S
Har ni övervägt att göra lagningen i hela rutan jag ritat upp? Jag tror att det skulle göra att lagningen framstår som mera naturlig och eventuella skillnader i golvträet blir mera lättsmälta för ögat.
 
  • Trägolv delvis täckt med blå målartejp vid renoveringsarbete, stora kontrastskillnader mellan behandlade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AnnW och 1 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Har ni övervägt att göra lagningen i hela rutan jag ritat upp? Jag tror att det skulle göra att lagningen framstår som mera naturlig och eventuella skillnader i golvträet blir mera lättsmälta för ögat.
Tack för tips! Ja, det har du nog rätt i men nu har det varit så lång och seg renovering och jag är så trött på det. Hoppas att det inte blir så tydligt när ett bord står där.

A AnnW skrev:
Hej! Han säger att det är för tunt och visade genom att visa hur stort mellanrum det var mellan sockel och golv. Jag vet inte hur han vet exakt 4 gånger, ska höra med honom. Hur tunt kan man slipa ner ett golv till?
 
nino nino skrev:
Dom ljusa brädorna är nylagda alltså?
Jag skulle inte göra nånting, behandla hela golvet precis som vanligt och lev med färgskiftningarna, antingen mörknar/rödnar golvet till sig eller inte

Börjar du trixa så är det ju inge vidare om det inte blir bra om golvet inte går att slipa en gång till då kanske det ser 10ggr värre ut än innan
Ja, helt nya. Jag är nog inne på samma spår som du nu, rädd att det bara blir fel om jag fixar för mycket. Kanske golvet går att slipa en gång till men han som har slipat säger att det inte går. Det är gammal spik som kommit fram också.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Vi har golv som är behandlade med lut och såpa hemma, se bild. Tycker det blir bäst på nyslipade golv men har det funnits lite nyansskillnader på plankorna har jag lagt på fler lager lut på de mörkare. Hade nog velat slipa ditt golv, om det nu går vill säga ....
[bild]
Jättefint golv! Precis som jag vill ha det.
 
A AnnW skrev:
Ja, helt nya. Jag är nog inne på samma spår som du nu, rädd att det bara blir fel om jag fixar för mycket. Kanske golvet går att slipa en gång till men han som har slipat säger att det inte går. Det är gammal spik som kommit fram också.
Har slipat mycket golv och tagit fram provbitar åt kunder men alla brädor/plank är olika så en provbit kan vara jättefin men sen blir det inte alls samma på golvet.

Just den där röda färgen tror jag är svår att återskapa så det ser bra ut
 
  • Gilla
AnnW
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har slipat mycket golv och tagit fram provbitar åt kunder men alla brädor/plank är olika så en provbit kan vara jättefin men sen blir det inte alls samma på golvet.

Just den där röda färgen tror jag är svår att återskapa så det ser bra ut
Ja, jag har gett upp den idéen nu. Det blir ju ännu värre om det ser fejkat och misslyckat ut. Bra med alla tips och råd man får här.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ge det ett halvår så kommer de nya brädorna inte lysa lika klart och efterhand smälter de in mer naturligt. Kaffe kan mörka det tillfälligt men när jag har testat så försvinner det nästa gång man tvättar golvet om man inte förseglar på något vis. Det är uv-ljuset som gör att trät mörknar så varje pigment som täcker ytan gör att det går långsammare.
I vår stuga har jag såpskurade golv där vi fick lappa förra hösten när vi gjorde om köket. Såg hemskt ut med de helt nya bitarna mitt på golvet och hörnan där hörnskåpet stått i alla år. Nu ett år senare kan man fortfarande urskilja Hörnan och lappningen men man tänker inte på det längre om man inte tittar efter det. Det enda vi har gjort då är att såpskura golvet 3-4 gånger under året och sen har uv-ljuset under sommaren gjort sitt.
Dock ska man fundera en gång extra innan man väljer att ha såpade golv, det är som att ha i stort sett obehandlade golv, all skit fastnar och sugs upp. Å andra sidan så om det spills rödvin på golvet så såpar man den fläcken, ser lite sådär ut ett par dagar och sen är den helt plötsligt borta tack vare såpan och uv-ljuset.
Om du inte är alltför känslig för "smutsiga" golv så hade jag låtit det vara som det är tills efter sommaren. Såpa golvet och lägg extra såpa på de ljusa delarna och se hur det förändras och ta beslut då hur du vill göra med golvet såsom betsa och olja, lacka det etc. Ja, det finns risk att du under tiden får fläckar och märken i golvet som inte går bort. Jag tycker sånt är charmigt, sambon hatar det. Men den enda fläcken som inte magiskt har försvunnit är hörnan där vår förra hund hade sin vattenskål på ett blått underlägg som färgade av sig och nu efter 10 år är det bara en mörk skugga som bara jag vet om att den finns där.
 
  • Gilla
AnnW
  • Laddar…
Det är ett undergolv, det kan ha varit en linoleummatta ovanpå, det var vanligt på 1800-talet.
Ha inte så bråttom, som flera sagt kommer man inte att se så stor skillnad efter en sommar. Om man oljar golvet med linolja, furuolja eller Timberex ( som jag tror är linolja med tillsatt harts och löst i fotogen) så får man ett vackert djup i lystern som msn aldrig får med lack eller fernissa. Se bara till, som nämnts, att det inte finns nån tillsats som skyddar mot uv-ljus i oljan, för då mörknar inte de nya plankorna. Notera att vattenlöslig golvlack brukar innehålla uv-skydd som tränger ner i trät men det finns lösningsmedelsbaserade som inte gör det. Men mitt tips är alltså att behandla med ren linolja eller tallolja utan vare sig vatten eller lösningsmedel. Eftersom du nu har ett furugolv är det mjukt och känsligt för slag och tryck av hjul samt repning. Vill du ha något slitstarkt behövs en hård parkett ovanpå men det kan ju vänta några år.
 
  • Gilla
AnnW
  • Laddar…
F FixarLars skrev:
Det är ett undergolv, det kan ha varit en linoleummatta ovanpå, det var vanligt på 1800-talet.
Ha inte så bråttom, som flera sagt kommer man inte att se så stor skillnad efter en sommar. Om man oljar golvet med linolja, furuolja eller Timberex ( som jag tror är linolja med tillsatt harts och löst i fotogen) så får man ett vackert djup i lystern som msn aldrig får med lack eller fernissa. Se bara till, som nämnts, att det inte finns nån tillsats som skyddar mot uv-ljus i oljan, för då mörknar inte de nya plankorna. Notera att vattenlöslig golvlack brukar innehålla uv-skydd som tränger ner i trät men det finns lösningsmedelsbaserade som inte gör det. Men mitt tips är alltså att behandla med ren linolja eller tallolja utan vare sig vatten eller lösningsmedel. Eftersom du nu har ett furugolv är det mjukt och känsligt för slag och tryck av hjul samt repning. Vill du ha något slitstarkt behövs en hård parkett ovanpå men det kan ju vänta några år.
Tack för bra råd! Byggaren har tyvärr nu redan hunnit behandlat golvet med Osmo golvolja med pigment. Blir bra i färg med såklart ingen skillnad på olikheten mellan golven. Hoppas den inte innehåller UV-skydd. Sen är det tänkt att vaxas. Undrar om man kan påskynda processen själv med lampor eller något riktade mot golvet.
 
C Cockaby skrev:
Ge det ett halvår så kommer de nya brädorna inte lysa lika klart och efterhand smälter de in mer naturligt. Kaffe kan mörka det tillfälligt men när jag har testat så försvinner det nästa gång man tvättar golvet om man inte förseglar på något vis. Det är uv-ljuset som gör att trät mörknar så varje pigment som täcker ytan gör att det går långsammare.
I vår stuga har jag såpskurade golv där vi fick lappa förra hösten när vi gjorde om köket. Såg hemskt ut med de helt nya bitarna mitt på golvet och hörnan där hörnskåpet stått i alla år. Nu ett år senare kan man fortfarande urskilja Hörnan och lappningen men man tänker inte på det längre om man inte tittar efter det. Det enda vi har gjort då är att såpskura golvet 3-4 gånger under året och sen har uv-ljuset under sommaren gjort sitt.
Dock ska man fundera en gång extra innan man väljer att ha såpade golv, det är som att ha i stort sett obehandlade golv, all skit fastnar och sugs upp. Å andra sidan så om det spills rödvin på golvet så såpar man den fläcken, ser lite sådär ut ett par dagar och sen är den helt plötsligt borta tack vare såpan och uv-ljuset.
Om du inte är alltför känslig för "smutsiga" golv så hade jag låtit det vara som det är tills efter sommaren. Såpa golvet och lägg extra såpa på de ljusa delarna och se hur det förändras och ta beslut då hur du vill göra med golvet såsom betsa och olja, lacka det etc. Ja, det finns risk att du under tiden får fläckar och märken i golvet som inte går bort. Jag tycker sånt är charmigt, sambon hatar det. Men den enda fläcken som inte magiskt har försvunnit är hörnan där vår förra hund hade sin vattenskål på ett blått underlägg som färgade av sig och nu efter 10 år är det bara en mörk skugga som bara jag vet om att den finns där.
Tack, det känns förhoppningsfullt att det kan ordna sig med tiden.
 
Kanske lite sen på bollen.. Men till att börja med tycker jag lagningar av olika slag är fina. Det är på något sätt det yttersta exemplet på de ”årsringar” som vittnar om att saker har hänt genom decennier eller århundraden. Vill du ha ett perfekt golv ska du såklart lägga parkett eller linoleum istället. Men men, är mest personliga åsikter.

Jag slipade om ett par rum i somras. Liknande utseende med mycket kärnved som skiftar mot det röda hållet. Var länge inne på att såpskura, men landade till slut i en kombination av naturell lut, Osmo vitpigmenterad hårdvaxolja samt slutligen Osmo naturell hårdvaxolja (i den ordningen). Lägger några bilder. Ljuset när fotona är tagna skiftar en del.

Nyslipat, obehandlat:
. Ombyggnadsfas, tomrum, obehandlade väggar, nytt trägolv, ljusinsläpp, vit dörr, tomhet, renoveringsprojekt, inomhus, fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt rum med trägolv, vita väggar, fönster och soligt utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Direkt efter lut, pigmenterad hårdvaxolja och neutral dito:
Tomt rum med trägolv, fönster, vita väggar, utan möbler, ljusinsläpp, radiator, avskalat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter ca 1 mån:
Tomt rum med trägolv, vita väggar, fönster och en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter ca 4 mån:
Ett rymligt, tomt rum med trägolv, mönstrade tapeter, en katt vid dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Avatar86 och 2 till
  • Laddar…
C
F FixarLars skrev:
Det är ett undergolv, det kan ha varit en linoleummatta ovanpå, det var vanligt på 1800-talet.
Kanske, men vi har ett 1800-talshus där finrummen, lustigt nog, har smala golvplank (som inte är undergolv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.