumpsticka tillräckligt i eventuell nödvärns(excess).
 
D Daniel112209 skrev:
Om en granne knackar på och vill tjafsa och man inte vill diskutera vidare utan bara säger var vänlig och gå härifrån, bor i tomträtt. Om grannen inte vill lämna och stannar kvar, vilka rättigheter har jag?
Du har rätt och skjuta han i nödvärn när han är död släng en kniv bredvid så du kan visa att du va i självförsvar
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det är jag säkert, men i det här fallet så ser jag ju en tramspelle som bara larvar sig. Jag är väldigt snabb att ändra mig om jag möter någon som "vet bättre" men du är inte en sådan.
Det märks... Hade du några som helst argument för dina ståndpunkter eller är det också något du är oförmögen att presentera? Jag är bevisligen betydligt mycket mer påläst om svensk rättspositivism och dess historia än vad du är. Jag har också kunnat belägga mina påståenden, du har inte lyckats göra mer än att lägga ett par invektiv på hög. Du får gärna visa på vad i mina påstående som inte skulle stämma, annars är det nog dags för dig att börja ändra dig, för du är väl ingen "tramspelle" som bara "larvar" dig?

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Dina påståenden gränsar till galenskap och du vet inte vad en halgubbe är...
Du får gärna visa på vad i mina påståenden som skulle gränsa till galenskap, än hellre får du visa på vilka av mina påståenden som inte stämmer. Tror du jag bara hittar på och önskar källor eller vad är problemet?

Vad gäller halmgubbe så vet jag mycket väl vad det är och ditt tidigare svar till mig är själva definitionen av en halmgubbe, det vill säga att bygga en nidbild av din debattmotståndares åsikter och argument för att sedan argumentera emot denna nidbild. Nidbilden i fråga skulle alltså vara när du börjar babbla om att jag ska flytta till Ryssland för att jag hävdat att det skulle vara synd om mig... Du får gärna påvisa varför du inte skulle ha gjort dig skyldig till argumentationsfelet ifråga.

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Retoriskt, bortsett från dumheterna, har du dock dina poänger. Många går på smörja om den är vackert presenterad. Fortfarande är det dock smörja av en art som är för enfaldig och dum för att låta sig kommenteras.
Var försiktig med "vetenskap" om du inte vet vad det är.
Jaså det säger du... Vad är det som jag hävdat som inte skulle stämma menar du? Att du är oförmögen att bemöta vad jag säger är uppenbart, men det beror inte på att vad säger skulle vara smörja, det beror på att vad jag säger stämmer. Att du inte vet bättre är inte mitt problem... Vad gäller retorik är det inte särskilt svårt att ha poänger när ens motståndare för det första inte ens verkar känna till grunderna i det ämne denne diskuterar och för det andra inte ens argumenterar utan bara ägnar sig åt ad hominem och halmgubbar.

Vad gäller rättshistoria och rättsvetenskap vill jag mena på att det är ämnen jag vet vad det är, ifall du inte håller med om den saken får du visa på vad jag i så fall missförstått. Vad gäller att vara försiktig är jag alltid det, det är bara det faktum att det är helt uppenbart för alla som läst något om saken att det jag skriver stämmer.

GK100 GK100 skrev:
Tänk nu två gånger på vilken forumdel du befinner dig i. Här behandlas inga frågor man ens ska försöka som tillhörande en pöbel linda sina alldeles för få grå kring.
Det vill jag nog mena att det visst gör. Låt oss inte heller glömma att inte var jag utan Slottsbäcksväktarn som började ge sig på folk som hävdade att rättigheter inte fanns i Sverige. Jag visade på varför det påståendet inte är så tokigt som det kan framstå vid en första anblick. Jag har svårt att förstå vad problemet med det skulle vara, vill du utveckla?

GK100 GK100 skrev:
Lite ironiskt kunde nu tråden döpas om till "Falckman knackar på och tjafsar".
För all del, det kan jag bjuda på... Men om jag får önska föredrar dock hellre titeln "Falckman upplyser allmänheten om diverse" ;)

GK100 GK100 skrev:
Det är bra att du inte har grodbukskinnet lika vansinnigt spänt som Fman. Tänk på att i de fallen är en i torpets härd glödgad strumpsticka tillräckligt i eventuell nödvärns(excess).
Jag har aldrig uttalat mig i nördvärnsfrågan eftersom jag tycker mig ha för lite att gå på, så jag vet inte riktigt vad ditt inlägg syftar till i den här delen. Om jag ska ta till en grov och spontan gissning torde det vara okej för TS att putta grannen från farstun så att TS kan stänga sin ytterdörr. Att försätta putta sin granne utanför fastighetsgränsen verkar vara mer tveksamt. Eftersom TS inte återkommit i tråden har jag inte fokuserat mer på den saken.

För övrigt var det där med grodbuksskinnet ett nytt uttryck för mig, är det någon form av dialektal förolämpning? Poäng för kreativitet i varje fall!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller med @Falckman i historieskrivningen och beskrivningen av sakernas tillstånd, men kan inte låta bli att klyva lite mer hår.

Skulle nämligen säga att rättspositivismen visst erkänner rättigheter, bara inga som är överordnade den själv. Länder som Sverige är i mina ögon stormförtjusta i att förklara än det ens än det andra för att vara rättigheter.

Riktiga rättigheter, som går bortom vad staten kan ge är det dock sämre med. Dessa är också flyktiga till sin natur, då vi exempelvis vet att de flesta väljer trygghet framför frihet när allt rasar. Men är naturrätten något filosofiskt, så är den frihetscentrerad.

Så naturrätt, tja. Jag omhuldar den gärna, men naturlig är den inte.
Här får jag väl vara benägen att hålla med dig och får väl göra tillägget att jag i mitt tidigare inlägg med "rättigheter" syftade på just den typer av rättigheter som naturrätten förespråkar. Och givetvis är den inte naturlig, jag är som exempel inte religiös medan många av de som argumenterat för naturrätt genom historien har till slut hängt upp det hela på just en gudomlighet. Att som icketroende hitta något som "sätter" eller "ger" dessa rättigheter är inte alltid så lätt. Så visst finns det brister även inom den naturrättsliga skolan, inte minst när det kommer till hur dessa naturliga rättigheter ofta verkar förlora mot de som säger att rättigheter inte finns utan endast är en funktion av vad staten för tillfället väljer att göra med en makt staten för tillfället besitter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Varför gör du dig så tydligt överdrivet märkvärdig och uppblåst Falckman? Det är en ärligt menad fråga. Döljer du olika brister på så sätt eller vad grundar det sig i?
 
GK100 GK100 skrev:
Varför gör du dig så tydligt överdrivet märkvärdig och uppblåst Falckman? Det är en ärligt menad fråga. Döljer du olika brister på så sätt eller vad grundar det sig i?
Jag upplever inte att jag gör det. Så jag vet inte riktigt vad i mitt agerande du tycker är överdrivet märkvärdigt eller uppblåst. Om du ger några exempel kan jag säkerligen försöka ge ett bättre svar ifall du är intresserad. Vad gäller brister har jag flertalet och brukar vara ganska öppna med dessa. Dessutom är jag ju anonym på ett internetforum, så jag ser inte riktigt behovet av att dölja några brister här, även om jag skulle vilja... Bristerna är ju så att säga redan dolda.
 
  • Gilla
  • Haha
perror och 1 till
  • Laddar…
Jag ser mest till obalansen i hur du lägger ut texten förbi vad som kanske krävs sett till vad du svarar, reagerar på och i ett forum. Förstår att ämnet är något du troligtvis sysslar med mer aktivt och som intresserar, engagerar dig. Men ändå blir det tex för mig som bara någon gång ibland läser här och då råkar stöta på inlägg som för en utomstående far långt och kanske förbi målet och vad som krävs i sammanhanget lite onödigt högtravande.

I princip tänker jag mig att om man vill få någon in på spår och förklara, intressera i speciella fall där övriga i stort är oinsatta formellt sett kan det vara snett att gå på så. Det är givetvis fritt men själv försöker jag ofta tänka på hur jag skriver i de fall där jag har betydligt mer kunskaper, insikter än många av de övriga i ett sammanhang, ämne. Så om någon kommer lite fel i en tråd på elforum inte börjar jag kasta in diverse i sig korrekta tekniska, fysikaliska grunder bara för att. Eller kräver att det i samma fall byggs varje gång ytterligare grundläggande matematiskt riktigt via Peano, Zermelo-Fraenkel osv.

Med brister menar jag mest de man döljer för sig själv, en ständig kamp åtminstone för mig.
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jag ser mest till obalansen i hur du lägger ut texten förbi vad som kanske krävs sett till vad du svarar, reagerar på och i ett forum. Förstår att ämnet är något du troligtvis sysslar med mer aktivt och som intresserar, engagerar dig. Men ändå blir det tex för mig som bara någon gång ibland läser här och då råkar stöta på inlägg som för en utomstående far långt och kanske förbi målet och vad som krävs i sammanhanget lite onödigt högtravande.
Det kan jag för all del ta till mig av.

GK100 GK100 skrev:
I princip tänker jag mig att om man vill få någon in på spår och förklara, intressera i speciella fall där övriga i stort är oinsatta formellt sett kan det vara snett att gå på så. Det är givetvis fritt men själv försöker jag ofta tänka på hur jag skriver i de fall där jag har betydligt mer kunskaper, insikter än många av de övriga i ett sammanhang, ämne. Så om någon kommer lite fel i en tråd på elforum inte börjar jag kasta in diverse i sig korrekta tekniska, fysikaliska grunder bara för att. Eller kräver att det i samma fall byggs varje gång ytterligare grundläggande matematiskt riktigt via Peano, Zermelo-Fraenkel osv.
Tro det eller ej, men jag håller faktiskt med dig. Faktum är att min ambition med inlägg #129 var just vad du beskriver ovan. Även om jag får erkänna att jag surnade till lite i senare inlägg...

GK100 GK100 skrev:
Med brister menar jag mest de man döljer för sig själv, en ständig kamp åtminstone för mig.
Jag har inte funderat på mitt forumskrivande ur det perspektivet så jag får nog bli dig svaret skyldig på den punkten är jag rädd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.